Jump to content

>skoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Моторно масло и добавки


Recommended Posts

Здравейте,

 

цял живот съм проверявал маслото на студен двигател.

Наскоро обаче ме светнаха, че трябвало на топъл двигател да се проверява.

 

Дори тук във форума беше писано - да поработи двигателя - малко почивка и после проверка, вместо сутрин на студен двигател.

 

Разрових в нета и що да видя - постоянни спорове кой метод е по правилен.

Има защитници на студено проверяване и на топло.

 

Вие как мислите - кой би бил по-правилният метод?

 

В допълнение, една интересна статия за домашен анализ на мотороно масло - може и да е пълна заблуда - не знам.

http://moskvich-bg.org/?page_id=516

 

В България има ли лаборатория, която да ти направи анализ на маслото?

Доколкото прочетох в САЩ хората си правят и май не е толкова скъпо - но амеркианците и техните цени и възможности са други.

Може би в България има такива лаборатории, които работят само на индустриални начала - със заводи, транспортни фирми и т.н.

За частно лице най-много да се посмеят - ако им се обадиш :)

 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 157
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • joro-120L

    18

  • mordo

    12

  • bega4kata

    11

  • Илко Такев

    11

Най-много писали в темата

Двигателя работи с топло масло, така че е нормално да се проверява на топло. А и в инструкцията за подръжка на Шкодата ми пише така: гасиш топлият двигател, 1-2 минути да се оттече маслото и проверяваш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разликата в двете измервания е минимална и според мен няма разлика кой метод ще се използва.

 

Когато се проверява на студен мотор почти всичкото масло е в картера и по щека трябва да е над минимума.

 

Когато се загрее двигателя масло ще си увеличи минимално обема в следствие на повишената температура.

Като се загаси топъл двигател маслото много бързо се смъква в картера. След като се дръпне щеката тя ще е наклепана с масло и трябва да се избърше след това пак да се потопи и да се извади за да се провери.

 

Всъщност щеката е за ориентир, който се ползва предимно при зареждане на двигателя с масло.

Маслото може и да е под минимума и колата да се движи без проблеми и излишни натоварвания.

Важното е на ниски обороти да не свети лампата за маслото.

Между другото много хора незнаят при какви обстоятелства светва червената лампа с масльонката, но това е друга тема.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При какви обстоятелства светва?

 

Маслото за разлика от други течности не си увеличава обема при загряване (или предполагам увеличението е пренебрежимо.)

Когато е топъл двигателя - не щеката обикновено излиза по-малко масло, тъй като се е стичало само няколко минути, в сравнение със студен двигател, когато се е стичало цяла нощ и всичкото е в картера.

Тогава на щеката излиза повече масло, тъй като - маслото не си увеличава обема при загряване.

И затова се мерело на топъл двигател - защото нивото на маслото трябва да е според работния режим на двигателя.

И разни дрън-дрън такива неща.

 

Това е, което аз прочетох из разни други форуми из нета - грубо преразказано. (В смисъл това не е мое мнение, а информация която прочетох.)

Лично аз все още не съм пробвал за моя двигател как е.

 

Тези дни ще го пробвам и ще кажа, дали въобще има разлика в показанието на щеката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По темата: Изобщо не ми пука на какъв двигател ще гледам маслото. Топъл или студен. До сега съм го гледал както ми падне и двигател не съм блокирал. На Шкодата, щото го кльопа! На тайотата не й вдигам капака. Само от смяна на смяна.

Важното е, непосредствено след гасенето да се изчака примерно 5 мин. за да се събере в картера и тогава да се проверява

 

п.п. да не кажа, че наливните съдържания, като масла и антифризи се проверяват преди тръгване на път.

т.е. преди палене на двигателя. После може да е късно...Демек, на студено.

Редактирано от joro-120L
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес купих масалце и филтър за Audi то, може би за последен път! Като за последно да го по глезя, защото ще се разделяме скоро. И след няколко дни ще го сменя, понеже

ще ни вози до България на почивкаааааа. Няма ме търпение вече. Иначе масло проверявам преди да тръгна, или чрез борд компютъра. Може би 2 ти месечно, защото не го гори.

Редактирано от Стоян
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При какви обстоятелства светва?...

В двигателите се използват плъзгащи хидродинамични лагери.

Характерно за тези лагери, е че към тях се подава масло под налягане.

Наляганто на маслото трябва да е по-голямо или равно на налягането, което се оказва върху лагеруващите повърхности.

Ако се подава масло без налягане лагерът няма да функционира правилно.

Затова в двигателите има хидравлична помпа (обикновено е в картера), която доставя масло до всички лагери и то под налягане.

Минималното налягане е 0.5 bar. Червената лампа с масльонката светва когато налягането на маслото в маслената магистрала след помпата е под 0.5 bar.

"Лампата" не се интересува от количеството масло в картера (max-min на топло - на студено), а от неговото налягане.

Ето защо един двигател може да е пълен до горе с масло, но ако маслената помпа не е изправна двигателят ще блокира.

Затова проверката на нивото на маслото няма значение дали се извършва на топъл или на студен двигател - важното е щеката да покаже, че има масло над min.

И ако лампата светне не се подлъгвайте по показанието на щеката. Ако щеката показва, че има масло, а лампата свети е най-добре да се загаси двигателя незабавно и да не се пали докато не се установи каква е неизправността.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерете си го на топъл мотор,веднага-до минута след огасване.Това е работното ниво.

Същото ако го направите на сутринта,ще показва половин литър повече

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

."Лампата" не се интересува от количеството масло в картера (max-min на топло - на студено), а от неговото налягане.

 

 

Интересува се. Поради не достатъчно масло пак ще светне лампата, но това е вече извън целия обхват на щеката.

 

 

Мерете си го на топъл мотор,веднага-до минута след огасване.Това е работното ниво.

Същото ако го направите на сутринта,ще показва половин литър повече

 

Няма логика да се гледа на топъл двигател. Тия дето пишат инструкциите за новите автомобили съвсем са изперкали. Двигател, като двигател.

При автомобилите освен всякаквите видове обслужване, съществува и Ежедневно техническо обслужване или преглед преди пътуване, което включва тези проверки. Това са инструкции от преди 30 и повече г. Естествено, че тогава ще си провериш маслата. А не по средата на пътя или като се прибереш. Нали трябва да си сигурен преди път, че всичко е наред.

Все ми е едно кой кога ще си гледа маслото. Аз за мен си знам кога. Въпроса е принципен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Решението е просто - нивото се проверява по правилата - на топло, а преди път (на студено) може контролно да се сравнява с нивото нормално за студен двигател.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Решението е просто - нивото се проверява по правилата - на топло, а преди път (на студено) може контролно да се сравнява с нивото нормално за студен двигател.

 

Какво значи на топло и студено? Има ли на щеката белези за топло и студено? Щеката мери маслото в картера. Това е меродавното. В инструкцията пише колко масло събира двигателя. При наливане на маслото се гледа да е в нормите на щеката - м/у мин и макс по средата. Това е цялото масло в двигателя плюс в масления филтър. Маслото трябва да се стече в картера и тогава да се мери коректно. А това става след известно време. Какво по-добре от това колата да е престояла цяла нощ и на сутринта преди тръгване да се провери нивото. Всичкото масло се е събрало в картера. Толкова ли е сложно да се разбере.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-важно е нивото на маслото да се измерва когато колата е спряна на хоризонтален терен. Без значение дали мотора е топъл или студен. И ако при това положение е изгасен скоро - да се изчакат 2-3 мин. да може маслото да се стече в картера. В такъв случай разликата на нивото при топъл и студен мотор би трябвало да е никаква. Ако има разлика значи нещо в измерването не е наред. И в крайна сметка всякаква ниво между мин и макс е нормално, стига да не намалява за къс пробег. :)

Редактирано от ogich
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-важно е нивото на маслото да се измерва когато колата е спряна на хоризонтален терен. Без значение дали мотора е топъл или студен.....

....И в крайна сметка всякаква ниво между мин и макс е нормално.....

 

Така е. Тези елементарни и основни неща ги обяснява инструктора още при кормуването.

Това е АБ при експлоатацията на автомобила. Да видиш маслото, антифриза, спирачната течност в казанчето и дали са напомпени гумите. Вярно е, че сега електрониката сигнализира за всичко това, но не може да се разчита 100% на нея.

Поне трябва да се знае за обща култура.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво значи на топло и студено? Има ли на щеката белези за топло и студено? Щеката мери маслото в картера. Това е меродавното. В инструкцията пише колко масло събира двигателя. При наливане на маслото се гледа да е в нормите на щеката - м/у мин и макс по средата. Това е цялото масло в двигателя плюс в масления филтър. Маслото трябва да се стече в картера и тогава да се мери коректно. А това става след известно време. Какво по-добре от това колата да е престояла цяла нощ и на сутринта преди тръгване да се провери нивото. Всичкото масло се е събрало в картера. Толкова ли е сложно да се разбере.

Жоро, идеята е, че нивото се мери коректно само на топъл двигател.

А на студен може да се следи дали се променя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоро, идеята е, че нивото се мери коректно само на топъл двигател.

А на студен може да се следи дали се променя.

 

Чавдаре,честно, не разбирам написаното. :)

Целта на проверката на маслото е да се разбере дали се променя или се е променило. И евентуално да се вземат мерки.

И това е точно коректното. И пак казвам, може и на топъл двигател, но трябва да се изчака да се събере в картера.

При смяна на маслото при наливане на новото същото се стича директно в картера и се следи по щеката колко да се налее, като се предвиди и масления филтър. При всички проверки трябва да се възстановят тези условия. Т.е. маслото трябва да е в картера. няма да пиша повече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоро, идеята е, че нивото се мери коректно само на топъл двигател.

А на студен може да се следи дали се променя.

Мери се на студен двигател. Защото ако мерите на топъл двигател трябва да дефинирате кога един двигател е топъл.

В колите има термометри на водата, рядко на маслото. Едно е да е карана колата 30 мин друго е да е карана 180 по магистрала. То затово и маслото има характеристика описваща поведение при ниска и висока температура. При различната температура ще се стече с различна скорост в картера. Да не стане като се тръгне на път и при проверка на всяка бензиностанция количеството масло да е различно.

 

То метрологията е цяла наука. За едно точно измерване е необходима методология на измерването, отчинане на външни фактори, грешка от измерването и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лично аз веднъж се опитах да измеря маслото след продължително каране по магистрала с 130 и чакане около няколко минути - един фас време. (Това беше миналата седмица, затова и пуснах тази тема.)

Ефекта беше потресващ - нищо не успях да измеря.

Сега не знам дали маслото ми е много тънко или  нещо не ми е наред колата - но реално беше с такъв визкозитет, че едвам успях да различа къде се е хванало на щеката.

И то след 4-5 топене, вадене, бърсане.

Оделно според ме улея на самата щека се беше намазал яко и оцапваше къде ли не по време на топенето.

Притесних се сериозно - даже се чудех дали да продължа да карам.

 

Но колата си работеше нормално, нищо не светеше на таблото.

 

Пристигнах, оставих я на паркинга.

На другата сутрин - премерих маслото, не беше мръднало от последния път - нито нагоре - нито надолу.

Така че практически - според мен - след обилно каране по магистрала - и да чакаш 5 минути - няма смисъл да мериш.

Може би поне 30тина минути.

Отделно беше 35 градуса навън и всичко се беше напекло яко - съответно и според мен затова маслото (5W40) беше съвсем леко станало.

(трябва да погледна всъщност дали не карам с 0W40, знам че купих Лики Моли специално за VAG TDI PD.)

 

Демек маслото си е марково и си е хубаво и въпреки фалшивите ми притеснения от преди - колата не го омешва с нафта или антифриз.

Т.е. причината да е толкова течно си беше якото и продължително каране и доброто загряване на двигателя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...................

 

И, като автор на темата до какъв извод стигна и в крайна сметка имаш ли отговор на въпроса си. Затова ли си играх да пиша 5/пет/ едни и същи поста.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е до какъв извод стигнах.

Аз цял живот съм мерил маслото на студено, преди да тръгна на път.

Затова пуснах темата, след като прочетох в книжката и в някои форуми, че се мери на топло.

 

Какво да кажа - лично аз ще продължа да си меря маслото сутрин на студено.

По принцип обичам да го държа - не между мин и макс, а в гофрирания сегмент от щеката.

Суеверие - викам си - щом има участък, който е отбелязан с гофриране и той е "по-малък" от мин и макс - сигурно е оптимален.

И така. Това е горе-долу.

Дали е правилно - не знам - но и аз досега двигател от липса на масло не съм прецаквал с този метод на мерене.

 

Като цяло - може би важното е да можеш да го измериш :), а не колко е студен или топъл двигателя....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 120ката една черта разделя мин и макс. По средата на сектора. И точно там го държа. Още по-точно е от гофрето. Както и да е.

Карай си по класическия начин, който е и правилния. Иначе на пътя бая цигари ше изпушиш дорде го премериш.

И що трябва да си губиш времето. Това да не е стар ЗиЛ дето тече, кат лейка и винаги може да те изненада, та да му мериш маслото насред пътя. :)

Редактирано от joro-120L
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-важно е нивото на маслото да се измерва когато колата е спряна на хоризонтален терен. Без значение дали мотора е топъл или студен. И ако при това положение е изгасен скоро - да се изчакат 2-3 мин. да може маслото да се стече в картера. В такъв случай разликата на нивото при топъл и студен мотор би трябвало да е никаква. Ако има разлика значи нещо в измерването не е наред. И в крайна сметка всякаква ниво между мин и макс е нормално, стига да не намалява за къс пробег. :)

Колегата най-добре е написал според мен - моята практика показва, че за 4-5 мин загрялото масло се е стекло в картера и разликата не е повече от 1-2мм на щеката или не повече от 200мл. (ако приемем разстоянието между мин и мах е около10мм).

На никоя от предните ми коли не ми се е налагало да отварям капака да гледам маслото, въпреки че са били доста по-стари. Не мога да си обясня как на кола произведена 2007г няма да сложат датчик за нивото и да ти сигнализира, когато то наближи минимума?? Мен това много ме дразни и ако има как бих си сложил - не че ме бърка да си отворя един път в месеца капака, но това нещо ми е спасило невероятно много проблеми при прибиране от чужбина (100% ако не ми беше сигнализирало мотора щеше да остане без масло въпреки, че сутринта преди тръгване беше на мах!)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерете си го на топъл мотор,веднага-до минута след огасване.Това е работното ниво.

Същото ако го направите на сутринта,ще показва половин литър повече

Абсолютно!

При мен, когато моторът е студен - нивото е на горната рязка на щеката.

А когато е топъл - е горе-долу по средата.

И лично аз чакам 15 минути - та маслото добре да се оттече в картера, но още да не е изстинало.

А ако се е случило да светне червената лампа - проверете и заборника на помпата!

Че и той като се понапълни със гняс - и помпата няма как да вдигне налягане, дори и да е напълно изправна.

Ами, това е.

Редактирано от stivi797
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стиви, остава да ми кажеш, че в сервизите като наливат новото масло го варят в тенджера, за да е топло.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоро,стига бе :) ,като искаш на студено си го мери.

Мери се на топъл мотор,за да се види реалното работно ниво.Да не се е стекло маслото от маслената помпа,маслените магистрали,маслените/ повдигачи на клапаните/,маслените газопроменливи фазови клапани,маслените обтегачи на веригата,да не се е стекло маслото от разпределителните валове/знаеш ли че са кухи?/,коляновия вал,биели и т.н.

Може сутринта като го измериш да ти показва на средата,но като запалиш нивото в картера да е на минимума.Много масло им трябва на някои мотори за да се напълнят всички агрегати работещи с масло.И на някой остър завой,може да остане за момент помпата без масло.А лампата няма да ти светне в този случай,защото дакато го измисли компа,вече ще си окотил турбината.

Сега не ми се обяснява защо като остане без масло системата,която трябва да е под налягане,чак след +10 секунди ще разбереш на таблото че е така.И вече ще е късно.А ако остава на моменти без нужното налягане за под 10 сек. по завои само ИЗОБЩО НЯМА ДА РАЗБИРАШ ,ЧЕ ТОВА СЕ Е СЛУЧИЛО.Ама турбината ще разбира.И ще разбира,разбира и в един момен ще се чудиш,що така се износват и гърмят тез турбини.

Примерно както си караш и ти спре помпата,докато ти светне лампата на борда 100000% си счупил и турбината.А ако си в отсечка,може и някой биелен лагер да е замазан.

Дебели глави сте,като ви казвам на топло,слушайте бре.

И още нещо,по безопасно е маслото да е над максимум,от колокото да е към минимум!

От монтьор да го знаете.Не се шашкайте,ако са ви наляли малко повече масло.Нищо няма да ви стане на мотора и на кат-тора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На студено и на топло все едно и също ми показва.

Кой белег на щеката е меродавен? Т.е. къде е нормата. При смяна, като наливаш студено масло, нали, щото то е студено, наливаш докато стигне нормата на щеката. И естествено при проверката трябва да е на този белег, а не да гадаем на топло+ - 500гр. Нали трябва да имаш отправна точка за контрол и тя да бъде една и съща и ако се наложи доливане, да знаеш до къде.

 

п.п. нещо си допълнил поста, ама на модовете не излиза, че е променян.

За дебелите глави не се притеснявай. Няма да те послушат. Как може да се развие такава тема по такъв тъп въпрос.

Най безопасно е да е в границите. Ами ако се е нахакал картера с бензин или нафта и затова се е вдигнало нивото? И маслото е разредено?

 

п.п. 1 ама стига редактира! Отваряш ми и на мен работа. Тези последните ти три изречения не ги признавам. Още по-малко пък се отнасят до мен. :)

Редактирано от joro-120L
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.