Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

DRL-законови разпоредби?


warfather

Recommended Posts

Ясно е, че ще го прекарат през технотест. Просто по друг начин няма как да се узакони. Директивата дава изискванията, но само сертифициращ орган може да ги удостовери. Нали не очаквате полицая да седи със светломер и рулетка да проверява дали изпълнявате директивата.

 

Затова ще кажат - минаваш на технотест, те го проверяват, дават ти хартията и с тази хартия си караш колата на преглед и се разправяш с Пътна Полиция ако се наложи.

 

То в целия развит свят е така де. Никой няма да ви разреши да си монтирате подобни светлини в Германия, без да ги узаконите.

 

Но продължавам да си мисля, че всичко ще е като с афтър маркет ксеноните - бучаха, бучаха... по закон са забранени, разпоредби си има... и какво? Нищо.

 

В БГ проблема винаги е бил не в законите, а в спазването им.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 177
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • ivand911

    46

  • ID A

    34

  • warfather

    19

  • PRR

    16

Най-много писали в темата

То на полицая светломер не му трябва. Тук не говорим за одобряване на светлините , аз за голямата "промяна в конструкцията". И дали монтажа на дневни светлини е промяна в конструкцията. Това е проблема. Те като си имат означения(RL и Е) значи са одобрени и са легални за България.

Друг е въпроса че без тази наредба:

http://www.mtitc.government.bg/page.php ... 88&id=3592

член 146 , ал, 1 от закона за движението е най-общо казано безсилен. Наредбата не е приета. Тоест нищо не определя какво е промяна в конструкцията.

Напишете е Гугъл "изменение/промяна в конструкцията" и четете какво ги правят съдилищата такива постановления. Отменя ги поради липса на тая Наредба.

Допуснатото нарушение на процесуалните правила води до ограничаване на правото на защита на нарушителя и поставя същия в невъзможност да организира защитата си, тъй като му се вменява нарушение без същото да е конкретизирано.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чисто теоретично монтажа на дневни светлини си е промяна в конструкцията. И би трябвало да се узаконява от технотест. Това, че самите фарове са маркирани като дневни светлини, не би трябвало да ги прави законни ако се монтират афтърмаркет, не и без самия монтаж също да е одобрен от съответния орган. Защото маркировката е едно, но и монтажа трябва да се сертифицира. Иначе аз мога да си взема един ксенон от X5 и да си го облещя от покрива с две рапидки. Самия фар ще си има всички сертификати, изменението в конструкцията е минимално (две рапидки). Но дали е законно?

 

Това е мое мнение, нямам намерение да го доказвам пред съдия :)

 

А и честно казано, мен много повече ме вълнува въпроса, не дали е законно, а дали ще имам проблеми с Пътна Полиция. Защото ако е законно, ама ще ме спират всеки ден и ще се разправяме по половин час, ще ми пишат актове и аз ще ходя по съдилища да си доказвам правотата... е не мерси. Минал ми е мерака да се боря с вятърни мелници.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз говорих с ИААА(София) днес, те казаха, че не е проблем монтирането на дневни светлини. Но все пак това ще бъде контролирано от някого(маркировка и правилен монтаж по правило 48). Тоя преглед ще бъде 20-30 лева.

Уж такъв е планът. Ще видим. Няма да забранят дневните светлини да се монтират на стари автомобили. Светлините трябва да имат нужната маркировка RL и Е одобрение. Това изключва LED лентите. Така че да се внимава при купуването на дневните светлини, не всички LED са сертифицирани и имат необходимата маркировка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с маркировката може да се окаже голям препъни камък. Китайците нямат още институт за сертификация на дневни светлини, защото не са приели правилото Е... , а като гледам какво море е от уж сертифицирани дневни и то от страни като Холандия, на тези проверки може доста хора да се изненадат неприятно. Едва ли ще се гледа само RL маркировка на стъклото.

Отделно освен монтажните размери, дневните светлини трябва да са с максимален ъгъл от условната надлъжна ос на МПСто от плюс минус 10 градуса и за коли с по-извита предница лигитимен монтаж на някои или всички видове дневни е мисията невъзможна. 10 градуса на светлина е много малка граница. Не случайно производители като Филипс, Хела и Осрам казват да се провери при дилъра дали са съвместими преди покупка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами на мен ми го каза началник отдел "Технически норми и изисквания " ,който се занимава точно с това. Никакви сертификати и темподобни. Щом има маркировка, те няма да ходят да я проверяват я. Наредба 87 не изисква проверка, а само приемане на маркировката на съответната страна която го е сертифицирала. Така ,че не е препъни камък, а само нещо което трябва да присъства.

Ъглите са такива по последната промяна(Притурка 6 към серия от изменения 04 — Дата на влизане в сила: 30 януари 2011 г.):

6.19.5. Геометрична видимост

В хоризонталната равнина: 20° навън и 20° навътре.

Във вертикалната равнина: 10° нагоре и 10° надолу.

 

Както казах най-общо ще проверяват монтажните разстояния и маркировките. Щом са одобрени ,другите неща не ги интересуват. Те не извършават одобряване на дневните светлините, а само на начина на монтаж и какво си монтирал. Просто разликата в цената на двете проверки е гигантска.

 

Пък и честно казано, производството на дневни светлини не е ракетна наука. Като знам какво произвеждат китайците едва ли едни лампички ще ги затруднят. Както казах ако е лесно да се фалшифицира продукт/сертификат, всичките щяха да го правят, но след като има доста несертифицирани светлини ,явно че не е толкова просто както някои се опитват да го представят. Светлини за 45 евро едва ли са проблемни. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иване, темата вече е 6 страници. Погледни си първите постове, когато всички ти казвахме, че ще трябва технотест какво пишеше! "Да се научили...", а ти научи ли нещо? Продължаваш да четеш, цитираш разпоредби и да не разбираш какво пише! Спри се бе човек! Спри се! Само за справка, на Филипс ДРЛ са с плюс минус 10 градуса по хоризонталата и плюс минус 2 градуса по вертикалата. Незаконни ли са? Има нещо наречено техническа документация, в която са посечени изискванията за монтаж и те могат да са по рестриктивни от разрешеното!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво, ти пишеш май без да четеш? Ограничението е +- 20 по хоризонтала и плюс минус 10 по вертикала, като Филипс влизат в тия граници, ти си отговори като инженер дали са законни? Че се излагаш. Пак няма да коментирам това че е смешно:

Има нещо наречено техническа документация, в която са посечени изискванията за монтаж и те могат да са по рестриктивни от разрешеното!!!

Ти хабер си нямаш от наредби и закони май? Филипс и Хела няма да продадат много лампички на цена от 400 лева. Тях ги остави.

Няма да казвам ти откъде тръгна и докъде стигна в тая тема.

Дневните светлини ще са законни и разрешени. Това е ,приеми го. Какъв ще е прегледа остава да се разбере.

И да "научили" са се от хора като мен , дето вчера половин час им триха сол на главата по телефона. Това в кръга на шегата. Господина с който разговарях ги знаеше и разбираше тия неща(87 и 48). Каза ,че скоро ще приемат и прословутата наредба за изменение на конструкцията за която споменах няколко пъти и без коята чл.146(1) е почти безсилен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес влизах във форума през телефона и горния пост е променен оттогава :!:

 

Дневните светлини ще са законни и разрешени.

 

Значи най-после разбра, че засега дневните ледове са незаконни? Това което ти се обяснява от сума ти време. ЛЕДа ще стане законен след като някой провери, че е сертифициран (не само, че има означение на него) и провери размерите на монтажа. Включително и ще погледне какво дава производителя, че може и там да има ограничения. ОчевАдно е, че доста добре разбирам законите и разпоредбите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво,

 

Реално в момента е ясно едно, а именно, че нищо не е ясно! Карам на LED-ове и нито един полицай дори не е помислим да ме спира. Просто и на тях им е ясно, че в момента в България нещата са извън контрол. Хем, като държава от ЕС сме приели правило 87 и 48, хем никъде не е посочено как да се сертифицират допълнително монтираните дневни. Затова и не пипат никой с нормално монтиран допълнителен DRL! И няма да пипат докато не си оправят бакиите. До тогава проблем няма да правят на никой.

 

Що се отнася до ползването на дългите като DRL - закона е категоричен и няма начин да бъде променен. Т.е. ако някой си слага SmartDRL или друго подобно устройство да го слага на късите. Всичко останало е самозалъгване.

 

И стига с това дръгляне кой какво е написал и кой как го е разбрал. Тоя спор е абсолютно безмислен и няма да доведе до нищо положително! Просто изчакайте официалното становище по въпроса smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес влизах във форума през телефона и горния пост е променен оттогава :!:

 

Дневните светлини ще са законни и разрешени.

 

Значи най-после разбра, че засега дневните ледове са незаконни?

Отговарям само щото някой ще го прочете тука, пък то не е правилно твърдение. В закона пише дневните светлини (като начин на обозначаване на колата през деня) значи са законни за използване.

В чл. 70 ал. 3 се изменя така: „(3) През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.“

Другото са детайли до съответното осветително тяло. Един от тях е начина на монтаж. От него както се разбра зависи дали са законни или не. От маркировката също зависи дали са законни. Като се изчистят тези детайли всичко си идва на място. Затова ще се прави "проверка" да се удостовери дали съответното осветително тяло е дневна светлина или не. Въпрос на хардуер. Пак да повторя ако някой не е разбрал: Една светлина става дневна само след като притежава вярната маркировка и е монтирана по правилния начин. Затова с всеки DRL върви схема за монтажа(по пр. 48).

Като казвам "ще" имах предвид момента след изчистване на тези детайли. И както каза PRR ако бяха незаконни щяха да спират всички с такива светлини.

Цял пост за едно неразбрано"ще".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Недей се мъчи да вадиш изреченията ми от контекста в който са написани! И това което си написал го потвърждава, проверка на монтажа и чак тогава ще са законни. Много добре знаеш, че полицейските началници съветват до официална информация септември как ще се сертифицира монтажа, да не се кара на тях. В момента официално признават само заводски монтираните. Това, че не ги спрират катаджиите не е критерий, а тото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И? За фирма която дори на сайта си е написала, че е редом до Филипс и Хела, нещо много редки са им продуктите. :^o сигурно щото се разграбват като топъл хляб.

Tе щото Филипс и Хелла имат по 3 модела дневни светлини. smile001

После виж NSSC колко имат. 11-12 модела според полския сайт. :^o

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно използването на дългите светлини с намалена интензивност (в повечето случаи около 30% или око 17W ,за разлика от фабрично монтирани DRL с нажежаема жичка във фара с рефлектор насочващ снопа по хоризонтала с номинална мощност от 21W) който фабрично могат да се настроят в доста автомобили това правили ги извън закона?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз съм забелязал , че нащо законодателство е малко като в казармата - всичко е законно докато не попиташ ... както и по-горе писаха колеги , а както ми обясни и един полицай от КАТ - няма се спира никой и няма се глобява докато не се наумуват онез дет са писали таз глупост ... демек и с диодни фенери да си и с газени ламби ако щеш , щом свети нещо по колата карай и не питай , па кат те спрат , тогаз дигаш рамене и питаш "аз от де да прочета к"во искате" smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно използването на дългите светлини с намалена интензивност (в повечето случаи около 30% или око 17W ,за разлика от фабрично монтирани DRL с нажежаема жичка във фара с рефлектор насочващ снопа по хоризонтала с номинална мощност от 21W) който фабрично могат да се настроят в доста автомобили това правили ги извън закона?

Това ,че на някои автомобили можело да се направи нещо, не прави карането на дълги светлини законно. Както сам каза те са с фабрични дневни светлини, така че там производителя се е погрижил за всичко. Ако си прочел темата сигурно си видял какво пише в закона- дневни или къси. Габарити също не става.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не става въпрос за карането на дълги светлини, а се използват крушките за дълги светлини за движение през деня като се редуцира тяхната светлина до 30% за да свети така че да не пречи.Само за информация това е около 4V.По този начин се получава не дразнещо DRL без да се променя каквото и да е по автомобила.Продават се доста такива модули за коли които нямат такава опция и мисля че са най-сполучливи.

P.S.Ако искаш колега пусни една крушка с батерия 4,5V и виж как свети и прецени дали ще ти прави проблем ако тя е в отсрещният автомобил.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

много се изписа от разни знайни и незнайни инж. и пак нищо не се разбра, защото не е въпроса колко езика знаят, а дали разбират езика на власт имащите.

И накрая карайте си на къси или заводско монтирани дрл, защото никой не знае кой глупак ще ви спре и какво ще напише, а ти после ходи по съдилища и с таз съдебна система може и убиец да те изкарат.

Лично мнение

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я ми разяснете тия 30% как точно се мерят? В смисъл пуска се 30% ток или 30% напрежение? И как точно проверихте, че точно 30% е правилната стойност и отговаря на изискването за дневни светлини, а именно в диапазона 400-1200 кандела?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами опитно. Това дойде от Щатите и Канада - там използват дългите на 20%. А иначе по-евтините изпълнения са с ограничение по ток чрез съпротивление и съответно като изгори единия фар, другия светва да кажем двойно по-силно. По-скъпите модули са управление по напрежение, там и да изгори единич фар, другия не променя силата си на светене.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

30% от тока и 30% от напрежението, нормален PWM с активен товар крушка с нажежаема жичка. Т.е. с достатъчна апроксимация можем да приемем, че важен е средния ток , който си е 1/3 от номиналния.

 

Като мощност това е 9% от номиналната. P = I^2*R.

 

Тъй като лумените към мощността са относително правопропорционално зависими, можем да предположим, че това са 9% от номиналните лумени на крушката.

 

H4/H7 крушките варират около 1500lm. T.e. при този режим те светят с около 135lm. T.e. извън спецификацията са и то много извън нея:)

 

Което обяснява защо мойте къси пуснати на 30% на НИМ мъждят като габарити :)

 

Повечето хора си мислят, че като ги пуснат на 30% и те ще светят на 30% от номиналната мощност. Да ама не, светят с под 10% от номинала. Всичко идва от квадрата на тока във формула за мощността :)

 

При дългите този "дефект" се замазва с по-директния сноп светлина. Но лумените са си лумени. Малко са.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно в този диапазон е обикновената 21W автокрушка използвана от производителите за DRL а тези модули пускат по ниско напрежение 30% от подаваното в работен режим на халогенната 55W крушка или реално около 4,5V. Мога да направя технически замервания с lux метър за да видя точно какво е излъчването на светлина от фара на два такива автомобила и и да докажа че е еднакво но това ще стане малко по късно тази седмица. Замерването ще стане през светлата част на деня на един метър право пред всеки фар.

Някой колега ако има някакво друго предложение за теста моля да го сподели.

Не ангажирам никого с моето мнение но лично аз мисля че редуцирана светлината на крушката използвана за дълги светлини не е шофиране за на дълги светли както обаче много често ми се случваше да виждам в колоната от прибиращи се от морето с включени къси и дълги светлини едновременно а някой дори и фаровете за мъгла.

P.S. На крушка H4 дори не можеш да разбереш дали светят дългите или късите както ми напомни колегата ID A за което му благодаря.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

30% от тока и 30% от напрежението, все тая, нормален PWM с активен товар. U = I*R

...

 

[-X

P = I^2.R е вярно, но R не е константа, а зависи от тока! Нали знаеш, че студена крушка има съпротивление около 10-15 пъти по-малко от това на напълно запалена.

 

Аз се отказвам. В момента всичко освен фабрично монтиран DRL и каране на къси е нарушение на закона. Кое повече, кое по-малко. Безмислено е да се убеждаваме един друг как на едните е по-малко в нарушение от на другите smile049

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

30% от тока и 30% от напрежението, нормален PWM с активен товар крушка с нажежаема жичка. Т.е. с достатъчна апроксимация можем да приемем, че важен е средния ток , който си е 1/3 от номиналния.

 

Като мощност това е 9% от номиналната. P = I^2*R.

 

Тъй като лумените към мощността са относително правопропорционално зависими, можем да предположим, че това са 9% от номиналните лумени на крушката.

 

H4/H7 крушките варират около 1500lm. T.e. при този режим те светят с около 135lm. T.e. извън спецификацията са и то много извън нея:)

 

Което обяснява защо мойте къси пуснати на 30% на НИМ мъждят като габарити :)

 

Повечето хора си мислят, че като ги пуснат на 30% и те ще светят на 30% от номиналната мощност. Да ама не, светят с под 10% от номинала. Всичко идва от квадрата на тока във формула за мощността :)

 

При дългите този "дефект" се замазва с по-директния сноп светлина. Но лумените са си лумени. Малко са.

Тук не си прав.На практика т.к. съм замервал модул на колега който си закупи и монтира крушката при 30% свети с измерена мощност от 18W т.е с около 30% от номиналната си мощност или по твоята логика lm. са 4 пъти повече и тогава всичко е в норма, това както споменах ще го тествам с luхметър.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е вярно. DRL модула не пуска по ниско напрежение :) Дава същото напрежение (12-14V) само, че накъсано със сответния коефициент на запълване. Ако го мериш с мултицет, ще измериш някаква осреднена стойност ако е по-нисък клас или RMS - а ако е от по - висок клас. Затова и виждаш около 4,5V. Но ако ги погледнес с оцилоскоп, ще видиш едни импулси с амплитуда 12-14V :) Което в случая е все тая де. Защото крушката с нажежаема жичка е активен товар и за самото светене е важен RMS-а на тока, в случая съвпада със средната му стойност.

 

Това са теоретични изчисления де. Но в случая са верни и това обяснява защо фарове пуснати на 30%, всъщност светят с по-малко от 10% от номиналната си "сила" :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.