Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Recommended Posts

Публикувано

Какво е МВА и EDL?

MBA - Меchanical Brake Assistаnt - Механичен Спирачен Асистент

EDL - Electrical Differential Lock (отчита буксуването през ABS сензорите и задейства спирачките към буксуващите колелета, чрез което, предава въртящ момент през отвореният диференциал до колелото, което има повече сцепление)

 

Нека да ти опонирам.

EDL - Electrical Differential Lock О.К. Това си е блокиране на диференциала.

ASR е това което ти се базика с ABS и газта. Тоест при потегляне с мръсна газ (педала до ламарината и максимални обороти) в момента в който превъртят колелата (казват че системата хваща това от четвърт оборот превъртане - аз лично не вярвам!) без да си махаш крака от газта, по оборотомера виждаш как оборотите ти падат, една индикация с поднасяща кола на скоростомера започва бясно да мига (според ръководството - системата се адаптира към пътните условия) и

колелата успяват да направят контакт с пътя и се изстрелваш напред.

 

Челен опит. Като си взех колата, не си направих труда да си прочета ръководството (аз колко коли съм виждал ехей...) та на един баир, останала киша около 20 м участък и колата като се разбоксува, на първа оборотите ми паднаха под 700 и двигателят естествено угасваше. Системата ми реже оборотите, въобще не и пука, че съм настъпил здраво газта, а спирачките се задействат в отчаян опит да спрат превъртащите колела. Дадох назад и се изтеглих плътно вдясно, за да не блокирам пътя и си направих един импровизиран кръжок по четене. И какво мислите пише в ръководството? При невъзможност на системата да компенсира боксуването, и при затъване и т.н., изключете ASR/ESP или каквото там имате, от бутонът му на средната конзола. Аха да стана за резил и да викам приятели на помощ и се оправих. Така че, изводът е само един: ПРОЧЕТЕТЕ СИ РЪКОВОДСТВОТО.

 

А сетих се още нещо. Веднъж при по спортно потегляне и последвало влизане в завой, EDL се блокира, а както се сещате, кофти е да влезете с блокирал диференциал в завой, та колата подскочи и аз здравата си изкарах ангелите, за щастие всичко се размина благополучно.

 

Няма грижи с опонирането :) аз обаче нямам ASR/ESP...не ми стигнаха парите :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: и не знам как действат, но сега вече съм ОК. Остава да споделиш EDL как работи...

Публикувано

Диференциала разпределя въртящия момент между две колела. На равен път и двете колела изминават равен път, тоест правят еднакакъв брой обороти. Но при завой колелата изминават различен път. Винаги колелото от вътрешната страна на завоя изминава по-къс път. Тоест на завой едното колело ще прави по-малък брой обороти в сравнение с другото колело.

В началото, автомобилите са нямали диференциал и двете колела винаги са се движили с еднакакви обороти. С увеличаване на скоростта, липсата на диференциал води до непрекъснати аварии и чупене на задвижващите валове.

Така се появява диференциала, който използва планетарно зъбчато колело за да може двете колела да се въртят с различни скорости. Но при него реално едното колело винаги получава въртящия момемт за сметка на другото. (Ако си вдигнеш колата на крик в сервиз и включиш на скорост ше видиш, че двете колела се въртят в различни посоки. Подобно, при потегляне от песъчлив път, има следа само от едното колело или ако затънеш в снега например, колелото с по-лош контакт получава цялата мощност. На практика в общия случай, колата на е с две, а с едно задвижващо колело.

Но при потегляне, ако двете колела получават по 50% от мощността на двигателя, то колата ще има по-добър контакт с пътя и следователно по-добро ускорение. Тия пусти планетарни зъбчати колела, трябва да се накарат да работят само в завой. И тук се появява блокажът на диференциала или заключване на диференциала (differential lock). Диференциала се блокира, но тогава автомобила трябва да се движи само по права или почти права линия.

В началото това блокиране е ставало с лостова система, минало се е през хидравлично и сега се използва електрическо с един соленоид.

Диференциалните спирачки са нещо друго. При тях диференциала е свободен, а върху колелото с по-лошо сцепление се прилага спирачно усилие (само върху него), което насочва въртящия момент на 100% към другото колело.

Както и сам може да си направиш извода, кола с диференциални спирачки, може само да излезе от калта и дотам, а за бързо набиране от място ти трябва блокаж на диференциала.

 

Ето описание и схеми:

http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_%28mechanical_device%29

Надолу в статията се съобщава и за блокажа на диференциала и за диференциални спирачки, реализирани с ABS.

Публикувано

Абе чета, ма пак някакви въпроси ми изскочиха. Случвали са ми се две неща: едното - при по-рязко потегляне (не с повечко газ – просто по-рязко), колата си потегли след леко придърпване, но не завъртя гумите. Другото - при около 2-3 см. сняг, с летни гуми, колата забуксува, но лекичко започна да придърпва и издрапах...трудно, но все пак... Та с 2 думи - тази кола няма ASR/ESP (поне до колкото ми е известно), но се държи по същия начин все едно има. Kазвам го това, защото в гаража имам и една C класа – тя има разни глезотийки – и когато се включи ESP, е същото усещане като при Шкодата. Поне аз така го усещам де. То може да е тотално различно, но усещането според мен е еднакво, а и постигнатия ефект е един и същ. Възможно ли е, да имаме 2 различни системи, които поне според мен, отговарят за едно и също нещо - потегляне на автомобила в затруднени условия/корекция на оборотите на задвижващите колела/спиране на прирплъзването (по-добър тракшън...така да се каже)...

Публикувано
климатик с регулиране

 

Абе тва с регулирането на климатика е много забавно... Пускаш климатика да духа и от врътката за парното пускаш по малко парно (топло) докато ти задуха както ти си искаш :mrgreen: .

 

Ако съм го разбрал грешно, моля да ме извините, ама мисля, че си е баш така :roll: .

 

Определено си го разбрал доста грешно :lol:

Публикувано

Ако климатика за който говори е като моя го е разбрал съвсем правилно! Точно така се държи при мен. Имаш тръба за студено, имаш и за топло. С копчето смесваш. Толкоз. Ако е автоматичен или климатроник е друга история.

 

Поздрави

Публикувано
Ако климатика за който говори е като моя го е разбрал съвсем правилно! Точно така се държи при мен. Имаш тръба за студено, имаш и за топло. С копчето смесваш. Толкоз. Ако е автоматичен или климатроник е друга история.

 

Поздрави

 

На Фабийте климатика не е като твоя (Octavia I), а е полуавтомотичен с настройване на температурата ;)

Публикувано

Да кажа и аз, че се заформи разговор. Аз в момента карам точно такъв двигател, но на фолксваген-кади. Няма спор, че е самолет. Защо обаче кади-то е 105 коня, а фабията 101? Дали електронно е ограничен?

За АСР-а. Не съм сигурен, че задейства от 1/4 оборот. Ако реша да настъпя, определено мога да поизпиля гумите.

Публикувано

zloQQ прав си, аз съм сбъркал. :oops:

Диференциала насочва момента към колелото с по-малко съпротивление. Затова със система от датчици, ако някое колело се завърти по-бързо, ABS му задейства спирачката - демек изравняват скоростите на въртене на двете колела. Затова казват електронен, а не електрически differential lock.

В ръководството не е обяснено добре. Управлението е каскадно. Най-отгоре е ESP, след това ASR, EDL и ABS. Ако отпадне дадена система, всичко над нея няма да работи. И всяка по-горна система работи, като супервайзор над долната.

Видях при новият Roomster, че ASR е с доплащане 50-тина лв., което значи че е само софтуер.

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.