Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Защо не трябва да се кара с неразреден антифриз концентрат


orange!

Recommended Posts

Полезна информация, която мисля, че малко хора знаят...

 

Чел съм, че в никакъв случай не трябва да се кара с чист концентрат ... трябва да има поне 40% вода.

Причините са, че е по-плътен и натоварва повече водната помпа, може да окаже корозионно действие на метални елементи, а освен това замръзва при по-висока температура отколкото ако е разреден (!)

 

 

Ето и по-подробно, за повече инфо вижте линковете:

 

цитат от:

http://vwclub-bg.org/forum/viewtopic.php?t=54983&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=%F0%E0%E7%F0%E5%E6%E4%E0%ED%E5+%E0%ED%F2%E8%F4%F0%E8%E7

За охлаждане на ДВГ се използват нискозамръзващи течности – антифризи.

Основните съставки на антифриза са водата и етиленгликолът. Казано най-общо етиленгликолът е течността, която предотвратява замръзване. Това обаче съвсем не е единствената му роля.

Неподходящото съотношение на водата и етиленгликола може да доведе до влошаване на топлоотвеждането и прегряване на системата. По-високото количество на етиленгликола увеличава вискозитета на охлаждащата течност и намалява нейната способност да отвежда топлина. При по-голямо количество вода пък има риск от замръзване, пораженията от което може да са много сериозни – например, да се спука радиаторът.

С повишаването на ефективната мощност на двигателя и отчасти поради повишаване на температурата му от охладителната система трябва да се отвежда все по-голямо количество топлина. Допълнително охлаждане може да се осигури чрез увеличаване на налягането в системата и като се позволи на антифриза да циркулира при колкото е възможно по-високи максимални температури. Доста по-високата температура на кипене на етиленгликола спрямо тази на водата е много важен фактор, тъй като се намаляват: загубите от изпарение, кавитациите (хидравличните удари) по водната помпа, причинявани от мигновеното изпаряване (кипене) от всмукателната страна на помпата, и следващото кипене, причинено от остатъчната топлина при изключване на двигателя. Накратко казано, трябва да се търси баланс между съотношението вода–етиленгликол. За нашия географски район то най-често е 1:1.

При него се постига температура на начало на кристализация минус 37 градуса. Контролът на съотношението вода–етиленгликол се гарантира чрез измерване на плътността на готовия антифриз, температурата на начало на кипене и температурата на начало на кристализация.

 

 

цитат от: http://vwclub-bg.org/forum/viewtopic.php?t=1747&highlight=%F0%E0%E7%F0%E5%E6%E4%E0%ED%E5+%E0%ED%F2%E8%F4%F0%E8%E7

Tази схема (нарича се диаграма на състоянието) отговаря на част от поставените въпроси и обяснява дадените отговори.

 

Etgl.jpg

 

Защо НЕ ТРЯБВА да се използва етиленгликол без да е разтворен във вода.

1. Защото има относително висока t на замръзване - 11.5 °C (виж диаграмата при 100% етиленгликол);

2. Защото има по-висока плътност спрямо водата, което означава по-висок вискозитет, следователно по-големи загуби на енергия в охладителната система. Излишно се товари водната помпа!!!

 

Защо НЕ ТРЯБВА да се използва етиленгликол в чист вид (като химичен състав).

1. Защото наистина има корозионно действие върху металните елементи от охладителната система. Затова използвайте САМО антифризи, които съдържат т. нар. инхибитори. Предполага се, че антифризите от търговската мрежа трябва да съдържат такива.

2. Защото има по-малък специфичен топлинен капацитет отколкото водата (охлажда по-лошо).

 

Какво СЪОТНОШЕНИЕ етиленгликол/вода трябва да се използва.

Например, за да се получи t на замръзване -25 °C (напълно достатъчна за нашата географска ширина) трябва да се използва охл. течност с около 40% етиленгликол (60% вода). Съдържание на етиленгликол по-ниско 30% не се препоръчва, защото разтворът губи противокорозионните си свойства.

 

Забележки:

1) Тази диаграма е приблизителна (с учебна цел) и НЕ ТРЯБВА да се използва за точни изчисления. Най-добре е да се ръководите от инструкциите на производителя на антифриза.

2) Диаграмата важи САМО за най-разпространеният антифриз - на основата на етиленгликол. Съществуват и други. Така, че ВНИМАТЕЛНО!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз на 120ка съм само с антифриз... :|

 

и си налял 12 л. концентрат, който върви минимум 4-5 лв. литъра? Абе ти милионер ли си?!!! :o :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

както казва последното изречение от поста - има различни видове антифризи. Редно е да се каже, че смесването на различни видове при доливане и т.н. също повишава температурата на замръзване и вреди на двигателя.

В общи линии - купувайте качествен антифриз и четете указанията на етикета, там си пише всичко.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

това за смесването е вярно, ама понякога няма как - наскоро ми се наложи да доливам на Фелицията. Карам я с червен Фридекс, обаче в най-близкия Шкода-магазин на Симеоновско шосе в момента имаха само някакъв жълтеникав, който по техните думи бил със същия състав и нямало проблем да се смесят. Понеже нямах време да обикалям да търся от червения реших да рискувам с доливане на литър, засега не съм усетил проблеми

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Най-добре е да се ръководите от инструкциите на производителя на антифриза...

В това според мен се заключва целият пост по-горе. Ще се опитам на достъпен език и най-вече подкрепено с факти, да обясня защо не съм съгласен с цитатите горе като обяснение защо и колко да разреждаме или не. Не казвам, че горе са написани безсмислици, но твърдя, че те нямат нищо общо с предлаганите по рафтовете на магазините продукти и съответната им употреба.

 

На пазара не се предлага антифриз, съдържащ чист етиленгликол, защото той наистина има корозионни свойства. В горния пост обаче никъде не срещнах упоменаване на факта, че към него винаги има добавени определени присадки!

 

Не съм компетентен да коментирам състава на антифриза (от химична гледна точка), но като обикновен потребител, четейки етикета на закупеният от мен антифриз, ми става ясно, че течността в тубата се състои от смес на различни съставки - една основна и няколко (според вида на продукта) присадки. Също така на етикета намирам информация, че течността, такава каквато е в тубата, неразредена, има антикорозиони свойства, благодарение именно на въпросните присадки, които освен това осигуряват и непенливостта на антифриза. Допълнително, поглеждайки таблицата за разреждане, над нея задължително пише температурата на замръзване на 100% концентрат, т.е. ако нямаме разреждане с вода. Тази температура за различните антифризи е различна, но при всички качествени такива тя варира около -60 градуса. Следователно, опровергаваме веднага половината от горният пост - антифриза, сипан като концентрат в охладителната уредба, нито ще замръзне на около -11 градуса, съгласно горната диаграма, нито ще доведе до корозия на системата. Също така, с разреждането на концентрата, според етикета на производителя и в противоречие с горната диаграма, ние не само, че не повишаваме устойчивостта на антифриза към замръзване, а напротив - с всяка долята към концентрата част вода, температурата на замръзване на получената смес все повече се приближава към 0 градуса.

 

Общоизвестен е факта, че за разлика от чистата вода, антифриза има далеч по-голям коефициент на топлопоемане и топлоотдаване. Следователно, колкото повече го разреждаме, толкова по-малък става този коефициент.

 

За водната помпа. Антифриза, под формата на концентрат, наистина е по-гъст от такъв, разреден с вода. Следователно товара върху водната помпа е увеличен. Освен това, 100% концентрат, зимата, при ниски температури, започва да се сгъстява, което допълнително натоварва системата докато не загрее двигателя. За това е препоръчително да не се кара със 100% концентрат. Достатъчно е, за да се избегне въпросното натоварване на помпата, 5 л. концентрат да се разредят с 1 л. вода. С други думи не е проблем да се кара със слабо разреден антифриз. Информация за това има, както в книгите, така и в Интернет. Към това добавям моя опит - 300 000 км със 120-ката (тук и баща ми се включва), 120 000 км с Клио, 160 000 км с Астра. На всички тези коли антифриза никога не е бил разреждан 1:1 и никога не съм имал проблем с водна помпа. Колите са карани така, както през зимата, така и през лятото. Причината я споменах по-горе - разликата в топлоотдаването.

 

И малко съвети:

1. Купувайте само качествени антифризи. Некачествения антифриз не предотвратява образуването на отлагания по стените на охладителната система. И губи твърде бързо свойствата на присадките си.

2. Разреждайте антифриза само с дестилирана вода. Евтина е. А пък който има от по-старите хладилници, от тези, които образуват лед в камерата си, когато периодично размразявате хладилника, съберете леда/водата и ги бутилирайте.

Точно поради неспазването на т.1 и/или т.2 доста колеги тук се оплакваха от лошо охлаждане, споделяха съвети за промиване на инсталацията и т.н.

3. Сменявайте редовно антифриза. Използването продължително време без смяна отново довежда до влошаване на охалждането, образуването на отлагания по охладителната система и т.н. Препоръчителният период за смяна е:

- за етилгликолови (син) антифризи - смяна на 2-3 години;

- за гликолови (зелен) антифризи - смяна на 2-3 години;

- за карбоксилатови (червени) - смяна на 4-5 години.

Има обаче фирми производителки които имат собствена цветова скала. Така, че се срещат и други цветове антифриз. На опаковката задължително трябва да има обозначение на стандарта на който отговаря течността вътре.

 

И една малка подробност, която прочетох преди малко в нета - етилгликоловия антифриз, за който става въпрос в горните цитати, е много вреден за хората и околната среда. И е забранен в някои европейски държави.

 

Не ангажирам никого с мнението си. Базирано е предимно на опит. За мен това е истината за антифризите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мда ама ако стане минус 20 разредилите с вода,се чудят какво става

Всъщност най-ниска точка на замръзване (ок. -40) има смес на 60% и 40% вода. За нашите условия съвсем нормално е обратното - 40% антифриз и 60% вода - толкова препоръчва и производителят. Държи, мисля, на -25.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

G12 антифриз-50 на 50 - -15,66 на 33 -20 и 75-25 -30.В Севлиево стана -31,6 :mrgreen:

 

Бре! Ти от 'де го зимаш тоя G12? 50/50 за -15??? Не трябва ли да е 50/50...-35?

Скивай как го показва тук. Или просто е разреден за тая географска ширина :) Странно! На места даже пише, че е lifetime...

 

3093G12ing.JPG

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.