Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

История и интересни факти за Škoda 105, 120, 130


SKODA 105 RS

Recommended Posts

В продължение на моделната гама, след Škoda 1000MB и Škoda 100, през м. Август 1976г. влиза за производство на поточната линия новата моделна серия Škoda 105 и Škoda 120. До края на годината били произведени няколко стотин броя от модела 120 и съвсем малък брой от модела 105. Базовата версия на новото четириврато купе било означено като Škoda 105S (Standard).

post-224-0-12628100-1402594457_thumb.jpg

Неговото оборудване било съвсем скромно:

- без хромирани лайсни под страничните прозорци;

-фиксирани задни прозорци, без възможност за сваляни и вдигане;

-табло, като при Škoda 100 със старомодния хоризонтален километраж;

-предна решетка без никакви допълнителни отличителни ивици и ленти;

 

Оборудването при 105/120 L (de Luxe) е на завидно ниво, сравнено със 105S

post-224-0-57598200-1402598624_thumb.jpg

 

-ключ за аварийни светлини;

-една хоризонтална лента около емблемата на предната решетка;

-тънка сива ивица около предната решетка;

-полирани алуминиеви лайсни под страничните прозорци и под вратите;

-нови уреди за арматурното табло;

-свалящи се задни прозорци;

-сребриста ивица в уплътненията на предното и задното стъкло;

 

През 1977г. по време на производството на 105 и 120 е добавена и по-мощна и луксозна версия, носеща означението Škoda 120LS

post-224-0-45706500-1402594742_thumb.jpg

За съвсем кратко време моделът 120LS (Super de Luxe) се превръща във флагман на гамата 105 и 120. Друга основна промяна при 105 и 120 е главното предавателно число на скоростната кутия, което било намалено от 4.44 на 4.22. Това важало за всички модели от гамата с изключение на 120LE (за която ще стане въпрос по-късно) където главното предавателно число било сведено до 3.9 (както при по-късно появилите се модификации 130, 135 и 136)

 

Някои от основните отличителни белези на 120LS били :

 

-четири фара (вместо 2 при 105L и 120L);

-три хоризонтални линии на предната решетка;

-хромирани лайсни около рамките на страничните прозорци;

-декоративни рингове на джантите;

-подглавници на предните седалки;

-оборотомер;

 

През 1978г. се появява и топ версията на гамата 105/120, която била означена като 120GLS (Grand de Luxe Super)

post-224-0-83375600-1402595714_thumb.jpg

Тя разполагала с по-богато оборудване, което включвало оборудването от 120LS +

 

-допълнителни джобове в предните врати за съхранение на вещи;

-различна предна решетка и хромирани елементи около фаровете;

-хромирана лайсна около задната маска и хромирана табела Škoda 120GLS;

 

През 1979г. е добавен пластмасов спойлер на задния капак, който да подобри значително въздушния поток около автомобила. Хромираните тасове на джантите били заменени от пластмасови капачки. Автомобилите от серията GLS получили инерционни колани на предните седалки. При моделите от серия S и L се мотнира по-мощен 42А алтернатор, вместо 35А. При LS и GLS се монтира 55A алтернатор)

 

През 1980г. досегашните 14 цолови джанти са заменени от 13 цолови, което разширило следата на предната и задната ос с 20 мм. Също така са направени промени и по окачването, като то било омекотено. Започнато е и серийно вграждане на задно стъкло с реотани за размразяване при моделите 120LS и 120GLS. Друго основно подобрение е извършено при стартера, като неговата мощност е увеличена на 0.66 кВт при 1000 об./мин.

post-224-0-37369100-1402601369_thumb.jpg

 

През 1981г. в завода във Vrchlabí започва производството на Škoda 105 GL

post-224-0-26186700-1402602242_thumb.jpg

Моделите 105 и 120L  се оборудват с овални фарове.

post-224-0-02231200-1402603272_thumb.jpg

Модификациите GL и GLS се предлагат с импрегнирани пластмасови брони, вместо досегашните хромирани брони, нови по-големи стопове и интервален ключ за чистачките.

post-224-0-92025400-1402637267_thumb.jpg

 

Дръжките на вратите са заменени от нови, които са с по-безопасен дизайн, полираните рамена на чистачките са боядисани в черно и резервоара за гориво е снабден със система срещу теч при преобръщане на автомобила.

 

През месец Октомври 1981г. е представено и новото двуврато купе на Škoda под името Garde.

post-224-0-72835000-1409747980_thumb.jpg

Škoda Garde е оборудван с двигател 1174 куб.см. с мощност от 43 кВт (55 к.с.) и четири степенна скоростна кутия, същата като при Skoda 120 LS , и нови по-ефективни четири-бутални предни спирачни апарати. През 1982г. са били произведени 2854 бр., а година по-късно още 3856 бр. Производството на Garde приключва през 1984 г.(година след въвеждането на модел М), където той е наследен от Škoda Rapid.

 

През 1982г. се появява една изключително интересна модификация под името Škoda 105SP (Special-service). Предназначението на този модел било да покрива нуждите на общинските служби. Използвано е купето и оборудването на 105L, като на мястото на задните седалки е положен равен под от дървени плоскости и поставена метална преграда с малко прозорче между предните и задните седалки. От този модел са произведени сравнително малък брой автомобили, като те били предназначени изцяло за вътрешния пазар.

post-224-0-56115300-1402696110_thumb.jpg

 

Освен 105SP, Škoda пускат в производство още един нов модел - Škoda 120LE (de Luxe Économique), основната разлика била в скоростната кутия, която била с предавателно число 3.9:1 с цел да се удължат предавките и да се постигне по-нисък разход на гориво. Поради този факт, 120LE се е използвала предимно по магистрали и за по-отдалечни пътувания. Моделът бил предназначен изцяло за вътрешния пазар, като производството му продължило по-малко от една година, от Октомви 1982г. до Юли 1983г.

 

През Август 1983г. приключва производството на 105GL, 120LE и 120S. Тогава се появява и така наречения фейслифт от серията 742, означен като "М" модификация.

Някои от основните нововъведения били:

-нова предна решетка от две части;

-нови по-големи мигачи, позиционирани до фаровете (а не като при моделите преди 1983г. в бронята);

-нова задна маска с масивни стопове, заимствани от модификациите GL и GLS;

-увеличена следа на предния и задния мост със 110мм;

-досегашните импрегнирани и никелирани брони, били заменени с изцяло пластмасови, захванати върху метална греда (в съответствие с изискванията на ECE, наредба №42);

-подобрена система за отвеждане на картерните газове в двигателя, с която се постигнало по-добро смазване и увеличен интервал за смяна на моторното масло;

-монтира се и нов вид карбуратор Jikov SEDR, който намалил отделянето на вредни емисии;

-инерционни колани за предните седалки се предлагат като стандартно оборудване, а също така и отопляемо задно стъкло;

-друго важно нововъведение е увеличаването на феродовия диск от 180мм на 190мм и замяната на палцовия притискателен диск с диафрагмен.

-километражът е снабден с дневен брояч;

и др.

 

post-224-0-86316300-1402699941_thumb.jpg

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 месеци по-късно...

В началото на 1984г. започва производството на Škoda 130 L.

post-224-0-02902100-1409736900_thumb.jpg

Както става ясно от моделното означение, двигателят е с обем 1.3 литра (1289 см3), а мощността, която генерира е 58 к.с. при 5000 оборота в минута. Този агрегат съвсем не е нова разработка, тъй като той се  поставя в състезателните автомобили Škoda 130 RS. За да започне обаче поставянето му в стандартните модели на Škoda за серийно производство е било необходимо да се направят редица нововъведения, които да осигурят нужната безопасност при експлоатация. Някои от основните промени са:

 

- водна помпа с по-голяма турбина, за да се осигури по-голям дебит на охладителната течност в системата;

- 4 бутални спирачни апарати (вместо стандартните 2 бутални);

- промяна в носачите на задното окачване, която значително подобрява стабилността на автомобила;

- нови "сухи" полуоси заменят досегашните полувалове, които били в метален ръкав, където циркулирало масло от трансмисията;

- 5 степенна кутия с главно предавателно число 3.9;

- подобрена шумоизолация на моторния отсег и купетo;

- допълнителна светлина за мъгла е добавена отзад, а на предните калници са изведени допълнителни светлини на мигачите, за по-добра видимост;

 

Интересен факт е, че поради по-голямата дължина на 5 степенната скоростна кутия се е наложило обемът на резервоара да се редуцира от 38 на 35 литра.

 

През 1984г. се появява и нова рали модификация на базата на Škoda 130 L. Тя е означена като Škoda 130 LR. От нея са произведени около 200 бр. В периода 1985-1986г. 130LR взима участие в гупа "Б" на Световния рали шампионат.

post-224-0-54504700-1409740254_thumb.jpg

 

Наред със Škoda 130 L, Škoda 130 LR се появява и ново двуврато купе, означено като Škoda Rapid 130. Škoda Rapid 130 е очаквания наследник на добре познатите двуврати купета на Škoda - 110R, Garde и Škoda Rapid 120.

post-224-0-33278100-1409741977_thumb.jpg

 

През 1986г. приключва производството на базовия модел Škoda 105 S. По същото време стартира производството на Škoda 130 GL, който отговарял на най-новите изисквания за безопасност на пътниците. Монтират се колани за пасажерите на задната седалка. Също така тапицерията на седалките е заменена от специална трудно запалима и горима материя. Освен по интериора, подобрения има и по горивната уредба, като бензиновата помпа е заменена от нов по-надежден тип. Също така има подобрения и по лостовата система за превключване на предавките. Огледало за обратно виждане на дясната врата се предлага като стандартно оборудване и се монтира серийно за всички модификации.

 

През 1987г. приключва производството на луксозните версии от гамата 120 - LS, GLS и LX.  На тяхно място встъпват в производство 2 нови двигателя , които са взаимствани е предстоящия нов модел Škoda Favorit.

 

През 1988г. се преустановява производството и на моделите Škoda 105 и Škoda 130, като същевременно се появява нов модел Škoda 125, който бил стандартния Škoda 120, но с 5 степенна скоростна кутия.

 

Успоредно със Škoda 125 се появяват и моделите Škoda 135/ 136 Si, Li и GLi, които били оборудвани с едноточкова инжекционна система (моноинжекция) на фирмата Bendix и катализатор на изпускателната система за минимизиране на отделяните вредни емисии. Тези модели били предназначени единствено за износ в "зелените" страни като Австрия, Финландия, Швейцария и Канада. 

 

Всички модели са получили нова предна решетка, по-голям акумулатор, алтернатор 55 А с електронно регулиране на напрежението и по-мощен стартер (0,8 кВт / 1500 об / мин).

 

През 1989г. приключва производството и единствените 2 модела от серията 120, които са останали в производство. Това са Škoda 120 GL и Škoda 120 L.

Гамата се поддържала само от моделите Škoda 125 L, Škoda 135 L/GL и Škoda 136 L/GL.

 

Януари месец 1990г. слиза и последната задномоторна Škoda от поточната линия на завода в Mladá Boleslav. Малко по-късно същото се случва и в завода във Vrchlabí, а през месец Август 1990г. слиза и последният Rapid от поточната линия на завода в Kvasiny.

 

Ето и една кратка статистика на производството на основните модели от серията 105, 120, 130,Garde и Rapid :

 

- 840,561 бр. Škoda 105;
post-224-0-99545900-1409745576_thumb.jpg
 
- 1,070,693 бр. Škoda 120;
post-224-0-72674400-1409745617_thumb.jpg
 
- 50,041 бр. Škoda 125L;
post-224-0-25058400-1409745694_thumb.jpg
 
- 49,749 бр. Škoda 130;
post-224-0-02354600-1409745822_thumb.jpg
 
- 6603 бр. Škoda 135;
post-224-0-24383100-1409746989_thumb.jpg
 
- 5832 бр. Škoda 136;
post-224-0-27617700-1409747159_thumb.jpg
 
- 8248 бр. Škoda Garde;
post-224-0-78818400-1409746281_thumb.jpg
 
- 2931 бр. Škoda Rapid 120;
post-224-0-66058200-1409746691_thumb.jpg
 
- 10,285 бр. Škoda Rapid 130;
post-224-0-78800800-1409746823_thumb.jpg
 
- 1272 бр. Škoda Rapid 135;
post-224-0-46463300-1409745883_thumb.jpg
 
- 9708 бр. Škoda Rapid 136;

post-224-0-83674900-1409746167_thumb.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.