Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Нещо интересно за четене


gogata

Recommended Posts

Мили другарчета, изпадна ми едно текстче за участията на любимата ни марка в Рали Монте Карло. И понеже си стоя болен вкъщи реших, че така и така, като нямам какво да правя мога да го споделя с вас. Приятно четене на нескопосания ми превод :mrgreen: !

 

П.П. Някой беше писал, че Шкодичките не ставали за дърпане, нека прочете това и пак да си помисли :P !

 

===============================================

 

 

Рали Монте Карло

 

 

В календара на автомобилните събития по света има няколко, които се считат за по-престижни от всички останали. Те са “24-те часа на Льо Ман”, “Индианаполис 500”, пустинния маратон “Париж – Дакар” и “Рали Монте Карло”, което безспорно се счита за най-известното автомобилно състезание в света.

 

Историята на Рали Монте Карло датира от 1911 година и е свързана с трима души. Първият от тях е Александър Нохс (Noghes), президент на Monégasque Sport Automobile et Vélocipedique Club, с голям опит в организацията на вело състезания. По-късно му хрумнала идеята да направи автомобилно състезание, което да започне своето начало в различни европейски градове и да завърши в Монте Карло – европейската хазартна столица, която е посещавана от туристи почти цяла година, с изключение на студения януари. Нохс искал да стартира състезанието си именно през този месец, най-вече с цел да увеличи посещаемостта на града през този месец. Той намерил подръжник в лицето на Камил Бланк – син на собственика и основателя на едноименното казино. Бланк разбрал, че от това начинание бизнеса му ще спечели и оказал стабилна финансова подкрепа.

 

Третият човек, ентусиазиран от идеята бил принца на Монако Едуард I, чиито дейности не се изчерпвали само с връчването на купата на победителя. Най-после известното автомобилно състезание можело да започне. Били записани 23 участника, като късмета се усмихнал на Хенри Рожер, който на 28 януари 1911 станал първия спечелил Рали Монте Карло. Тогава започнала историята на ралито, чиито правила се променяли с годините, но престижа и добрата му репутация растели с това. Автомобилните компании, които искали да разпространят славата си извън страните, където били известни, просто нямало как да пропуснат участие в Рали Монте Карло. Това важало с пълна сила и за чехословашките автомобили. Рехцигел и М. Сохор, зад волана на Прага Алфа взели участие в десетото издание на ралито през 1930 година. В крайното класиране те заели 12 място, което определено било успех. През 1934 екип на Аеро Карс, отново взел участие и техните пилоти Турек и Находил заели девето място.

 

През 1936 година се състояло петнадесетото издание и Шкода за пръв път участвала, представена от пилотите Зденек Похл и Ярослав Хаусман. Двойката стартирала от Атина с Шкода Популар Кабриолет с 1,4 литров мотор от по-мощния Рапид. Първото участие на Шкода било успех – заели второ място в класа си и дванадесето в генералното класиране, от общо 72 участника. Компанията се възползвала от успеха, за да издаде серия Шкода Популар Монте Карло. Следващата година същия екип отново представял чехословашката марка, но този път с Шкода Рапид Спорт Купе, заемайки трето място в класа си, но това не продължило дълго. След края на състезанието понесли наказание, защото огледалото им за задно виждане било с 4 кв.см. по-малко от позволеното. Това смъкнало Шкодата на четвърто място в класа си и на 26-то от общо 121 участника. Карел Хрдличка, директор по мениждмънта на Шкода поздравил екипа при завръщането си в Прага, заради феър плеят, който проявили, като не се възползвали от възможността да променят огледалото си по време на някой от етапите, без да бъдат забелязани от никой. В Шкода оценили това, дори повече от спечелен медал.

 

Дори след края на Втората световна война, Рали Монте Карло не “страдало” от липсата на Шкоди сред участниците си. През 1956 година повече от 10 екипа били с Шкода 440, за първи път се случвало марката да придобие такава популярност. Три от екипите били представители на Шкода, три били от Норвегия, три от Финладния и един – от Швейцария. Три от тези Шкоди влезли в топ 20 по време на последния специален етап. Мирослав Фусек постигнал 14-то най-добро време от общо 350 участника през тази година!

 

През 1960 година Шкода изпратила 3 екипа на ралито. Отделно от това много други участници от чужбина взели участие зад волана на други Шкоди. Това отново означавало успех за чехословашката марка – норвежците Гьолберг и Мартинсен завършили на второ място в класи си и на 21-во в генералното класиране. Година по-късно само чуждестранни екипи взели участие с Шкоди. Кейнанен и Еклунд от Финландия извели своята Шкода Октавия на шесто място в генералното класиране и спечелили първо място в категорията до 1300 куб.см., второто място било заето също от Шкода Октавия , управлявана от Гьолберг и Мартинсен.

 

През 1962 година от Прага отпътували три Шкоди, за да вземат участие в Рали Монте Карло. От всички 352 екипа 15 били с Шкоди, без да броим трите представителни екипа на самата марка. Норвежци, финландци, датчани, шведи, австрийци и поляци – всички те били избрали автомобили с марката Шкода. Кейнанен и Еклунд отново спечелили в класа си. През 1963 тази победа принадлежала на Гьолберг и Карлан, отново с Шкода. През 1964 само една от 3 Шкоди от представителния тим на марката успяла да вземе участие в Рали Монте Карло. Отделно от това екипът Вацлав Бобек – Войтек Ридер не успял да се класира заради повреда в запалването на автомобила им. Четири години по-късно, през 1968, когато Шкода взела участие отново, резултатите никак не били блестящи. Тогава задномоторната Шкода 1000 МВ взела участие в състезанието и едва една от общо три се добрала до финала.

 

Шкода не взимала участие в ралито цели девет години – до 1977г. Тогава тя направила своето завръщане с гръм и трясък, включвайки три Шкоди 130 РС, които без никакво съмнение се оказали най-добрите автомобили в клас до 1300 куб.см. Екипите Блахна – Хлавка и Западло – Мотал финиширали съответно на първо и второ място в класа си и на 12-то и 15-то в генералното класиране. Това било чудесно постижение за чехословашката марка, имайки предвид, че тяхната кола била с висящи клапани в главата на цилиндрите и имала само 4 скорости. И въпреки това Западло записал четвърто най-добро време на последния специален етап!

 

Шкода обърнала нова страница в историята си през 1991 г., когато подготвила 3 Шкоди Фаворит – с предно предаване и предно разположен двигател, за участие в Рали Монте Карло. Павел Сибера и Петр Грос извели един от автомобилите на първо място в класа си и на 25-то в генералното класиране. Същата двойка спечелила това първо място и през 1992, 1993 и 1994 година. 1994 година се оказала последна за модела Фаворит и състезателната му кариера завършила още по-бляскаво след победата му в клас Ф 2 на Световния Рали Шампионат. Купата от тази победа заема почетно място в музея на Шкода Ауто.

 

Новата Шкода Фелиция не взела участие в Рали Монте Карло през 1995 година. На следваща година, обаче, това станало и Сибера – Грос финиширали на 4-то място в класа си. 1997 обаче се оказала много успешна за Шкода. Емил Тринер и Павел Сибера, заели съответно първо и второ място в своя клас и 11-то, и 12-то в генералното класиране.

 

За следващ път Шкода взела участие през 1999 година, когато компанията решила да се присъедини към елита на рали спорта. Била предснавена Octavia WRC, разполагаща със задвижване 4х4 и мощност 300к.с. Две от колите обаче така и не стигнали до финала, но въпреки от неуспеха си от Шкода не се отказали. И това било възнаградено – през 2000г. Армин Шварц с Octavia WRC финиширал седми, а Луис Климент – десети. Марката спечелила първите си точки за сезона. 2001 била още по-успешна. Шварц заел четвърто място, а белгиеца Бруно Трай – осмо.Skoda Octavia WRC издигнала Шкода на нивото на най-добрите отбори в този спорт. През 2002 пилотите на Шкода Тони Гардемайстер и Кенет Ериксън завършили респективно десети и тринайсти в Рали Монте Карло.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

супер е разказчето. браво.

това е достойно да стой като информация в сайта. нали юли искаше да има някакви текстове с информация за история на клуба , на моторните спортове и тн

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Юли ако си го хареса може да го ползва за сайта :) . Даже ще се радвам, че съм бил полезен 8) !

 

Поздрави! ;)

 

 

П.П. Имам достъп до още такива текстове, така че ако потрябват за сайта мога да ги преведа и тях, само дето не мога линк да пусна, защото са от медиен сайт на Шкода и само регистрирани имат достъп до него :oops: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.