Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Skoda Octavia (АВТОМОБИЛЪТ НА СТАРО:+/-)


Guest Димитър Димитров

Recommended Posts

Guest Димитър Димитров

Чешкото автомобилно производство от годините на зрелия социализъм е познато до болка на българския автомобилист. Историята с възраждането на легендарната марка под крилото на Volkswagen също. Чехите направиха първата си плаха заявка за настъпление по западноевропейските пазари с Felicia, но истинският пробив дойде чак в края на 1996 г., когато пред публика бе представена Octavia. Ако в края на 80-те години някой бе прогнозирал, че гордостта на чехословашката планова икономика ще мери успешно сили със западните си аналози, вероятно щяха да го вземат за душевноболен. Фактите обаче са налице - Octavia не само помогна на Skoda да скъса окончателно с безрадостния си социмидж, а и изведе компанията в челото на класацията на най-бързоразвиващите се фирми на Стария континент. Продажбите на модела на преситените пазари в Западна Европа пък само илюстрират темповете, с които някогашните ни братя по СИВ се адаптират към условията на реалната конкурентна икономика. Разбира се, този бум едва ли щеше да се осъществи ако в основата му не стояха германската индустриална мощ и по-специално вездесъщият Volkswagen Golf. Всъщност не би било пресилено Octavia да се нарече чешки вариант на най-продавания модел през последните 30 години. Роднинската връзка между двата автомобила може да усети дори неспециалист - тя личи и по най-дребните елементи като копчетата по арматурното табло. По-важното в случая естествено е технологичното сходство с VW, с което върви гаранцията за качество на изработката и надеждност. Неслучайно Octavia е сред най-рядко срещаните модели по борсите в Германия, а статистиките на техническите служби я определят като почти безпроблемен автомобил. Именно на това реноме се дължат и високите цени на употребяваните екземпляри, макар от дебюта на чешкия Golf да са изминали вече шест години. Безжалостните немски стандарти за качество изглежда са намерили добра почва в Млада Болеслав. Сглобката на Octavia не отстъпва по нищо на германския първообраз и критики по неин адрес могат да се чуят много рядко. Купето е просторно, багажникът грамаден, родството с VW личи и от най- богато, особено на фона на дребните детайли по цената. Върхът в това отношение арматурата представляват модификациите Laurin&Klement, които са обзаведени с кожен салон, климатик, стерео с компакт диск, а след модернизацията на модела през есента на 2000 г. също с ксенонови фарове и електронна стабилизираща система. Разбира се, срещу съответната инвестиция. Както всеки друг автомобил обаче, чешкият клонинг на Golf не е имунизиран към технически проблем, пък били те и дребни. Върхът на класацията е окупиран от неизправностите по елекрическата инсталация. Най-капризни се оказват мигачите и задните светлини, които прекъсват или сработват хаотично. Виновници обикновено са контактните клеми. Те са причина и за отказите на електрическите стъкла. Нерядко се чуват оплаквания от електронния блок, управляващ двигателя при най-ранните екземпляри. В Skoda обаче реагират бързо и заменят проблемния детайл. Известни неприятности понякога създава спирачната система. Задният мост например "олеква" при по-интезивно спиране заради недомислено разпределение на спирачното усилие, което изисква свикване. Воланът на някои коли пък започва да вибрира в аналогична ситуация заради криви дискове. Проблемът се среща рядко, но невинаги трябва да се вярва на думите на продавача за дебалансирани предни гуми. Комплектът дискове все пак струва около 100 евро. "Изпускащата" ръчна спирачка лесно възвръща работоспособността си след реглаж.

Износеният съединител е друг недостатък, който неясно защо засяга само 1.6-литровите модификации на Octavia. При останалите варианти ресурсът на амриажа се вмества напълно в стандартите и дори ги надхвърля. Същото важи за окачването, което в много редки случаи може да създаде грижи само в задния мост. Монтираните в Octavia двигатели са Фолксвагенови без изключение. Гамата е предостатъчна, за да гарантира подходящ избор за всеки купувач. Бензиновите мотори са с обем 1.6, 1.8 и 2.0 литра и мощност 75, 100, 115, 125 и 150 к.с. Почитателите на дизела могат да се спрат на един от двата варианта на 1.9-литровия турбодизел с директно впръскване с мощност 90 или 110 к.с. След модернизацията на модела през 2000 г. започва оборудването с 1.4 литров агрегат със 75 к.с. и още по-напомпана версия на 1.8-литровия турбодвигател с мощност 180 коня. Тези модификации обаче все още са прекалено свежи за пазара на употребявани возила.

Най-малкият бензинов двигател радва с икономичност, но трудно ще спечели онези, които търсят нещо повече от семейна кола. Доста по-темпераментен е 1.8-литровият агрегат със 125 атмосферни или 150 турбокончета. Разходът на гориво обаче следва безкомпромисно кривата на адреналина. Най-големи'я*т мотор предлага уравновесен ход и приемлива икономичност, а що се отнася до турбодизелите, качествата им са известни отдавна. Комбивариантите на Octavia с TDi двигатели са сред най-търсените на пазара. Да се сбърка при покупката на една или друга модификация е изключено - купувачът трябва само да е наясно с предпочитанията си към разхода на гориво или динамичните показатели. Технически проблеми със силовата част поне до момента не са известни, а поддръжката няма никакви особености. Изчерпва се с навременната замяна на ангренажен ремък и маслo.

Почти всички специалисти сочат Octavia като достоен повод за гордост на Skoda. Чешкият Golf заслужено се радва на стабилно търсене не само заради качествената изработка и надеждността. Цените на резервните части и добре развитата сервизна мрежа улесняват поддръжката на и без друго безпроблемния автомобил. За кайдидат-купувачите има две лоши новини. Първата е упорството, с което Octavia пази цената си, а втората - нежеланието на собствениците да се разделят с нея. В това отношение моделът се конкурира с именития си донор, като по темпове на обезценяване превъзхожда автомобили на доста по-утвърдени производители.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.