Jump to content

skoda-club-bulgariaskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

FutuSKODA


ID A

Recommended Posts

От темата за навигационна програма за смартфон, се присетих, че преди 10 години, с появяването на първите снимки тогавашната Skoda Fabia 2, имаше някакво негодувание сред хората пишещи тук, относно навигацията. За по-младите фенове, навигацията представляваше 2 DIN с подобен на cd радиото монохромен дисплей, който изобразяваше само стрелки. Работеше с отделен диск за всяка държава в Европа, само да е по-западната част. Тогава си спомням, че предложих за тия екстра пари за навигация, да си вземат cd радиото и фабрична телефонна инсталация и един нов смартфон Нокия Н95 (и той тъкмо беше пуснат на пазара), който е с вградена навигация. Като гледам портативните навигации днес вървят към изчезване. Възможността за свързване на смартфон към тъч панела на автомобила в скоро време от опция, ще стане стандарт.

На мен, а вероятно и на други ще бъде интересно да споделите вашите виждания, какво ще се промени в колите за бъдеще и какво си представяте да намери място в тях.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Специално по приборите и инфотеймънта, всичко върви и се работи в насока по-лесно и безпроблемно свързване с телефоните.

Другото нещо, по което се работи здраво е истинският автопилот (не круйз контрол). Но тук и правителствата ще трябва да се включат, тъй като тези екстри още са незаконни в някои държави, които са и големи пазари (част от САЩ, UK).

Като цяло се върви в посока човека почти да няма работа. Вече се вижда при новата A8, че колата само като те надуши в обсег и сама излиза от гаража :)

 

Моето лично мнение, което някой може и да намери за странно - Смятам, че до 20-25 години ще се постигне един връх в автмобило-строенето, от който връх нататък ще може да се работи само в посока на по-дълъг пробег за единица енергия. Автопилотите, смарт инфотеймънта и електромобилите са на 1-2 десетилетия разстояние от това да достигнат пика си. От там насетне не виждам какво има да се развива или поне не виждам в текущата ни представа за автомобил.

С последното обаче не съм категоричен и се научих, да не се заричам за такива неща, поради две причини:

1. Преди 5-6 години НЕ вярвах, че е възможно безжично зареждане (daaah)
2. Преди стотина години един английски физик е казал - "heavier than air flying machines are impossible". През 2005г. Airbus A380 излетя 550 тона...И лети безпроблемно десетки пъти всеки ден.

 

Ако погледнем само един автомобил от 1999г. и такъв от 2009г. ще осъзнаем, че за 10години има прогрес, какъвто не е имало за 50-60. Ако погледнем пък и моделите от 2018г., можем направо да припаднем от чуденка "Кой ги измисля тия неща". Като видях А8цата как се повдига когато чувства, че следва страничен удар и философски по български заключих с едно "ИБАСИ".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема. Технологиите се развиват бързо. Брутално бързо. Убеден съм, че към днешна дата има създадени и работещи неща, които не можем и да си представим или не сме се сетили за тях. Без значение от сферата на приложение - било автомобили, телефони, телевизори, сигурност, компютри, или каквото ще да е. Но никой няма интерес да ги пуска все още. Не и докато се изкарват пари на база "старите" технологии. Защото в тях е инвестирано, трябва да се възстановят вложените средства и да се извлече максимална печалба от тях. От друга страна конкуренцията също има решаваща роля за това. Никой няма да си хвърли картите на масата предварително. Всеки от големите производители вади на бял свят само онова, което ще го направи конкурентноспособен. Типичен пример за последното е "войната" между Apple и Samsung. От ябълката постъпиха хитро и оставиха корейците да се фукат с екрана, процесора и 2D сканирането на S8. И ги удариха с по-добър екран, по-бърз и мощен процесор и 3D сканиране. Технологията, която извадиха американците, според мен, е на повече от 3 години. Но чак сега дойде момента да я покажат на бял свят. Нещата седят по аналогичен начин и в автомобилостроенето. Вярвам, че в момента има готова технология, която може да бъде вградена в автомобил и той да ме закара абсолютно сам до нас. Просто още не й е дошло времето от финасова гледна точка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами малко ми е трудно да се съглася. Понеже имам вземане даване с тоя бранш (електроника), по - скоро бих казал, че всичко е зверска надпревара с времето. Технологията която се пуска към клиента не само, че не е отлежала, а това максимума който е достигнала компанията, че и малко отгоре. Защото винаги срока от мениджъра е "за вчера", а в деня на презентация, голяма част от нещата са в "полуработещо" състояние. То се вижда и по Епъл и по Самсуг, че и по колите се вижда (което вече е наистина лошо). Т.е. много по вероятно е, преди 1 година мениджъра да е влезнал и да е казал - "ей тая нощ сънувах 3Д сканиране". Имате 6 месеца до работещ прототип или си търсете друга работа. Съответно на 6 месец имат.... нещо, което е сглобено за демонстрацията последната нощ преди евента ( всъщност нощите на последните 2 месеца).

Това всичко е за комерсиалните играчки, де. Там наистина ми е трудно да повярвам, че някой би имал лукса да остави технология да отлежава. В 99,99% от случаите не само не отлежават, ами и няма време да се направят като хората, юзера е безплатен бета тестер, а бройките са продадени не преди да са произведени, а преди даже да е завършило проектирането. А докато оправят бъговете на текущия то дошло време за следващия модел. Пазара е толков див, че направо е страшно. Незнам къде ще гръмне тоя балон, но ситуацията далеч прескочи прага на лудостта.

 

Иначе при военни и прочие организации наистина има технологии, които са трудни за вярване.

Редактирано от Цецо75
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цецо, имах предвид технологията. Нали за нея става дума. Не за цялостен продукт с разните му дребни недостатъци. След като китаеца може за няколко смешни долара да направи, примерно дрон или някаква друга модерна джаджа, нали се сещаш големите компании какво разработват срещу вложени милиони и милярди доларчета. Имат редица разработени технологии, които според мен си чакат времето. Вложените средства трябва да се избиват и да се печели. Не вярвам в съществуването на компания, която да инвестира 1 милярд долара в разработка, от която да получи възвръщаемост, примерно 200 милиона и 800 милиона да е на загуба. Това с надпреварата при високотехнолигичните продукти си е чиста игра. Едно е за пред медиите и потребителя, вярвам, че е съвсем друго зад кулисите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Техниката е на предела си. Хката още не е пусната в продажба и все още не е ясно как 2д камера прави 3д сканиране и доколко е маркетингов трик. Преди няколко години имаше едно състезание в САЩ, организирано от DARPA за награда от 1 млн. $  или нещо от сорта и целта беше автомобил да мине разстояние от точка А до точка Б в пустинята, някъде към 100 мили през не особено пресечен терен, без водач и без външна намеса и самостоятелно избиране на най-добър път. Университети, организации, частни лица нямаше ограничение за участие. Към колите и какви датчици да имат също нямаше ограничение, но ако колата затъне, блъсне се и т.н. отпадаше. Е успяха някакъв нищожен процент да завършат.

Та по отношение на автопилота, ще почакаме още 25-30, а може и 50 години. Спомням си още като дете, как баща ми разправяше, че до 90-те ще има автономни коли и само ще си казваш адреса. Сега препрочитам "Колела" на Артър Хейли и въпреки, че действието се развива към края на 70-те, се говори как колите на 80-те ще притежават поддържане на дистанция, компютър който ще следи за проблеми и ще управлява двигателя.... Е имаме ги тези неща, някъде с близо 30-40 годишно забавяне.

Големият проблем на пълен автопилот е липсата на изкуствен интелект с размер на цигарена кутия. Затова и байчо ви Илончо даде назад и иска забраняване на изкуствения интелект, защото се усети как се увъртял с призоваването на автомобил от единия към другия край на САЩ. Реално в момента имаме преден радар, който до скорости 50-60 км/ч осигурява спиране и следене на дистанция, тоест следят се подвижни и неподвижни обекти.  След тази скорост остава следене на дистанцията до предния автомобил, тоест остават да се следят само подвижни обекти, а всички други се игнорират.

Отделно ако има камера се търси маркировка отляво и отдясно и колата се позиционира с леки корекции на волана в центъра на лентата.

За истински автопилот, чрез камерата трябва да се разпознават всички предмети на заобикалящата среда, да се следят траектории на обекти извън платното, които има вероятност да се пресекат с пътя на колата и т.н.

Сега навлизат v2v v2i технологии. Vehicle to vehicle е технология основана на ад хок безжична мрежа което ще позволи на колите да си "говорят" помежду си и обменят данни, като скорост, посока, преминали опасности. Като например ако има задръстване напред в едната посока, насрещно преминаващ автомобил ще получи информацията и ще я предаде на следващите автомобили и така ще могат да се избягват верижни катастрофи. Другата Vehicle to Infrastructure е получаване на информация от инфраструктурата, като времената на зелен сигнал на светофара. Това ще идва, като информация за препоръчителна скорост за да се хване зелена вълна. Предполагам, че ще намери и радушен прием в навигациите, за планиране на оптимален маршрут и минимизиране на вредните емисии причинени от задръствания.

 

Редактирано от ID A
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе аз някак си не си представям бъдещето с автономни коли. Реално те не са истинско решение на проблемите със задръстванията и замърсяванията. Може би биха спомогнали, но само отчасти.

 

Аз транспорта в бъдещето си го представям като масов транспорт. Чист, екологичен и достъпен. Само така може да се постигне голяма ефективност, което автоматически ще свали замърсяването и задръстванията. Индивидуалните превозни средства ще са по-скоро лукс със съответната цена, защото те като цяло пречат на оптимизацията и ефективността на трафика (пък били те и автономни).

 

Малко ми е балонизирано това с автономните автомобили. Незнам, просто не виждам смисъл от тях - нито икономически, нито екологичен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скоро имаше филмче по НГ за един аварирал Еърбъс А380 ... та след всичките 60 мин. ретроспекция на аварията стигнаха до извода , че човешкия фактор е този , който е довел до успешното приземяване на това гоУемо фърчило (поредица от верни решения базирани на опит).

То при пътните инциденти основен заподозрян е пак човешкия фактор (те да се случват - поредица , а в някои случаи дори и едно грешно решение) , но все пак не си представям да седя на седалката и някакъв електронен мозък да решава вместо мен .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен, Гена! Аз така и не мога да се насиля във Волвото да му пробвам самостоятелното спиране.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скоро имаше филмче по НГ за един аварирал Еърбъс А380 ... та след всичките 60 мин. ретроспекция на аварията стигнаха до извода , че човешкия фактор е този , който е довел до успешното приземяване на това гоУемо фърчило (поредица от верни решения базирани на опит).

То при пътните инциденти основен заподозрян е пак човешкия фактор (те да се случват - поредица , а в някои случаи дори и едно грешно решение) , но все пак не си представям да седя на седалката и някакъв електронен мозък да решава вместо мен .

 

Има причина в самолетите да има двама пилоти, макар и от доста години реално да могат да излитат, навигират и кацат сами ;) 

 

Съгласен, Гена! Аз така и не мога да се насиля във Волвото да му пробвам самостоятелното спиране.

 

Давай по-смело  :tongue_1:

 

 

 

 

п.с. - 2013г. като взехме едни Мазди, пробвахме тая система с един контейнер. Да, не се нацепи с 200 в него, ама предната броня ходи на каско  :blush:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Радара по-принцип е замислен да следи движещи се обекти. Но дори и сработил със закъснение пак намалява пораженията драстично. А по-отношение на потребители бета тестери, мога да кажа, че създавайки автоматизирана система се опитваш да обхванеш всички възможни случаи и пак има такива, които пропускаш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Очаква се лятос догодина ЕК да гласува и да стане задължително наличието на радар за всички нови произведени коли за ЕС. Радарът ще следи за дистанция и пешеходци или известната като Front Assist система в Шкода.

 

http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/32611-sistemata-za-avariino-spirane-stava-zadyljitelna-za-vsiaka-nova-kola/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно ми е какво стана с системата за GPS оповестяване при катастрофа. Уж трябваше преди години още да стане задължителна, ама май нещо лобито загуби интерес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно ми е какво стана с системата за GPS оповестяване при катастрофа. Уж трябваше преди години още да стане задължителна, ама май нещо лобито загуби интерес.

 

От септември тази година стана задължителна и вече се слага.

Имаш един червен бутон SOS.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За западна Европа :( . У нас чак догодина предвиждат разширение на системата на 112 за да може да приема ecall при катастрофа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 месеци по-късно...

http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/33302-golemiiat-problem-na-avtonomnoto-upravlenie-velosipedite/

 

Малко по-малко започват да се усещат, че не е толкова лесно да направиш автономен автомобил. Не толкова, като автоматизиране на функции, а като създаване на система за взимане на решения за използване на тези функции.

Много ми харесва и мнението на шеф в БМВ в свързана статия отдолу, "че към момента подобни системи няма как да вземат правилното решение и при неизбежна катастрофа на пътя да предпазят човешкия живот". Демек автопилота бие спирачка, ако не спре минава през човека и си продължава по пътя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.