Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Зарядно за акумулатор


A_Anastassov

Recommended Posts

През зимата или когато се кара на къси разстояния или когато дълго време не се кара колата, акумулатора има нужда от дозареждане. При повечето зарядни устройства е необходимо да се следи напрежението или плътността на електролита за да не се презареди/недозареди акумулатора. Поради тези причини реших да си направя зарядно устройство освободено от тези недостатъци. Схемата която ви предлагам има следните характеристики :

Заряден ток : до 3А - електронно ограничен

Зарядно напрежение : 13,8 V

Време на зареждане : зависи от капацитета на акумулатора - 38 а/ч за около 13 часа

При достигане напрежение на зареждане близко до 13,8 V, токът на заряд пада и зареждането продължава с ток от порядъка на милиампери. При зареден акумулатор токът на заряд става 0.00 А т.е. няма заряд. Ако напрежението на акумулатора падне под 13,8 V

зарядното се включва и зарежда до 13,8 V и т.н.

Предимството на зарядното е, че може да оставите акумулатора на заряд НЕОГРАНИЧЕНО време без да се притеснявате, че може да го презаредите.

post-6515-13845323944_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 92
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • A_Anastassov

    35

  • maxrpm

    16

  • Оги

    6

  • deas

    3

Най-много писали в темата

Доста проста схема,вършеща добра работа :smt017

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може ли схемата да се ползва при напрежение 24 волта за заряд на акумулатори или някои компоненти трябва да са преизчислят за това напрежение ?

Ако трябва преизчисление ,моля който се занимава с електроника да помогне ,имам акумулатори ,вързани последователно за 24 волта и ще ми е по-лесно да ги зареждам ,без да ги разкачвам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Схемата може да работи за заряд на 24V акумулатори. Някои елементи от схемата трябва да се променят ( евентуално и част от схемата ). Моля отговорете ми на следните въпроси - какви акумулатори използвате (ампер час) и те постоянно ли са под товар ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може ли схемата да се ползва при напрежение 24 волта за заряд на акумулатори или някои компоненти трябва да са преизчислят за това напрежение ?

Ако трябва преизчисление ,моля който се занимава с електроника да помогне ,имам акумулатори ,вързани последователно за 24 волта и ще ми е по-лесно да ги зареждам ,без да ги разкачвам.

Колега Shotik не ми отговорихте на въпросите. Приемам, че отговорите Ви са : капацитет на акумулаторите по-голям от 30 А/ч и по време на заряда акумулаторите не са под товар. При това положение схемата се променя както е показано на чертежа. Зададох Ви тези въпроси, защото при по-малък капацитет решението е няколко пъти по-евтино поради използването на елементи с по-ниски параметри. Преди около 2 години ми се наложи да сменя акумулатора. Не изхвърлих стария, а го закачих постоянно на зарядно устройство. Той ми захранва авариино осветление от светодиоди. Ако времето на заряд не е проблем за вас може да промените следните елементи : Транформатор 220V/27V/5A -> 220V/27V/1,5A, предпазител 6,3А -> 2А, LM350 -> LM317, диоди 4 бр.50V/10A -> 4 бр.50V/3A и съпротивление 0,2 ома -> 0,6 ома . Тогава зарядният ток ще е 1А.

post-6515-138453239581_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Shotik,

При това положение нещата ще се реализират много лесно:

Вашето зарядно трябва да е превключено на 24 V / 4 A заряд (схемата ще се грижи за заряд от 1А).

На изхода му включвате приложена схема, а след нея акумулаторите.

Обръщам Ви внимание на съпротивлението от 0,6 ома - от него зависи зарядния ток.Това съпротивление не трябва да е по-малко от 0,5 ома (заряден ток 1,2 А), защото ще се включи защитата на LM317 (по-голямо съпротивление -> по-малък заряден ток). Например съпротивление 1,2 ома -> 0,5 А заряден ток.

Ако не може да намерите елементите, използвайте линка:

http://hobby.neomontana-bg.com

Хоби електроника

Компоненти -> Интегрални схеми -> LM317 - 65 ст.

Компоненти -> Резистори -> 0,3 ом - 2бр. х 15 ст. = 30 ст.

Компоненти -> Транзистори -> 2Т6551 - 8 ст.

Можете да си поръчате елементите от там и при покупка на стойност над 6 лв. транспортните разходи са за тяхна сметка. Аз си купувам елементи от там.

post-6515-138453239592_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Имам старо зарядно за 12 волтов акумулатор, беше изпълнено по подобна схема /впрочем фабрично е/- с опции за намаляване и увеличаване на заряда - докато не му изкормих и изхвърлих цялата електроника заряд от него не съм видял. Не знам каква беше причината- късо ли му направих, какво... познанията ми по електротехника и електроника са елементарни, но откакто вкарах при трафа 15В5А един грец 25А1000В за няколко лева досега дори и при късо на изхода проблем не съм имал. Добре че трафа е здрав. Дори и кондензатор не съм си правил труд да му слагам. Колкото е по-голям тока /съответно слаб акумулатора/ - по силно бръмчи и това ми служи дори по-добре от ампермер. Всъщност такъв не ми трябва, защото при ток около 4-5А се зареждат акумулатори от 40 до 60 АЧ с разлика няколко часа време без никакъв проблем. Да - удобството да го включиш и зарежеш да се оправя сам е безценно, но и риска да се скапе електроника , недозареди или презареди и утре акумулатора да не е зареден или сулфатизирал е подобен с обратно измерение обаче. Колко нервички ми е скъсал... Всъщност да си призная аз не съм фен на електрониката, ама никак даже и точно по такива причини. Който я разбира да си лепи с поялника и прави екстри, надявам се показаните схеми да са надеждни. Поздрави за творбите на колегата. smile056

 

п.с. Всъщност аз ползувам само класически акумулатори и когато се налага някаква проверка не си пестя труд да бъркам с аерометъра.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Колега Оги,

имам въпроси към вас :

1. Как определяте колко часа да зареждате акумулатора с вашето зарядно ?

Правилото : времето на заряд е равно на 10 часа, ако зарядният ток е 1/10 от капацитета на акумулатора т.е. 40 амперчасов акумулатор се зарежда за 10 часа при заряден ток от 4А. Това правило важи при нов акумулатор, който е напълно разреден. При стар акумулатор неговият капацитет не е 100 % и ако го дозареждате той не е напълно разреден.

2. Как определяте колко е капацитета и до каква степен е разреден стария акумулатор ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На двата въпроса - с аерометър. Всякакви сметки се оказват излишни.

 

на око ... :lol:

да, на око - не е на мирис, нито на звук ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Докато имаше електроника за увеличаване и намаляване на заряда имах предвид. Откакто я махнах и го измених както писах по-горе нямам дори съмнения че може в някакъв момент да не зарежда.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аерометъра не греши. Той е плувка като за риболов.

-Общо взето разликата в тока за зареждане се компенсира от времето на заряд. Резултата се вижда на скалата. Достигне ли необходимата гъстота - махаме жиците и отива да пали.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега има значение как се казва. От написаното от Вас оставам с впечатление, че мерите въздуха. Мнението Ви ще се чете и от хора които не са инжинери и могат да си купят аерометър, който не им е необходим.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля модератора да разчисти темата като забърши всички ми постове в нея и тези, които са били коментар по тях. Представих от прост по-прост начин при който зарядното работи безотказно и надеждно- явно не се приема или не им е мястото тук, напротив- създава отношение "лов на вещици", което далеч не е моята цел. Бъдете здрав, колега Анастасов. smile056

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Оги, извинявам се ако е прозвучало като "лов на вещици" , но мисля, че Вашият метод на заряд на акумулатор е неправилен. Приемете (но само Вие), че схемата която съм предложил е за заряд на така наречените "капсуловани", "гелови" акумулатори. МОЛЯ ПРИЕМЕТЕ МОИТЕ ИЗВИНЕНИЯ. С уважение към Вас.

Анастасов

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля модераторите да не променят/изтриват мненията по темата, защото както е казал древен мъдрец "истината се ражда в спора". Нека читателите на темата да си направят собствени изводи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Атанасов, ако можеш дай някоя по сложничка схема за зареждане на 44-65ач акумулатор. Налепил съм 4 от интернет които се оказаха фалшиви и найстина ми трябва нещо истинско. Ще съм ти много благодарен.

Ако евентуално нямаш възможността да пуснеш по комплесна схема, разясни ми капацитета на 2W резистора. 0,2ом ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега MaxRpm,

и аз като Вас съм се ровил из интернет за подходяща схема, докато не прочетох техническите характеристики на интегралната схема LM350 на фирмата National Semiconductor. Там дават примерни схеми как може да се използва LM350. Схемата съм я взел от там, като само съм я променил за 12V/3A (оригиналната схема е за 6V/0,6A).

По-добра схема от тази не съм срещал. Работи непрекъснато от 2 години.

С предложената схема може да се зареждат и 40-60 АЧ акумулатори. 40 АЧ ще се зареди за около 13-14 часа, 60 АЧ - за около 20 часа.Ако искате по-бързо зареждане с 5А заменете LM350 с LM338 и съпротивлението от 0,2 ома с 0,12 ома. Но мисля че няма да намерите LM338.

Съпротивлението 0,2 ома / 2W служи за токов сенсор. С него се ограничава токът на заряд.

По-голямо съпротивление -> по-малък заряден ток, по-малко съпротивление -> по-голям заряден ток. Стойноста му в омове е = 0,6/заряден ток в А. 0,6 е напрежението база-емитер при което транзисторът се отпушва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.