Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Новия модел на Skoda - електрическия Enyaq iV


Mishelle

Recommended Posts

@Сале- съсипваш си пътуването ако го правиш така с електричката - т'ва е ясно! Няма как да стане! Малко в страни от темата за електричката ще драсна.

В моя/нашия случай обаче няма да е проблем, а ако има зарядна станция около мястото в което сме отседнали - всичко ще е съвсем нормално. Не за друго, но винаги тръгваме в петък сутрин :) Спираме в Хърватска да хапнем, ама не за 15 минути, а както си трябва. След т'ва, само шофьора/шофьорите са трезвени, хахаха. После караме (в зависимост от дестинацията в Алпите), я до Загреб, я до Любляна, Риека или просто някое китно селце с винарна в семейно хотелче. Там, както си е по традиция - и водачите на МПС-тата надигат чаши! Та ще имаме време да заредим електрокара през нощта. На сутринта, с пълни батерии, вече няма да е грижа да стигнем където и да било, че и да ни остане заряд за следващия ден до лифта, а там пък - контакти за заряд също има. Та...става и с електричката, просто трябва да си го направите по-лежерно пътуването. Преди около 15 години, като почнахме да обикаляме Алпите, взимахме 1-2 пъти маршрута на един дъх. Но след т'ва решихме, че един ден повече (тръгване в петък сутрин) няма да я проблем за никой от компанията и почнахме да обикаляме разни местенца и да се веселим по пътя на воля! Много по-яко е от директното пътуване. Да спиш в бивш затвор, винарна със стъклени стени в стаята или на кораб, да удариш по едно питие в някой як клуб, като преди т'ва си хапнал вкусно в местните ресторантчета... безценно!

Между другото, точно Цилертал Арена беше първата ни дестинация :)

Та, реално, дори "бързи зарядни станции", лично на мен не са ми нужни. Бих се справил и с обикновения контакт.

Поздрави с една тематична снимка! 

 

IMG_2220.JPG.533b4ad84dd4b4b8c0c62e0653f81ef2.JPG

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Велко, това деот го пишеш малко могат да си го позволят. Зимните ваканции са по седмица. Обикновено тръгваме събота рано сутринта и вечерта се настаняваме, караме до събота и неделята в обратна посока. За да си спретна по една допълнителна почивка или трябва да "издумкам" два дни каране (т.е. от 7 на 5) или да тръгна петък и да се прибера понеделник. Това са два допълнителни работни дни и два за детето от училище. За мен е неприемлив вариант.

Иначе за една лежерна ваканция с преходи от по 500-600км/ден електричката може и да свърши работа. Но и там е под въпрос, защото трябва гараж със зарядно. Това изключва огромната част от паркингите в, примерно, Неапол или Рим. И в двата града оставях ключовете на колата за да могат да я местят, а за контакт и зареждане забрави. Да не говорим, че нямат начин да засекат колко ел. енергия си консумират и ще е на договорка ... т.е. скъпичко.

Но, това е посоката. Може би след 10-15 години ... или "само" след 5 :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цилертал съм го посещавал не веднъж!С фаст чарджър и 30 минутна почивка можеш да стигнеш без проблем с най-скъпата тесла за същото време. Вече има много fast charge станции в цяла Европа,една спирка на всеки 500км за кафенце и бързо хапване и си в играта. Нещо което така или иначе правиш с кола с вътрешно горене!

А едно такова пътешествие ти спестява 700-800 лв само от горива!

Нещата се променят,токът бързо ще измести всички други задвижвания !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 6 часа, zloQQ написа:

@Сале-
... винаги тръгваме в петък сутрин :) Спираме в Хърватска да хапнем, ама не за 15 минути, а както си трябва. След т'ва, само шофьора/шофьорите са трезвени, хахаха. После караме (в зависимост от дестинацията в Алпите), я до Загреб, я до Любляна, Риека или просто някое китно селце с винарна в семейно хотелче. Там, както си е по традиция - и водачите на МПС-тата надигат чаши! Та ще имаме време да заредим електрокара през нощта. На сутринта, с пълни батерии, вече няма да е грижа да стигнем където и да било, че и да ни остане заряд за следващия ден до лифта, а там пък - контакти за заряд също има.

 

Да попитам като го правите това упражнение каква скорост поддържате по магистралите? :) Нали се сещаш, че тези 500 км които Шкода дават като пробег на Enyaq и то през лятото не можеш да ги постигнеш със скорост 130 и ще се окаже, че само до Загреб ти трябват поне два дни а може и три.  При студено зимно време дори и до Белград ще трябва да спираш за зареждане по пътя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, Сале написа:

Да попитам като го правите това упражнение каква скорост поддържате по магистралите? :)...

Най-големите ми извращения, т.е. каране без престой по пътя, само зареждане и пиш паузи са София-Берлин, съответно Берлин-София, Цюрих-София и Флоренция-София. По-честите пътувания са по-кратички - до към 1200-1300км отиване/върщане от ски в Австрия или София-Мюнхен, Мюнхен-София и подобни. Берлин-София го засякох - 1609км за 15:30 часа и средна скорост 109 според борда. Реално малко над 16 часа, заради спиранията за зареждане, на границите не съм гасил и те са отчетени от компа. Другите пътувания не съм ги гледал толкова подробно, но и те са в тези рамки. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, Сале написа:

Да попитам като го правите това упражнение каква скорост поддържате по магистралите? :) Нали се сещаш, че тези 500 км които Шкода дават като пробег на Enyaq и то през лятото не можеш да ги постигнеш със скорост 130 и ще се окаже, че само до Загреб ти трябват поне два дни а може и три.  При студено зимно време дори и до Белград ще трябва да спираш за зареждане по пътя.

А, и в Белград сме спирали да се напием, хахаха. Няма лошо да спрем пак там. Преди юркахме доста, но вече не се пънем на пътя. Реално, в последните години си доставяме кеф, посещавайки различни местенца по пътя на отиване, а понякога спираме и на връщане да пиянстваме. Ето малко инфо за едно трипче до Швейцария:

Т'ва е до Палманова, Италия с едно спиране за хапване до Велика Копаница, Хърватска. Ако някой има път в тази посока и време - страшно вкусно местенце! На 2 минути от тола на магистралата. 

IMG_1157.thumb.jpg.affe84e8788a89182d738a2c3e0aaee6.jpg

 

А т'ва е за целият трип:

IMG_1719.thumb.jpg.eb53c52e37cc2bbe27dfd10afad13850.jpg

 

Та...можем да се справим мисля с 2-3 Тесли-чки. Още повече, че пътя е осеян със зарядно, а има приложения и за шврване на зарядна станция вкъщи, което е добра схема :)

Пепи, никога не бих си спестил 2 дни. Верно, никога не съм имал проблем да разполагам с времето си на 100% де, ама все пак...2 дни кеф е т'ва! Един път в годината ходим на ски...

Между другото, последните пъти пътуваме с един голям бус, което е допълнително приключение!

 

IMG_5091.thumb.jpg.3b33997138dfb302b0d750897b89b84f.jpg

 

Смятайте, как слизат 7 пасажера, хахаха. Шофера и осмия човек не пият!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Велко, това вече са извращения ;) 

Относно "жертвата" на двата дни - когато си наемник, а детето на училище нямам много избор да не ги жертвам. Иначе жертвам цяла друга ваканция.

Но, за да се върнем на темата. Ако живеехме в централна Европа 500км пробег би бил напълно достатъчен за 90% от случаите. Уви, за да стигнем до там имаме едни 800км ... и всичко се обръща.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност наистина проблемът се оказва повече в липсата на бързи зарядни станции в България и района, отколкото в пробега. Ако направят на всеки 40 км по една такава, както в момента е картата в Германия (а в Холандия е дори още по-гъста мрежата), тогава наистина и сегашния пробег от 500 км би бил напълно достатъчен, предвид че за 15 минути ще можеш да възстановиш около половината пробег. За сегашния брой на разпространение на колите в страната ще е достатъчно да сложат една във Велико Търново, една във Варна и евентуално една в Бургас и това ще покрие 99.9% сценариите, които аз имам, предвид че в Пловдив вече има такава станция, а в София се очаква да има до края на годината. Е разбира се колкото повече, толкова повече. :) Иначе за региона всъщност се оказа, че нещата са дори по-добре от предварителното  ми проучване - в Гърция до края на годината ще са общо 4, в Сърбия вече има 2 (една до Ниш и една до Белград), в Румъния има 2 и ще открият до края на годината още 3, а Турция, макар и в момента да няма, са планувани 10 на брой в частта й близо до Европейската граница. В Хърватска вече има 10, Унгария 7, а на запад няма да си правя труда да ги броя, тъй като са бая на гъсто ?. Ето и картата, която гледам от сайта на Тесла:

https://www.tesla.com/en_EU/findus?v=2&bounds=46.82069211115726%2C29.109702379769196%2C39.31512440217903%2C8.015952379769198&zoom=7&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination charger&location=SofiaBulgariasupercharger

 

За по-големите батерии с пробег 770 км, бързите станции ще са нужни само за сценариите, в които искам да правя някакви супер продължителни пътувания в кратък интервал. Взимал съм София - Варна и веднага след това Варна - София с 30 минутна почивка за хапване във Варна, като това съм го правил само един път и не възнамерявам да го повтарям, тъй като само по себе си е доста изморително и в общия случай неразумно поне по моите усещания за натрупаната умора навръщане. За последните няколко години, откакто пътувам с малки деца, най-продължителните ми пътувания (с малки изключения като предходното) са София - Халкидики, като местата, на които, отсядам са на около 360 км от София и вероятно би ми стигнал и Ениака в сегашния му вид. Пък вече там като стигна мога я да опна един разклонител от квартирата и да го заредя за една вечер, я да го оставя на някоя от бавните зарядни станции, които вече са доста по-често срещани дори в Гърция (видях няколко в районите, които посещавам на тази карта https://chargemap.com/map ). Това, което ми харесва на електрическите автомобили е, че в общия случай (за 90% от пътуванията, които при мен са предимно градско) можеш изобщо да не се занимаваш с бензиностанции (както при ДВГ колите), а да си зареждаш, както вкъщи, така и на работа. В офиса, в който работя служебните коли са електрички и в паркинга имаме зарядни, които могат да се ползват от служителите for free. Това са супер много спестени пари от гориво сравнено с ДВГ колите (особено бензиновите). За 5 години с моето Йети съм дал над 10000 лв за гориво (при положение, че е на 80к км, та не е съвсем от най-караните коли). Ако бях взел 1.8 бензиновия двигател тази цифра щеше да е вероятно над 15000 лв.

 

Лично за мен в краткосрочен план трябва да има държавно субсидиране за покупка на нов електрически автомобил, за да може да се замислят повече хора за покупката на такива коли и съответно това естествено ще увеличи и броя на изградените зарядни станции в страната и региона. След като вече има достатъчно добра мрежа от такива бързи зарядни станции, дори след спиране на субсидирането, повече хора ще се решават да купят такава кола, предвид че вече няма да я има чуденката с пробега и дългите пътувания. Рано или късно (в България за добро или лошо винаги с няколко години по-късно от цивилизацията) и при нас ще се изгради нужната инфраструктура и ще се случи прехода към ел енергията. Току виж и въздухът, който дишаме в София, се подобри в известна степен (не че пак няма да го има прахоляка от паркиращите по градинки и калища автомобили).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 30.04.2021 г. at 4:01, Мonster написа:

За по-големите батерии с пробег 770 км, бързите станции ще са нужни само за сценариите, в които искам да правя някакви супер продължителни пътувания в кратък интервал. Взимал съм София - Варна и веднага след това Варна - София с 30 минутна почивка за хапване във Варна, като това съм го правил само един път и не възнамерявам да го повтарям, тъй като само по себе си е доста изморително и в общия случай неразумно поне по моите усещания за натрупаната умора навръщане. За последните няколко години, откакто пътувам с малки деца, най-продължителните ми пътувания (с малки изключения като предходното) са София - Халкидики, като местата, на които, отсядам са на около 360 км от София и вероятно би ми стигнал и Ениака в сегашния му вид.

Е нали точно това си говорим че разбиранията за дълги пътувания са различни :)Тази година пропуснахме ските в чужбина, но последното през миналата беше в Италия и на отиване и връщане го взехме наведнъж с двама шофьори - 1350 км. в едната посока като това го имам за продължително ама не чак нещо супер много. С ДВГ това се прави за 14-16 часа със спиранията и опашките по границите. Работата е там че около 1200 км. са магистрали където е огромната разлика между ДВГ и електричките. С ел. камион като Ениак колко ще ти е прехода между две зареждания ако поддържаш скорост от 130 по магистралите при минусови температури? Силно се съмнявам, че ще е повече от 200 км. А ако караш с максимум 70 нямаш шанс да покриеш такова разстояние за един ден. В края на май тръгвам към Лаврио до Атина. Само 830 км. С ДВГ го взимаме за около 9-10 часа с три-четири спирания за по едно кафе. С Ениак колко часа ще трябват?

Като става въпрос за бързи зарядни станции някой знае ли как седи въпроса с тях и батериите на Шкода? Да не се получи някоя изненада като с първия модел на Нисан Leaf който можеше да се зарежда бързо ама само веднъж дневно. Има противоречиви изследвания за бързото зареждане. Някои са доста стряскащи като ето това
https://news.ucr.edu/articles/2020/03/11/fast-charging-damages-electric-car-batteries
Други пък като това https://www.researchgate.net/publication/301366411_Effects_of_Electric_Vehicle_Fast_Charging_on_Battery_Life_and_Vehicle_Performance намират, че разлика има но е малка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен на първо време, ще минем на градска електричка и извънградска бензинка/дизелка.

То в момента има фул станции в западна европа и сащ, какво остава ако минем всички на ток? И ако не се открие решение с бързото зареждане, може още дълго за си останем на това ниво. 30 минути за зареждане, както всички производители се целят е страшно много време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз така, за един прЕател само да попитам, някой замислял ли се е:

  1. Какво ще стане с (дъвкания от @ID A& @PRR) енергиен баланс, ако всички се качим на електрокари?
  2. Какво става с всички изчерпили ресурса си батерии?
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То и в момента е голям проблем това скачане нагоре надолу с баланса. 2000 MW дневно са горе долу двата блока на Козлодуй. А големите мощности не обичат такива резки подскоци.

Вероятно вървим към мегабатерии и бай Илончо може и да се окаже прав, дето строи такава в Тексас. В периодите с ниска консумация ще се зареждат, при висока ще дават към мрежата. ПАВЕЦ работи на подобен принцип, през деня произвежда ток, нощен помпа вода обратно.

За електричките се прокрадва мнение, че трябва да могат дистанционно да се спират, за да могат да облекчат мрежата при проблеми. Пак, бай ти Илон пък предлага батерията на колата да служи, като батерия за мрежата. Та още нищо не се знае. Засега можем да покрием потреблението.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@ID A, Иво, точно! Освен, че може да си зареждаш Тесла-та в гаража, при подходящо окабеляване, Тесла-та, може да се ползва като батерия на къщата в моменти без електричество. И т'ва, по спомен, вече е реално случващо се :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 32 минути, ID A написа:

То и в момента е голям проблем това скачане нагоре надолу с баланса. 2000 MW дневно са горе долу двата блока на Козлодуй. А големите мощности не обичат такива резки подскоци.

Вероятно вървим към мегабатерии и бай Илончо може и да се окаже прав, дето строи такава в Тексас. В периодите с ниска консумация ще се зареждат, при висока ще дават към мрежата. ПАВЕЦ работи на подобен принцип, през деня произвежда ток, нощен помпа вода обратно.

За електричките се прокрадва мнение, че трябва да могат дистанционно да се спират, за да могат да облекчат мрежата при проблеми. Пак, бай ти Илон пък предлага батерията на колата да служи, като батерия за мрежата. Та още нищо не се знае. Засега можем да покрием потреблението.

Ивчо, ама ако всички караме електрокари стават 20 000 мВ

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ице, ти всеки ден по 500 км ли въртиш? Реално ако не си на дълъг път, ще зареждаш веднъж седмично. И нека си го кажем право в очи, тези с много пари, ще карат големи коли с големи батерии. Тези с по-малко пари ще карат малки коли, с малки двигатели и малки батерии. Едно е 100  kWh батерия, като на топ нивото на Тесла, Ауди Е трон (95 kWh) и т.н. и друго Дачия с батерия 28 kWh или Еняка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не, Иво, не въртя.

Но я обърни регистрираните в България МПС по средно 25 км на ден (което е смешен пробег, но така отрязвам тези, които не се карат) и ги сметни в мегавати?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много ми е интересно (но няма как да ги питам производителите) - като толкова мислят за екологията , защо в нито един електрокар няма вграден соларен панел .. аз примерно има пробег до 10 км. и като си паркирам колата на слънце , от 9-17 ще възстанови и така ще мога да карам без да зареждам от мрежата повече от веднъж месечно , ама явно щото енергията от слънцето е безплатна :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи колко е голяма батерията. Дачията твърдят че постига 300 км градско, Теслата около 450. Едната е 100 kWh батерия, другата 28. Как се смята на ангро това? Зависи масово какво ще се кара.

Гена, един соларен панел е около 200 вата. На покрива ще сложиш 2, максимум 3. Производителността зависи от насочеността към слънцето. Да приемем оптималният вариант 3х200 вата на час са 600Wh. По 10 часа 6kWh.  Реално я ще направиш 1kWh, я не.

И все пак не си прав ?. Нисан Лииф има малък соларен панел отзад за поддръжка на стандартния акумулатор, който пък трябва за всичко на 12 волта. ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чичи, щото соларния панел няма да може да зареди дори таблета на теслАта ;)

@Izolini, пролетния и есенния сезон голяма драма с потреблението на ел. енергия мнооого рядко е имало, да не кажа, че е нямало. По друг начин стои въпроса зимата при -20 и лятото при +40 (това последните 5-7 години де).  Та, както хубаво си задал въпроса - ще го вапцаме. Хем електричките ще дърпат двойно, ако не и тройно ток заради отоплението, хем хорицата ще се топлят на ток, хем слънчице няма та да работят ФВЦ-тата и те така. Те не случайно "загубените араби" почнаха да строят мега ФВЦ-та в пустинята. Знаят, че петрола е до време и се подготвят за електрификацията. Не съм се интересувал как и къде смятат да съхраняват енергията за да имат и през ноща, но предполагам са го измислили. За България един ПАВЕЦ няма да реши проблема, а при масовото навлизане на електричките ще има брутални пикове между 18 и 22часа, заради масовото зареждане след работа. Всъщност и сутрешен пик се очертава. 

Мисля си за варианта в който батериите се зареждат в най-изънпиковите часове и или се подменят или реално се зареждат батерии в гаража от които после се зарежда и електрокарчето... Ама ще видим, времето ще покаже.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво , тесларите най-много лъжат за пробега .. тия 450 км. ще ги видиш ако я пуснеш от Еверест по инерция .. най-близо да зададения пробег , а в някои случаи и по-висок е Хюндай .

Пепи , пак си чел някаква свръхсекретна документация , ама няма споря с тебе да не развалям темата на електрокара ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, The Best Forman написа:

Пепи , пак си чел някаква свръхсекретна документация , ама няма споря с тебе да не развалям темата на електрокара ;)

?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Спокойно идеята на Гената може да се осъществи безпроблемно. Панели има на пазара дори по 450W и отгоре даже. По-скоро, би било яко, ако предния и задния капак е изграден като такъв панел. Тавана също, освен ако не е поръчан автомобила с джам отгоре. Тогава, вероятно наистина няма да има нужда от зареждане при къси маршрути.

Редактирано от zloQQ
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Такива панели ще помогнат, но няма да решат проблема. Така да се каже за 5 часа път ще добавят 50 км пробег.

Засега електричките ще са си граЦки аФтомобили с възможност за лека забежки. Засега.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.