Jump to content

skoda-club-bulgaria.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Историята на Шкода в автомобилните спортове.


gogata

Recommended Posts

2014-07-08-rally-bohemia_201407090751.jp
 


Полетът на "Крилатата стрела"

 

Връзката между Skoda и автомобилния спорт датира от основаването на компанията преди повече от век, когато създателите на марката – Лаурин и Клемент започват да използват произведените от тях автомобили и мотоциклети за състезания. През 1901 година двамата полагат основите на всички бъдещи успехи на компанията в областта на моторните спортове, включвайки Нарцис Подседничек, работник във фабриката, в епичното рали Париж – Берлин.
 
Въпреки че това е първото състезание за компанията, както и за самия Подседничек, той се оказва първият състезател-мотоциклетист, стигнал до финала. Времето, което постига, е рекордно - чехът пресича финалната линия в 3 часа сутринта, часове преди организаторите изобщо да се подготвят за пристигането му. Това, обаче, му коства и победата, бил дискфалифициран. Независимо от това Подседничек става своеобразен идол на ранните мотоциклетисти и до 1902 година печели състезание след състезание за Skoda. През 1903 година компанията на Лаурин и Клемент участва в 34 надпревари, от които печели 32.
Подседничек полага основите на бъдещите спортни успехи на L&K Skoda за десетилетия напред. Работникът от Млада Болеслав остава най-успешният състезател в историята, спечелвайки над 5000 трофея.
 
В първите години след 1900 година в състезания са включени и автомобилите, произвеждани от Лаурин и Клемент. Те са редовни участници в планинските състезания из Европа, известни като “Hill Climbs”. А техните пилоти успяват да спечелят много национални и международни титли до сливането на компанията на Лаурин и Клемент с инженерният гигант Skoda.
(По-долу може да видите екипа на Лаурин и Клемент по време на едно такова състезание през 1911 година)
post-45-0-01441500-1415369607_thumb.jpg
 
В края на 40-те години от Skoda започват да участват в състезанията по овална писта със серия от автомобили, носещи означенията “Skoda Sport” и “Skoda Supersport”. Двигателите им варират от 1.1 до 1.5 литрови, като най-големият от тях развива 180 к.с., с помощта на 2 турбокомпресора, достигайки максимална скорост от около 160 мили в час(около 256 км.ч.). През 1951г. един от автомобилите, но от моделите без компресор, дори участва в легендарното и до днес състезание “Двадесет и четирите часа на Льо Ман”, където до края на тринадесетия час от състезанието води в класа си, наравно с Aston Martin. Всичко върви добре докато сегментите на едно от буталата не се счупват, което прекратява участието на чешкия тим в състезанието.
(На снимките долу са както следва: Skoda Sport и Skoda Supersport).
 
post-45-0-84520600-1415369779_thumb.jpg post-45-0-01441500-1415369607_thumb.jpg


 

През 1957 Skoda конструират два открити спортни автомобила, с двигатели с висящи клапани в главата на цилиндрите и горно разположен разпределителен вал, с обем 1100 кубични сантиметра и мощност 92 конски сили. Заради причини от финансов характер, те успяват да участват само в едно чуждестранно състезание - Ленинград Гран При, но въпреки това в крайното класиране заемат първо и трето място. Сега един от тези автомобили е притежание на Skoda Auto в Обединеното Кралство, а другият е в музея на Skoda в град Млада Болеслав. Автомобилът е направен от фибро стъкло, поставено около самоносеща цилиндрична рама, и тежи само 550 кг. Това, в комбинация с максимална скорост от над 150 мили в час, го прави един от най-бързите автомобили с 1.1 литров двигател, произвеждан някога.
(Двете модификации може да видите в снимките долу.)
post-45-0-60276800-1415369795_thumb.jpgpost-45-0-93959000-1415369844_thumb.jpgpost-45-0-37084200-1415369859_thumb.jpgpost-45-0-13266800-1415369880_thumb.jpg
 
През 1964г. чехите произвеждат болид за F3, базиран на модела 1000МВ, използващ двигател с обем 1.1 литра и мощност 90 конски сили. По-късно, заради промяната на правилата в F3, а именно - да се използват 1.6 литрови двигатели на базата на стандартни такива, от Skoda не могли да продължат участието си, заради липсата на такъв агрегат в моделната гама. Това довежда до създаването на Чешкия национален шампионат, наречен Формула Skoda, където въпросният 1.1 литров двигател, както и други компоненти от шосейни модели, влизат успешно в употреба. 
post-45-0-15256500-1415369942_thumb.jpgpost-45-0-38638300-1415369955_thumb.jpg
 
Времето минава, а от Skoda концентрират усилията си в областта на рали спорта. Въпреки това има още няколко успеха в състезанията на писта. В началото на 70-те години е конструиран модел за състезания в категория В5. Той има купе тип “Спайдър” и двигател с горно разположен разпределителен вал, който позволява на колата да развие максимална скорост от 135 мили в час. Лошото управление на колата й спечелва прякора “Скакалеца”, но въпреки това в ръцете на Ярослав Бобек тя печели две национални титли – през 1972 и 1974 година. Следващият модел, известен като Spider Type 733, вече е съвсем различен – управлението е значително подобрено, а мощността на двигателя нараства до 180 конски сили. Въпреки това състезателната кариера на този модел е твърде кратка. Той участва в ужасяваща катастрофа по време на планинско състезание, когато един от току-що финиширалите участници решава да даде на задна точно на финалната линия. Шкодата, заради аеродинамичната си форма, буквално се вклинява под другата кола. Бобек се отървава с фрактури, но катастрофата означава края на поредния добър състезателен модел от Млада Болеслав.
(На снимката може да видите подобрената версия - Spider Type 733)
post-45-0-69854600-1415370046_thumb.jpg
 
Octavia е една от първите Шкоди, която привлича международно внимание, най-вече заради независимото си окачване и новаторски направения от сплави, лагеруван на три места блок на двигателя, което е новост за онези времена. Именно това прави от Octavia спортна звезда на 60-те години.
 
Последва и успеха на рали-автомобилите със задно разположен двигател, включващи 110, 120, 130RS и 130LR, които печелят безброй национални и международни титли през 70-те и 80-те години. Серията RS е базирана на шосейната версия на Skoda 110R Coupe и има голямо разнообразие от задвижващи агрегати, като се започне от легендарния 1289 кубиков мотор с мощност 143 к.с., мине се през 1.8 литровия и се стигне до модела с обем 2 литра. RS моделите, освен за ралита, се използват и за пистови състезания, като един от 1.8 литровите мотори е напомпан до 238 к.с., което го прави най-мощният двигател на Skoda в онези години. Производна на тази кола носи на чехите титлата за конструктори в Европейския шампионат за туринг автомобили (European Touring Car Manufacturers Championship) през 1981 година. Това става независимо от вътрешнополитическите спорове на тема дали марката трябва да се състезава в шампионата. Колата, спечелила титлата, помогнала и за създаването на бъдещите спортни модели на марката, включително спечелилия световната купа през 1994 година Favorit и Felicia 1.3 и 1.5 Kit Car.
(На снимките може да видите Skoda 200RS и 130RS)
post-45-0-96463500-1415557281_thumb.jpgpost-45-0-63222800-1415557363_thumb.jpg
 
През 1981 г. Skoda се изравнява по точки с BMW. Същата година изглежда, че победата на баварците е в кърпа вързана, но в крайна сметка анализът на резултатите присъжда победата на чешкия тим. Причината за това е, че  индивидуалните резултати на пилотите на Шкода са по-добри от тези немците.
 
Лицензът за състезания на 130RS изтича през 1983г. и компанията търси най-добрия възможен заместител. Първоначално излиза с идеята за модифицирана в Клас А Skoda 120, но тя не успява да спечели нито един трофей. Това довежда до излизането на сцената на 130LR. Моделът се оказва достоен заместник на 130RS и е само въпрос на време тимът на Skoda да започне да възвръща предишните си постижения. Включително и шесто място в крайното класиране на Рали Сан Ремо благодарение на пилота Ладислав Кречек.
post-45-0-73816200-1415557612_thumb.jpg
 
 
 
Серията 130 е заменена от модела Favorit през 1989, но това не повлиява на успехите на отбора. Колата е поверена на ново поколение чешки пилоти – Павел Сибера и Емил Тринер. Звездният момент за Favorit не закъснява – през 1994 година Skoda печели световната купа за автомобили с две задвижващи колела. Фактът, който прави това постижение още по-забележително, е че чешкият тим участва с двигател с обем 1.3, а всички останали в тяхната група се състезават с двигатели с обем 2 литра. През годините, в които се състезава, Favorit много пъти е бил в Топ 10 дори на Световния рали шампионат.
(На снимката може да видите рекламния постер отбелязващ успехите на модела на Рали Великобритания)
post-45-0-45354500-1415722805_thumb.jpg
 
Favorit бива заменен от Felicia Kit Car през 1995 година. Felicia стартира състезателната си кариера с много и разнообразни механични проблеми, които биват бързо преодолени и Skoda продължава да жъне успехи в класа си. През годините, Felicia сменя три различни задвижващи агрегата. Като се започне с класическия 1.3 литров двигател, напомпан до 140 конски сили, след него малко “порасналата” му версия от 1500 куб.см. и 155 конски сили, и последният - 1.6 литра, с мощност 185 “коня”.
През 1996 г. отборът на Skoda почти успява да повтори успеха си от 1994 г., когато успява да запише много победи в клас F2 и до последния ден на рали RAC (Кралскки автомобилен клуб) изглежда, че ще спечели. По време на ралито завалява сняг и отборът се възползва от превъзходното управление и сцепление, което им осигурява колата. По време на първия ден има 3 Skoda Felicia Kit Car в топ 10 – първата, пилотирана от шведската легенда и бивш световен шампион Стиг Блумквист. Той успява да се задържи трети до края на деня, след бъдещия пилот на Skoda Армин Шварц, тогава състезаващ се с Toyota Celica 4х4, и японския пилот Камиока с Subaru Impreza. За съжаление вторият пилот на чехите Емил Тринер е принуден да прекрати участието си в края на първия ден, заради проблеми с електрониката. Но Павел Сибера успява да задържи стабилна позиция в топ 10, както и да запише някои забележителни за чешкия тим времена, докато двигателят му не го изоставя по време на последния ден. Ако Сибера не беше отпаднал, Skoda щяха да вземат първо и второ място в клас F2 и щяха да върнат титлата обратно в Млада Болеслав. Накрая титлата е пропусната само с няколко точки, но пресата, отразяваща шампионата, обявява чехите за морални победители, които цяла година са се борили срещу конкуренцията, която ползва двигатели с обем 2 литра, с 1.6 или по-малки агрегати.
(По-долу на снимките може да видите Felicia Kit Car на: Емил Тринер, Стиг Блумквист и Павел Сибера)
post-45-0-09076500-1415723082_thumb.jpg post-45-0-89702700-1415723096_thumb.jpg post-45-0-26255000-1415723109_thumb.jpg 
 
В края на 1997 Skoda прави нова важна стъпка в своята състезателна история – представя Octavia Kit Car, снабдена с 2-литров, 20-клапанов двигател, което най-после позволява на отбора от Млада Болеслав да се изправи в равна битка с останалите конкуренти в своя клас. Въпреки че Octavia-та е доста тежка и ненадеждна, развойният отдел на марката прави значителни промени във всички области, което позволява на Емил Тринер да спечели Европейската купа при автомобилистите през 1998, пилотирайки уникалната машина с 5 клапана на цилиндър.
(Skoda Octavia Kit Car)
post-45-0-20169300-1415723235_thumb.jpg
 
Octavia Kit Car, обаче е използвана само за да проправи път на Octavia WRC - звярът на Skoda, притежаващ 300 “коня”, задвижване на четирите колела и турбокомпресор. Всички смятат, че това е автомобил, който е способен да изведе тима начело на класациите. Колата трябва да направи своя дебют на рали Монте Карло през 1999 година, но проблеми със софтуера на двигателя не позволяват това. Но по-нататък същата година Octavia бива значително подобрена и отборът на Skoda печели първите си точки при конструкторите по време на рали Акрополис в Гърция. Гост -пилотът Бруно Трай постига най-доброто време на чехите, а именно 4-то място на рали Гърция.
post-45-0-93727100-1415723329_thumb.jpg
 


Skoda в WRC, IRC и ERC

 

skoda_octavia_WRc_manu-01_08.jpg

 

Skoda навлиза в елита на моторните спортове - Световния рали шампионат за първи път през 1999 година с Skoda Octavia WRC, взимайки участие в 7 от общо 14 състезания. Първият автомобил на отбора е поверен на  Армин Шварц, а вторият е споделен между чешките пилоти Павел Сибера и Емил Тринер. В последното състезание за годината, а именно Рали Великобритания, вторият автомобил е поверен на белгийския пилот Бруно Тири. Тири финишира четвърти, което носи и първите точки за Skoda.
През 2000 година, отборът взима участие в 8 от 14 ралита. Този път съотборник на Армин Шварц е испанецът Луис Клемент. Шварц отбелязва единствените точки за отбора по време на Рали Акрополис, където финишира пети в общото класиране. Втора версия на Octavia WRC, известна още като Evo2, е представена в Кипър същата година.
(Skoda Octavia WRC Evo2)
post-45-0-84062300-1415723832_thumb.jpg
 
2001 година бележи завръщането на Бруно Тири в отбора, заемайки мястото на Клемент. Тогава Skoda участва в 12 от 14 състезания. Шварц взема точки в крайното класиране на 3 ралита, включително и трето място на Сафари Рали, което остава най-доброто постижение на чешката марка за сезона. Същата година отборът се сдобива и с трети автомобил, който е използван от Стиг Блумквист във Финландия и Роман Креста в Сан Ремо и рали Великобритания.
През 2002 година отборът вече участва във всички ралита от шампионата. Шварц напуска отбора, за да се състезава за конкурентите от Хюндай. Кенет Ериксън заема мястото му, като в същото време Тони Гардемайстер замества Тири в отбора. Третата Skoda през повечето време е в ръцете на на Роман Креста, като епизодични участия с нея имат Блумквист, Габриел Поцо и Матиас Кале. Гардемайстер финишира пети в Аржентина, шестото място е заето от неговия съотборник Ериксън. В Австралия Гардемайстер заема шестото място в генералното класиране. 
 
Идва време и за новото поколение на състезателната Octavia - WRC Evo3, която е представена в средата на сезона. 2003 година донася и нов съотборник за Гардемайстер, а именно бившият световен шампион Дидие Аурио. И двамата взимат точки до средата на сезона, когато пък е представена Skoda Fabia WRC.
(Skoda Octavia WRC Evo3 и Skoda Fabia WRC)
post-45-0-87029200-1415723990_thumb.jpg post-45-0-73935300-1415724016_thumb.jpg
 
Чешката марка използва 2004г. като година за развитие и тестове на автомобилите си, заради което взима участие в едва 7 събития от календара. Армин Шварц се завръща в отбора, за да си партнира с Тони Гардемайстер. Други пилоти също взимат участие, състезавайки се за Skoda в различни събития от календара: Яни Паасонен във Великобритания и Финландия, като финландецът заема шесто място в родната си страна, което е и най-доброто постижение за въпросната година; Роман Креста се състезават в Германия, а Ян Копецки в Испания.
По време на сезон 2005 Skoda използва доста „широк набор” от пилоти. Шварц взема участие във всички състезания, освен едно – рали Швеция, по време на което колата му е поверена на пилота в Туринг шампионата Матиас Екстрьом. Другите два автомобила на отбора са разпределени между Александър Бенг, който се състезава изключително и само на асфалт, Янне Туохино, Яни Паасонен, легендата Колин МакРий и Микко Хирвонен. Новото поколение на Fabia WRC, известно като WRC05 е представено по време на третия кръг от рали Мексико. Отново обаче отборът взема точки от твърде малко ралита, въпреки доброто представяне на МакРий в неговите две участия за чехите. Той е трети в класирането на Рали Австралия, когато е сполетян от механични проблеми по колата.
 
В края на 2005 Skoda се оттегля от Световния рали шампионат. През 2006 участие в него взима частен отбор, ръководен от Baumschlager Rallye & Racing, носейки името "Red Bull-Skoda". Техен пилот е Жил Паниси. Ян Копецки също продължава да жъне успехи, участвайки с отбора си "Czech Rally Team Kopecky". Франсоа Дювал също се състезава през сезон 2006 с Skoda Fabia WRC за отбора "First Motorsport."
По време на Рали Норвегия през 2009 Пер-Гунар Андерсон участва с Fabia. Той печели 2 специални етапа, но се оттегля заради проблем със съединителя.
По-късно е обявено, че шампионът за 2010г. в IRC Юхо Ханинен, както и Херман Гаснер-Младши ще се състезават през 2011г. в шампионата SWRC за отбора на Red Bull Skoda. Те ще вземат участие в 7 избрани състезания от календара.
(Skoda Fabia WRC състезаваща се за отбора на Red Bull-Skoda)
post-45-0-71079500-1415724187_thumb.jpg
 
Skoda Motorsport се завръща в света на ралито през 2008 с Fabia Super 2000 в IRC шампионата.
post-45-0-07901700-1415724457_thumb.jpg
 
Ян Копецки прави дебюта на новия състезателен автомобил на Skoda на Рали Барум в Злин. Същата година той е по-скоро в ролята на пилот-изпитател, но следващата година чехът, заедно с Юхо Ханинен вече са с подписани договори за сезона. Не закъснява и първата победа, завоювана от финския пилот на Рали Русия. Копецки печели  състезанията в Чехия и Испания, прокарвайки си път до второто място в генералното класиране в края на сезона.
2010 носи на Skoda Motorsport 7 победи, 2 втори и 3 трети места, както и шампионската купа за производители след Рали Барум Злин. Юхо Ханинен печели купата при състезателите, а също така и челни места в Рали Аржентина, Рали Сардиния и Рали Шотландия.
 
Сезон 2011 стартира с легендарното Рали Монте Карло. Skoda участва в него с цели 5 екипажа – Ян Копецки, Юхо Ханинен, Фреди Лоикс и Никола Воило се състезават за Skoda Motorsport, а Андреас Микелсен е в отбора на Skoda UK. Микелсен катастрофира по време на първия специален етап, а проблемите по окачването, които причинява катастрофата, го принуждават да се оттегли от втория специален етап. Воило пука гума по време на първия специален етап, заради което губи време. Ханинен води след първия кръг с цели 44.5 сек. преди Лоикс. В същото време Копецки е шести, а Воило – дванадесети. Вторият етап на ралито обаче не носи късмет на чешката марка. Пилотите избират грешен вариант гуми преди етап 7 и 8, което им коства голямо забавяне по време на състезанието. Ханинен губи водачеството си и остава шести на 2:35.7мин. след новия водач – Браян Буфие. Фреди Лоикс от втори става трети на 1:05.5мин. след Буфие. Воило финишира осми, а Копецки – девети. В края на ралито Лоикс постига второ място, Ханинен – шесто, Воило  и Копецки са съответно седми и осми. Разочароващото в случая е, че Лоикс принципно е бил достатъчно бърз, за да спечели. Единствено грешния избор на гуми за двата специални етапа го лишава от победата. Своеобразна компенсация обаче е, че той печели наградата Colin McRae IRC Trophy. 2011 година, същото така бележи 110 години от началото на спортната кариера на чешката марка, като също така е и една от най-успешните години в историята й.
 
2012 година е не по-малко успешна. Skoda печели третата си титла за конструктори в IRC шампионата, ставайки най-успешната марка, която участва в него. Същата година чехите печеля и третата си титла при пилотите. Победата е завоювана от Андреас Микелсен.  Същата година финландецът Юхо Ханинен печели и титлата в Европейския рали шампионат. Skoda завършва този сезон с още победи - Asia-Pacific Rally Championship (APRC); Ян Копецки печели титлата в шампионата на родината си Чехия, а пилоти, състезаващи се с Skoda Fabia S2000 печелят много национални шампионати - в Австрия победител е Раймунд Баумшлагер, в Германия - Марк Валенвейн, в Словения - Алекс Хумар, Турция - Лука Розети и България - Димитър Илиев.

 

През 2013 година от Skoda участват в цели 3 шампионата - ERC, World Rally Championship-2 и APRC. Същата година Юхо Ханинен напуска отбора на Skoda след 4 успешни състезателни години и бива заменен отново от фински пилот - Ескапека Лапи. В ERC шампионата отбори с емблема на летящата стрела взимат участие във всички ралита. Ян Копецки печели титлата при пилотите този сезон. Пети се класиха новото попълнение Лапи, Фреди Лоикс е единадесети, а Сеп Виеганд заема 27 място. Във WRC2 участие взимат 2 отбора състезаващи се с Fabia S2000 - този на Skoda Motorsport с пилот Ескапека Лапи и отборът на Skoda Auto Deutschland със Сеп Виеганд зад волана. Класирането в края на шампионата е - шесто място за немския отбор и десето място за чехите. 

(Сеп Виеганд)

post-45-0-31927600-1416003499_thumb.jpg

В Азия-Пасифик Рали(APRC) участват Густав Жил и Ескапека Лапи. В края на шампионата Skoda печелят убедително титлата, като Жил и Лапи са съответно първи и втори в крайното класиране. 

post-45-0-51033600-1416003758_thumb.jpg

 

Сезон 2014 ще бъде запомнен с многобройните успехи на марката. Ескапека Лапи заема първото място в генералното класиране на ERC шампионата, като отпадането му от рали Корсика не му попречва да спечели шампионската титла. На второ място също е пилот на Шкода - Сеп Виеганд. 

В състезанията от серията APRC чешкия шампион Ян Копецки е дори още по-убедителен. Печели шест от шест възможни състезания, което му носи титлата в този шампионат. Двете шампионски титли за тази година, носят още по-голямо международно признание на Skoda Motorsport. В същото време Skoda Fabia S2000 си спечелва славата на най-успешният състезателен автомобил в 113 годишната история на марката.

post-45-0-49162200-1418206520_thumb.jpg

 

В края на 2014г. по време на автосалона в Есен от Шкода представят новата си състезателна концепция - Fabia R5, базирана на третото поколение на едноименния модел. Колата е оборудвана с 1.6 литров турбо двигател, перманентно задвижване на четирите колела и 5 степенна скоростна кутия. Екипът пилоти, заел се с тестването на новата концепция е съставен от  Ян Копецки, Ескапека Лапи, Фреди Лоикс и Раймунд Баумшлагер. Надеждите на Шкода, както и на феновета са Fabia R5 да се окаже достоен заместник на Fabia S2000, а защо не и да надмине успехите й в моторния спорт.

post-45-0-78492100-1418207296_thumb.jpg

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.