Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Threshold Braking - Пределно Спиране


Me4o_nyx_e_kyx*

Recommended Posts

Здравейте скъпи съфорумници, реших и аз да пусна една тема в този раздел.За тема избрах техниката за спиране Threshold Braking.Стори ми се интересна и реших да я преведа, и пусна в нашия готин форум.В темата може да се добавят други техники на шофиране.

 

 

Tехниката (без ABS) се казва Threshold Braking или Limited Braking (съжалявам за анг. терминология, но просто не ми дойде на ум точния превод на техниката).Threshold Braking е техника на спиране, използвана при рали състезателите, но също използвана от обикновените шофьори. Чрез тази техника автомобила се спира най-бързо използвайки спирачките.Тази техника се използва най-вече при автомобилите без ABS ( ABS-която автоматично следи нивото на натиск на спирачките, и при намиране на блокирано колело, отпуска натиска). Threshold Braking се постига, когато водача на МПС контролира натиска върху педала на спирачката с цел - да максимизира спирачната сила на гумите.

 

Когато гумите се хлъзгат (кинетично триене), количеството триене свободно за спиране е значително по-малко, когато гумите не се хлъзгат (статично триене),затова се намалява натиска върху спирачките.Най-висока точка на триене се осъществява между крайните точки на статичното и динамичното триене, това е целта на Threshold braking техниката.

 

Понеже присъстващото триене в даден момент зависи от много фактори като: материяла на пътната настилка,температурата,типа на гумата и нейното износване,Threshold Braking е почти невъзможно за постигане в продължителност, по време на нормално каране.Ако автомобила не е оборудван с ABS следната техника може да бъде използвана за да се "постигне" Threshold Braking:

 

1.Натиснете спирачката наполовина, сякаш спирате нормално

2.Леко увеличете натиска върху педала докато предните колела не блокират.На най-вискоата точка на сцепление предните гуми ще блокират първи по дизайн.

3.Отпуснете малко педала на спирачката, с толкова, че блокираните гуми да започнат да се въртят отвново, и да придобият сцепление.

4.Ако е нужно продължаване на спирането, натиснете педала на спирачката отново до толкова, че да блокират предните колела, тогава пак отпуснете педала, и т.н.

 

 

ABS извършва тези действия, десетки пъти в секунда, в бързи темпове. Човек може да постигне само един блокиращ-пускащ цикъл в секунда.

 

Техниката се използва, когато е нужно рязко намаляне на скоростта и избягване на обект.

 

 

Източник: Wikipedia

Линк: http://en.wikipedia.org/wiki/Threshold_braking

Превод: Извинете ме за превода, ако на места не се разбира.

 

Пуснах предова в Уикипедията на Български език, ето линк към темата ---> http://bg.wikipedia.org/wiki/Threshold_Braking :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

що ли карачите си дърпат бушона на абс-то .....щото е тъпа машина

Да, също така не те учи да спираш - "сама си спира" .. докато е изправен де.

Да допълня малко темата.

"Плюса" на АБС-а е, че можеш да продължиш да завиваш докато спираш ако си с него. Ако няма АБС - длъжен си да да спазваш следното правило: изправяш волана - натискаш спирачката - пускаш спирачката - навиваш волана - изправяш волана - натискаш спирачката. Но трябва да се изтренира това нещо за да си в час когато се наложи. :), проблемът е да си наложиш да пуснеш спирачката в критичната ситуация..за да завие колата, иначе определено е по-голям кеф, отколкото да зависиш от някаква точно "машина"

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично този начин на спиране съм го усвоил от практиката, сега разбирам че така му се вика. Наистина е приложим само за коли без АБС. Колата на жена ми е с АБС и този начин на спиране го обърква, усеща се нещо като напомпване на педала и почва да кове на място.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Лъчо , не си съвсем прав ... има техника на рязко спиране и промяна на посоката и се получава най - ефектно точно при автомобили без АБС ... при блокирали предни колела с навит в посоката на завиване колела колата се влачи на право и малко преди препятствието пускаш спирачката и колата завива в желаната посока ( не е нужно да изправяш волана при блокирали колела ) ... туй съм го гледал на демонстраций по някое от автомобилните предавания , но не съм го тествал в реална ситуация ( тогава инстинктивно педала го забивам до ламарината ) smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами ако блокира само едно/две колела без ABS, какво ще правим?

Или ще трябва да се отпусне спирачката и да се загубим спирачен ефект от неблокиралите колела, или да оставим блокиралото колело и да разчитаме, че няма да има кофти резултат.

Не бива да се пренебрегва ползата от ABS.

Склонен съм да повярвам, че много опитен водач факир с изключително бързи рефлекси, и при наличие на четири отделни спирачни педала, може да спре (по-)ефективно като ABS.

Има само един доказан случай, в който спирането с ABS е по-неефективно - дълбок пясък, кал или друг подобен инертен материал.

Само тогава блокиралото колело има по-добър спирачен ефект от неблокиралото, заради вкопаването.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето един нелош автомобил без ABS- http://www.sportscarmarket.com/Profiles ... y/English/ Според мен, ако шофьорът е достатъчно опитен няма нужда от тази система smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гена, за едно и също горе-долу говорим,

Чавдаре, има си техники за изправяне на колата, примерно чрез блокиране на задния мост с ръчната спирачка, леко пускане на основната(не съм специалист за да кажа подробно, но си има такива трикове) и т.н., неща за които средностатистическия шофьор не подозира вече, за него е измислен АБС, АSR и другите стабилизиращи системи, които всъщност намаляват възможността за каране с дрифт - както рали състезателите искат, защото това е единствения начин да победиш в рали - затова и състезателите ги изключват - защото пречат за извличане на макс. скорост от автомобила...(всъщност т.нар. ASR мисля че просто ти натиска спирачката когато се получи прибоксуване, вместо да те остави ти да решиш какво ще правиш за да възстановиш сцеплението - в общ случай по-доброто решение може да е различно). Но за редовия шофьор са си перфектни системки де. Единствено му намаляват удоволствието от шофирането понякога.

smile027

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласявам се, че при състезателите , както и при някои маниаци, има много ефектвни методи, и че ABS при тях в много случаи ще е от вреда.

Мислех си, че говорим за нормални автомобили, карани от нормални хора.

Не бива и да забравяме, че състезателите не си пазат много колите, не им е толкова важна цената на ремонтите...

И най-гадното - нерядко ги стържат от дърветата по завоите :? .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе да ... то ако имаш толко време ( в някой ситуации просто няма ) да правиш разни ми ти техники при спирания,добре ще е.

Но да си кажем,че когато стане толкова внезапно,че само "натискаш до долу и гледаш" е*ал съм ти и техники и всичко,гъза ти е настръхнал и седиш и викаш несвързано или вобще неможеш и да изречеш и дума. ДОКАЗАНО е не веднъж,че от ABS-a има повече от голяма полза,на каквато и да било настилка... и ако няма за чий ще го вкарват в употреба аджаба !?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

абе ...на думи хубаво...ама като стане напечено,..повечето хора скачаме на педала и държим колкото ни позволява трицепса....или както се казва този мускул на крака дето отговаря за това....

поздрав.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

що ли карачите си дърпат бушона на абс-то .....щото е тъпа машина
:smt017

абс-а е система направена от хора които не могат да карат за такива които също не могат да карат . факт е че без абс спирачния път е по- малък от с тази система , разбира се ако зад волана има шофьор , не паниран пътник ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе май единствения + за АБС-а,е че може да завиваш с доста голяма прецизност,докато си нацепил спирачките до ламарината. Иначе другите предимства ... те са хора,които могат само да се возят,но не и да карат !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уф егати и смешките дето пишете!Тези дето нямат ABS са мега големи карачи и на тях ABS не им трябва!То сигурно и по същата логика не ви трябват и ел. стъкла щото сте големи батки с яки мускули! smile091

Тва т.н. спиране съм го правил при 120-ката,но иди го направи при аварийно спиране,когато естественото ти движение е да натискаш педала колкото се може повече с надеждата да не се удариш!

Лошо се получава и като от кола без ABS се качиш на такава със.При ABS-а като усетиш че почва да рита трябва колкото се може по-силно да натиснеш педала, за да може системата да си свърши качествено работата и да спреш с възможно най-къс спирачен път!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз ся,не че съм много компетентен,но да изразя мнение! smile027

Мисля,че паниката в която се озовава шофьора е доста голяма и ще неще скача на спирачката.Естествено има и такива дето остават с целия си,но...

Имам предвид,че щом хората са го измислили значи е трябвало.Както колана,еърбега и т.н

Поздрави! :oops:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някои неща в статията не ми харесват. Ако гумите блокират вече си минал границата. Идеалното спиране е това при което няма блокиране, но има леко приплъзване. Такова спиране могат да постигнат само наистина добрите пилоти (примерно във F1). Нужна е много практика и идеално познаване на автомобила, гумите, настилката и т.н. При спортно каране, т.е. когато пилота е 100% съсредоточен в обстановката се постига. Но при нормално шофиране (лично мнение, че в такъв момент използвам не повече от 40-50% от възможностите си и тези на колата!) ако се наложи рязко спиране нямаш време да се настроиш и блокирането е почти сигурно. Друг е въпроса колко ще е необходимо да се "окопитиш" и да отпуснеш педала. Затова бих казал - за нормално каране ABS-а е задължителен, при спортно пречи. BTW на Мица ABS-a доста често се включва по-рано от необходимото smile011 ... но не бих махнал бушона!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С темата не целях да пренебрегвам Anti-Lock braking system-ата, просто реших, че ще е хубаво да споделя наученото от Wikipedia.ABS,BAS,TC,ESP,SRS всички тези ситеми са направени с една цел - Безопастност.ABS е екстра за по-старите коли, хората, който сами си го изкл. сигурно карат Голф 3 или някоя подобна доказана "рейсърска" кола :mrgreen: (ако е там, използвай го,с причина колата я има тази система).За хората, които си мислят, че ABS не може да се постигне по-кратък спирачен път, нека видят това клипче (всичко зависи от много фактори, но с всяка година системата се по-добрява) --->

 

Това клипче ми се стори интересно --->

 

Лично аз ако можех да избирам, без да се замислям, бих сложил ABS на моята Фелиция. smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отивам аз в ЕТ и казвам "искам да закупя един Superb с всички екстри за модела,ама ми махнете ABS-a щото си ми е кеф да помпам на педала като ненормален" (примерно) :roll: ..... smile009 ... даже мисля да направя предложение да се премахне тва нещо от производителите на автомобили ... ПФФ ABS некакъв си компютърен датчик който може и да спаси нечий живот на пътя - ДА колеги и според мен е напълно излишен... Както преди няколко поста бе споменато "Направен за такива дето немогат да карат" :smt018 - ами не всеки е с блестящо бързи реакции в една "лоша" ситуация, А В ТОЗИ МОМЕНТ ABS-a не го интересува,че си се спекъл,а си действа ! И СПИРАШ ! ](*,) ](*,)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Медала има и друга страна. Ако идеята на "нормалното" шофиране е да се возиш, а не да караш, то тогава защо по дяволите не се возим на тролеи и на метро. Много по-гот е. Е - вярно - мирише ти на служители на Волф и др. глупости ама... всяко добро за зло.

Не съм се качвал на кола с АБС, но дори да се кача, предполагам, че мнооого рядко ще ми сработва, тъй като съм навикнал да си спирам по-отдалече, да си имам запас от сигурност така да се каже. Е - винаги се налага да имаш 2-3 екстремни спирания на година - и при мен е така.. Ами като не пести от гуми човек, няма проблеми. Честно казано - при екстремните спирания не съм си помислял да се изправя целия на спирачката - нелогично е да го правиш, защото колата спира да спира тогава, така че това със спирането на границата доста добре се усеща и не може да се обърка.

Въпроса тук с АБС-а е - и това може да кажат колегите които са карали и с и без АБС - какво се получава, ако настилката не е като хората - има пясък или разлято масло или заледяване.? Аз като нямам АБС, ако се случи да натисна спирачката(въпреки че внимавам и за настилката) - веднага я пускам и мисля друго решение на проблема, което може да се окаже завъртане на волана или дори газ. Този който е с АБС - какво прави - продължава да си натиска педала на спирачката естествено без никакъв ефект(никой не може да ме убеди, че на лед и пясък може да спре с АБС ;) )? Явно заради това и като че ли зимата ми е по-гот да карам в града, просто гледам разни джипове за десетки хиляди левове как пълзят, а пък лятото натискат, натискат не можеш да караш от тях, карат ти броня в броня, явно си им бавен - на сухо явно АБС-а има предимство, а зимата едни тихички...Дори и лятото като падне дъжд рязко снижават скоростта.. Ако аз намалявам от 70 на 60 , те намаляват от 90 на 50 .. То се усеща по улиците и по задръстванията които се получават.

 

АБС е типичен пример за това как навиците на един шофьор се обръщат на 180 градуса, той навикнал веднъж на АБС-а, после като се качи на кола без АБС и директно се забива някъде най-вероятно. Това е същото като американците които карат автоматици - като се качат на ръчни скорости и - а не - благодаря или двигателя на салата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някои неща в статията не ми харесват. Ако гумите блокират вече си минал границата. Идеалното спиране е това при което няма блокиране, но има леко приплъзване. Такова спиране могат да постигнат само наистина добрите пилоти (примерно във F1). Нужна е много практика и идеално познаване на автомобила, гумите, настилката и т.н. При спортно каране, т.е. когато пилота е 100% съсредоточен в обстановката се постига. Но при нормално шофиране (лично мнение, че в такъв момент използвам не повече от 40-50% от възможностите си и тези на колата!) ако се наложи рязко спиране нямаш време да се настроиш и блокирането е почти сигурно. Друг е въпроса колко ще е необходимо да се "окопитиш" и да отпуснеш педала. Затова бих казал - за нормално каране ABS-а е задължителен, при спортно пречи. BTW на Мица ABS-a доста често се включва по-рано от необходимото smile011 ... но не бих махнал бушона!
:smt017
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Направи ми впечетление нещо в клипчетата. Когато натискат спитачка екстремно натискат и съединителя. Това нормално ли е ? При мойте коли (без АБС) когато натиснеш рязко спирачка и колата си е на скорос спита много повече. Ако натисна съединителя спирачния път се увеличава. Даже ако имам време набирам и предавка данолу. Аз ли неправилно правя или ???

Съединителя натискам чак кодато колата е почти спряла за да не угасне, но иначе си спирам на скорост. Не знам при кола с АБС може би спира повече при натиснат съединител ?? Вие кажете

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не мисля, че има толкова забележима разлика между здраво спиране със спирачките и отпуснат/натиснат съединител.

Основната разлика е, че ако съединителя е отпуснат и блокират движещите колела, двигателя гасне.

Това води до неприятни ефекти, когато колелата пак получат сцепление, също се натоварват много съединител и ремъци.

Другият проблем е, че при угаснал двигател няма подналягане за сервото, и ако има игра с педала не се знае, дали ще си натрупа достатъчно вакуум за правилната му работа.

---

Между другото, с или без ABS, блокирането на задвижващите колела е много неприятно за автомобила, ако е отпуснат съединителя в този момент :!: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно, излиза, че (почти) всички отричащи ABS-a, изглежда през цялото време карат концентрирани като пилоти от F1 или WRC и са толкоз дОбри, че ABS им не требе в ежедневното шофиране(за правене на рацер не говоря). smile021 Чудя се как още не се е появил някой, който да отрече и ESP-то, нали е надстройка на така излишния ABS smile004.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Goga,

 

Хич не си прав. Написах, че съм против при екстремно каране. Тогава ABS-а (поне за мен) пречи. Да си видял рали автомобил с ABS или ESP? Ами не. Няма и да видиш. ESP/ABS са създадени с цел да не поднесе колата. Това се прави защото 99% от водачите биха я "изпуснали" в критична ситуация. Когато знаеш какво искаш да постигнеш и как да го постигнеш тия екстри не са необходими. Но във всекидневието, където не си на 100% съсредоточен определено помагат. Това писах и по-рано.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.