Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

За Димитър Димитров от сп. Авто-Пазар и Шкода


Recommended Posts

Приятели,

Отдавна наблюдавам в сп. Авто-Пазар, че няма публикации за по-старите Шкоди, а в материалите за по-новите авторът прави обидни и неверни квалификации, като:

 

Цитат:

През 1994 г. гордостта на чехословашката автоиндустрия Favorit, който така и не успя да заслужи името си въпреки дизайна на Bertone и далеч по-съ­временната си в сравнение с допотопните соцлегенди 105/120 конструкция, бе изпратен в пенсия, за да даде път на първородното отроче от брака между Skoda и Volkswagen.

Чехите направиха първата си плаха заявка за настъпление по западноевропейските пазари с Felicia, но истинският пробив дойде чак в края на 1996 г., когато пред публика бе представена Octavia. Ако в края на 80-те години някой бе прогнозирал, че гордостта на чехословашката планова икономика ще мери успешно сили със западните си аналози, вероятно щяха да го вземат за душевноболен.

Разбира се, този бум едва ли щеше да се осъществи ако в основата му не стояха германската индустриална мощ и по-специално вездесъщият Volkswagen Golf.

 

Из два материала на Димитър Димитров

AvtoMitak@avto.bg

 

 

Затова днес му написах и пуснах следното писмо:

Уважаеми Г-н Димитров,

Името ми е Пламен Василев и Ви пиша по повод няколко Ваши материала в сп. Авто-Пазар. Става въпрос за някои Ваши твърдения във Ваши авторски материали за Шкода Felicia, Fabia и Octavia, които съдържат неверни и неоснователни твърдения, както и обидни внушения и намеци за собствениците на модели на Шкода като 105Л/120Л, Фаворит и др. Цитирам “През 1994 г. гордостта на чехословашката автоиндустрия Favorit, който така и не успя да заслужи името си въпреки дизайна на Bertone и далеч по-съвременната си в сравнение с допотопните соцлегенди 105/120 конструкция, бе изпратен в пенсия, за да даде път на първородното отроче от брака между Skoda и Volkswagen.” (бр. 38 от 24.09 2005 г).

Интересно ми е на базата на какво достигате до извода, че конструкцията на Шкода 105/120 е допотопна. Може би защото конструкцията е самоносеща, с антикорозионна защита и отговаряща на редица съвременни за 1976 г. стандарти. Уверявам Ви, че автомобили с тази “допотопна конструкция” се купуват и в Западна Европа още от 60-те години. Моделът 1000МВ от 1964 г. е сравним с най-добрите автомобили от Франция, Италия и Германия. Моделите 105/120 за времето си предлагат доста по-добро удобство и оборудване от Голф 1 например. Във Великобритания през 1987 г. са закупени 17 000 автомобили Шкода 105/120. Което опровергава друго Ваше твърдение, цитирам: “Чехите направиха първата си плаха заявка за настъпление по западноевропейските пазари с Felicia, но истинският пробив дойде чак в края на 1996 г., когато пред публика бе представена Octavia. Ако в края на 80-те години някой бе прогнозирал, че гордостта на чехословашката планова икономика ще мери успешно сили със западните си аналози, вероятно щяха да го вземат за душевноболен”. (бр. 14 от 9.04 2005 г.)

Първо, констатирам че сте малко назад с общата култура. Обяснявам: Преди да се раздели на две държави, Чехия и Словакия, Чехословакия беше една от 10 най-развити държави в света като промишленост. Не само това: още през 30-те години на ХХ век заводите на Шкода произвеждат не само автомобили, но и елементи от кораби, в т. ч. военни, бойна техника като оръдия, бойни самолети, танкове и бойни машини – екземпляри от последните могат да се видят в двора на Националния военно-исторически музей в София. Не случайно Хитлер окупира Чехословащия още през 1938 г., тъй като има нужда от нейното изключително качествено за времето си военно производство – и като технологии, и като квалифицирана работна ръка.

Пак цитирам “Разбира се, този бум едва ли щеше да се осъществи ако в основата му не стояха германската индустриална мощ и по-специално вездесъщият Volkswagen Golf”. (също бр. 14 от 9 април 2005 г)

С това изречение искате да внушите, че историята на “Шкода” започва след купуването й от VW. Това е далеч от истината. Аз притежавам и шофирам Шкода 120Л от над 10 години. Това предполага да съм пристрастен, донякъде съм, но не съвсем, тъй като от 1999 г. притежавам и друг автомобил – Опел Вектра 1.6, произведен 1988 г. Сравнението, което мога да направя, че Опела превъзхожда Шкодата единствено като комфорт, икономия на гориво, конструкция на двигателя и начин на впръскване на горивото (моноинжекция). Но като надеждност на възлите и агрегатите двете коли са напълно сравними, даже леко в полза на Шкодата. Впечатленията ми от VW, особено модела Голф не са по-добри. Даже Голф-2 след 10-тата си година има нужда от подмяна на същите възли и агрегати, каквито и Шкода, и всички масови леки автомобили. Равносметката е в полза даже на по-старите Шкоди, тъй като те са несравнимо по-евтини и по-лесни за обслужване и ремонт автомобили. Разбира се, с това не искам да принизявам марката VW или германските автомобили. Ясно е, че и те имат редица преимущества, които ги правят желани на българския пазар. Но смятам Вашите твърдения, които цитирах от Ваши материали за Шкода, и за по-старите модели като 105, 120 и Фаворит, за обидни за собствениците на такива автомобили. Мисля, че както квалификациите, които давате и внушенията, които правите са необективни и неверни.

Като още едно доказателство мога да приведа, че в България моделите Голф-1 са почти на изчезване, поне аз отдавна не съм срещал такива, докато автомобилите от същото поколение Шкода 105 и 120 все още се експлоатират активно.

Надявам се правилно разбирате моята гледна точка, без да възприемате като обида настоящето писмо. Преценката дали да се извините за тези Ваши квалификации и обиди или на пренебрегнете писмото ми оставам на Вас.

 

София, 8 април 2006 г.

 

С уважение

 

Пламен Василев

 

 

:D

Интересно ми е каква ще е неговата реакция и дали ще има изобщо такава.

Все пак мисля, че не бива хора като нас, дето не могат да си измият ръцете от маслото от работа по колите, да оставят такива твърдения без реакция и отговор. Ако получа някакъв отговор от г-н Димитров, ще го пусна тук. Ще се радвам да разбера и вашите мнения за тая моя инициатива.

 

P.S. Текстовете на статитиите, откъдето са цитатите могат да се намерят с търсачката на www.mobile.bg като се напише Skoda+Felicia+Fabia

Излизат двайсетина статии.

Съгласен съм напълно с Gogata за 1000МВ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нека те поправя,моделът 1000МВ е по-добър от повечето автомобили от Франция, Германия и Италия :D От личен опит ти го казвам :D .Иначе за писмото - евала =D> =D> =D> .Доста "разбирачи" се навъдиха напоследък.Важното е да не им се връзваш особено.Писмото ти обаче си го бива!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти Пламене,

малко ме съмнява, че АвтоМитак ще ти отговори, но както и да е. Според мен той е обективен, по свой си критерий и най - вече без да е пристрастен. Според мен той нарича Favorit "гордостта на чехословашката автоиндустрия" просто, защото тогава чехите реално не предлагат нищо по - модерно. Favorit не става фаворит в Европа, което не е твърдение на Димитър Димитров, а си е факт.

Допотопната конструкция на соцлегендите 105/120 е наистина демоде в края на 80-те, колкото и да ни е любима на нас. Просто я сравни с това, което предлагат останалите европейски автомобилни производители. Смятам, че не мислиш наистина, че 105/120 е била модерна кола през 89-та/90-та.

"Ако в края на 80-те години някой бе прогнозирал, че гордостта на чехословашката планова икономика ще мери успешно сили със западните си аналози, вероятно щяха да го вземат за душевноболен" - реално погледнато Skoda е била пред фалит в началото на 90-те, така че и това общо взето не звучи нереално. Още повече, че Skoda и по - специално Octavia наистина впоследствие постигат огромни продажби.

Лично аз смятам, че Димитър Димитров се справя доста добре и статиите му са написани интересно. Почти всички започват с някаква асоциация от съотетното време, асоциация със събитие или кавото и да е, което подсказва за подготовка и най - малко заинтересованост от страна на автора.

А за да се осмелиш да го охарактеризираш като човек, изостанал с общата култура, първо ти трябва да си показал по - висока такава.

 

С уважение - Росен Колев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@rsk човек далеч не си прав, Шкода 105/120 имат доста сносен дизайн. Най - важното е че не са квадратни и грозни, таблото е добре изпипано и тича на колата. Двигателя е отзад което е доста добра концепция, все пак много от спортните коли са със заден двигател Porsche (тва като го напиша се сещам за DJ Porscha ама както и да е ) Toyota MR2 и други сравнително лесни са за поддръжка, освен това Шкода правят супер красиви лети джанти за моделите Estelle i Rapid. Последните модели са със 5 скорости и фабрично тонирани стъкла, това на които и да го кажа не вярва но е така, найстина са тонирани. Причината завода шкода да фалира НЕ Е ниски продажби, просто след падането на соц. правителството от власт е обявена амнистия на политическите затворници и 1 седмица след това в завода не е имало кой да работи. Ако искаш да говорим реално, да наистина Forman и Favorit са ги крали от ссср и те найстина са квадратни и грозни, но за другите модели, това неможе да се каже. В крайна сметка всеки сам си избира колата и това е хубавото, ако всички бяха със 120ки щеше да е тъпо, но 105 серията не отстъпва по нищо на колите от 90' и във никъв случай не е кола от която бих се засрамил. В един тунинг сайт гледах черна 120 ка, 300коня с лети джанти и ниски брони в "hall of shame" секцията ...еее извиняяи ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

колега, Тойота МР2 е със среден двигател, единствено Порше използват същата концепция като Шкода, но мисля че сравнението е доста неуместно. А и какво толкова "изпипано" виждаш в таблото на 105/120 просто се чудя? Във всеки случай обаче за цената си Шкода предлагала доста повече от конкуренцията, затова се е и продавала добре на запад. Ако я сравним с другите евтини модели в нейния клас - Панда, Фиеста, Корса... Шкодата си е направо лимузна! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Skoda 105/120 моделите определено са измислени доста добре! Пример за задноразположен агрегат може да се даде не само с Porsche но и с много други марки-модели автомобили, а й преди Skoda е имало и VW костенурка, немска кола, лесно е като вече е измислено *. Незнам какво в повече има от другите автомобили, да предлага комфорт, та тя дори няма шарнири отпред, може би защото седалките и са също много удобни. Ще завърша с това, че колата е изпипана за онези години и определено е била- кола мечта! Може да се поспори дали наистина не е била качествен продукт :!:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Шкода 105/120 e автомобил, произвеждан в бившия СОЦ лагер. И като такъв, ако го сравним със себеподобните Лада, Москвич, Вартбург и т.н. съм убеден, че Шкода предлага много повече предимства и удобства от останалите посочени марки - табло, прибори за управление, возия, нисък разход и т.н НО много хора махат с лека ръка като чуят за Шкода 105/120 не заради друго, ами заради двигателя или по-точно заради мощността му.

И друго се сещам - защо много хора са ме питали и продължават да го правят как се държи колата с тази "лека" предница на магистрала? И повечето от същите тези хора забравят за въпроса как пътува лададжия по път с повечко завои, особенно когато е мокро или заснежено?

Не искам да обиждам колегите, каращи посочените други марки, но ми е интересно защо именно Шкода е "нарицателно". На какво основание?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако искаш да говорим реално, да наистина Forman и Favorit са ги крали от ссср и те найстина са квадратни и грозни, но за другите модели, това неможе да се каже.

 

ъ? я не обиждай бе, колега :) фаворита го крали от ссср? грозен и квадратен бил? некви асоциации със самарите ли правиш? имаше някъде история писана по въпроса, ама айде да не задълбавам.

 

иначе по темата, кво толкова е казал гениалния журналист от реномираното издание? що да ми дреме от мнението му? нормалните хора ще отворят, ще попрочетат, може даже и да им направи впечатление билборда 100 години шкода, ама някакво издание за професионалисти от горубляне да ви кара да се впрягате... карайте си колите, в крайна сметка ако някой е склонен да си изгражда мнението от такива статии, то на него не можеш да му помогнеш, не всичко се лекува на тоя свят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами като става въпрос за обща култура не може да пишеш Чехословакия при положение че тази държава не съществува отдавна. Искрено се надявам този журналист да отговори на писмото на колегата. За края на 80те 105-120 вече издиша в сравнение с западните аналози но в края на 70те си един доста добър автомобил не отстъпващ по нищо на конкурентите си от своя клас. Тъи че се налага просто като се пишат статии хората които го правят да го правят обективно и без да говорят неверни неща защото се излагат. Казвам го това не само като фен на марката Шкода а и като човек интересуващ се от коли.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз мисля, че няма какво да придиряме толкова, тази статия е написана много отдавна и върши все пак някаква работа/показва някои реални проблеми по колите/. Моите впечатления от Шкода 10х, 12х са, че това са икономични малолитражки(5/100) с голямо купе - сещам се за оня виц дето един със 100с и един с Москвич спорели коя кола събира повече багаж. накрая били равни и този със 100с - отворил багажника зад седалките. :)). Това беше съчетано и с много добра маневреност и 14" гуми понякога. На другия полюс в България беше примерно Волга - тръгваш на 3-та и караш на 3-та.. а шкодака - като те засече някоя ладичка точно в началото на някой баир и става кофти - мощност няма.

За днешни дни - няма какво да говорим - дойде ерата на "Големите Каляски" както се изразява един приятел - това нямаш ли поне 100 коня, 19" гуми и вентилирани дискове отпред - не ми го хвали :(.

А по отношение на двигателя - какво му е - почти всеки може да го сглоби от съставни части след като прочете книжката проверено е. :)) Най-хубавото беше, че 90% от хората каращи Шкоди си познаваха автомобила - знаеха къде какво кога трябва да се гресира по шенкели и т.н. и сами си ги поддържаха. То затова и толкова малко майстори на Шкода. В общи линии - беше кола на "бедните инженери, архитекти" и т.н. Шкода си беше "народен" автомобил.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение по темата за концепцията със заден двигател искам да кажа на колегата по-горе че и преди VW и Porsche е имало коли с тази концепция пример за това е Tatra T97 през 1936. Двигателя е четирицилиндров опозитен като на "костенурката".

 

tatraT97side.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хайде да не си кривим душите - задният двигател царува до към края на 60-те години. След това идва ерата на предното предаване! Е - можеше и Рапида да го направят с предно, но я вижте Рено и Алпинката ;) Истината е, че плановата икономика на Чехословакия не е в състояние да си "курдиса" часовника. Не че не са правени опити и то с двигатели, чийто параметри и днес са актуални.

За моторетките на Шкодите - евала! През 60-те докато западните мастодонти леят чугун, чехите започват да правят алуминиеви блокове - ето това е то прогреса! Апропо, немската преса критикува двигателите на Фаворит/Фелиция, но ФауВе продължава да ги слага на Фабията и между другото - на Поло и на Сеат!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не, Костенурката прилича на Татрата - затова след войната Германия е платила репарация на завода Татра за това, че са откраднали дизайна.

 

Това съвсем сериозно

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не се лъжа, Рено 5 Турбо (световен рали шампион) е със заден двигател. За разлика от серийното което е с преден...

Задния двигател/предаване са отпаднали още през 60-70те години. Причини много. Специално за двигателя се сещам поне 2 причини:

1) Охлаждане - който е карал 1000MB/100S знае за какво говоря.

2) Багажник. Опитайте на 1000MB/100S/120 да карата с отворен багажник (примерно за да носите хладилник/печка/дълги предмети и т.н....

Някой ще ме опонира, че при 105/120 проблема с охлаждането е решен. Да, така е. Но на каква цена? 1200 кубика двигател и 9.5 литра охлаждаща течност!!!! Да не говорим за тръбите дето са под купето! Това е нодомислица...

А, сега докато писах се сетих и за още една причина двигателя да не е отзад - при рязко спиране задницата услужливо прави всичко възможно да мине отпред :( Уви, физика... По-интертна е...

Та според мен Шкода до 1990++ година са били най-доброто от СОЦ производството. За съжаление, поради комунистическия режим развитието е било безкрайно забавено. Това което "гнилия капитализъм" е правил през 1970 в СОЦ лагера е дошло чак след 1988 (ако не се лъжа тогава излиза Фаворит, т.е. преден двигател + предаване)....

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За моторетките на Шкодите - евала! През 60-те докато западните мастодонти леят чугун, чехите започват да правят алуминиеви блокове - ето това е то прогреса!

 

внимавай в това изказване могат доста хора да ти кажат че не е задължително алуминия да е по добър!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не се лъжа, Рено 5 Турбо (световен рали шампион) е със заден двигател. За разлика от серийното което е с преден...

Задния двигател/предаване са отпаднали още през 60-70те години. Причини много. Специално за двигателя се сещам поне 2 причини:

1) Охлаждане - който е карал 1000MB/100S знае за какво говоря.

2) Багажник. Опитайте на 1000MB/100S/120 да карата с отворен багажник (примерно за да носите хладилник/печка/дълги предмети и т.н....

Някой ще ме опонира, че при 105/120 проблема с охлаждането е решен. Да, така е. Но на каква цена? 1200 кубика двигател и 9.5 литра охлаждаща течност!!!! Да не говорим за тръбите дето са под купето! Това е нодомислица...

А, сега докато писах се сетих и за още една причина двигателя да не е отзад - при рязко спиране задницата услужливо прави всичко възможно да мине отпред :( Уви, физика... По-интертна е...

Та според мен Шкода до 1990++ година са били най-доброто от СОЦ производството. За съжаление, поради комунистическия режим развитието е било безкрайно забавено. Това което "гнилия капитализъм" е правил през 1970 в СОЦ лагера е дошло чак след 1988 (ако не се лъжа тогава излиза Фаворит, т.е. преден двигател + предаване)....

Поздрави

 

на рено 5 турбо двигателя е средно разположен(поне така го броят)....колкото до спирането на кола с задно разположен двигател мисля че е по-добре от такава с преден двигател и предно....при спирането цялата тежест се пренаса на пред и задни мост остава не натоварен (демек не може максимално да се възползва от задните спирачки)...когато двигателя е отзад обаче тежест колкото и да се пренася остава прилично количество отзад...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А карал ли си такава кола?

Пак повтарям. При рязко спиране, а при заледено и не чак толкова рязко, задницата веднага прави опит да мине отпред. Трябва си доста майсторлък да я задържиш. Това важи особено силно при спускане. Просто законите на физиката не прощават конструктивни грешки...

А най-лошото е, че когато ти се наложи да спреш аварийно, най-вероятно хич не ти е да се бориш и с непослушна задница...

Поздрави

 

PS: Ако си гледал състезания с мотори, може би си забелязъл, че при спиране дори отлепят задната гума! И пак спират добре!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При рязко спиране, а при заледено и не чак толкова рязко, задницата веднага прави опит да мине отпред. Трябва си доста майсторлък да я задържиш. Това важи особено силно при спускане. Просто законите на физиката не прощават конструктивни грешки...

А най-лошото е, че когато ти се наложи да спреш аварийно, най-вероятно хич не ти е да се бориш и с непослушна задница...

 

Да, инженерите на Порше вече 40-50 години не могат да се справят с тази конструктивна грешка... горките, в невежеството си продължават да проивеждат коли с двигател зад задната ос...

 

Не ме разбирай погрешно, това определено не е най-добрата компановка за градски автомобил, или за автомобил, който да пренася багаж, друго искам да кажа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понеже даде за пример Porsche виж тук: http://www.idee.demon.nl/911_20/911_20.htm

 

По специално: B-series

In 1969 the B-series offered a better solution to improve the 911's behaviour. The rear wheels were moved 57 mm backwards, changing the fore /aft weight distribution from 41.5 / 58.5 to 43 / 57. This meant the 911 became more stable. The larger wheel base can be recognised by the position of the torsion bar cap. The short wheel base cars have these caps directly next to wheel arch. The LWB models have some room betweem the arch and the cap.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

карал съм малко такава шкода,аварийно признавам никога не съм спирал,но пък съм карал доста кола с предно и когато на спирането задницата олекне нищо не можеш да направиш тя започва да си се носи на където си иска( е не точно но горе долу е така)...БМВ-то спира обаче доста по-добре (разпределението е почти 50 на 50)...та ми се струва че ако задницата е малко по тежка от предницата колата ще спира още по-добре....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Айде, почваме с водата от 9-те кладенеца - Порше така, Рено 5 Турбо онака... никой не казва, че колите със заден (или със среден) двигател са несъвършени - просто в класа на Шкода 105)120 доста неща трябва да се пестят! Истината е, че Шкода 105/120 е трябвало да бъде кола с двигател около 1.6, 80-ина коня със задно предаване, а в последствие да стане с предно - нещо като еволюцията на Опел Аскона. Шкода Гарде/Рапид е трябвало да си остане със заден двигател - и да стане нещо като едноименната кола на Хашек... ама - се ла ви, както се казва на английски :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е тука сега какво стана ? Какво обсъждаме ? Статията, писмото на колегата, кое спира по-добре ( задно/задно, предно/предно), какво им липсва конструктивно на нашите шкодета, или ? Хайде и аз да взема участие по темата :)

За статията - ами чел съм я и тази и други на автора относно фирмата и смея да твърдя, че този автор не е добре запознат с историята на марката... Определено не мога да разбера от къде се наслагва това негативно мнение относно периода преди да дойде ВолЦваген :lol: Ама наистина... Гледал съм английски предавания в които се казваше, цитирам : "След идването на VW, Skoda започва да убеждава хората, че прави нормални коли". Е не съм съгласен, че ерата на Шкода започва след немската намеса. Според мен 120-ката е един от култовите модели на Шкода, към който имам един единствен упрек - слабички са двигателите, и това е факт.

По повод писмото - колега, евала че си се сетил и реализирал това писание ! Надявам се човека да се окаже професионалист и да ти отговори.

Относно спирането :) Налагало ми се е да спирам аварийно и с Шкодака и със предно... Определено задното като че ли тръгва да се върти в някоя посока ( говоря за лятно/сухо време с нови гуми ). Тук според мен предното превъзхожда задното. За БМВ-то не знам.

Единственото кое бих желал да има 120-ката фабрично е двигател поне 75 коня, малко по-добра предница и оборотомер :lol:

 

п.п. Не си ли задавате въпроса - какво щеше да стане ако БМВ беше купил Шкода вместо VW ?

Айде поздрави :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.