Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Recommended Posts

Публикувано
Едно от свойствата на маслата е да охлажда двигателя.По рядкото масло циркулира по бързо,т.е грубо казано прави повече превъртания като обем (цикли) за единица време.Това е и причината да се охлажда повече(в картера),от там и по ниската температура.

 

........ Или смазочните свойства не са пряка функция на вискозитета?

 

Да не забравяме, че разстоянието между лагерите на коляновия вал и самия вал е едно и също.При по-рядко масло, двигателя се развърта по-бързо(най-осезаемо е сутрин на студено).При нормален работен режим 90 градуса се случва същото-има разлика от W40 и W30 в полза на W30.От там и шумно рекламирания намален разход на гориво с до 3%.Така че всеки може да си направи сметката с какво да кара.Дали да си купи 1 л. за доливане (при W30) защото ще го похапва двигателя, но да пести от гориво или да си сложи W40.При него няма да долива или ще долива по-малко, но ще дава повечко пари за гориво.За 15 000 км. има разлика.А за стабилността , намаленото съдържание на фосфор,сяра и сулфатна пепел няма да говорим, че много ще станат "другите" бири.

  • Отговори 92
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • Цецо75

    16

  • pigoff

    8

  • dimibo

    8

  • tzsm

    8

Най-много писали в темата

Публикувано
Ами 0 вискозитет значи, че е с гъстотата на водата, една вода колко може да смазва.

Само от това твое изречение става ясно че нищо не си чел.

Мислех си че е подхванат сериозен разговор, но явно пак съм сбъркал.Аз бях до тук.Най лошото е че след време някой ще прочете това и ще се "образова" като каже че го е чел в интернет.

Не си много прав.

На мен един малко възрастен майстор ми беше обяснил, че индексът W в означението примерно 5W-30, навсякъде се казва като зимен (Winter) индекс, но той също показвал и въотношенито на гъстотата на маслото към гъстотата на водата (Water), т.е. 5W значело, че маслото е 5 пъти по гъсто от водата. А че маслото е масло и водата е вода естествено, че има разлика, дори и при еднаква гъстота. Може би в първото изречение не се изразих съвсем коректно ама както и да е. Отиде темата в реката.

 

Цецо, това вече е друго нещо и според мен е за отделна тема, защото тази откъде тръгна и докъде стигна.

Публикувано

@tzs можеш ли да ми обясниш на достъпен език какъв е смисъла на HTHS индекса? Това което разбирам е, че колкото е по-нисък, толкова по-нисък е визкозитета при 150 градуса. Демек ниския HTHS пести гориво, ама износва повече мотора (теоретично). Общото правило май е, че маслата с 30 по SAE (говорим само за второто число в индекса), са с по - нисък HTHS от маслата с индекс 40. Но и това май си има изключения...

 

На мен един малко възрастен майстор ми беше обяснил, че индексът W в означението примерно 5W-30, навсякъде се казва като зимен (Winter) индекс, но той също показвал и въотношенито на гъстотата на маслото към гъстотата на водата (Water), т.е. 5W значело, че маслото е 5 пъти по гъсто от водата. А че маслото е масло и водата е вода естествено, че има разлика, дори и при еднаква гъстота. Може би в първото изречение не се изразих съвсем коректно ама както и да е. Отиде темата в реката.

 

Цецо, това вече е друго нещо и според мен е за отделна тема, защото тази откъде тръгна и докъде стигна.

 

Майстора просто е имал обяснение за себе си. Няма много общо с истината тая дефиниция. Иначе аз също мисля, че сме за отделна тема, но само при положение, че има достатъчно хора желаещи да научат нещо, да поспорят и т.н. по темата.

Публикувано

Вискозитетът е основният механизъм, за разсейване енергията на движението на флуида, предимно като топлина.

 

Индекс на вискозитета е число, което изразява способността на дадено масло да запази първоначалният си вискозитет при градиентна промяна на температурата от 50 до 100°С. Той е важен критерий на маслото. Колкото е по-малък индексът, толкова маслото е по-податливо на промяна на вискозитета вследствие на промяна на температурата - нещо отразяващо се отрицателно на неговите смазочни свойства.

 

Класификация по SAE

 

Society of Automotive Engineers (SAE) дефинира вискозитета на маслата. Обозначенията имат вида "SAE xxW-yy" като числото преди буквата W (winter - зима) обозначава вискозитета при ниски температури (0°F), а числото след W - вискозитета при високи (работни) температури (210°F). Колкото по-голямо е числото толкова по-висок е вискозитета на маслото при ниски/високи температури. При ниски температури е желателно маслото да е с колкото се може по-нисък вискозитет, с което се улеснява стартирането на двигателя. При работни температури обаче е желателно той да е достатъчно висок, за да се гарантира доброто смазване на двигателя. Тъй като вискозитета на повечето вещества намалява рязко с температурата, за да се гарантират едновременно и двете условия на маслата се добавят напр. различни полимери с пространствена структура която зависи силно от температурата. При ниска температура полимерната верига е под формата на "топчета" а при висока те се "разгъват" и увеличават изкуствено вискозитета на маслото. Маслата със SAE 5W-yy или по-ниски са обикновено синтетични, докато стандартните минерални масла имат вискозитет от порядъка на SAE 15W-40 или SAE 20W-40.

 

Видове двигателни масла, класифицирани по Индекс на вискозитета.

 

0W-20

5W-20

0W-30

5W-30

10W-30

0W-40

5W-40

10W-40

15W-40

20W-40

15W-50

20W-50

 

Източник: wikipedia

Публикувано
................................................................................................................

Колега, престани да пляскаш поредни постове един след друг! Имаш бутон "Едит." Много добре го знаеш това!

Чрез него можеш да си допълваш мненията с това, което ди е дошло на ума.....по-късно.

 

Поздрави

Публикувано

HTHS - High Temp High Shear.Още един метод на изпитване.Правилно си разбрал за вискозитета и температурата.Някои производители на двигатели са забелязали че в отделни точки (клапани,лагери) температурата се покачва повече от нормалното.Именно за това имат изискване за HTHS.За това в този метод се измерва вискозитета при 150 градуса а не на 100.Такива са някои двигатели на Форд например.Ниския HTHS пести гориво да , но прекалено ниския може да не може да посигури плътен филм между триещите части.Всичко трябва да е балансирано.И за това трябва да се вярва на производителя на двигателя.Той има изискване към маслото и казва какво да е(не КОЕ, а какво)

@tzs можеш ли да ми обясниш на достъпен език какъв е смисъла на HTHS индекса? Това което разбирам е, че колкото е по-нисък, толкова по-нисък е визкозитета при 150 градуса. Демек ниския HTHS пести гориво, ама износва повече мотора (теоретично). Общото правило май е, че маслата с 30 по SAE (говорим само за второто число в индекса), са с по - нисък HTHS от маслата с индекс 40. Но и това май си има изключения...

 

На мен един малко възрастен майстор ми беше обяснил, че индексът W в означението примерно 5W-30, навсякъде се казва като зимен (Winter) индекс, но той също показвал и въотношенито на гъстотата на маслото към гъстотата на водата (Water), т.е. 5W значело, че маслото е 5 пъти по гъсто от водата. А че маслото е масло и водата е вода естествено, че има разлика, дори и при еднаква гъстота. Може би в първото изречение не се изразих съвсем коректно ама както и да е. Отиде темата в реката.

 

Цецо, това вече е друго нещо и според мен е за отделна тема, защото тази откъде тръгна и докъде стигна.

 

Майстора просто е имал обяснение за себе си. Няма много общо с истината тая дефиниция. Иначе аз също мисля, че сме за отделна тема, но само при положение, че има достатъчно хора желаещи да научат нещо, да поспорят и т.н. по темата.

Публикувано

@tzsm, може ли тогава да обобщим нещо от сорта (за TDI):

 

1. Предимно спокойно и леко каране в ниски обороти - 5W - 30.

2. Мешано каране - 5W - 40.

3. Системно с крак на ламарината - 5W - 50.

 

Като задължително следваме approve сертификата за конкретния VAG (5XX.XX), защото предполагаме, че вътре производителя е подсигурил нужните за нашия автомобил HTHS, съдържание на сяра и други сложни параметри.

 

?

Публикувано
@tzsm, може ли тогава да обобщим нещо от сорта (за TDI):

 

1. Предимно спокойно и леко каране в ниски обороти - 5W - 30.

2. Мешано каране - 5W - 40.

3. Системно с крак на ламарината - 5W - 50.

 

Като задължително следваме approve сертификата за конкретния VAG (5XX.XX), защото предполагаме, че вътре производителя е подсигурил нужните за нашия автомобил HTHS, съдържание на сяра и други сложни параметри.

 

?

За себе си не бих ги обобщил така.Най малкото защото TDI e общо понятие.Зависи и от наличие или не на DPF.5W50 e леко по „некачествено”масло.Няма начин подобно масло да е “low SAPS”(ниско съдържание на сяра ,фосфор и сулфатна пепел) и да е на достъпна цена.Пак да кажа, нека не бъркаме резачките с туристическите автомобили, поради причините които съм oписал по-горе.Използването на 5W50 крие известни рискове от „прегряване на маслото”.И по бърза загуба на свойства. Това е продиктувано от динамичния вискозитет-това е вътрешното триене на молекулите в маслото.Употребата на масло с по-голям вискозитет от предписаното крие риск от недоставяне (или недостатъчно доставяне)на такова по някои триещи се повърхности.Употребата на масло с по-малък от предписаното вискозитет пък означава че може да не се получи маслен слой,необходим за смазването.И в двата случая с двигателя ще има рано или късно проблем.Така че при условие че става въпрос за туристически автомобили,нещата трябва да са балансирани.А баланса е в използването на масло предписано от производителя на двигателя.

Материята е прекалено сложна.А ако се забием в сферата на нагарообразуване, пламна температура, температура на сгъстяване, термоокислителна стабилност,пенообразуване, химическа устойчивост-нещата ще загрубеят.Нека не забравяме че това е кръвоносната система на двигателя и подобно на човека се следят десетки параметри.Не случайно за изобретяване на един двигател са необходими години.

Публикувано

Наличието на DPF и дали е PD, са неща включени в VAG ъпрувала, така, че предполага се, там няма да се издъним....

 

За индекс 50 и нагоре, предполагам си прав, едно масло правено за екстремни натоварвания, вероятно не е толкова добро и в нормална употреба.

 

Въпроса който 90% от хората си задават е 30 или 40 :)

 

Аз за себе си бих заложил на 40-ката. Срещу убеждението, че по-високия (но не прекалено висок) вискозитет гарантира малко по-добра защита на метала при по-височки темепратури. Срещу това ще имам малко по-висок разход на гориво (евентуално). Друго предимство на 30-ката не виждам. Първия индекс приемаме, че е винаги 5W, а VAG номера 5XX.XX е подбран като за нашата кола. Правилно ли разсъждавам?

Публикувано
Наличието на DPF и дали е PD, са неща включени в VAG ъпрувала, така, че предполага се, там няма да се издъним....

 

За индекс 50 и нагоре, предполагам си прав, едно масло правено за екстремни натоварвания, вероятно не е толкова добро и в нормална употреба.

 

Въпроса който 90% от хората си задават е 30 или 40 :)

 

Аз за себе си бих заложил на 40-ката. Срещу убеждението, че по-високия (но не прекалено висок) вискозитет гарантира малко по-добра защита на метала при по-височки темепратури. Срещу това ще имам малко по-висок разход на гориво (евентуално). Друго предимство на 30-ката не виждам. Първия индекс приемаме, че е винаги 5W, а VAG номера 5XX.XX е подбран като за нашата кола. Правилно ли разсъждавам?

За мен W30 е по стабилизирано, по износоустойчиво, по икономически изгодно и е за предпочитане.Не случайно "лонг лайф" маслата са с W30.Нека не забравяме и че всичко зависи и до състоянието на двигателя.

Публикувано

Би ли пояснил първите две предимства?

Публикувано
Би ли пояснил първите две предимства?

Казано с думи прости-технологичен процес,брой и количество на вложените материали.По-сложно няма начин да ти обясня,ще ми отнеме няколко часа.

Публикувано

:smt017

 

Явно има нещо такова, щом 5W-30 е по - скъпо... вярно, че разликата е няколко лева за голяма туба, ама я има.

Публикувано

и какво сега - Шела 5w30 да го сменям ли с Motul 5w40 или Edge?

Публикувано

Ако си доволен - не го барай.

Публикувано

Да се включа и аз малко преди да затворите темата - Защо се казва, че когато има голяма разлика между двата индекса маслото е химически нестабилно(5W50, 10W60)."Стабилното масло се характеризира с устойчивост на молекулите на маслото при високи температури, каквито се развиват при работа. Практически стабилността на маслото се определя по склонността му да образува нагар" Бързо се окислява или влиза в друга реакция и губи характеристиките си ли? За това откъм лонг-лайф-ност били по-добри маслата 0W30 и 5W30. Вярно ли е това? Каква е връзката между вискозитета и стабилността и защо? Турбината не влошава ли условията на работа на маслото и да е за предпочитане по-нестабилно масло, с по-честа смяна, но по-добри мазилни свойства? Понеже аз поддържам колата в гаража ми, а и тя е на доста малко км слагам 5W40 - има го в книжката като пръв избор - и в сервиза им е много странно, че ми се дават парички за стара кола...

Публикувано

Ами до колкото четох (или по скоро до колкото разбрах), за да се разшири работния диапазон се използват добавки наречени стабилизатори на вискозитета. В големи количества те се сипват в минералното масло, тъй като при него е трудно да се получи широк диапазон поначало. Докато при синтетичните масла, тези добавки били в минимални количества, което прави синтетичните масла много по устойчиви във времето и пробега. Т.е. ако ползва читаво синтетично масло, пък било то и 5W-40 не би трябвало да имаш никакви проблеми със стабилността му в първите 15к километра (даже и да не е лонг лайф).

 

Най-общо, по произход маслата се делят на минерални и синтетични, като има и междинни категории, като полусинтетични и хидрокрек.

 

Минералните масла се произвеждат от т.нар. базово масло, към което всеки производител добавя съответен пакет от адитиви с цел подобряване на свойствата му. Така например от single grade (виж по-долу) базови масла се получават multy grade маслата. Адитивите подобряват още и основните функции на маслото, посочени по-горе. Недостатък на тези масла е, че в определен момент действието на адитивите се изчерпва. Затова тези масла не се използват в новите двигатели с удължени сервизни интервали. Нищо не пречи обаче да се ползват в нормални двигатели, като се спазват обаче правилата за редовна смяна на маслото. Минералните масла са и най-евтини.

 

Синтетичните моторни масла, които се срещат на пазара, независимо от името си също са петролен продукт. Те се получават обаче от най-чистития продукт на фракционирането на петрола - газта (пропан и бутан). Чрез синтез, от газта се получават полиалфаолифини (Polyalphaolifins или ПАО), които са основата съставка по която едно синтетично масло се различава от минерално.

ПАО подобряват значително вискозитета при различни температурни режими. Също така ПАО са химически по-стабилни от съставките на минералното масло и са по-малко склонни да образуват агресивни разпадни продукти.

Разбира се, ПАО не са единствената съставка на синтетичното масло, но за други няма да става дума за сега.

Значи с прости думи, синтетичните масла са създадени да си вършат работата, без да носят ненужните или дори вредни качества на минералните масла. Също така е възможно постигане на качества, които са непостижими с минералните масла.

Недостатък на тези съставки е известната им агресивност към някои материали използвани в направата на уплътнения и гарнитури (примерно корк). От много години обаче производителите не използват такива материали.

 

Полусинтетичните масла, както се разбира от името им, са нещо средно. Накратко, това са минерални масла с добавка на съставки, характерни за синтетичните масла, като ПАО например.

 

Има и още една категория масла, за които производителите упорито се опитват да ни убедят, че са синтетични. Т.е. не, че ги наричат директно "синтетични", щото ще ги пляскат през ръцете, но примерно слагат имена на продукта, които подсказват, че това е синтетика (примерно нещо от типа "едикакво си Syntec").

Става въпрос за т.нар Хидрокрек масла. Хидрокрекинга е химичен процес при който съставките на минералното масло се модифицират тотално с цел да се подобрят качествата им. С две думи, това са минерални масла, макар и с по-добри качества от обикновените минерални. Чрез хидрокрек производителите постигат свойства, каквито до скоро бяха възможни само с напълно синтетични масла, а в някои случаи могат дори да превъзхождат чистата синтетика.

Публикувано

Каква е идеята да добавят в показанията на MFA температурата на маслото? Какъв е диапазаона на нормалната температура? При приключване на пътуване ако показва 110С например да гасим ли колата или да изчакаме маслото да се охлади? Ако да, до колко градуса? Все въпроси....

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.