Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Техническа процедура след смяна на охладителната течност. Задължителна ли е?


Levcho

Recommended Posts

Здравайте форумци.

Попаднах в йутуб на една техническа процедура след смяна на охладителната течност /антифриз/ която се извършва с помоща на компютър.

В тази процедура се вижда как компютърната програма управлява оборотите на двигателя /дава газ и намалява/ с цел да се премахне евентуалния въздух в охладителната система.

Интернесно ми е дали тази процедура е задължителна и ако не се направи какво се получава. Знае ли някой за тази процедура и/или за последствия при такава такава техническа работа.

 

Преди 2 години ми се наложи принудително /след авария/ да сменя водната помпа и анкренажен ремък и последователно и охлаждащата течност. (тогавашния пробег на возилото беше 41к) Мисля че не направиха горепосочената процедура.

Седмица след тази техническата работа, видях че нивото на охладителната течност е паднала малко. малко под максимума. Добавих вода и продължих.

След 10к километри (1 година) нивото пак падна до м/у мин. и макс и пак долях. Сега, след втората година пак 10к пробег и нивото е пак паднало близо до минимума.

Нямам мазни утайки в резервоарчето за охладителна течност и не се вижда теч покрай водната помпа.

Дали ще ми 'губи' все така течността тази кола? До смяната на течността и помпата значи 9 години, не ми се е налагало да добавям и капка.

Някакви коментари къде да проверя.

Благодаря предварително.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Процедурата не е нужно да е през компютъра, може и ръчно да се направи и е препоръчително- да не кажа задължително. Иначе се получава въздушна възглавница, макар че системата май се водеше че се самообезвъздушава.

А относно губенето на течност, може би сълзи от някъде където не се вижда и капе по двигателя и се изпарява. 

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, Levcho написа:

Интернесно ми е дали тази процедура е задължителна и ако не се направи какво се получава.

Не е задължителна. Сега я чувам за първи път. Системата се самообезвъздушава. Най-много след известен пробег, след интервенцията да иска еднократно доливане. Може и литър да побере. При мен беше така след смяна на термостат и повече не съм долял. На другия ден, при първото палене ми светна индикацията за ниско ниво, и след изминати 150 км.

При теб има загуба, която е малка и трудно ще се хване, ако го прави само при работещ двигател и веднага го изпарява.

 

п.п. При първоначалното зареждане с антифриз, трябва да отвори термостата. Най-добре да се покара, защото дизела трудно загрява на място. Други особености няма.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моята препоръка е да се огледа хубаво за теч аз от 4-5 години не бях доливал сега го гледах най-много 2см да е паднало не нормално според мен да пада от максимума до минимум 

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, joro-120L написа:

При теб има загуба, която е малка и трудно ще се хване, ако го прави само при работещ двигател и веднага го изпарява.

На колега шкодата, мисля беше 2017г. ), има охладител с антифриз на турбото, беше спукан от вътре. Всичко отиваше в колекторите- ай виж теча 😄

Това с течовете е много интересна история.....

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря колеги. Ще долея сега и на следващото обслужване ще помоля майстора ми да огледа по добре. Значи, да, има евентуално от някъде теч, течността е цветна но не се вижда никъде лилави-червени изсъхнали утайки.

След Вашите коментари извода ми е. При 20к изминат пробег, не би трябвало да има такава 'въздушна' възглавница която да се появава толкова късно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, Levcho написа:

Благодаря колеги. Ще долея сега и на следващото обслужване ще помоля майстора ми да огледа по добре. Значи, да, има евентуално от някъде теч, течността е цветна но не се вижда никъде лилави-червени изсъхнали утайки.

След Вашите коментари извода ми е. При 20к изминат пробег, не би трябвало да има такава 'въздушна' възглавница която да се появава толкова късно.

Не е задължително .. моята кола от година първа , когато застудее спада нивото , доливам (50-100 мл) и продължавам. Мисля , че не е повод за притеснение.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, The Best Forman написа:

Не е задължително .. моята кола от година първа , когато застудее спада нивото , доливам (50-100 мл) и продължавам. Мисля , че не е повод за притеснение.

Обхватът на разширителя мин.- макс. 50-100 мл. ли е? Това е 2 мм. падане на нивото. И аз не бих го правил на проблем. Даже и не бих си играл с доливане на такова количество. Да не говорим, че ако е от свиване, лятото ще се разшири. Даже и като загрее мотора. Антифризът има свойствата да се свива и разширява според температурата. За разлика от водата.

 

Преди 9 часа, Levcho написа:

Сега, след втората година пак 10к пробег и нивото е пак паднало близо до минимума.

 

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 9 часа, Levcho написа:

...видях че нивото на охладителната течност е паднала малко. малко под максимума. Добавих вода и продължих.

След 10к километри (1 година) нивото пак падна до м/у мин. и макс и пак долях. Сега, след втората година пак 10к пробег и нивото е пак паднало близо до минимума...

 

 

Привет,

Всички знаем, че охлаждащата течност има топлинно разширение и свиване в някакви граници в условията на многократни работни цикли студен/топъл двигател. Затова и са маркирани максимум и минимум върху разширителното казанче, а не точно определено ниво на течността, което да стои неподвижно. Охладителната система е херметично затворена и малка част от обема ѝ остава запълнена с въздух (обемът над максимума в казанчето), който да обира топлинното разширение на течността. Производителят на колата е пресметнал колко минимум трябва да бъде този въздух - ако го няма, почти несвиваемата течност (знаем го от физиката) при нагряването си, вдигайки налягане, ще пръсне маркучите или казанчето (в зависимост кое е най-слабата част).

Затова не бива да пълниш казанчето с антифриз над максимума.

 

Щом нивото се намира между минимум и максимум, значи вероятно нямаш проблем и нищо не правиш, само наблюдаваш. Ако нивото пада под минимума и се налага да доливаш така често, тогава може да се мисли за някакъв проблем със загуба на антифриз.

 

Ако не се лъжа, капачката на казанчето е с някакъв предпазен клапан, така че загубата на малко количество антифриз, ако е бил доливан преди това над максимум, може да е свързана и с това.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А дали пропорцията в течността на антифриз и вода влияе загубата. Допускам че майстора който смени помпата, може да е сложил в по вече вода отколкото антифриз. Течността изглежда блудкава. И по други причини без това се отказах от майстора и тази година вече съм при друг майстор.

Мисля да долея чист антифриз за да се разреди течността. Дали ще е проблем? Мисля че не би трябвало да е.

Ако намеря време мисля да отида да ми измерят течността.

 

 

преди 56 минути, Peter_CLX написа:

Привет,

Всички знаем, че охлаждащата течност има топлинно разширение и свиване в някакви граници в условията на многократни работни цикли студен/топъл двигател. Затова и са маркирани максимум и минимум върху разширителното казанче, а не точно определено ниво на течността, което да стои неподвижно. Охладителната система е херметично затворена и малка част от обема ѝ остава запълнена с въздух (обемът над максимума в казанчето), който да обира топлинното разширение на течността. Производителят на колата е пресметнал колко минимум трябва да бъде този въздух - ако го няма, почти несвиваемата течност (знаем го от физиката) при нагряването си, вдигайки налягане, ще пръсне маркучите или казанчето (в зависимост кое е най-слабата част).

Затова не бива да пълниш казанчето с антифриз над максимума.

 

Щом нивото се намира между минимум и максимум, значи вероятно нямаш проблем и нищо не правиш, само наблюдаваш. Ако нивото пада под минимума и се налага да доливаш така често, тогава може да се мисли за някакъв проблем със загуба на антифриз.

 

Ако не се лъжа, капачката на казанчето е с някакъв предпазен клапан, така че загубата на малко количество антифриз, ако е бил доливан преди това над максимум, може да е свързана и с това.

Никога не съм пълнил над максимума.

Не мога само да си обясна факта че от 8-9 години нивото не е мърдало около чертата максимум в не повече от плюс минус 2 милиметра и не съм доливал никода нито капка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, Levcho написа:

А дали пропорцията в течността на антифриз и вода влияе загубата.

Не. Но, етилен гликолът, представляващ антифриза е пробивен. При излишно висока концентрация или зареждане само с концентрат, може и да протече някъде. Ако има слабо място.

И в този смисъл:

Преди 1 час, Levcho написа:

Мисля да долея чист антифриз за да се разреди течността. Дали ще е проблем? Мисля че не би трябвало да е.

Най-много да се увеличи теча и да го хванеш откъде е. :)

 

Преди 1 час, Levcho написа:

Допускам че майстора който смени помпата, може да е сложил в повече вода отколкото антифриз.

Проблемът е никакъв. Освен да замръзне. Едно време имаше автомобили, които се караха само на вода.

 

Преди 1 час, Levcho написа:

Ако намеря време мисля да отида да ми измерят течността.

Сложи една проба във фризера.

 

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз за целта преди година-две, си купих рефрактометър, проверката става за минута. Проверявам си и течността за чистачки, а може да мери и електролит. На "новата" антифриза и е доста концентриран, на -49°C, а течността за чистачки се оказа лятна и веднага и налях зимен концентрат.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 10 часа, joro-120L написа:

Не. Но, етилен гликолът, представляващ антифриза е пробивен. При излишно висока концентрация или зареждане само с концентрат, може и да протече някъде

Сега разбрах защо от моята кошница тече масло, ще го разредя малко с вода 🤣

В кръга на шегата 😉

След като не ми бяха нацелили разреждането на антифриза, и запалих ремък една сутрин- ползвам само антифриз. В редки случаи доливам вода. Да чукам на дърво, за момента не съм имал проблеми.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е добре да се кара с неразреден антифриз, защото неразредения антифриз е по-гъст, което товари излишно лопатките на водната помпа.

 

@joro-120L, Жорка, какво имаш предвид под "пробивен"? Ако правилно разбирам и следвам логиката - гъстия антифриз циркулира по трудно, което би било предпоставка някъде да направи по-голямо налягане, съответно някое съединение или гарнитура да пропуснат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, Mishelle написа:

Жорка, какво имаш предвид под "пробивен"?

Минава от места, където вода не би минала. Напр. водни съединения, където са скобите, О-пръстени... Не търпи компромис с недобре уплътнена охл. с-ма.

 

Преди 1 час, Mishelle написа:

Ако правилно разбирам и следвам логиката - гъстия антифриз циркулира по трудно, което би било предпоставка някъде да направи по-голямо налягане, съответно някое съединение или гарнитура да пропуснат.

За това не съм се замислял. Едва ли е проблем чисто технически да се кара с концентрат. От практична гледна точка не виждам смисъл да се кара с концентрат, или разреден на -40, -50 градуса. Сега, ако е заварено положение, няма да го точим. Ще носи и доливане с вода. При цялостна смяна не е нужно повече от -20.

п.п. Сменях термостат при Пепи. Измери антифриза и беше на -40. Като се прибрах се наложи доливане, което си е в реда на нещата. Долях към литър вода. Да е станал на -30.

 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно ми е как и с колко разреждат охладителния агент в Сибир или Антарктида .. отделно има и безводни охладителни течности , които се ползват масово за старите баби (за да не им корозират тръбите) .. за 120 -ка не са рентабилни с тез 13 л. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 30 минути, The Best Forman написа:

Интересно ми е как и с колко разреждат охладителния агент в Сибир ...

Там зареждат с нафта охл. с-ма. Говоря за камиони. Някои не ги и гасят, щото после няма палене. Или е голяма галимация докато запали. Леките коли в движение сигурно домуват в гаражи, където е ... да речем -20. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, joro-120L написа:

Минава от места, където вода не би минала. Напр. водни съединения, където са скобите, О-пръстени... Не търпи компромис с недобре уплътнена охл. с-ма.

 

За това не съм се замислял. Едва ли е проблем чисто технически да се кара с концентрат. От практична гледна точка не виждам смисъл да се кара с концентрат, или разреден на -40, -50 градуса. Сега, ако е заварено положение, няма да го точим. Ще носи и доливане с вода. При цялостна смяна не е нужно повече от -20.

п.п. Сменях термостат при Пепи. Измери антифриза и беше на -40. Като се прибрах се наложи доливане, което си е в реда на нещата. Долях към литър вода. Да е станал на -30.

 

Проблема е за водната помпа, както споменах по-горе. В колкото по-плътна/гъста течност се въртят лопатките, толкова е по-голям товара върху тях, оста и т.н. Иначе температурата от -40, която сте измерили с Пепи е нормална. Повечето концентрат антифризи, с които съм работил ги дават на около -60 неразредени и около -35 при разреждане 1:1. Явно предишния собственик на колата педантично се е грижил и за антифриза.

 

преди 32 минути, The Best Forman написа:

Интересно ми е как и с колко разреждат охладителния агент в Сибир или Антарктида .. отделно има и безводни охладителни течности , които се ползват масово за старите баби (за да не им корозират тръбите) .. за 120 -ка не са рентабилни с тез 13 л. :)

Гена, посочваш някакъв рядък и частен случай. То и ти с твоето зимно яке и обувки, които ползваш тук, в Сибир няма да изкараш дълго :)

 

Иначе, като цяло бих допълнил, че точката на замръзване на антифриза е само един от показателите, които ни интересуват. Не по-малко важни са антикорозионните и топлинните му свойства. Та затова по мое мнение следва да се спазва спецификацията на антифриза, както и правилното му разреждане. Това, в допълнение с перфектното обяснение за нивото му от @Peter_CLX на практика са основните неща, които следва да се спазват при зареждане на охладителната уредба на автомобила. И да не забравя - разреждане винаги с дестилирана вода, никога с чешмяна. Като алтернатива - изворната вода е чудесен избор или поне аз не съм намерил негатив от използването й.

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още едно предимство на антифриза пред водата - мазен е. Което се отразява положително на всички гумени части на охладителната система.

Отделно не позволява образуване на ръжда, не се изпарява толкова лесно, термично е по-стабилен (по-малко се свива и разширява) от водата. Тъй като не образува ръжда, а и инсталацията е обмазана, то от там идва и това което Жоро казва, че антифризът тече от там където водата не - не се задържат отлагания, които да запушват дупки разни.

Юли е прав че по-гъстата течност натоварва повече водната помпа. Това важи особено през зимата и то най-вече при старт на студен двигател. Когато загрее течността достатъчно вече не е чак такъв проблем. 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, Mishelle написа:

Проблема е за водната помпа, както споменах по-горе. В колкото по-плътна/гъста течност се въртят лопатките, толкова е по-голям товара върху тях, оста и т.н.

Това на теория.Турбината не е натоварена. Натоварени са лагерите. Предполагам, че не са пластмасови. За стоманен лагер е нищо. А най-големият товар е върху което я върти. Мотора. Може би ще даде икономия с по-разреден антифриз. :)

 

Преди 3 часа, Mishelle написа:

Явно предишния собственик на колата педантично се е грижил и за антифриза.

Грижил се е. Не като мен да го допълва с вода.😜

Каквото му сипят в Еуратек. Ако е сменян. Смяната на масло в двг. е била на 30к км.

 

Преди 3 часа, Mishelle написа:

Не по-малко важни са антикорозионните и топлинните му свойства. Та затова по мое мнение следва да се спазва спецификацията на антифриза, както и правилното му разреждане.

Какво е "правилно разреждане на антифриза".

 

Преди 3 часа, Mishelle написа:

- разреждане винаги с дестилирана вода, никога с чешмяна. Като алтернатива - изворната вода е чудесен избор или поне аз не съм намерил негатив от използването й.

+1

Долях с минерална софийска вода. Пепи ми я даде за изпът. :)

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 4 часа, Logrus написа:

Още едно предимство на антифриза пред водата - мазен е. Което се отразява положително на всички гумени части на охладителната система.

Нищо подобно. Разгонва им фамилията. Напукват се и са за смяна, ако не са качествени и маслоустойчиви. Водата не им действа по никакъв начин. Дори и на градински маркуч.

 

И да се разберем. Не съм казал, че колите трябва да се карат с вода.

 

Преди 4 часа, Logrus написа:

Отделно не позволява образуване на ръжда, не се изпарява толкова лесно, термично е по-стабилен (по-малко се свива и разширява) от водата.

Щом има вода в антифриза, има и ръжда.

Чавдаре, по-горе го написах. Не знам колко е термично стабилен, но бъди сигурен, че според температурата се свива и разширява повече от водата. Затова има и разширителен съд. Автомобили, или старите коли, предназначени за работа с вода нямат разширител. Наливаш директно в радиатора. Примери - Шкода 100, 1000МВ....и др. При зареждане с антифриз има чалъм за самоделка разширител. Или не се пълни радиатора до горе, а до края на питата, за да има място за разширение в горното казанче на радиатора.

 

Преди 4 часа, Logrus написа:

Това важи особено през зимата и то най-вече при старт на студен двигател. Когато загрее течността достатъчно вече не е чак такъв проблем. 

:) Тук получаваш усмивка, без коментар.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жоре , ще те върна към физиката - чистата вода има по-ниска температура на кипене и по-висока на замръзване , и по-голямо разширение спрямо разтвор на етиленгликол.

Има там едни допълнителни връзки между молекулите , които са причината за това , но честно малко съм позабравил химията.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гена, научно не мога да коментирам. Казвам какво виждам с очите си. Имал съм си работа и с коли на вода и на антифриз.

Даже и в инструкциите на някои автомобили пише докъде да се пълни радиатора, ако е с антифриз, защото ...

 

преди 13 минути, The Best Forman написа:

чистата вода има по-ниска температура на кипене и по-висока на замръзване

👍

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 13 часа, joro-120L написа:

Какво е "правилно разреждане на антифриза".

Под това разбирам антифриза да е разреден до близка температура на замръзване на OEM варианта. Както написах и по-горе, тази температура е само едно от нещата, които ни интересуват. Ясно е, че едва ли у нас температурите ще паднат до под -30 градуса. Но съотношението вода към антифриз е важно основно заради ред други фактори, споменати по-горе - антикорозионни свойства, охлаждане и т.н. Иначе, ако някой ще се съобразява само с температурата на замръзване, едни -15 или -20 градуса биха били напълно достатъчни.

 

Всички OEM антифризи, които съм виждал/използвал са готови за употреба, разредени в диапазона -35 до -37 градуса. Ясно е, че са готови за употреба с цел улесняване на потребителя - купува и налива, без да мисли, смесва и разлива. Също така е ясно, че точката им на замръзване е сравнително универсална, за да покриват по-големи географски региони. Но със сигурност има и друга причина или причини да се произвеждат на около -37 градуса, а не, например на -45 градуса.

 

Оригиналния VAG антифриз е на -35 градуса. Този на Пежо също е на -35 градуса. На Тойота е на -37 градуса. На който му се рови, може да разгледа и другите автомобилни производители какво предлагат. Съответно голяма част от качествените афтермаркет антифризи, които са концентрат, при разреждане 1:1 дават сходна точка на замръзване, т.е. придържат се към OEM градусите.

 

Накратко, това разбирам под правилно разреждане на антифриза. Иначе съм наясно, че в процеса на експлоатация няма страшно, ако се налага, да се долива само вода, само разреден антифриз или само концентрат. Стига колата да не тече като лейка. Така или иначе на 2-3 години е добре охладителната течност да се подменя, което е предпоставка за връщане към OEM стойностите на разреждане.

  • Благодаря 2
  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

3 години е само за G11 (синия) антифриз .. за G12 и по-новите още не съм чел да има период на смяна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.