Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Икономично каране - искрено и лично


hamsia

Recommended Posts

Днеска ми пратиха това практическо ръководство за икономично каране.

Взето е от http://audibg.com, а поста е http://audibg.com/NEW/index.php?showtopic=11749:

 

Здравейте,

провокиран от доста постове на темата - КАК ДА СЕ ДВИЖИМ ВЪЗМОЖНО НАЙ-ИКОНОМИЧНО реших да споделя и моя скромен опит, с който постигам среден разход от 4лв. / 100 км. при инсталирана газова уредба на пропан-бутан.

 

Автомобилът - Ауди 80 В3 - 1989 година с двигател 1.8 - 90 коня моноинжекция. Закупен е от Германия 1 ръка през 2000 година на 218 000 км. Колата се търкаля почти безпроблемно по нашите лунни пътища вече 6 година и в момента е на 334 000 км.

Като изключим обичайните ремонти по ходовата част - накрайници, амортисьори, тампони и т.н досега не е имала големи проблеми. Двигателят не е пипан с изключение на сменени гумички и гарнитура поради повишен разход на масло при 280 000 км. От 2002 е инсталирана АГУ, която след малки модификации поради проблеми с оборотите (един баш-майстор ми отряза няколко кабелчета на компютъра под жабката) и от тогава работи също безпроблемно.

 

Та .. по същество ... в какво се състои моята тактика. Без да стигам до крайности за намаляне на общото тегло на автомобила (сваляне на резервната гума, демонтаж на седалки и облицовка, каквито съм виждал, че правят колеги по немските форуми) аз просто взаимствах една идея от тях и освен да изключвам от скорост от далече преди светофара реших да пробвам какво ще стане ако директно гася мотора и оставя колата да се търкаля по инерция.

 

Резултата: Пловдив жк.Тракия - София (централна гара) - Пловдив жк. Тракия - общ километраж по карта приблизително 320 км. С моята технология километража на аудито ми показва 212 км. (разликата идва от факта, че при изключен контакт километража не върти! Разход на газ за 212 км. - 18 литра х 0.82 ст. = 14.76 лв = 4.61 лв на 100 км. като се изчисли реалното разстояние от 320 км. Това е резултата съпоставим с автомобил с метанова уредба.

 

Ето и детайли как се стига до София и обратно за 200 км. по автомагистрала Тракия. Ускорявам плавно до 140 - 150 км/ч след което гася автомобила и го оставям да се търкаля близо 2 км. до достигане на 60 км/ч след което вкарвам 4-та (автомобила е с 4 скоростна кутия - нямам даже 5-та) завъртам ключа на контакт и отпускам плавно съединителя - двигателят пали като коте без сътресения или спънки. Само за пример - при излизане със скорост 150 от тунелите в посока София и гасене на мотора по инерция се изминават над 6 км. до възвишението при отбивката за Ихтиман а в обратна посока се изминават на 11 км. до възвишението преди Калугерското ханче. Ето така с лекота при средна скорост около 100 км/ч и общо време за път 1.45 ч. се стига София за 4.5 лв. Икономия от близо 33% километраж. Който има нерви може да го пробва.

 

При градско разбира се е малко по-сложно, защото трафика по булевардите е доста по-натоварен, а при изключен двигател сервото на волана не работи и което е още по-лошо сервото на спирачките също, но аз вече имам опит и мога да кажа, че до 3 натискания на педала няма да имате проблем - след това трябва да имате развит рефлекс доста бързо да запалите двигателя или да се изправяте с цялата си тежест на спирачките и ръчната. Ако се кара внимателно и добре преценяте пътната обстановка може да избегнете такива екстремни ситуации - на мен лично не ми се е налагало да дърпам ръчна досега, а и гася само на дългите булеварди след като ускоря до 80 - 100 км/ч.

 

Опитът ми показва, че на някои извънградски отсечки може да се постигне и по-голяма икономия, като за пример мога да дам близкото до Пловдив село Крумово, което е на 8.5 км. разстояние,а аз ежедневно го изминавам за 2.5, което е близо 70% икономия.

 

Засега единствения недостатък е, че при вечерно каране угасват и късите светлини и оставате на габарити.Разбира се ако няма насрещно движение може да карате на натиснат превключвател на дългите ( но това е вече наистина само за напреднали smile.gif или да си направите модификация и късите да ви работят заедно с габаритите (това предвиждам да направя скоро).

 

Сега някой може да ме помислят за луд, но така си карам близо 2 години и съм много доволен - бюджета ми за гориво е почти на 75% по-нисък от разхода при бензин и с 50% по нисък от нормалния разход на газ - на практика е равен с разхода на МЕТАН. ( хи хи ... като се замисля, ако сложа метан ще се движа почти без пари - 2 лв. / 100 км. smile.gif хаха тука даже и хибрдните коли не могат да ме бият!

 

Не съм технически много грамотен, но се консултирах с някой и друг механик и ме увериха, че за автомобила няма големи последици от факта, че често го паля на в движение на 4-та или 3-та. Единствено мога да кажа, че след 1-та година клемореда на контактния ключ сдаде багажа и се наложи да го сменя - 40лв. Може и да е бил вече износен, но определено по-честото въртене на ключа също си казва думата и затова възнамерявам скоро да си направя модификация и да изведа един външен бутон, който да изключва контакта без да се налага да въртя самия ключ. Ако успея да го монтирам някак си на волана ще е много удобно и ще ме улесни доста при градското каране особено, където се изисква бързо извършване на всичките манипулации (завъртане на ключа в нулева позиция, изключване от скорост - завъртане на ключа на контакт, включване на 4-та , отпускане на съединителя) .... както казах ... само за маниаци smile.gif))

 

Поздрави на всички ... дано ви е било интересно и се надявам да споделите и вие вашия опит!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 84
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • PRR

    17

  • stenly

    11

  • yosif

    11

  • Mishelle

    7

Най-много писали в темата

за мен тоя човек е луд за връзване. гасиш палиш гледаш километражи, пък на тъмно на дълги караш ....луда работа за 5лв икономия.

 

и все пак си мисля следното нещо:

на празен ход двигателя харчи минимално. Някъде четах за 5мин на празен ход = 1км каране>> колко е така не знам. та тоя човек ако не гаси двигателя а само изклюва от скорост няма да загуби чак толкова от скъпиценните ни левчета. Той ускорява до към 140 и по инерция кара до към 60км/ч което е средна скорост 100км/ч. все си мисля че ако кара постоянно с тази скорост и залепи стрелката на 100км/ч от пловдив до софия разхода ще му е там някъде около парите който той написа??

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доста противоречива тема и в самия форум на Ауди - а и подигравките към автора й не са малко. Лично за мен да изключваш двигателя особено по път със завои, мокър или заснежен си е чисто слагане на главата в торбата.

На инжекционите като караш на включена предавка, но без газ подаването на гориво се спира.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На инжекционите като караш на включена предавка, но без газ подаването на гориво се спира.

 

Е колко ще караш по инерция ако си на включена предавка?!?

 

А и аз до колкото разбирам тоз младеж я е прилагал тая система в началото с експериментална цел. Да види до колко може да се свали разхода. В последствие установява, че икономията е значителна и продължава да си кара по този начин. А разликата м/у празен ход на мотора и изключен е значителна. "Защо" питате вие? Защото при изключен мотор разхода е 0/100, а при празен ход... ОО/100 :)

 

ПС. 00 - безкрайност се опитах да напиша :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пълна лудост!

 

Моторът не се гаси никога, може да се пуска по инерция но само ако държи скорост от поне 85 км/ч, иначе става опасно на пътя (предпоставка за ПТП). Моторът работи - имаш спирачки, а ако си със серво на волана - не е необходимо да раменете да си 1 метър широк.

Караме си плавано, поддържаме си постоянната скорост и където може по инерция но с работещ мотор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В Съюза едно време имаше такова състезание - най-малък разход за 1000 км маршрут, ако се не лъжа Ленинград-Талин.

Има обаче и условие - да не се пада под 40 км/ час, защото това става без отцепване на движението.

Колите са облепени с тиксо, бе всякакви аеродинамики са оправени, двигателите регулирани - имаха и бутон да гасят от контакт.

 

Рекордът го държи една 2108 със стандартно тегло и двигател с карбуратор - 3.76 л/ 100 км.

 

Обаче големи нерви :mrgreen:

 

Имаше само един извод, който заслужава внимание - ускоряването е по-икономично ако се прави на една предавка по-ниско с дросели, отворени на 75% - това за руски двигатели.

Старал съм се понякога да внимавам, но ако имаш 5-та всякакви фантасмагории стават излишни - с ладата( 21043 - демек двигател 1500 cc с верига) и търкаляне с изключване от скорост съм стигал по познат маршрут 5.7 л/ 100 км вместо 6-6.5 л/ 100 - нее си струва нервите и естествено - никакви изпреварвания :mrgreen:

 

Виж за градско каране много помага ЕПХХ - отпуснеш ли газта и оборотите са над 800, електрониката отсича бензина и започва активно спиране с двигател - практически в познат град не ти трябва да натискаш въобще спирачки в повечето случаи.

 

Шкодата, доколкото дроселите нормално са почти затворени спира много активно с двигател - по-добре от обикновените лади и москвичите без ЕПХХ( карбуратор "Озон") и доста по-добре също от всякакви опели, рена, фордове, дето демокрацията дотъркаля в Родината.

 

Единствената друга кола, дето има подобна системка е Полски ФИАТ - има вакуумно клапанче в карбуратора и отпусната ли е газта спира всякакъв бензин към празния ход, даже е досадно щото се опитва да прегасне ако съвсем намалее скоростта.

 

Общо взето се присъединявам към мнението, че основната икономия идва от задкормилното устройство :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Принципно, за новите автомобили знам, че харчат по-малко на най-високата предавка, когато се спускат по наклон, отколкото на нулева. Защо е така не знам, но вече от няколко места го чувам. Иначе тва да си гасиш мотора си е лудост :?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

17 години с нашите обикаляхме из 100-тте туристически обекта и баща ми беше фен на карането с изключен двигател.

Едно от големите му постижения беше( след като нито в Чепеларе, нито в Хвойна успя да зареди бензин) да стигне от Чепеларе до Асеновград с 2( два) литра бензин за примус, който носехме в едни пластмасови шишета.

Макар бензинът тогаз да беше 20 ст. А-76 и 26 ст. супера :mrgreen:

Готино - в колата тихо, чуват ссе само търкалетата, природа, сърнички...

Като се сетя че се изтъркаляхме по баира В Кърджали пак така - с изключен двигател - сега ме побиват тръпки.

А на едно слизане към Смолян буквално, ама наистина запали спирачките :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При новите коли доколкото знам е така защото има някакво принудително пълнене като си на празен ход. При мен като съм на празен ход и компютъра не показва 0/100, това се получава като пускаш по инерция на възможно по висока предавка, тогава показва 0/100, въобще когато въврви колата на някоя предавка без да натискаш газта.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От гледна точка на експеримента - всичко е много хубаво. Ама да започнеш да практикуваш такъв тип шофиране според мен е меко казано ненормално. Ставаш опасен за себе си и за околните ... заради някое и друго спестено левче. Да спи зло под камък...

От практическата гледна точка, след приключване на експеримента, не разбирам защо е нужно гасенето на двигателя. Двигател с малко по-голяма кубатура от неговата, но за сметка на това с пълна инжекция харчи на празен ход 1л/час. Колко ще се икономиса тогава от гасенето на двигателя на отсечката София-Пловдив :?: Според мен почти нищо. Явно тук пича е направил пропуск - не е опитал да кара по инерция.

Аз и друг път съм казвал - подобен род икономии в крайна сметка водят до пазаруване на части - сега ще сменя клеморед, ама съм сигурен, че скоро и до акумулатор ще опре. А като за него той предполагам струва поне 80 лв. Логичния въпрос е - колко километра трябва да се търкаляш с изгасен двигател, че да избиеш тези пари :?: Сега се сещам и за друго - ако си по инерция и с изгасен двигател след няколко километра като запалиш, температурата на антифриза ще е паднала значително, от там ще падне драстично и температурата на двигателя след отварянето на термостата. От където пък следва, че пича ускорява до 150 км/ч с незагрял мотор. Т.е. имаме налично повишено износване на двигателя. Което също някой ден ще си каже думата.

Сигурен съм, че има и много други негативни технически последици от такив тип каране, ама всеки с акъла си :mrgreen:

 

P.S.: Сега си мисля - този явно се вози предимно сам. Защото надали някой нормален човек би изтърпял така да го возят :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе лично мен, един комшия ме вози така до Велико Търново преди време. Стигнахме за повече време, отколкото стигнах дотам с МВ-то като пътувах за Варна :| После като се връщахме му викам "Пич, дай аз да карам, освен ако не искаш да полудея!" Наистина може да полудееш ако някой те вози така. :? И наистина, както казва Юли, икономиите са минимални :roll: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

като изключим блокирането на всякакъв тип сервота,да не забравяме и напрежението върху съединителя когато вклюва скорост при студен и изключен двигател...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе...ако някой ме види да гася двигателя докато карам, да ме бие! Ама злобно да ме бие!!! Егати икономията :roll: По спомен, най-ниския ми разход е бил 3.1/100 :oops: когато бях "подпрял" колегите по магистралата в най-първия ни поход - към Етъра. Но това беше с малко над 60 км/ч. - лежеееерно!

 

Принципно, за новите автомобили знам, че харчат по-малко на най-високата предавка, когато се спускат по наклон, отколкото на нулева. Защо е така не знам, но вече от няколко места го чувам. Иначе тва да си гасиш мотора си е лудост

 

ППХ > Принудителен Празен Ход. Има писано по темата някъде назад във форума. От по-старичките соц. автомобили, Трабант-а и Варбург-а (за тях поне аз знам де) се отличават с т.нар. "Freilauf" (мисля, че така се пише). С 2 думи, когато включиш 4-та предавка и НЕ натискаш педала на газта, колата се движиш по инерция, но гориво НЕ се подава. Натискаш отново педала на газта и поема без проблем.

 

...Общо взето се присъединявам към мнението, че основната икономия идва от задкормилното устройство :mrgreen:

 

Напълно съм съгласен! Аз лично в града спирам в 95% с предавките и само за окончателното спиране натискам спирачка (говоря за нормално каране). То май за това, сложих новите задни накладки като минах 150 хил. км. И никога не изключвам от скорост! Освен ППХ, колата се държи много по-добре, когато е на скорост ;) Да се утрепя за 5-6 лева по-малко до Варна - е нема да стане! И не виждам, каква икономия да правя, при положение, че колата харчи 5/100... Ама, който си няма работа...

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Фрайлауфът на Вартбург( на всички предавки) и на Трабант( само на 4-та) НЕ спира бензина.

Той представлява т.нар. обгонна муфа, нещо като велосипедните муфи - въртиш педалите( даваш газ) и ако това е по-бързо от скоростта с която се търкаляш, се предава усилие на колелото, не въртиш - колелото се търкаля свободно.

 

ПХХ( Принудителен Празен( Холостой) Ход) си е само руски термин, който описва работата на двигателя със почти затворени дросели - заради евроизискванията години наред ШКОДА са намалявали жикльорите на празния ход, защото в този режим изгарянето е непълно и има много пропуски в цилиндрите - описано е добре в книжките.

А руснаците го доведоха до системка с един управляван от елементарна електроника клапан, който СПИРА подаването на бензин за празния ход когато оборотите на двигателя са над 800 и педалът не е натиснат( следи се с ключе, монтирано на щангите на дросела на първата степен).

 

Естествено първата работа когато нещо се прецака е някой мъдрец в сервиза да върже клапана накъсо( едно вакуумно маркуче се премества от клапана директно на смукателния колектор) и разходът на градско скача с 2-3 литра.

 

У наше село много "Озон"-и съм връщал към оригинала и хората са доволни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Фрайлауфът на Вартбург( на всички предавки) и на Трабант( само на 4-та) НЕ спира бензина.

Той представлява т.нар. обгонна муфа, нещо като велосипедните муфи - въртиш педалите( даваш газ) и ако това е по-бързо от скоростта с която се търкаляш, се предава усилие на колелото, не въртиш - колелото се търкаля свободно...

 

Благодаря за поправките и уточнението! Имаш бира от мен ;)

Наздраве!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понякога прозвучавам назидателно, но не е така, всъщност старая се да пиша максимално сбито та се получава доста сухо :oops:

 

Бирите си ги записвам в специално теВтерче :mrgreen:

 

Сега се сещам, че едно време на мода беше един голяяяяям индикатор на разреждането в смукателния колектор - по показанията и зоните можеше човек да се ориентира за моментния разход и това страшно дисциплинира като вземеш да си юркаш без причина.

После на 2108 и на трабантелите и варгите се появи светодиопден индикатор с датчик един охлюв, в който се търкаля една съчма - той е по-точен от вакуумния.

Сега гледам няма кола без подобен датчик, настрана това че електрониката се грижи да компенсира грешките на задкормилното.

Новсе пак стилът на каране е основният източник на, не икономии, а на разумен разход.

В списание " За рулем" даже бяха поместили резултати от експеримент: две коли тръгват по маршрут, едната гони максимална бързина, другата - просто да стигне.

Е, накрая се оказва, че бързакът е изпреварвал три пъти повече, сменял е скоростите два пъти по-често и е пристигнал... 15 минути по-рано с разход почти 2 литра/ 100 отгоре.

Пита се тогава има ли смисъл?!

На тия два литра и нервите са довели до печалба по време от 15 минути - кел файда :roll: да не говорим че сигурно е имало поне 2-3 ситуации на ръба на белята. А гуми, спирачки?

 

Така че - яваш - туй е мойто мнение. Гонех и аз здраво зазката( първата ми кола) ама човек уляга и като се замисли...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз ще споделя малко опит с Фабията:

 

В отвратителните Софийски задръствания рядко ми се налага да ползвам спирачка особено в районите, в които знам как работят светофарите. Наистина като пусна газта и съм на скорост комп-а показва моментен разход 0 и колата започва да спира, така че за градско движение със съвременен автомобил това е начина, а не газ-спирачка. Рядко ми се случва да включа на 4-та предавка,най-вече карам до 3-та по обясними причини. Също така забелязах че няма смисъл сутрин да оставям колата да загрее - на място температурата на водата не се вдига и като е стояла разхода не само не е по-малък ами и се увеличава заради работата на празен ход.

 

За извънградско - забелязах, че при много плавно и бавно ускорение колата харчи повече, по-добре е като се ускорява с малко повече газ,но не и да се натиска много. Специално по магистралата разхода не е никак нисък,защото се кара бързо,а двигателя е малък. По междуградски пътища съм я докарвал до 4,7 при скорост около 80-90 кмч.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Който нърси икономия да хваща колелото. Аман от тия икономии - писнало ми е да ме возят на 1500об. и да ми сменят скорости на 2000 само и само да о по-евтино. Това ме изнервя много. Много пъти се чудя как може хора със съвременни коли да са такива флегматици по пътя, а като тръгнеш да ги изпреварваш се сещат и не те пускат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Миии, да. Ама ако някой кара точно 90 к'во пра'им?

Нарушаваме правилника или какво?

Щото там дето е разрешено 130 няма как да ти попречи да го духнеш.

 

Тая заран пак някакви ченгета по тАлАвизията се кахъряха за неизправните автомобили.

Ако не ги мързеше да отворят сайта на софийската дирекция, щяха да видят че катастрофите стават най-вече поради алкохол, превишена или несъобразена с пътните условия скорост и едва 3% поради техническа неизправност.

Да ама всеки юрка здравата и не мисли че трябва и да може да спре, въпреки че спирачките са 3-4 пъти по-мощни от мотора му( максимално ускорение с двигател е малко под 3G, а и най-калпавите спирачки без серво правят -10G).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За мен такова каране ще е кошмарно...

Все пак всеки си знае джоба, но ми се струва, че ако трябва да карам така, по-добре е с влак или автобус.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е един от проблемите ни.

Купим си кола втора употреба за камара пари и почваме експериментите, побългарявания , хитрини на пук на здравия разум

и закона за движение по пътищата.

Сядаме зад волана на "малко употребяваното "возило и почваме да се вземаме на сериозно !

При днешното интензивно движение подобни соцексперименти нямат място на пътя. При изправен автомобил

плавното ускоряване и "предвидливото" управление са гаранция за

нормален разход.

А колегата с икономичното управление на Ауди бих го посъветвал

да смени форума или автомобила си. Да караш Ауди по инерция за

жълти стотинки .....?!?! :roll:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчета, темата е как да се кара икономично. Няма се предвид, че всички които описахме някакви начини тук карама така винаги. Сигурен съм че всеки си е правил експерименти колко малко може да му харчи колата.

 

За София - не мисля че е разумно да се кара агресивно - шофьори всякакви, не знаеш откъде ще ти дойде, пък и с тези светофари и задръствания просто е безмислено...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

интересно ми е колегата 'СКОРОСТ' мисля, че Виктор беше с който не се познаваме лично да напише какво мисли по темата. преди няколко месеца той беше участвал в подобно състезание и предполагам има опит с икономично каране.

 

и аз пробвах икономично каране(в града) с каране до 2500 оборота яко пускане по инерция. от светофарите тръгвах бавничко сигурно и някоя псувня съм изял. Като премерих разхода беше с ...... 1 литър по малко което ми се стори много малко и неоснователно да карам по този начин който ме изнервя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ИКОНОМИЯТА!!!!!! МАЙКА НА МИЗЕРИЯТА :roll: :roll: :roll: Най добре е пеша да се ходи. Тогава най много се икономисва Честно казано за жълтите спестени стотинки не си заслужава такава саможертва ,но колегата като си е избрал този начин нека си кара със здраве.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги,

 

Защо така се нахвърлихте срещу Izov?!??! Какво лошо има в икономичното каране? Аз също спирам на двигател, аз също пускам по инерция. Това НЕ означава че карам бавно или преча на останалите!

И какъв е проблема да карам на 2000 оборота? Та това са си 50% от оборотите на двигателя!

За карането с 90 извънградско - ми това е закона. Нямаш никакво право да упрекваш когото и да е когато спазва закона! Та се сещам за едно основно правило: Когато нарушаваш закона го прави така че да не пречиш на тия които го спазват!

Е, ако кара с 40 при ограничение 60 (защото видял куки) вече е изнервящо и доста често свиркам и светкам.

Освен това да караш бързо не означава да караш неикономично. Може да се кара бързо и икономично!

 

И последно: Не знам за вас, но при 30к км/годишно не ми е тая дали ще изхарча 1500 или 2000 литра гориво!

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.