Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Аквапланинг и автоматична скоростна кутия - какво, как и кога?


Recommended Posts

преди 36 минути, Logrus написа:

... - най-вече зависи от уменията на водача и познаването на автомобила как ще се измъкнеш 

Съгласявам се с теб ... на 10%! Останалите 90% ги слагам на късмета ;) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 6 часа, Logrus написа:

При аквапланинг основното е да се опитате да запазите посоката на движение и да не допуснете колата да поднесе и да се завърти. Мога да коментирам за предно предаване и ръчни скорости - играе се със съединителя - предавка надолу, без газ и/или спирачка и контролиране на колата с помощта на полусъединител, докато намали достатъчно, за да минат гумите през водният слой в/у който се пързалят. Остави ли се гумите просто да се въртят, да се пусне колата по инерция, скоростта ще падне много по-бавно. Спирачката е ясна, а подаването на газ и увеличаването на оборотите на колелата само влошава положението, защото не позволява на водата да излезне изпод гумите. Тесните гуми наистина дават предимство, не само заради по-малката контактна площ, а и защото натоварването на единица площ е по-голямо, при иначе същото тегло на автомобила..

Хм това е добра хумореска  За части от секундата дори секунда две па спирачка полусъединител дозирана газ . Всеки някога изпадал в аква планинг знае че не захапят  ли гумите за секунда две само господ може да ти помогне. 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, Logrus написа:

Като цяло в аквапланинг можеш да влезнеш и с ниска скорост и реално няма "истинско" решение - най-вече зависи от уменията на водача и познаването на автомобила как ще се измъкнеш 

Значи, ти изреди какво да се прави, сякаш караш моторница. Аквапланинга е кратък. Но, може да стане и продължителен. Зависи как ще излезеш от него. ;)  Просто трябва да не се панираш и нищо да не правиш. С ръчна или автомат кутия, без-със темпомат, държиш си газта постоянна, както е преди да влезеш в аквапланинга, така и излизаш. Нищо не пипаш. Все едно си на сух асфалт. Това на прав участък. При завои винаги съм с по-голямо внимание и досега не съм попадал в такава ситуация. Но и Юли и Пепи казаха, а и ти, че няма истинско решение. Зависи от много фактори и късмет. Просто казвам ситуацията каква беше при мен. И, говоря за аквапланинг от изненадващо и нетипично водно препятствие на пътя. Аквапланинг при мокър асфалт, без локви и реки по него също е възможен, но е недопустим!

п.п. Чавдаре, не ги обяснявам на теб тези неща. Обръщението ми е към всички. Така тръгна приказката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, silent написа:

Хм това е добра хумореска  За части от секундата дори секунда две па спирачка полусъединител дозирана газ . Всеки някога изпадал в аква планинг знае че не захапят  ли гумите за секунда две само господ може да ти помогне. 

Пипнеш ли спирачката в такава ситуация вече си просто пътник в 2 тона желязо. Които къде ще излязат само Господ знае.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това не към мен а към колегата. Той ги е изредил 10 действия за една две секунди па и преценява всеки път в аквапланинг коя е правилната комбинация от 5  за всеки конкретния случай.

Единственото което аз правя правилно или не, е да стисна волана, отнема газта и да чакам момента сцепление . Слава богу в няколкото случая на аквапланинг за над 30 г.нищо кой знае какво не се е  случвало освен леко заклащане на колата. 

Майсторлъка е да не изпадаш в подобни ситуации.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 52 минути, silent написа:

Майсторлъка е да не изпадаш в подобни ситуации.

👍

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, silent написа:

Майсторлъка е да не изпадаш в подобни ситуации.

@silent, и ти си в групата на "негодниците" щом си преживял аквапланинг, и си го знаеш де, с оглед цитата.

Според теб, майстор ли е този, който кара с 60 по магистралата. Със сигурност няма да изпадне в аквапланинг.

иначе, и аз съм казал нещо подобно ;)

На 16.06.2024 г. at 20:21, joro-120L написа:

Преди всичко, не трябва да се попада в аквапланинг.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моят бивш шеф направи катастрофа заради аквапланинг на магистрала Тракия. 6-7 месеца по-късно ме вози пак в дъжд със 140 км/ч по същата магистрала. Ето това е дефиниция на не майстор на волана, както и на тъп човек. 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, niki написа:

Моят бивш шеф направи катастрофа заради аквапланинг на магистрала Тракия. 6-7 месеца по-късно ме вози пак в дъжд със 140 км/ч по същата магистрала.

Може да е катастрофирал със 160 и сега да е понамалил малко. :)

Това си е рисков шофер, надценил възможностите си и тези на автомобила. Безразсъдно е да се кара с такава скорост на мокро. Аз не бих го направил при никакви обстоятелства.

И в тази връзка -

Преди 13 часа, joro-120L написа:

Аквапланинг при мокър асфалт, без локви и реки по него също е възможен, но е недопустим!

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Здравейте, 

като човек никога не изпадал реално в аквапланинг от този тип в който нямаш сцепление , а тъкмо обратното заради по-ниската скорост усещаш съпротивлението на водата нямам много какво да кажа.

Но преди месец ми се наложи в големите бури към Плевен да мина целия Хемус в дъжд и мъгла.

бях на автопилот, асистент за линия и автоматични скорости.

за първи път изпитах усещане какво е аквапланиг - не повече със 100-105  , но магистралата е "перфектна с перфектни виражи" - на 2 пъти усетих как най-вероятно лайн асистента  ме вкарва в правия път - говорим за отклонения от сантиметри, но рязкото придръпване се усеща.

Тъй като ставаше въпрос за малки локви  и събирания на вода ( нямаше някакви порои да няма сцепление) предполагам че и затова корекцията е толкова, малка. .. но това са само предположения ...

Но се замислих - какво ли ще стане при малко по-голяма скорост и по-голямо количество вода.

Тъй като някой неща не са в мой контрол - единственото което мога да контролирам е да изключа лайн асистанса и да намаля скоростта :)

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лейн асистента разчита на пътната маркировка. Съответно при повечко вода и така или иначе слабата и/или захабена маркировка, асистента предполагам няма да ти помогне, защото ще загуби "от поглед" маркировката. А сутуацията, в което си изпаднал по време на пътуването - не мисля, че лейн асистента ти е помогнал, освен ако не си бил близо до ръба на една от двете линии. Задачата му не е да ти помага в праволинейното движение или да държиш центъра на лентата за движение, а да те подпомага и да не позволява да пресечеш линията. Въвзможно е ESP да се е намесило, за да коригира траекторията на автомобила. Но всичко това са само предположения от моя страна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@hamsia по описанието ми се струва, че не е било аквапланинг, а стъпване в по-дълбока вода, БЕЗ аквапланинг. Рязкото дърпане идва от повишеното съпротивление на гумите във водата в сравнение с тези, които стъпват на асфалта. При аквапланинг волана рязко "омеква", няма дърпане на ляво или на дясно (няма сцепление за това). Дори усещането за спиране (почти) липса, защото гумите "не задълбават" във водата, а се "плъзгат" върху нея. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Възможно  е всичко.

Споменах лайн асистента , защото колата реагира точно така , както за да те вкара в пътя - няма как да го сбъркаш със занасяне или омекване.

Направи ми впечатление,  защото линиите се виждаха ясно, бях в лява лента в  края, но не  така че да се задейства, а придърпа доста по рязко за миг. Със сигурност е усетил някакво стичане на вода , малко но достатъчно . 

Може и да е ЕСП, 4Х4, лайна асистента и куп други простотии, просто беше буквално придърпване на волана, но рязко и силно. Първия път даже помислих че ми се е сторили, толкова кратко беше, но при втория нямах съмнение каква може да е причината. Просто намалих и това е ...

Замислих се просто ако е сериозен аквапланинг какво , където се виждат линиите каква веселба ще настане. Но не ми се вярва да не е помислено за това..

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато има достатъчно вода лайн асистента "не вижда" маркировката и не се задейства.

 

Иначе вчера се прибирах от Плиска и след Велико Търново ме пра сериозен дъжд. И така до София. На магистралата, преди София, повечето време карах със 100-110, оглеждайки се за "мокри" петна и въпреки това на два пъти имах "плуване" от по 5-10 метра. Нищо фрапантно, но все пак карах и с доста ограничена скорост. Като цяло, предвид дъжда и условията, смятам, че гумите се справиха доста добре откъм аквапланинг.

Говорейки за скоростта не мога да не споделя и разочарованието си от гумите: GOOD YEAR EFFIGRIP PERF 2 :(  При спиране на мокро, меко казано, се изложиха. Очакванията ми бяха за далеч по-добро спиране, но - уви, очаквания. В интерес на истината, очакванията ми бяха на база стабилното поведение в завоите, но явно странично държат повече отколкото при спиране. Все пак, в сравнение с Pirelli-то, са в друга лига ;) Просто още едно на ум в дъжда. На сухо оплаквания нямам! 

 

И, за десерт, този път не ми се размина висенето на магистралата. ТИР беше закъсал (или се беше ударил - не знам) и 1:30h не помръднахме и метър. За щастие нямаше тарикати, аварийната лента беше свободна, линейката, пожарната и влекача минаха без грижи и дори след това трафика се източи без простотии и опити за тарикатлъци. Може и да е случайност, но май все пак вървим в правилната посока относно културата на поведение при инцидент на магистралата! 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам дузина ситуации с "аквапланинг" досега. Има огромна разлика в поведението межди кола с 2-но и такава с предаване на един мост. Важно е да не се отнема или подава рязко педала на газта, както и да не се върти хаотично волана. Също се реагира различно при аквапланинг на колелета само от една страна или на 4-те едновременно. Въртял съм се 2 пъти с кола на предно в такива ситуации и веднъж с такава на задно. Със старата ми октавия 2 в Сърбия на магистралата към България се завъртях с над 140кмч и добре, че там е с 1 лента по-широка. Направих 3-4 360 градусови завъртания и на късмет се разминах. Влязох в дълга локва на завой с 4-те колелета. Оттогава кола на предно не искам да карам! Откакто карам само 4х4 дори и при занасяне с предпоставка за завъртане с умерено  редуване на подаване и отнемане на газта съм се справял без друго освен лека уплаха (винаги колите ми са с гуми над 4мм, паднат ли под тази височина на грайфера ги сменям!)! Натискането на спирачка е най-грешното според мен! Газ и повече газ със спокойно въртене на волана, и разбира се късмет! Също при виждане за влизане в мокро петно или локва, предварително връщам леко газта (превантивно), не цялата газ, просто една идея (

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.