Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Онлайн търговец и клиент, правни отношения


Mishelle

Recommended Posts

От много време насам ровя в нета и търся отговор на въпрос, която явно не е много попупярен, не съществува или аз не го откривам. Става дума единствено и само за правните отношения между клиент и онлайн магазин/търговец. Наясно съм в общи линии какви права има клиента при дистанционна покупка, право на връщане, гаранция (ако стоката има такава), съответствие на стоката и т.н. Правата на клиента са реално и задължения на търговеца. Всичко е ясно. Това, което не ми е ясно и не откривам информация за него е въпроса, касаещ задълженията на клиента. И по конкретно ситуацията:

- клиент генерира онлайн поръчка през онлайн магазина на търговеца;

- клиента посочва, че желае поръчката му да бъде доставена с куриер до офис на куриера;

- търговеца приема и изпълнява онлайн поръчката, изпраща я с куриер;

- клиента не отива да си вземе поръчката от куриера;

- клиента не приема обаждания от куриера и търговеца и се крие като мишка.

 

От създадената ситуация търговеца има два варианта:

- да разпореди на курира унищожаване на пратката, за което не дължи нищо на куриера;

- да заплати обратното връщане на стоката до магазина.

 

С други думи закона пази по всевъзможен начин клиента от търговска некоректност. А как може търговец да се защити вследствие на клиентска некоректност?

 

В "белите" държави горния казус е разрешен по много лесен начин - на много места клиента първо плаща (с карта, paypal и т.н.), а търговецда праща стоката чак след като си види парите. Та клиента ако ще после да си взима пратката. Горния въпрос навярно ще остане отворен и дискутиран докато не отпадне системата с наложен платеж...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То е така, не отричам. Ама като се замисля, всеки, навсякъде и за много неща има права. Дори престъпника има права. А търговеца - йок.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, че не си е взел стоката е ок. Чел съм за случай, когато един беше поръчал риболовно оборудване и надуваема лодка за 5 цифрена сума през нета и я връща след няколко дни, колкото да си направи един риболовен уикенд.

Рискове на професията. Затова по-малките гледат да продават през големите онлайн магазини, защото такива хитреци бързо бързо заминават.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 минути, ID A написа:

Това, че не си е взел стоката е ок. Чел съм за случай, когато един беше поръчал риболовно оборудване и надуваема лодка за 5 цифрена сума през нета и я връща след няколко дни, колкото да си направи един риболовен уикенд.

Рискове на професията. Затова по-малките гледат да продават през големите онлайн магазини, защото такива хитреци бързо бързо заминават.

 

Големите онлайн магазини само листват стоката. Обработка, експедиране и рискове си остават за търговеца. И за финал, плаща и комисион.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Което не помага на търговеца по никакъв начин. Превенция в това няма.

 

Чисто юридически @Mishelle, ще пиша по-късно. Жената ми обеща консултация по темата.

Но какъвто и да е статута на такъв казус (различен от студена вода), знаеш, че няма лесен начин за теб. Издирвания, искове и т.н. Не си представям да си го причиниш заради 10 кинта транспорт.

Знам какво продаваш и не мисля, че ще е проблем да изискваш предварително плащане. Много онлайн търговци го правят. Мен би ме отблънало, но твоята стока е доста специфична, не е като маратонки Найк за 70лв.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, ID A написа:

Рискове на професията. Затова по-малките гледат да продават през големите онлайн магазини, защото такива хитреци бързо бързо заминават.

Сашето ти е отговорил. Целия риск остава в ръцете на реалния търговец. Големите само прибират комисионна и реално не ги вълнува. Наскоро познат искаше да върне дефектна детска количка с дистанционно, купена през емаг. От емаг го насочиха директно към някакъв румънски търговец, без дори да си направят труда го го играят посредник. Освен това има стоки, които няма как да се продават през шир потреба платформи като емаг.

 

Преди 1 час, ID A написа:

Режат регистрации при поръчки и отказ за получаване.

Не е възможно. Българския потребител до такава степен е разглезен, че за разлика от "западния" си "колега", настоява да има опция за пазаруване без регистрация. И ако онлайн магазин в България не предлага подобна опция за пазаруване, със сигурност си губи част от клиентите. То е ясно, че да имаш регистрация в съответния магазин е далеч по-удобно отколкото вечно да попълваш разни полета при поръчка като Гост, но иди му обяснявай на потребителя...

 

Въпроса, който повдигнах е по-скоро принципен. Масово народа е коректен. Ама един гЪзар да срещнеш, дори поръчката му да е за 5 кинта, някак си ме хваща яд на некоректността му. Не е за 10-20-50 кинта, а заради тарикатлака на някой, който утре, ако намери повод, сигурно ще сцепи пощата на КЗП с жалби... Просто размишлявах над това кой, какво и кое пази търговеца от некоректни потребители. Глоби, претенции и т.н. - всичко носи той. Ама къде са му правата? Не може да няма такива. А ако няма, то това би граничило с абсурда. Разглеждах доста онлайн магазини в Гемрания и Щатите. Всички искат предварително плащане, дори за дребни, елементарни и евтини неща. Там кредитните карти и пей пал са на мода. Едва ли ще открием топлата вода, така че сигурно това е нашето бъдеще в онлайн търговията.

 

Незнам, но ми се върти в главата идеята, потвърждението на онлайн поръчка дали не е със силата на сключване на договор за покупко-продажба? Макар че в него не фигурира ЕГН и лична карта. И на база това да може да се гони некоректен потребител.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако правилно съм приел, че се касае за сделка между ЮЛ и ФЛ и тя е под общи условия публикувани на сайта (че връщането е за сметка на клиента при отказ от приемане), варианта ти е следният:

- Установяваш, че човека не желае и не е покрил разходите за връщане

- Изпращаш му покана (през нотариус, ЧСИ) да ти ги покрие. Мисля, че по тарифа беше 50 кинта.

- Чакаш Михаля

- Ако не ги покрие завеждаш иск

- Ако ги покрие, за да си възстановиш разхода от 50 лв., отделен иск за вреди.

 

Иначе казано закона те пази, но сам си преценяваш дали да влизаш в тоя филм. И понеже не продаваш стоки, на които обратният транспорт е 1000 лв., смисъл нЕма. Демек законово не аи в хипотезата "студена вода", ама реално си я пиеш.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Just now, Mishelle написа:

Ето това ми трябваше. Благодаря! На теб и на женЪ ти :)

 

"Благодаря" няма да изглади дрехите на малката, което беше разменната монета за консултацията. Ма нали си пич, жертвах се ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ууупс. Идвам с ютията. Слагай вечерята, да хапнем като изгладя :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 10 часа, Mishelle написа:

Незнам, но ми се върти в главата идеята, потвърждението на онлайн поръчка дали не е със силата на сключване на договор за покупко-продажба? Макар че в него не фигурира ЕГН и лична карта. И на база това да може да се гони некоректен потребител.

 

Преди 10 часа, sauber написа:

Ако правилно съм приел, че се касае за сделка между ЮЛ и ФЛ и тя е под общи условия публикувани на сайта (че връщането е за сметка на клиента при отказ от приемане), варианта ти е следният:

- Установяваш, че човека не желае и не е покрил разходите за връщане

- Изпращаш му покана (през нотариус, ЧСИ) да ти ги покрие...

Тук има мъничко противоречие, или по-точно невъзможност за изпълнение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Законът не те защитава изобщо, като онлайн магазин и търговец. Законът в България винаги е срещу теб, карайки те да се спукваш от старание, за да угодиш на някого. Той защитава САМО купувачите, които също така могат да се оплачат на всевъзможни места и да отнесеш солидни глоби, ако си некоректен търговец. В същото време, ако клиентът/купувачът е некоректен - няма как да му направиш абсолютно нищо, защото той винаги се счита за "анонимен", когато поръчва. Дори нямаш право да го изтипосаш по социални мрежи, по форуми и т.н., защото ще си нарушил GDPR-а и ще го изядеш още по-лошо. :) Има вариант и това да се заобиколи, разбира се, но става по-сложно за изпълнение. 

 

Пример: Мислиш ли, че не мога да се обадя от името на Ицето, примерно, или на Сашо, и да поръчам от тяхно име на техните телефони, с техните адреси и т.н. - ще се опулят, ще върнат пратката, ти ще си платиш доставките и т.н. :) Тях ли ще "шибаш" после или мене, който изобщо не ме знаеш кой съм, нито по телефона, нито по нета? :) Отговор: Абсолютно нищо не знаеш за мен, дори няма да имаш следа по която да търсиш и да подаваш към ЧСИ-та, нотариуси и чудеса. Телефонът от който ще се обадя не е никаква следа, изобщо. "Днес" вземам един телефон и почвам да набутвам онлайн търговци. "Утре" този телефон го спирам. 

 

Смисъл, докато има твърдения от рода как всеки 14-годишен може да направи видео запис, аудио запис с облика и гласа на Премиера, всеки ще може да си прави всичко по нета и по смисъл е "анонимен" за онлайн търговеца :) Или пиеш студена вода и прежалваш 5-10лв за доставката, или надуваш цените, както правят всички, за да си избиеш подобни загуби от друга продажба ;) Нямаш друг вариант за реакция. 

 

Големите онлайн магазини изобщо не правят никаква превенция, като да махат акаунти или да разследват нещо, ама изобщо не се занимават с такива глупости - ако някой го прави, то той е ***. Кой ще си отреже клона на който са се качили няколко маймунки, една от които днес ще излъже един търговец, но утре ще влезе и ще си напазаруват от друг търговец-друго нещо, магазинът ще си получи комисионната, която не е никак малка, между другото (печелят по около 10-15% от продажбите на търговците и по цели 5лв от доставките на всяка една поръчка - някои търговци, които са обявени в големите магазини, дори имат собствени онлайн магазини, като влезеш там и цената е малко по-ниска, пък и доставката в някои случаи е безплатна - проверявам ги и поръчвам директно от тях, или по телефон, или през сайтовете им) :) В моя случай и вид на поръчка те имат един глас в слушалката и това е. Този телефон "утре" го спирам и отивам за друг - ще ми хванат опашката. Затова нищо не е урегилирано и няма защита за търговеца изобщо - законът работи срещу търговеца (ял съм го няколко пъти вече). 

 

Относно онлайн плащанията - хората в България не искат да плащат в супермаркета с карта, защото нямат доверие на никого, парите се държат в буркани, под възглавницата, в кутия в гардероба, но не и в банката, камо-ли да плащат онлайн за неща, които не виждат /освен на снимка/. Аз също съм с предимно виртуално-западно мислене и ми е по-удобно да ходя с картата, дори и в реалния живот, вместо да броя пари, да нося едни пачки в джобовете, в портфейла (малък ми е) и т.н. И ми е доста странно, като видя някой да извади пачка и да почне да брои пари, дори и да е сериозен човек с бизнес, с магазин и т.н. Така се укриват данъци по-лесно, приходи-разходи и други, това е ясно. Но, ако говорим САМО за обикновения човек - той е недоверчив към технологиите и по-добре всичко да му е в ръцете. Още повече на голям процент от хората им се плащат малки заплатки по банка и всичко друго на ръка - те НИКОГА няма да отидат в банката и да си внесат тези пари, за да ги имат в карта и да плащат с нея. Затова и наложеният платеж няма да изчезне точно никога :) В България е трудно да правиш онлайн бизнес - ако го правиш, то ще го правиш с много малък процент от хората и ще носиш рискове с другите (с пачките в брой в джоба, хванати с ластик). Как беше "такъв е матрЯла".

 

Аз също не бих платил предварително нещо, за което не съм сигурен или защитен на 100% - затова предпочитам наложен платеж, с преглед, да видя какво ще дойде. Например, ако пазарувам от място, което изобщо не съм чувал преди, но дават най-добра цена в целия нет - искам си наложен платеж и да видя какво ще дойде. Ако пазарувам неща, които няма как да се превърнат в тухла в кутията, докато дойдат до мен /например евтини(по-малка сума), по-специфични стоки, които са с трудно възстановима фабрична опаковка, а не "уааа-уааа, муци, новия тухлофон/айфон"/ - нямам проблем, плащам предварително онлайн и чакам пратката.

 

От гледна точка на търговец - доста пратки не се търсят от купувачите по цяла седмица, а пратките са специфични, седят в офиса на куриерите, в някои населени места куриерът е малоумен олигофрен и изобщо не се обажда на клиента/получателя - обажда се на изпращача/търговеца и му казва "този не идва да си я вземе" - "вие обадихте ли му се" - "не вдига" (без дори да са направили опит да се обадят на клиента). Текат разправии с клиентите по телефона, някои си казват, че никой не се е обаждал, не ги е търсил, други си били купили същия ден след като са направили поръчката, намерили някъде стоката налична, изобщо не се обаждат да я откажат, всичко ти се връща и си плащаш като пич. Това е... От цялата схема - куриер да си. :)  

 

ПП: Единствената ти защита като търговец е да си запишеш телефон, имена на получателя, адрес и т.н., поле за забележки (например: поръча ми еди-какво-си, пък не отиде да си вземе пратката, на загуба съм с 10лв от него), и да си водиш регистър "некоректни купувачи", да си записваш всеки един от тях и в последствие да ги проверяваш, и да си правиш сметката, дали си заслужава да се занимаваш с тях. :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.