Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

[S105GL'79 Project] Lenka


Хашек

Recommended Posts

Цялостната идея на проекта ми допада. Не мисля да правя някакви концептуални промени.

Идеята ми е да продължа делото и колата да остане в отлично състояние и да бъде приятна за гледане и каране.

Има няколко неща, които бих добавил - без да си давам някакъв краен срок.

Хромирана емблема. Имам такава някъде из къщи, помня, че съм купувал и дълго ми се търкаляше из някакви кутии с емблеми. Естествено снощи намерих чисто нова предна емблема - надпис за 742М, както и нова задна за 105Л.  Както винаги, това, което ми трябва, ще го открия някога си.

ГЛС визията ми допада точно в този вариант с черни рамки на фаровете и по-малко хром по решетката. Да, трябва да има и емблема.

Ако трябва да съм честен, и ЛС вариантът с пластмасова решетка и широки лайсни от емблемата към фаровете, много ми допада.

Не съм особено петимен да слагам липсващите лайсни от ГЛС пакета - на вратите и отзад (калници - капак - маска). Особено задните - там ще трябва да се дупчи, а Шкодата и с тази изчистена визия изглежда отлично и по мой вкус.

Приборна дъска с лампички. В случая дъската е от 105/120Л с добавен оборотомер. Лампата за дългите е с поставен червен филтър и сега там реално свети контролната лампа за зареждането.

Винаги са ме кефили многото лампички по таблото на Шкодата - дори и кръглият уред си има лампа за външно осветление, за светлини за мъгла, за подгрев на задното стъкло...

Е, много години карам коли без никакви лампи - на Варшава има само за дългите и за мигачите, при М21 има още и за ръчната и за прегряване, но като цяло всичко си е с уреди с циферблати и нищо не свети.

Има да се боядиса тук-таме под предния капак.

Не мисля да сменявам цвета, макар че другото зелено - "Кипарис" винаги ми е допадало - като малък изрових при дядо ми и после нон стоп разглеждах един каталог за 105S / 105L, където са дадени две - една бяла и една зелена.

Джантите са красиви, поне за мен това е един от най-елегантните варианти на шкодова джанта. Предвид, че в завода са пуснали 13-ки оше 79г като опция, си мисля да си остане на алуминий.

Да, имам слабост към хрома и съм си мислил за 14ки с тасове и така наречените Спринт рингове.

Предвид спойлера от Гарде и черната решетка, си мисля, че сегашната комбинация си е съвсем на място. Хем е с хром брони и без спойлер отзад, хем има черни елементи и лети джанти. Не е оригинално, но ми харесва.

Имам фарче за мъгла PAL, но мисля да не го слагам отзад. На вертикалния стоп не ми се връзва този задължителен за 742М елемент.

По мотора - евентуално карбуратор с механично отваряне на втора клапа предвид традиционно неработещия вакуумен привод на Шкодите. Имам чисто нов SEDR от 120Л, имам няколко за Вартбург и за Шкода стари - може да се направи една комбинация. Друг вариант ми е Вебер от Жигули. И от тях имам много, а са уникално добри карбуратори - 2101-1107010 си е Weber 32 DCR без изменения.  Имам и нов за 2106 пак механика и още какво ли не. Нямам мерак да преправям, просто като я подкарам активно ще реша трябва ли ми изобщо нещо да пипам.

Като интериор - няма какво повече да искам. Не е оригинално, но ме кефи много. Не мисля да търся уреди с хромирани обръчи - тези след 83г са си много симпатични.

 

И аз много ще се радвам да се съберем със Шкодите - 2020 ще ни предложи много възможности, надявам се.

 

 

 

Редактирано от m_g
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В интерес на истината, Шкоди из къщи има много и различни.
Преди три години, като излезе в Чехия, си поръчах Шкода 120Л с дистанционно в мащаб 1/14. В последствие я бяха пуснали и в Хобиленд. Малко се чудих какъв цвят да е и аха да поръчам зелена, но се спрях финално на това тъмно синьо.
Като я взех, бая време си я пилотирах по паркета из къщи. Сега съм я скрил - синът да не я добара. След някоя година ще му я връча да се забавлява.

Кутията е огромна:
039161562-big.jpg?r=0

039161559-big.jpg?r=0

039161560-big.jpg?r=0

039161558-big.jpg?r=0

1/14 е огромно нещо. До нея ето и една линейка 1203 в 1/43 за сравнение.
039161561-big.jpg?r=0

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много благодаря за изчерпателния отговор! Абсолютно подкрепям твоето виждане.

 

Преди 10 часа, m_g написа:

Цялостната идея на проекта ми допада. Не мисля да правя някакви концептуални промени.

Идеята ми е да продължа делото и колата да остане в отлично състояние и да бъде приятна за гледане и каране.

Има няколко неща, които бих добавил - без да си давам някакъв краен срок.

 

А, би ли премахнал нещо?

Според мен, белите рингове не вървят с лети алуминиеви джанти. Само с железарки.

Освен това, дизайна/линията/ на това купе, макар и стар е доста модерен. Аз и не знам кога ще загуби актуалност и остарее.

Белите рингове са подходящи за автомобили с по-голямо ретро излъчване. Напр. 1000МВ. Варшава и т.н.

Също бих премахнал и гърнето отзад. Нищо друго не бих пипнал.

Сигурно ще си приготвя и едни 14ки с хром тасове и рингове. В тях също има много чар. Бих ги слагал, като ми омръзнат тези и обратно. За разнообразие.

 

Шкодичката на паркета е уникална! Не бях виждал такава. Много реалистична, детайлна и с правилни пропорции.

 

Супърб 1934г.

 

skoda_superb_type_913_1936_large.thumb.jpg.4fc3d9e8819cff4710a76e90d1850fa1.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоро, и по двата въпроса вкусът на съвпада.

Гърнето ще го свалим с Косьо сигурно още тази седмица. Вади супер звук и е направено по оригиналните чешки чертежи. Дава някой и друг кон допълнително. Аз обаче харесвам елегантната задница на Шкодите и в комбинация искам да има характерния тих и приятен звук на 105/120. Звук, който и на сън мога да позная.

Белите кантове също ще отпаднат при следващата смяна на гуми. Поне според мен те са стилистичен елемент, характерен за една по-стара епоха - за коли максимум с понтонен дизайн. Правоъгълните от средата на 60-те натам поне в Европа са с черни гуми. В САЩ белите  и изобщо цветните (жълти, червени) кантове по гумите са на почит и се предлагат и до сега.

Аз лично ги харесвам. Дълги години карах Варшавата с американски гуми.

035208245-big.jpg?r=0

 

В един момент реших да ги сменя и сложих кантове.

035330786-big.jpg?r=0

 

Оказа се, че под тях гумите се износват, а и самите кантове при екслоатация пожълтяват.

 

В крайна сметка ги махнах и пак си е ОК визуално.

036192804-big.jpg?r=0

 

На Шкода 105-120-130 никога не са поставяни кантове от завода. Не зная какво ще се получи, ако взема гуми с бял пръстен. Maxxis ги предлагат при цена  от 107лв / гума за 165/80R13.

Май ми идват твърде претенциозни и ще заложа на едни елементарни Барумки.

maxxisma116513ww.png

Относно 14-те цола, и аз отдавна се чудя дали, ако имам верикален стоп,  не искам да бъде с 14-ки с тасове и Спринт рингове. Е, вече имам вертикален стоп и въпросът пак възникна. Даже рових в каталога за части на Шкода за 1979г. по темата.

От завода започват монтаж на 13-ки още тогава, и то лети джанти.  Вече есента на 1980 с излизането на модел 1981 минават изцяло на 13 цола. Даже междинно са се продавали коли с 14 цола джанти и пластмасовите тасчета.

На мен специално тези лети джанти, които са на колата, много ми допадат. Хубавото си е хубаво и не ми се ще да ги махам. При още 4 ретро автомобила с много хром, нека поне един да ми бъде на лети джанти. Още повече, оригинални, опция за модела.

Пък и допълнителния преден спойлер няма да се върже с 14-ки. Много ми харесва тази екстра от Гарде. За разлика от големите черни брони с интегриран мигач. Тая комбинация - хром брони и спойлер ми изглежда много симпатична.

Имах вариант да взема пълен сток на оригинална боя с дребни забележки. Ми не е толкова красива като зелената. Като ученик колко съм висял по сайтовете да зяпам направени Шкоди. Представях си как ще махна броните на бежовата и какво гърне ще сложа. Е, така и не дойде тоя момент.

Такива работи. Яко съм се зарибил - 742 измъчва съзнанието ми от декември 1986г, когато за пръв път се качих и чух характерния пльокащ звук на аварийните светлини. Това сигурно ми е един от най-ранните детски спомени - бил съм на две и половина.

 

В тоя ред на мисли, вчера си купих още Шкоди в 1/43 от Хобиленд:

Една червена без спойлер, тип 1977:

clim_thumb_xxl_2289_1.jpg?d=1566817250

 

И една модел 1982 в характерното синьо. Много се колебах дали да е синя или жълта, ама в крайна сметка реших да е синя.

clim_thumb_xxl_2298_1.jpg?d=1569916361

 

Естествено, имам и 120Л тип 1984 - бежова не намерих тогава, та взех цвят бордо като на комшията. Сега са пуснали жълта и зелена.

clim_thumb_xxl_1901_1.jpg?d=1519034947

 

 

 

 

 

 

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчиле, нямам нищо против алуминиевите джанти. Много добре стоят.  Затова споменах, че този дизайн ще е модерен винаги.

Не на всяка кола вървят ляти джанти. В този смисъл, не й стоят добре бели рингове. И в този случай, бих търсил заден капак със спойлер.

Не е задължително, разбира се. Опира до боядисване, па я се уцели цвета, я не....Ама ще стои добре.

Само им измисли на джантите някакви капачки за центр. отвор, за да имат завършен вид.

 

п.п. Тази синята от Хобиленд ми харесва най-много. Междинка с овалните фарове. Редки са. Произвеждали са ги само 1 година. Синият цвят ми е любим. Имахме св. синя Шкода 100. След това бяла 105 - 81ва г. Корекомска. Първите с 13ки джанти.

Аз си търся бежова М-ка, ама няма.

 

 

И един линк, който мисля, обхваща всички модели и модификации :

 

https://imcdb.opencommunity.be/forum_topic-6115--Skoda_typ_742__742M___Skodopedia_.html


 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вчера с Косьо се позанимавахме със зелената.
Успях да си намеря чувала с емблемите в килера. Директно си заделих две за Шкода:
039164295-big.jpg?r=0

Лявата е пластмасова, от 105/120 - всички варианти до ЛС включително с пластмасовата решетка. В нашия случай не става, понеже тази е с ГЛС стоманена решетка - мрежа. Свалял съм я не помня от 120Л или 105Л по времето, когато пунктовете бяха пълни със задномоторни Шкоди - преди 15-тина години.

Дясната е рядката метална емблема от 120ГЛС и 105ГЛ. Купих я на някой от ретро пазарите преди години, беше супер евтина и ме изкефи, че е метална. Отде да знам, че ще си купувам някой ден колата на Косьо.

В крайна сметка сложих за проба и без много да напъвам металната емблема на колата. И кво, получи се Шкода с емблема - малко на криво, ама е само е така, колкото да не падне.
039164291-big.jpg?r=0

Самата решетка на 120ГЛС е отвратителна. Чехите са решили да минат с обикновена боядисана черна тънка ламарина, на която с две смешни крачета се хваща емблемата.
С тоя захват емблемата може да се свали от първото дете, което я пипне, не е нужно дори и да я скубе.
Освен това решетката е тънка и еластична и в случая не стои съвсем изпъната, а е леко изпъкнала. Та емблемата идва като подарена, макар че си е съвсем оригинална.
Косьо на оранжевата е рязал допълнително кръгче за зад емблемата, за да я уякчи.
Аз по-скоро клоня към това да сложа емблемата по щатния начин, ако и да се краде лесно - по добре да я смъкнат лесно, отколкото да изкъртят и парче от смата решетка. То и крачетата ще се скъсат супер лесно.
Вариант две е да си седи без емблема и да знам, че имам метална в джоба.

Второто важно нещо за вършене беше да свалим спортното гърне и да сложим стандартно.
Речено - сторено. Отново е с характерно извитото гърненце с тънка тръба. Звукът стана съвсем сто и двайсков - точно какъвто си го обичам от детството.
039164292-big.jpg?r=0

Изначално седалките на тази кола ми харесват. И като материя, и като дизайн. Стандартните на Шкода 105/120Л са с много некачествен плат и ако не са покрити с калъфи, се разпадаха още 2-3 години след купуването на колата. На бежовата бяха изгорели още 90-91г., а сега след още близо 30г, буквално са станали на прах.
Материята на ГЛС и Рапид е много, много по-приятна. Не че нещо кой знае какво неземно - все пак става дума за соц кола на 40г., но са си приятни за гледане и пипане.
На седана ГЛС седалките са с отделни подглавници, докато на Рапид са със същия плат, но с висока облегалка, като на Лада 2107. Задните пък нямат подглавници, за разлика от на седана.
Иии, има една невероятна за кола, произведена в рамките на СИВ екстра - Рапидовите седалки се регулират по височина. Е, вярно, регулират се с ключ 13, но пък може да се избира позицията на предния и задния край на седалката спрямо цели 4 положения във вертикала.
Аз съм 2 метра и 120кг и идеята е да не ми опира главата в тавана.
С Косьо развихме 4-те специални болта.
Отначало оставихме предния край на трето, а задния на нулево положение, ама ми опираха краката във волана.
Смъкнахме я докрай.
Ей, кеф. Получи се една приятна позиция зад волана.

Ето за сравнение как беше:
039160657-big.jpg?r=0

Това сивото не е разпорена седалка, а е стоманената шина, която носи възглавницата. Тя именно е хваната с 4 болта за шейните.
Ето какво стана:
039164293-big.jpg?r=0

Хохо - има няма с по 5см надолу!
Дясната седалка сега странно стърчи нагоре - сигурно и нея ще я смъкна, за да е симетрично.

С кеф си поседях половин час в Шкодата. Пощраках си всичките ключове и лостчета, рових в жабката, абе забавлявах се като в детските ми години. Седалката е добра - има странична опора и не уморява ооределено. Хубаво, че воланът е от варианта след 82г - много по-приятен е за пипане от стария твърд. Този е от еластичен материал и е много симпатичен.
Зелената все повече ме кефи. И цвета ме кефи. На живо е много добър. Навремето (като ученик) си мислих да си боядисам Жигулата зелена. Ето, сега си имам зелена Шкода.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето и едно видео как паля Шкодата на газ. За кола, некарана от години, се държи отлично!


https://youtu.be/UPFIN3Dlz-Q

Ще трябва да си измисля изолация за капака.

Редактирано от m_g
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Основен недостатък на зелената Шкода беше липсата на добре изглеждащо арматурно табло, отговарящо на обозначението ГЛС.
Аз винаги съм искал 120 с всички възможни "екстри" за модела. Безброй пъти съм чел и препрочитал десетките книги за Шкода вкъщи и винаги съм приемал наличието на оборотомер и отделни контролни лампи за някаква много яка характеристика на топ моделите ЛС и ГЛС.
Естествено, в момента целия интериор и екстериор на Шкода по никакъв начин не е луксозен, независимо дали е вариант "Л", или "ГЛС", ама а де, искам си лампичките и това е.
Уж бях решил да не се хвърлям както обикновено, ама аз съм си аз и като си реша, нещата се случват.
В крайна сметка Шкодата е елементарна на фона на М21 или Варшава като задача за възстановяване. Като е елементарна, значи, отивам в магазина ииии. И магазините взели, че затворили докато се наканя да подкарам Шкода.

Масовата Шкода 120L има такова табло:
005399141-big.jpg?r=0

Всички контролни лампи, с изключение на 4, са в общ кръгъл уред.

Вариантите с 58к.с. - 120LS и 120GLS, както и 105GL и 120GL имат оборотомер и съответно лампичките от кръглия уред са поставени на пластмасовата "приборна кора". Всяка лампа е в отделен пластмасов корпус, но който е отлята пиктограма, боядисана с бяла боя.
Понеже в България вариантите с оборотомер не са внасяни от Мототехника, въпросната конфигурация е по-дефицитна.
Съответно и тук има няколко варианта.
Ранен вариант - до модел 1981. Лампата за ниво на горивото не е в уреда, а на кората, и то отляво(!). На най-първите до 1978 самите пиктограми са други, след това стават стандартните за Европа. Особеност на ранния вариант е, че е с прозрачни стъкла на уредите.
039166389-big.jpg?r=0

Има и ранен вариант с черни релефни рингове - правен е от 1981 до 1983г.

След това идва таблото с вградена лампа за ниво на горивото и дневен брояч за километри.
039166388-big.jpg?r=0
На Шкодите - "японки" започва стандартно да се поставя заден фар за мъгла, съответно се появява и лампа за него.
Ранният вариант има лампа за включени къси светлини - "за допълнителен монтаж", както пише в книгите, както и за предни фарове за мъгла.
Късният има лампа за включено външно осветление - стандартно без крушка, но свързана с осветлението на таблото. Слагаш крушка и почва да свети. Освен нея има лампи за предни и заден фарове за мъгла.

Какво правя аз?
Таблото на зелената е по-интересното с голямата жабка - от GLS / Garde след 1982г. Значи върви с черни рингове?! Или пък по-ме кефи да е с ранните хром рингове, щото е 1979г. без спойлер отзад.  
Пуснах си аз обява - а у търся си уреди за ГЛС. Всички шкодаджии ми обясниха, че няма как да стане и да не съм се опитвал.
Е, за една седмица мисля, че успях да реша въпроса.

На колата имах следното табло:
039175940-big.jpg?r=0

Кора от 120L с бензиномер 81-83 без лампа, термометър и километраж пак 81-83 (прозрачни стъкла, няма дневен брояч на километри и черни релефни рингове). Оборотомер с матово стъкло от японка. Аз естествено имам две японки и поне 3-4 дъски от 120Л с черни релефни рингове и там всичкото му.
Викам - ще събирам за японка, щото ми е такъв оборотомера.
Речено - сторено:
Един добър човек - Янко от Велинград ми подари нужната кора. Тя обаче е претърпяла тунинг, характерен за преди 15-20г.
039175941-big.jpg?r=0
За зла беда пластмасовите корпуси на лампите са били с поставени други пиктограми и трябва да се магьосват. Все едно - супер е и точно това, което търсех!

Да де, ама получавам второ включване. Понеже съм много досаден и нахален, колега от Русе ми праща следната кора. Той я е внасял от Англия, та ми даде и английски скоростомер в мили:
039175939-big.jpg?r=0

Имам си значи, не само хубава кора за японка, ами и оригиналната GLS инсталация за уредите.
Мога да си направя конфигурация за японка като моята - модел 1987.
Километраж с дневен брояч, оборотомера от зелената, бензиномер с лампа и така нататъка.

В събота следобед друг един приятел ми донесе още по хипер-мега-гига дефицитна кора за ранна GLS. ООО! Не водя никави размисли, директно купувам и се кефя.
Кората е от Пловдив и е напълно здрава. Това само по себе си е рядкост, защото те се пукат супер лесно. В общия случай, като се развали километража и се почне ръчкане на гривната и после стягане юнашки.
Ето я непочистена:
039175936-big.jpg?r=0

Естествено, километражът е развален и ще взема друг. Откъде? Ми купих си и едни уреди за 120L с хром рингове - неотваряни, с неспукана кора. И да не работи, поне няма да е отварян. Няма Шкода, на която да работи проклетия километраж. На бежовата сме го трошили два пъти.
Както и да е, вчера измих кората:
039175938-big.jpg?r=0
Супер е, само ще трябва да освежа хром - лентата по края. Хром, хром, колко да е хром - чехите са боядисали ръба на пластмасата с хром боя. Купил съм си подходяща за авто модели от Хобиленд, имам си и фини четчици и съм убеден в отличния резултат.

Имам размисъл върху контролните лампи.
Лампата за подгрев на задното стъкло си има инсталация - ще си я вържа към включвателя на стъклото - това е елементарно.
Лампата за включени къси си е празен корпус с фасунга. Планирам да я пусна на свободното масто на единия клеморед и оттам да си я вържа към късите. Ако ме мързи, може да стане като на японка - да свети с осветлението на таблото, ама няма да ме мързи, знам си аз.
Остава корпус на лампа за предни фарове за мъгла. Не мисля да поставям такива, ама ми се ще лампата да свети. На кората от Велинград има отливка с пиктограма "вентилатор". Може да я сложа нея и да си изведа лампа за работа на вентилатора на охлаждането. Мога пък да завинтя заден фар за мъгла. Имам го нов, марка PAL. Да де, ама не ми се връзва вертикален стоп и фар за мъгла. Идва ми в повече такъв един елемент.
Та така - може и да си остане несветеща въпросната контролна лампа.
В крайна сметка зелената за сега мисля да я с раннa ГЛС кора, а късната ще отиде на бежовата, ако някой ден реша да стане на кола и ако това въобще е възможно.
Последната кора остава за почистване и евентуално сглобяване на нещо междинно.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Винаги съм се чудел и мъчил как мога да отворя уредите така че да мога да почистя стъклото от вътрешната страна например или да освежа стрелка с обелена боя. Изобщо може ли? Като гледам кората претърпяла тунинг явно може, но как...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може, ама ще си личи. С една отвертка се изправя завалцованото ръбче на ринга и се отваря. Резултатът в общия случай е крив ринг и уред, който влиза с усилие в кората и тя се пука по средата или където там намери.

Километражът конструктивно е недомислен и няма Шкода, на която да не се е изронвало зъбно колелце. На мен ми е все тая дали ще работи или не. Просто искам ринговете да не са пипани от хора с отвертка. Щото иначе после се пука кората.

Кора за 120L се намира все някак за без пари. Но за 120LS/GLS се намира трудно и скъпо.

Най-лесно е да събереш уреди от няколко Шкоди и да си подбереш здрави и отговарящи на годината. В твоя случай - старият вариант с прозрачни стъкла, но с релефните рингове.

Каквото и да е пипане ще доведе до вид "направи си сам" и ще те е яд после.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Оборотомера е от кола с 4 фара, купих го от форума без стъкло и ринг, ама дали беше от Иван или от Павлин, ще те излъжа, не съм си пил гинкобилобата. Поздравления за англииския километраж, и аз имам и е много як, естествено не е на колата, защото не брой километри ... :)

 

Лампичка с картинка на вентилатор в 120ка няма, дори и в първите табла. Ако имаш кръглото светкало , цветните бленди от него стават и на GL таблото , можеш да си смениш цвета на лампичката за дългите , за да се вижда по - добре нощем.

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сашо, виж на тая кора втората лампа:

039175941-big.jpg?r=0

 

Гледах го много, вентилаторче си е. От завода такъв символ няма. Не знам каква му е историята, дали е правено на ръка, или е от нещо друго. Но на камионите Шкода такива лампички няма, доколкото съм запознат.

 

Днес почистих и разглобих един комплект уреди за 105L/120L.  И той е за 79 до 81 година на модела, с вече нормалните пиктограми, но все още с хром рингове и лампа за ниво на горивото в комбинирания кръгъл уред.
Хубавото и на него е, че е с напълно здрава кора. В общия случай се пукат по средата.
039176887-big.jpg?r=0

Ето за директно сравнение уредите на 120GLS:
039166389-big.jpg?r=0

Демонтирах километража. И по него има следи от отваряне, но са наистина незабележими.
В крайна сметка внимателно ще огледам всички уреди и ще си подбера най-здравите с хромиран ринг.

Останалото е елементарно - да сглобя финалния вариант на уредите и да ги кача на колата. Може още довечера да боядисам канта на кората и да събера всичко.
Най-хубаво е, че разполгам и с оригиналната чешка инсталция за уреди от ГЛС и по колата няма да има аматьорски изпълнения с неправилни цветове на проводниците.
В общия случай, при монтаж на оборотомер се почват едни кълцания на инсталацията на лампите от кръглия уред на 120L и в зависимост от сръчността на кълцащия става повече или по-малко омотано.

Е, ще трябва да си пусна кабел от включвателя за подгрева на задното стъкло, както и от късите светлини. Нали искам много лампички, ще си ги получа в максимално чехословашки вариант.
В тоя ред на мисли, лампите за осветление на шкодовите уреди са с боядисан със синя прозрачна боя балон. В резултат светят в зелено. От всичките табла из вкъщи имам лампички, колкото за лунапарк. И така - всичко ще свети в зелено, както му се и полага.

Като доработка и побългаряване се замислям дали отдясно на таблото да не добавя още един ключ...
Стандартно на 120GLS / Garde / Rapid отдясно има три ключа с характерните ръкохватки като ключ за котлон. Интервален ключ на чистачките (оле - мале, при долно положение на лостчето на волана заработват чистачките на интервали през ключа). Ключ за вентилатора на отоплението и за подгрев на задното стъкло (наляво - подгрев, надясно - вентилатор - отново блясък на инженерната мисъл). Ключ за аварийните светлини.
Има и тапичка с емблемка Шкода за четвърти ключ. Като допълнително обзавеждане се е предлагал четвърти ключ за предни и задни фарове за мъгла.
Аз обаче не мисля да слагам ни предни, ни задни фарове за мъгла, защото не се връзват с ранната година на модела и наличето на цели 4 фара отпред. Още повече, че под бронята вляво ще се наложи да овеся и клаксон. Така си е от завода и тоя висящ в нищото класкон си е характерен за всички ранни Шкоди от 100/110, та до 105/120.
Отзад фар за мъгла се полага на японка, но на вертикален стоп не ми се връзва някак си.
 
Както вече казах, чехите най-малоумно са сложили подгрева при вентилатора и съответно на работещ подгрев не може да си пуснеш обдухване на предното стъкло. Шкодите зверски много се потят при хладно време, просто няма начин така да е добре. Е, то и дали изобщо в моя случай подгревът работи?! Ще трябва да го видя - дали и как е вързан.
Освен това, Шкодите обичат да прегряват, особено при неизправен термодатчик в радиатора. На всяка без изключение някъде е изведен допълнителен ключ. На японките, като има откраднат фара за мъгла отзад, остава чудесно ключе отляво на таблото. И моята беше така, в последствие сложих фар за мъгла, а вентилаторът намамих с едно ключе за подгрев задно стъкло от Лада 1500С/1600 с диодче. Сега предният вентилатор на зелената е с ключ за нощна лампа - класическо решение, ама ми се ще да го махна.

Зелената е с "гранд-лукс-супер" табло и си няма място за допълнително ключе от ляво.
Та ще ми се да има и може би ще обособя два ключа за вентилатори. Един само с перка (от 105/120L до 1986г) - само за вентилатора на парното и втори с перка и знак за подгрев - за подгрева на задното стъкло и за принудително включване на вентилатора на радиатора.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, m_g написа:

 Ключ за вентилатора на отоплението и за подгрев на задното стъкло (наляво - подгрев, надясно - вентилатор - отново блясък на инженерната мисъл)......

Както вече казах, чехите най-малоумно са сложили подгрева при вентилатора и съответно на работещ подгрев не може да си пуснеш обдухване на предното стъкло.

 

наляво - подгрев, надясно - втора степен на вентилатора/по-силната/, още по-надясно - първа степен на вентилатора и най-надясно - първа степен на вентилатора с подгрев.

Момчиле, всичко става без грешка! Браво! Аз нямам какво да кажа.:) Ама все си мисля, че хром рингове на уреди вървят с хром тасове.

 

п.п. Имаш ли такъв оборотомер?

 

039166388-big.thumb.jpg.d8b2ce456dd906d1185c17a41321b5d0.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както си говорихме с Момчил, това се оправя лесно с елиминиране на вариатора до вентилатора. И преди да сте ме нападнали че това нарушава оригиналния вид на колата , мисля че кола в която 30% от инсталацията върви без предпазител ( плюса за фаровете и за контактния ключ, както и бобината) е нормално да се преправи. Тази кола ,заводски, пали и върви без нито един предпазител, което не е ок. 

Поради горната причина аз никога не затягам клемите на акумулатора, откакто на 18 ми се наложи в Подуене да лягам с бяла риза под колата си,  да троша кабела на стартера, който пушеше щастливо заради задрал стартер...

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 41 минути, maxrpm написа:

Както си говорихме с Момчил, това се оправя лесно с елиминиране на вариатора до вентилатора.

 

 Кое "това"

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 минута, maxrpm написа:

това - проблема че не може да се пусне заедно реотана на задното стъкло и парното на 2 степен.

 

А на първа може ли?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На първа степен вентилатора е неефективен , не чисти нищо от стъклото, колата е опасна за движение . В книжката за експоатация е обяснено че това е направено с цел да не се претовари алтернатора (тоест в завода на Шкода, това има , това сме сложили! ) Опитах се навремето в моята бялата да сложа вентилатор от Фиат Типо, намамих го , но не завихря въздуха, явно си иска шкодовата перка, която е затворена отгоре, онази беше отворена.

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имаш ли такъв оборотомер? За зла беда, нямам. Или по-скоро имам, ама е с боядисана стрелка и бяла скала. Трябва да се заиграя да го отворя и да видя какво ще излезе. Иначе, сегашния оборотомер на зелената е от старите - полски, но с гривна и стъкло от японка.

 

Понеже не съм имал Шкода с подгрев на стъклото (а винаги съм искал да има), се оказа, че не зная как работи ключа. И тука не мисля да правя глупости, освен да вържа лампата на таблото - въпрос на 40см кабел и две обувки мвжду ключа и конектора. Самото табло си има окабеляването и фасунгата. Ще си я оставя както си е, така или иначе това е кола за разходки.

 

Що се отнася до самото табло...
Рано рано тая сутрин не се стърпях и сложих другия скоростомер.
039177575-big.jpg?r=0

Тука пък има дребен заводски дефект на стрелката. Както и да е, ще го пробвам, ако върти километража - добре, ако не - ще сменя пластмасовото колелце на другия километраж - тамън мога и да го нулирам. Мога и да прехвърля гривната работещия километраж с черна гривна и пак без дневен брояч. Очевидно ще си поиграя на воля преди да сложа таблото на колата.
Кефи ме идеята зелената да е с ранните уреди и прозрачни стъкла. Затова се и напънах да ги търся. Както каза човека, който ми ги продаде - това и на снимка го няма.
Ще сменя и тоя бензиномер с другия от 120Л - еднакви са, просто тоя има малка мътна част в долната част на стъклото, а оня си е чист.

 

--------------------------

Всъщност, при мен автомобилната ми история започва покрай Шкодата на баща ми.
Историята е следната:
В края на 1986г. дядо ми Васил купува на двамата си сина по една чисто нова Шкода 120L от Мототехника. Чичо ми избира първата попаднала - бяла на цвят. Баща ми обаче дълго избира и накрая си харесва една бежова - в края на халето, била заделена за някого. Казал - тая искам и му я измили.
Може би най-ранния ми детски спомен е точно от докарването на Шкодата.
Излизаме цялото семейство навън вечерта, отиваме на паркинга... Голяма радост. Било е 28.12.1986г - тогава Шкодата е получила регистрация.
Баща ми не пазеше новата си кола особено.
За кратко време откраднаха фарчето за мъгла, издраха боята с пирон, седалките буквално за 3-4 години изгоряха на слънцето.
Хванаха се с дядо ми и я пребоядисаха неособено успешно.
Това сме ние пред блока на баба ми и дядо ми. Годината е може би 1993, а Шкодата е с нова боя. Личи си как съм се ухилил.
000870435-big.jpg?r=0
През 1995 баща ми загина и решихме Шкодата да остане за мен и да я карам като стана пълнолетен.
Аз карам от 1992... Редовно молех дядо ми и той ми позволяваше ежедневно да карам Шкодата. Факт е че като ученик съм навил няколко стотин километра с нея. Колко точно, не зная - километражът не работеше. Карал съм я и лятото, и зимата в най-големите студове и поледици.
Паралелно си карах и другата наследствена кола - Жигули из квартала в София.
Тази снимка е от 2001г. Колата за последно е с жълти номера.
000870436-big.jpg?r=0
Прехвърлиха ми я на мое име покрай смяната на номерата. Бях още 11 клас, а имах две коли в движение на мое име.
2002г. изкарах книжка - взех я и почнах да карам законно точно три дена след 18-тия ми рожден ден.
Тогава стегнах Жигулито, то беше на 103000км, но много по-солидно като кола спрямо Шкодичката.
Дядо ми я ползваше отвреме-навреме като резервна кола. Тя успя да се изпочупи. Правиха основен ремонт на двигателя, късаха се полуоски, моторът се пали заради селския майстор, който крал бензин от помпата и така нататъка...
Тука вече дядо ми си е купил Астра и Шкодата стои като паметник на двора на вилата му.
005399053-big.jpg?r=0
Въпреки ремонта, пак беше прегрявана и изобщо така и не работеше като хората:
005399057-big.jpg?r=0

005399083-big.jpg?r=0

Покарвах я на село по малко:
005399094-big.jpg?r=0

Пушеше си синьо, типично за Шкода, което идва да подскаже, че пак е за правене:
005399097-big.jpg?r=0

005399118-big.jpg?r=0

Ето я и Шкодата на чичо Митко - наречена Марийка:
005399233-big.jpg?r=0

005399234-big.jpg?r=0

Тя пък още 1989г. участва в катастрофа и след челния удар няколко години стоя без движение. Чичо ми си я подкара, но така и не й сложи решетка отпред. Не смени и спуканото челно стъкло, в резултат сега още имам ново стъкло за 120.

Бежовата все така си стоеше навън:
009928700.jpg?r=0

009928708.jpg?r=0

2006г. я спрях от движение, за да не й плащам данъка от 16 лева годишно. 2007г смениха наредбата и данъкът си го плащам като поп и до момента. Тогава свалих главата, смених гарнитурата и я стегнах грамотно. Оправих и запалителната система (имаше разбит привод на делкото), та с нов привод и делко колата заработи добре и почти без да пуши.

2008г. си купих истинска ретро кола - Варшава и за Шкодата съвсем не оставаше време.

През 2011г. дядо ми и баба ми решиха да се приберат в апартамента. Наложи се да преместя Шкодата.
025597497.jpg?r=0

С Драго - dragomir68 отидохме с джип и въже. Тя обаче бодро запали и мина 10км на ход.
025597501.jpg?r=0

Вече беше доста избеляла.
025597506.jpg?r=0

025597508.jpg?r=0

025597511.jpg?r=0

025597512.jpg?r=0

В крайна сметка я вкарахме в двора на родната къща на дядо ми.
Бялата от 2006г вече се покоеше там. На около 120000км чичо ми скъса биела и Марийка приключи курса със свалени номера. Тогава ми връчи ключовете, аз му дадох 150лв за новите гуми, които беше обул току що (4 барумки)... Така си стоят нови...
025597513.jpg?r=0

025597514.jpg?r=0

Завих бежовата с чергило.
025597517.jpg?r=0

Няколко седмици след това дядо ми почина. Така се стече живота, че аз точно 8 години не ходих при Шкодата.

...

Тази година се разходих. Бях си взел акумулатор. С чичо ми отидохме да видим какво е останало от двете Шкоди.

Бившата Шкода на чичо ми е потънала в зеленина:
039176965-big.jpg?r=0

039176966-big.jpg?r=0

Бежовата е по-малко обрасла. Растенията буквално са изкъртили пластмасовата решетка. В интерес на истината, нова такава има на задната полица. За 8 години и тя е изгоряла на слънцето. Чергилото е заминало нанякъде.

039176967-big.jpg?r=0

039176968-big.jpg?r=0

Ключалките бяха заяли, но с малко ръчкане предната дясна врата се отвори. След това успяхме да открехнем задна дясна, после и шофьорската. Най-трудно се отвори задна лява врата, на чиято рамка е дръжката за задния капак.
С доста тласъци механизма сработи. Излетя рояк оси, които си живеели между вратата и рамката. Един охлюв падна от вътрешната част на вратата.
Въобще шок и ужас за флората и фауната.
Дръпнах заветната ръчка:
039176969-big.jpg?r=0

Растенията са си живяли спокойно и под капака.
Оказа се, че маслото си е е бистро (смених го преди да я зарежа). Антифризът също е на място. Нов, некаран, на 8г.

Под предния капак положението е по-зле. Влизала е вода и изгнилото дъно е съвсем изгнило:
039176970-big.jpg?r=0

039176971-big.jpg?r=0

039176973-big.jpg?r=0

Поставих акумулатор. Налях тубата с бензин (резервоарът е без пробка отдавна).
Подкачих гориво, помпата работи.
Наместих се на шофьорската седалка. Дръпнах смукача.
Двигателят завъртя. Малко трудно, но завъртя.
Припука, прикашля и акумулаторът падна.
С нормално зареден акумулатор със сигурност ще запали.

По купето освен ужасната боя - заминали са праговете и дъната. Те си бяха и преди това - дядо ми беше кърпил в краката на шофьора с нитачката.

Та така - колата е за тотална реставрация. Играл съм го с Жигулито.
Някой ден може и това да стане. Ако реша да имам японка - ще търся здрава за донор и останалото е ясно. Поне документите са си налични и ОК.
На фона на адските мъки, които предстоят по бежовата, покупката на зелената ми се стори най-елементарното решение.
Хубава, здрава кола с всичко възможно като екстри за стара Шкода.

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази събота следобед си поиграхме с таблото.
Фолиото на Оракал свърши чудесна работа. Залепва се голямо парче внимателно, без да се набръчка и после с макетен нож внимателно се изрязва - първо вътрешния контур, после външния.
Смених километража и бензиномера, както си бях намислил, с тия от обикновеното табло от 120L - пак ранни, с хром гривни.
Ето завършеното творение:
039181324-big.jpg?r=0

След това се заехме с монтажа. Пуснахме кабел от третия предпазител до контролната лампа на късите, като съответно й извадихме и маса.
Направих една простотия. Понеже съм забравил как изглеждат Шкодовите ключове, реших, че ще трябва да демонтирам ключа от средната част на таблото и от 4-тата му клема да пускам кабел до лампата за подгрева на стъклото. С бодър устрем пръснах цялата средна част на атоми - свалих радиото, конзолата, пепелника и заветния ключ. Опа - ми то кабелите са си запоени и си има куплунг на съвсем удобно място зад радиото. На всичкото отгоре инсталацията за контролна лампа си продължава из дебрите на таблото и след куплунга. Я да закачим таблото. Щрак подгрева и съответната лампа бодро си се запали на таблото. Значи можеше и без да пипам каквото и да е. Хайде обратно - сглобих всичкото разглобено, всичко работи. С проби установихме няколко изгорели крушки, както и че съм разменил фасонките на дългите и на лампата за налягането на маслото.
Бръм - паля Шкодата!
ООО - РАБОТИ!
Тука всички лампи светят. На дългите и за зареждането са с по-слаба светлина заради по-плътните им светофилтри, та не се виждат добре на светкавица.
039181325-big.jpg?r=0

Направих си кефа по 10м напред-назад разхождах половин час Шкодата. Е какво? Всичко си работи. Двигателят не грее, спирачките са супер. Новият оборотомер се държи отлично.
Светят лампите за бензина (няма бензин) и за спирачките. При Шкода лампата се пали, в зависимост от хода на педала. В случая колата е със серво от Мазерати и спирачна помпа от Лада. Самият включвател е малко по-друг от на японка и пластмасовото бутонче там тук е метално. Както и да е, важното е, че колата спира отлично - кове на място, педалът е с малко усилие. Всичко нормално. Лампата остава за по-натам да я мисля защо свети и как да не свети (мога да махна клемата на включвателя и няма да свети, ама аз ще си играя...)
039181326-big.jpg?r=0

Супер много се накефих, зелената работи наистина добре. Напролет ще се возя на воля.
По таблото остана да си намеря нови сини лампички. Тия светят всяка в различен оттенък, защото са събирани чешки от 3-4 различни табла. Скоростомерът работи, километражът засега не мърда. Нищо не пречи да сложа хром рамка и прозрачно стъкло на биешия километраж и да си го върна. Все елементарни работи.
Важното е, че колата е с правилното GLS табло, хром кантът стана много хубаво и всичко работи както се следва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 10 часа, m_g написа:


039181325-big.jpg?r=0

 

По таблото остана да си намеря нови сини лампички. Тия светят всяка в различен оттенък, защото са събирани чешки от 3-4 различни табла.

 

Красота! Блести от всякъде! :) Ама дай го на дневна светлина в колата и малко в по-общ план.

Знам - нямаш търпение да ни го покажеш, а и да ни държиш в течение със свършената работа.

 

п.п. аз също бих сложил километраж без дневен брояч. Повече ми харесва. По-изчистен стои. С прозрачните стъкла. Също така е и по-надежден. А и си е от моделната година.

Прави ми впечатление, че цифрите са му пожълтели. Остарели. за разлика от другите уреди, което дразни.

Мисля, че имам някъде кора или дъска за уреди на 120. Ще ти я подаря да си избереш плафончета.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Де бе , Момчиле, сипи 10лв бензин на тая кола, срамота е да карам писта на газ! И си погледни спирачките, спират гадно.

Редактирано от maxrpm
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчиле, гледам, че се заиграваш с лампичките и държиш всички функции да им работят, та се сещам нещо.

На 120 има тест на лампата за неизправност на спирачките. Не знам от коя година е въведен, но при мен го има.

При положение "стартер" на конт. ключ, светва. Мисля, че няма да е проблем да я задействаш и тук. Да, първо трябва да я "угасиш".

Ако не става по културния начин - прекъсваш кабела и толкоз. То, педала и без лампа ще го усетиш кога пропада.

п.п. тази лампа може да светне и при обезвъздушаване на спирачките. След това трябва да се изключи от бутончето, намиращо се на включвателя на педала.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси, дано се намери по-приличен скоростомер. И трите налични при мене ранни са по-жълти от оборотомера. 

Относно контролната лампа за спирачките - светването й ми е добре познато от бежовата. Нормално се включва само на стартер с цел проверка на изправността. Вече, когато е щракнало бутончето долу, си свети перманентно - получаваше се при рязко спиране, пък и дисковете и накладките не бяха първа свежест. Нормално.
На зелената самият включвател на лампата е с метално "бутонче". Вече от коя година кола е, не зная,

 

Концептуално първо и по-важно е колата да я подкарам. Напролет трябва да мине ГТП. Следва ново масло, нов антифриз и евентуално 4 нови гуми (тия са много стари).  Ще трябва и един нов акумулатор.

Като ремонти - има само дреболии, които на практика са нищо на фона на 40-те години на колата. Хеле пък на фона на досегашните ми реставрации.

Има да се правят две дребни изгнили места по дясната страна - задния край на предния калник и веждата. Малко е, ама има. Така и така има да се добоядиса тук - там. С едно тониране на боя трябва да оправя всичките две забележки и половина.

Зелената оригинално е била без серво и вече в хода на доработките е слаган педален възел от друга кола - вероятно 120Л модел 81-83. Нали има разлика в педалния възел за коли с кормилна кутия и с рейка.

В някакъв светъл момент ще се заиграя и там. В момента има за смяна всички спирачни маркучи около помпите. Вече дали няма да сложа педален възел с коректното за модела "малко" серво, или ще остане така със сервото от Мазерати и помпа от Лада, не съм решил. Сега педалът е с малко усилие и поне на първа проба, колата спира добре. На мен не ми допада липсата на пластмасовата предпазна кора над помпите. В момента заради голямото серво няма как да се монтира. Така или иначе, там е и небоядисано в зелено, та на един път ще се заиграя със всичко най-вероятно.

Няма нищо сложно - един педален възел със серво от отпадъци, две нови помпи, нови маркучи и скобички и спирачна течност.

За бензина - да, вероятно и там ще трябва да се препипва, при положение, че е стояла години с празен резервоар. Най-вероятно ще й трябват бензинова помпа и маркучи. Що помпи съм съсипал по тоя начин навремето - карах само на газ целогодишно, а резервоарът редовно ми го проверяваха има ли, няма ли и в крайна сметка помпите и уплътненията из самия карбуратор умират. След три сменени резервоара (на Варшавата, на Жигулито и на Волгата), вече всичките ми коли стоят с пълни или почти пълни резервоари - против влага. На Шкода резервоарът е и капризен, и труден за смяна. Дано там няма ядове.

Отзад мисля да поставя шумоизолация на капака и на калниците, както си е фабрично при ГЛС и Рапид. В Изолайн има 10мм микропореста гума с алуминиево фолио за калниците. Каменна вата с алуминий за капака и така.

Иска ми се да се кара по магистрала с минимални шумове.

На писта - с това 1,3 освен да ме блъснат отзад, друго няма да стане. Още повече предвид това колко е добра тая кола и как си има всичко - хром, светлини и така нататъка ново. Само пазене и никакво трошене.

Ако искам кола за трошене - мога за парите на Шкодата да купя не лошо БМВ, което ще е в пъти повече вървящо и годно за писта.

Искам Шкода - купих си Шкода, ще си бъде Шкода със всичките й плюсове и минуси.

За догодина като сериозен проект съм си замислил ремонта на Нисата. Тя ще иска да се поръчат от Полша всички гумени уплътнения на прозорците. Следва цялостно кърпене и нова боя. Ще трябва и предните седалки да се претапицират.

По Варшавата имам да сменя водната помпа. Протече ми, купих нова и все не ми остава време.

По Волгата имам да сменя резбови втулки по предницата, нови амортисьори и ресори отзад. Всички части ги имам готови, остава да се направи. Може би още зимата. Там имам да си направя и кори на багажника. Появи ми се шум от изключвателния лагер на съединителя - 20 лева е нов, ама ми трябват 2 часа свободни да сваля кутията и да го сменя с нов.

По Жигулито има да сменя кората на шофьорската врата (купих комплект здрави кори, а на колата само шофьорската си е от нея и е със строшен фазер след оная катастрофа 2002г), както и лампата под капака (намерих си правилната ранна лампа).

В крайна сметка - нищо сложно, само ще трябва малко време.

 

Редактирано от m_g
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.