Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Дискусии за електрически автомобили


ID A

Recommended Posts

Преди 1 час, Izolini написа:

Заради "прекрасната" инсталация до гаражите единия пусна нови кабели до своя гараж, тоя в съседния с БМВто се изцигани и се закачи от неговия. Е сега двамата се резбират кой-кога да зарежда, че вече кабеля веднъж каза "МЯЯУ!", добре, че не се запалиха. Щото на БВМ зарядното не се напъва много, ама зарядното на Мустанга се смята за прекалено умно и само променя циклите. А ако го пуснеш насила на малко зареждане на другия ден ти казваш "мяу!" и слизаш да буташ.

А тва е щот са малоумници,и не им се дават 100лв. за кабел,не е виновно енергото/мрежата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 468
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • PRR

    115

  • igeorgiev82

    84

  • joro-120L

    38

  • ID A

    33

Преди 3 часа, igeorgiev82 написа:

А тва е щот са малоумници,и не им се дават 100лв. за кабел,не е виновно енергото/мрежата.

Наистина, енергото нямат никаква вина. За сега. При масова електрификация, незнам.

Започваме от апартаментната инсталация, която не е оразмерена за такава консумация, защото:

Преди 3 часа, PRR написа:

7kW = (7000 / 230) / 0.9 = 34A

11kW = (11000 / 230) / 0.9 = 54A

22kW = 108A

 

А на мен бушона в таблото на улицата ми е 50А ...

 

Ще направим разбор на зарядно 7kW . Другите не се нуждаят от коментар.

За 1kW консуматор, сечението на кабела трябва да бъде 0,75мм2. Или казано просто - киловат - квадрат. При този консуматор ще трябва захранващ кабел 7мм2. Такъв стандарт не знам дали съществува, или не съм срещал такъв, затова и 6мм2 става.

Захранващия кабел на апартамент, до главния предпазител/50-63А/ на апартаментното табло е 6мм2. Токовите кръгове са с макс. 4мм2. Осветление 1.5мм2, други контакти, печки, бойлери 2.5мм2. При новото строителство не съм сигурен дали имат токови кръгове с 4мм2 и макса да е 2.5мм2. Преди, на старото строителство, панелките, слагаха токови кръгове с по 4мм2, щото се топлехме с акумулиращи печки, които са 4kW и ползват само нощна тарифа. Вероятно самоделната инсталация, пусната до гаража не се знае от какъв контакт/токов кръг/ е взета. Следващо, при такава консумация е необходимо твърда връзка или усилен монофазен контакт и щепсел. С обикновен шуко не става. Ще грее. А и на такъв щепсел не може да се монтира такова сечение кабел. Ще грее и цялата инсталация, поради недостатъчното сечение на проводниците. Практиката показва, че хората така зареждат и няма проблеми, но е против всякакви изисквания. Не трябва по време на зареждането да се включват допълнителни по-мощни консуматори, като печки и бойлери в съответния апартамент. Може и да се случи да изключват предпазители на токови кръгове. Там са макс. до 25А, има и 16А.

Трябва си трифазен ток.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ей запрете се! 7кВт монофазно има. 11кВт монофазно няма. От там са само трифазни. 22кВт трифазно съдържа в себе си 7 кВт монофазно.

Станциите до 22 кВт АС не могат да ограничават тока. В тях има един контактор и дефектнотокава защита автомат. Инвертора на колата си решава колко ток да дърпа, но да не превишава макса на станцията. Например кола с 11кВт, няма как да дърпа повече от 11кВт дори закачена на 22кВт станция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми хубуу. Кой е казал, че 7кВт монофазно няма.

Това какво общо има с хората, които ползват контакт от къщата/апартамента.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Самата станция 22кВт е около 2000 лв. На нея се връзват само 3те фази, нула и земя. Ще е глупаво да имаш къща и да не си сложиш станция.

Плюс топ марките кутията за зареждане, си върви със сменяеми кабел шуко, индустриален монофазен син, трифазен червен....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 11 минути, ID A написа:

Самата станция 22кВт е около 2000 лв. На нея се връзват само 3те фази, нула и земя. Ще е глупаво да имаш къща и да не си сложиш станция.

Иво, 90% от хората нямат трифазно. Апартаменти, невъзможно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 13 минути, joro-120L написа:

Ми хубуу. Това какво общо има с хората, които ползват контакт от къщата/апартамента.

Ами...нищо ?

На моя приятелка й преработих инсталацията, точно заради електрокара. От главното табло на къщата (32А главен) й дръпнах 2.5 квадрата жица и й монтирах второ табло с 25А предпазител и контакт, които са само за колата. Не че тя и преди не си зареждаше возилото, ама през 1.5 квадрата удължител, който проявяваше навика да става на нагревател ?
Честно казано не се сетих да проверя предварително колко ампера дърпа Спринг-а, но на 2.5 не грее жицата вече.
М/у другото и тя е от тези (дето се наговарят във Вайбър, нали така беше) които с прибирането бодва кабела в колата.

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До 7,4 кВт са монофазни. От там нагоре трифазни. На колата се подава същото напрежение, каквото ти идва в къщата, а в нея вече си има токоизправител, който и храни батерията.

При DC зареждане, директно се пълни батерията, но там цените са брутални.

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам само що се хвърляме на големи киловати да зареждаме,та чак и DC зареждане се коментира.Хората си оцеляват и на шуко (2кв.).Пичове,тва не е пистолета на колонката да го държиш докато заредиш?.

Минимум 8ч. от денонощието колата на всеки седи като паметник в гаража и всеки спи,яде,еВе и всякакви други щуротии?.Та за тези часове,изразходваната батерия през деня,пак ще ти е възстановена сутринта.

Разигравате някакви апокалиптични сценарии.

Тетките в Енергото,като чуят,че искаш да увеличиш партидата за зарядна за автомобил,изцъклят очи?.Ама като им кажеш ще правя подово или ще слагам струг?.Няма драми.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 14 часа, ID A написа:

Ей запрете се! 7кВт монофазно има. ...

Никой и никъде не е писал, че няма. Само дето, като пуснеш 7kW да зареждат колата и ... забравяш за топленето и готвенето. Защото имам термо помпа (3kW), печка (2kW+), осветление, котлони и ... бушона отдавна е паднал. 

Отделно, че като се съберем 3-4 такива съседи и пиковата консумацията на квартала се е качила над двойно, да не кажа тройно, а това не е предвидено в момента и ще доведе до "падане" на трафа. И ще се редуваме кой кога зарежда, докато стигнат да ни "ъпгрейднат". 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 13 часа, igeorgiev82 написа:

Тетките в Енергото,като чуят,че искаш да увеличиш партидата за зарядна за автомобил,изцъклят очи?.Ама като им кажеш ще правя подово или ще слагам струг?.Няма драми.

Само най-големите професионални стругове са 7kW, масовите професионални са по 3.5kW и с тях драми няма.

А в 21ви век да си правиш подово с ток е доста безумно ;) Да не говорим, че със 7kW подово ще пържиш яйца :D 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, PRR написа:

.... Само дето, като пуснеш 7kW да зареждат колата и ... забравяш за топленето и готвенето. Защото имам термо помпа (3kW), печка (2kW+), осветление, котлони и ... бушона отдавна е паднал. 

Отделно, че като се съберем 3-4 такива съседи и пиковата консумацията на квартала се е качила над двойно, да не кажа тройно, а това не е предвидено в момента и ще доведе до "падане" на трафа.

Пепи, както писах по-горе, захранващият кабел до таблото в апартамент, стандартно е 6мм2. Допустимото му натоварване е до 8kW.

Това е и полезната мощност, която може да ползва абоната и е предвидена за мрежата. Трафа се надявам да е с параметрите от преди, когато се топлехме с акумулиращи печки. 4kW печка и 3kW бойлер на нощна тарифа. Гарантирани 7kW в почти всеки апартамент по едно и също време. Затова мисля, че Енергото на този етап държи.

Иначе съм съгласен с написаното. Просто за сега няма толкова зарядни в действие и проблема най-вече е в инсталацията на жилищата/абонатите.

п.п. Работата с домашните зарядни е сериозна. Като ти гледам консуматорите, направо си за трифазно захранване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно е, че трябват компромиси. Аз съм с 15кВт трифазно на къщата и се изкушавам да се ъпгрейдна до 30 кВт, за да могат и от енергото да си правят разчетите. Аз не мога в момента да си осигуря 7кВт монофазно зареждане. Макс 3.6кВт което би вдигнало времето за зареждане двойно. С обикновен контакт от 2кВт някоя по голяма батерия и ще я пълниш 2 дни.

Но колите са предвидени да се зареждат от 4 до 7 часа, на макс АС ток. Тогава след полунощ  няма нито печки и други големи консуматори. И това ще ти осигурява ток за 2,3,4 или дори 5 дни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То доста се отклонихме от темата, ама ... Дори да приемем, че "тогава" сме харчили 7kW и системата е издържала, то сега не говорим за 7, а за поне 11, да не кажа 15kW. Все пак става дума за зарядна станция (7kW), поне два климатика (2kW да ги пишем общо), бойлер (3kW), печка (2kW+) и други дребни електроуреди (500W общо), т.е. 14.5-15kW ... Отделно, че "тогава" още не са били построени "новите" 15 блокчета в квартала. 

И горното е на ниво квартал. Когато отидеш на ниво енергиен оператор нещата стават доста "грозни". Долу е картинка за консумацията за последните 20-ина дни. Ясно се виждат сутрешния и вечерния пик. С масовото навлизане на електромобилите тази графика ще се изкриви доста и вечерния пик ще стане доста по-висок. Както и сутрешния де, защото ще има не малко зареждащи на работното място или в къщи. И, докато дневния можем да приемем, че ще се поема донякъде от ФЕЦ-овете (25% по обяд, не е лошо), то нощния е доста по-труден. Дано докато стигнем до този момент ПАВЕЦ-а е оправен. Не, че и без него не може, ама ... системата ще е малко по стресирана и ще ползваме доста повече ТЕЦ-овете, които са силно екологични :) 

image.thumb.png.b358d74fb543f43445d9220cf2c4d825.png

image.thumb.png.05d921f25871299952cc111f23f5271d.png

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 минути, ID A написа:

Аз съм с 15кВт трифазно на къщата и се изкушавам да се ъпгрейдна до 30 кВт,

Аз не бих го мислил това, а бих действал. Въпрос на време е, а има опасност, докато се натуткаш, от енергоразпределителното дружество да ти кажат "но капацитет" ;) 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, PRR написа:

бойлер (3kW), печка (2kW+)

Надявам се не стопанисваш ресторант,та печката да ти работи 24/7?.

Моят бойлер и моята печка работят по-2-3часа вечер през другото време ги изключвам.Изключвайте ги и вие,не е нужно да работят нон-стоп,особено печката?.

Ей ти 5кв. мощност за 8-9 часа докато спиш?.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с изключването на обемен бойлер е най-голямата грешка. Е, освен ако не се къпеш само в неделя, тогава става.

Моя бойлер е проточен. Като се включи гръмва на 21kw. Ама поне съм сложил електроника да гаси котела на парното, че той е 10 и като работят двете едновременно бушоните се топят.

Хора, нищо не ни е сметнато/предвидено за зареждане на тролеи пред къщи или в гаража с бързи зарядни! На къщите, които в момента строя за един датски инвеститор, в проекта нямаше захранване за зарядни станции на паркоместата, предлагах ги на собствениците допълнително! 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 38 минути, igeorgiev82 написа:

Надявам се не стопанисваш ресторант,та печката да ти работи 24/7?.

Моят бойлер и моята печка работят по-2-3часа вечер през другото време ги изключвам.Изключвайте ги и вие,не е нужно да работят нон-стоп,особено печката?.

Ей ти 5кв. мощност за 8-9 часа докато спиш?.

Не, не работят 24/7, но вечер готвим/топлим яденето, ползваме топла вода, ако имах ел. возило щях да съм го боднал и него да се зарежда (а да мога да го карам на следващия ден), а отоплението ми работи 24/7. Т.е. във визирания период, т.е. между 18 и 20часа, ще сме включили всичко и постепенно ще го изключваме. Просто с ел. возилото вечерния пик става по две, а при тия с по-мощните станции и по 3+. То не случайно пуснах графиките от ЕСО, ама кой да гледа ;) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 минути, Izolini написа:

Това с изключването на обемен бойлер е най-голямата грешка.

Защо?От години така процедирам.След работа към 5-6ч. го включвам и преди лягане го изключвам,и така всеки ден.Нито съм забелязал сметката да ми се е увеличила,нито някой ми е казал,че съм се вмирисал?.

преди 8 минути, Izolini написа:

или в гаража с бързи зарядни!

Никой не говори за бързи зарядни(DC).То там е ясно,че "няма да стигне тока".Ама па и кой ще е толкоз луд да извади 20-30к лв. за зарядна станция?.

Говоря за АС зареждане.Искаш от Енергото да ти увеличат партидата на 15кв.монофазна,щото е най-евтино и повече няма смисъл(и те идват и ти сменят бушона със 63А?)Опъваш един 6кв. кабел,слагаш бушонно табло и си готов.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И зареждам акумулаторна прахосмукачка, да си бръмкам с нея. 

Само ти не говориш за бързи зарядни.

Но пък - да бях чел внимателно, че това, което не съвпада с твоето виждане не съществува. Взимам си бележка! Гьонтер

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 минути, igeorgiev82 написа:

Говоря за АС зареждане.Искаш от Енергото да ти увеличат партидата на 15кв.монофазна,щото е най-евтино и повече няма смисъл(и те идват и ти сменят бушона със 63А?)Опъваш един 6кв. кабел,слагаш бушонно табло и си готов.

Ееее, тук изтрепа рибата! Я се обади на "Енергото" и ги питай дали така ще станат нещата. И как точно ще се съгласят инсталация предвидена за 11kW просто да ти сменят бушона без да подмениш и кабелите :D Нали утре ще се запалиш и ще ги съдиш! И с право. 

И, след това гениално включване мисля просто да те игнорирам. Нищо лично ;) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 минути, PRR написа:

между 18 и 20часа, ще сме включили всичк

Охххх,уморих се вЕрно!

Абе човек,защо включваш всичко като се прибереш(и колата).Колата си я включваш(настройваш да се включи,може и това?)след като вече няма да имаш консумация от пусти печи,котлони,фурни,и тя ще се зарежда докато спиш,еВеш,пиеш ракия,или каквото там правиш от 24:00ч.-06:00ч. освен ако не готвиш,не претопляш ядене и в тоя диапазон?

За отопление не съм казвал нищо,то трябва да работи.

 

  • Объркан съм 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 16 минути, PRR написа:

И как точно ще се съгласят инсталация предвидена за 11kW просто да ти сменят бушона

Ами нали за това подаваш заявление бре?

Те си правят проучване,може ли-не може ли.Но е факт,че единственото,което правят срещу 400лв. е да ти сменят бушона?

  • Объркан съм 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, igeorgiev82 написа:

единственото,което правят срещу 400лв. е да ти сменят бушона

Абсолютно! Това съм го гледал лично, съвсем скоро. Поговорихме си и казаха, че от таблото директно дърпат кабел за зарядната станция с подходящо сечение и няма проблем, защото това е единственото трасе, което ще е натоварено. Ако искаш повече трасета, за други машини, станции и т.н. вероятно ще трябва или преправяне на инсталацията, или пускане на нови кабели и ако е необходимо - ново табло... Та, наистина сменят предпазителя само за малко увеличение и при конкретно задание в случая. Дали е частен случай - не знам, но предвид навлизането на електрокарите, все повече хора биха искали просто една зарядна станция в гаража и това вероятно е решение...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 2 часа, zloQQ написа:

Абсолютно! Това съм го гледал лично, съвсем скоро. Поговорихме си и казаха, че от таблото директно дърпат кабел за зарядната станция с подходящо сечение и няма проблем, защото това е единственото трасе, което ще е натоварено.

Това може да стане само от главното табло с електромерите, ако е блок, кооперация или общежитие. За къщи също, от таблото с ел. мера. И пак зависи колко квадрата е отклонението към главното табло от стълба или подземното трасе за захранване на всички абонати, живеещи там. Квадратите са сметнати за всички абонати общо, асансьори и др. Дано да има резерв. 7кВт+ на абонат не са малко. За последните желаещи може и да няма. :)

 

Преди 2 часа, zloQQ написа:

... предвид навлизането на електрокарите, все повече хора биха искали просто една зарядна станция в гаража и това вероятно е решение...

Горе писах нещо, но нали един ден щем нещем масово ще минем на ток. За това не се ли мисли, или ден за ден.

Ако става въпрос за единствена станция в целия гараж, няма проблем за мощност. Въпроса е как ще си делят плащането на тока/може и на принципа на крайпътните, с жетони, монети и не знам какво, като кафе машина/ и записването за ред за ползване, месец преди това. Може и да им го начукат "промишлен". ;)

Не знам какво ще правят хората в блокове, кооперации без гаражи.

  • Одобрявам 2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.