Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Динамика (максимален въртящ момент) / изпреварване и пр.


mathematician

Recommended Posts

Колеги,

 

 

Да питам какво значи този показател "Максимален въртящ момент" и как се тълкува?

 

И да питам как се държи Отавията с 1.9 ТДИ на при изпреварване с пълен автомобил. И има ли това връзка с горния термин.

 

Питам защото един приятел караше Авенсис 1.6 бензин 110 коня май беше. И това е малък двигател за такава голяма кола. Вика, че като е с цялото семейство и багаж, няма изпреварване. Т.е. че той не можел да изпреварва, щото колата набира като ладия. Става въпрос за извънградско, разбира се.

 

Предполагам, че 1.6 бензина на Октавията ще се държи по същия начин. При Шкода не можах да намеря някакви данни. Примерно, Форд дават за колко време колата набира от 50 до 100 км/ч на 4-та предавка. С най-малките двигатели ти трябва повече от половин минута да вдигнеш тази скорост. Виждал съм сравнения за колко време набират дадена кола от 60 до 100 км/ч (това, което ти трябва за изпреварване най-често). Обаче за Октавия не можах да намеря нищо подобно.

 

Та ако може да дадете мнения или някакви данни.

 

Бензина или дизела е по-добър в този случай?

 

Как се държи Октавията когато ти трябва скорост при изпреварване на извънградско. Ами ако има 400 кг. допълнителен товар, ще може ли комфортно да се изпреварва пак?

 

 

 

Благодаря предварително.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, аз карам Октавия 1.6 бензин и мога да ти кажа, че няма проблеми с изпреварването с натоварена кола. Просто включващ на четвърта и изпреварваш :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз карам кола и нямам проблем с изпреварванията, ама и друго ще напиша ;)

Момент на сила, наричан също въртящ момент или само момент, е физична величина, изразяваща въздействието върху въртяща се система на сила, разположена на разстояние от нейната ос на въртене. Той е равен на произведението на големината на силата по разстоянието от нейното направление до оста на въртене. Това разстояние се нарича рамо на момента. Тази зависимост може да се представи и като векторно произведение на силата, действаща в дадена точка, и радиус-векторът на точката:

M = F x r

В Международната система единици моментът се измерва в нютон метри (Nm).

 

Това е малък цитат ;)

Максималния въртящ момент е "теглителната" сила на колата. Колкото по-рано се достигне този момент, толкова по-добре (когато имаш нужда от теглителната сила). При Октавия 1.6 75kW или 101 конски сили, максималния въртящ момент е 148Nm и е на разположение след 3800 об/мин. При 1.9 TDI 81kW или 110 конски сили, максималния момент е 235Nm (ако не се лъжа) и се дстига при 1900 об/мин. Такааа - вярно е, че дизелите са по дифолт бавнооборотни, но при каране на извънградско на 5-а предавка, дизела достига по-бързо (така мисля аз) максималния въртящ момент (ако изобщо е паднал под него), който освен всичко е и по-голям от на бензиновия...Защото при спокойно каране държиш, около 1700-1800 об/мин. И със съвсем малко ускорение, получаваш максималния въртщ момент на разположение. При бензина, ако караш лежерно и държиш 1800-2000 об/мин. и се наложи да изпревариш, задължително слизаш поне една предавка, защото ако чакаш да набере скорост, ще разбереш, какво е изпитал приятеля ти с Тойота-та. Не говоря ако си я държиш в обороти колата де - тогава си го имаш на разположение максималния момент.

Фактите при мен са: Карайки до Варна, не слизам от 5-а почти никога, защото само с леко натискане на педала, колата ускорява доста добре и изпреварването не е проблем. Ако се наложи обаче, се слиза - все пак, изпреварването е маневра, която трябва да се предприеме и извърши максимално бързо и по най-безопасния начин за мен и другите участници в движението...както пише в ЗДП ;) И това, че в колата има 4 човека с по един огромен сак, нямаше значение. При карането на 5-а, комп-а показа разход 5.0 и средна скорост 103 км/ч. Е за това обичам да карам дизел на 5-а...кееееееф! И все пак, да не забравяме, че дизела е с принудително пълнене ;)

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Искам само да вметна.

zloQQ го е описал много добре.

Наистина при дизела при много по ниски диапазони на оборотите се достига максималния въртящ момент.

Но ако не бъркам в крайна сметка всичко зависи от предавателното число на всяка предавка.

Карам малко по спомени и не съм напълно теоретично подкован :)

В крайна сметка зависи и как ще са наредени скоростите, а и основното -

как ще ги използва зад кормилното устройство :smt022

Защото ако 5 е много дълга и някой те засече при изпреварване или не прецениш , там може би ще се загуби малко от чара на дизела ( аз нямам турбо както някой други хора ;) ) и ако съвсем леко напуснеш диапазона на обороти е необходимо да не казвам задължително минаването на по ниска - но тогава скача като газелка:)

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега zloQQ,

 

Благодаря много за разяснението. =D> =D> =D>

 

Щом успях да го разбера, значи е добро. ;-)

 

 

Да направя 2 уточнения, че съм се издънил нещо.

 

Първо към чичко Форд, извинявай ама съм гледал в друга колона в табличката. Та 1.6 бензин на Форд от 50 до 100 на 4-та предавка набира за 13.3 сек. Иначе от 0 до 100 за 11.9 сек. Няма никакви 30 сек. Тотална грешка от моя страна. :oops:

 

Второто уточнение е, че все пак става въпрос за Авенсис 2-ра ръка на 200 000 км., модел около 2000 год.

 

 

 

Благодаря за отговорите още веднъж.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво на zloQQ - добро обяснение :smt017 Аз ще кажа същото като него, ама на чист български :mrgreen: Въртящият момент е това, което те лепи за седалката и това, от което зависиш при рязко изпреварване, изкачване на баир и т.н. Има и други фактори, които характеризират поведението на колата на пътя като скоростната кутия например, но те не са чак толкова определящи, в смисъл такъв, че голям върт. момент при един автомобил не може да бъде компенсиран при друг с по-други скорости (най-общо казано).

Във връзка с това не те съветвам да си купуваш Октавия 1.6 бензин, защото е меко казано тромава и ще ти се налага честичко да се съобразяваш с малкият й мотор. Освен това специално за бензиновите мотори - по-малките харчат по-малко, но само ако не ги настъпваш и не товариш колата. Започнеш ли да искаш "вървеж" от тях, те започват да харчат наравно, че и повече от по-големите си събратя, като обаче са подложени на доста по-голямо натоварване от тях. За да подкрепя написаното с факти ще посоча горният пост на zloQQ и към него ще добавя, че 1.9TDI двигателя е с (ПОПРАВЕНО) 250Нм въртящ момент, а на който не му се чете нагоре - 1.6 бензин - 148Нм...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За да подкрепя написаното с факти ще посоча горният пост на zloQQ и към него ще добавя, че 1.9TDI двигателя е с 330Нм въртящ момент, а на който не му се чете нагоре - 1.6 бензин - 148Нм...

 

И ти не проверяваш фактите като мен или си гледал(а) в друга колона. :oops:

 

250/1900 т.е. 250Нм и при 1900 оборота се достига. Поне така е според брошурата. А на бензина е 148/3800.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Второто уточнение е, че все пак става въпрос за Авенсис 2-ра ръка на 200 000 км., модел около 2000 год.

Благодаря за отговорите още веднъж.

 

Проверка в нет-а показва > 235 Nm на този двигател 81 kW/110 к.с. Иначе и аз говоря за моята кола. 2000 г. 190+ хил. км. ;)

Ако си поддържаш колата, няма значение коя година и колко км. си навъртял. Миро пердаши с Хашек с 200!!!

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми ще се опитам да го обясня по-простичко.Представи си един бегач , на който натискаш със силомер педалите-натискаш,движи се и силомера показва натиск(измерващ се в нютони.При автомобила се измерва същата тази сила,но там няма кой да го натиска със силомер,а го дърпат гумите,така,че се измерва на гумите(за да е по-лесно за смятане нормално се дава тази сила на вала).А сега следва въпроса какво е мощност и защо адски често я бъркат с въртящия момент.Ми мощността е функция от въртящия момент по оборотите.Представете си пак бегача и силомера и си представете,че вариант А е турбо дизел,а Вариант Б бензин и двата двигателя са с еднаква мощност и перфектно сметнати скоростни кутии.Както се разбрахме колко силно ще дръпнем зависи от въртящия момент,а колко продължително от оборотите(тва е малко неточно ама иначе е трудно смилаемо).Тоест при дизела натискаме силно,но по-кратковременно,а при бензина по-слабо,но по-дълго,но резултата е че бегача е достигнал горе долу еднаква скорост за почти идентично време(тва натискане по времетраене е работа(мощност).Та горе долу се разбрахме какво е мощност,обороти и въртящ момент.Сега да кажа нещо са скоростите-пак сме на бегача-ние(мотора)въртим коляновия вал(педалите) с колкото сила(въртящ момент)и скорост(обороти) за да задвижим главния венец(скоростната кутия),който задвижва задния венец(диференциала).От там ясно сменяме венците скороста се увеличава,усилието също докато не достигнем предела на възможностите си(максимална скорост)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А сега примерно да сравним мощност с повече обороти с мощност с повече въртящ момент.Хващаме 1.9тди и 1,6 примерно.Тръгваме-1ва и при идеални условия 1,9тди стартира по-добре,но бързо губи устрем и е застиган от 1,6,която е тръгнала по-бавно,но с течението на времето вместо да губи устрем го увеличава.1,9тди включва втора и пак му идва силата издърпва,на 1,6,който пак догонва на високите,И така дизела в придърпва в началото на всяка скорост,а бензина конпенсира в края и.Но поради по-малкия си полезен диапазон на работа скоростите на дизела са по-дълги и особено на 4,5,6 на дизелчето му става доста тегаво.Там 1,6 с по-късите си скорости издърпва на дизела,до теоритичната им еднаква максимална скорост.Теоритично погледнато оборотния двигател набира по-бързо от този със въртящия момент.Доускоренията обаче са друга бира-там дизела е много по-напред просто защото трябва да се преодолее и инерционния момент,за което е нужна сила-при кратки изпреварвания двигателя разчитащ на въртящ момент се чувства като много по-мощен оборотен такъв

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много хубаво си го написал :smt017 Остава да включим и катеренето на баир. На базата на твоите примери бих заключил така - бензинката докато се развърти, дизела вече ще се спуска от другата страна на склона :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В случая с 1,6 е така,но да се вземе под предвид,че това си е адски базов бензин.Има Технологии като Ванус и Втек,като ФСИ и всякакви други хватки да се вдигне въртящия момент в ниските и да се качи редлайна.Турбодизела е далеч по-ограничен в оптимизациите.Технологията,която решава огромния проблем с невъзможността да се развърти до високи обороти дизела(от там малка мощност) е измислена,но адски сложна и скъпа(каскадното пълнене).По принцип Фаг са пионери при нея,но явно нямат ноу хау,а и не искат да набиват пари(може би просто философията на фирмата клони към бензиновите коли).

 

ПС:Принципно всеки автомобилен ентусиаст трябва да прочете секцията Бест оф на bmwpower-bg.net и особено постовете на юзъра alx.Полезно е,приятно е.В горните постове използвам негово сравнение-за колелото и венеца и подобен стил на писане(сухите наименования и факти са неразбираеми).

Най-добрата тема http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?t=13753

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За да се развърти дизелов двигател и да има тяга ОТ-ДО има няколко вариянта!

Монтирането на по-голям интеркулер винаги е положителна стъпка, особено, когато двигателят е с тунинг-чип, защото по-високото налягане на турбото означава и по-голямо загряване на въздуха. Преправянето на изпускателната система на автомобила няма да даде осезателен резултат - при дизеловите двигатели най-големият рестриктор е самата турбина. Дизелите се въртят до сравнително ниски обороти и въобще оборотният им диапазон е по-къс и поради тази причина производителите подбират турбо-компресори, които да вдигат налягане максимално рано. Проблемът е, че тези турбо-компресори са малки и не могат да задържат налягане след 2500-3000 оброота. От там идва и усещането за бързо и агресивно тръгване на колата, след което много бързо двигателят започва да "тъпче". Това може да се промени с по-голяма ball-bearing турбина.

И ако имаш всичко това накуп-си е....ма.... и печка!Кои знае как ще отива? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно е, че никога на тоя свят не можещ да имаш всичко,но можеш поне да опиташ.Поради неефективното си газоразпределение и сравнително тромава конструкция дизела не може да постигне високи обороти.Спомена се за смяна на турбината с по-голяма такава,но ефекта от подобна интервенция е неприемливо нисък като процентно отношение.Слагането на още една турбина също не решава въпроса с падането на мощността след 3к.Слагането на друг тип турбина(почваща да дърпа по-късно) води със себе си проблема наречен турбо лаг.Слагането на по-голям интеркулер при такава манипулация е задължителен,но това само засилва още повече лага.Никой производител не произвежда дизел по такъв начин поради простата причина,че лагавата кола е много по-опасна,по-трудна за каране и най-вече харчи доста повече,Но от друга страна дисела се развива-първия пробив беше системата за високо налягане при подаване на горивото(помпа-дюза,комън рейл),после измислиха Турбото с ВТГ и най-накрая БМВ искара каскадното пълнене.Какво представлява каскадното или последователно пълнене-адски сложно ,но гениално техническо решение-два различни турбокомпресора работещи в различни работни диапазона.Защо е гениално-защото се съчетава ефекта мощност без лаг.Как работи системата-при ниски обороти се включва първото турбо,което при достигане на гранични за него стойности бива подпомогнато от второто турбо,коетослед като преодолява началната слабост(колата не усеща защото през това време и първата турбина работи) натиска до края на полезния работен интервал

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Двигателите най-общо се делят на късоходови, дългоходови и т.нар. "квадратни" - основа на класификацията е отношението диаметър на цилиндъра/ ход на буталото.

Колкото по-дълго време газовете натискат буталото при работния ход, толкова по-голям е въртящият момент( силата по рамото, както по-горе някой обясни)

По-дългоходовите двигатели имат по голям въртящ момент от по късоходовите при еднакъв работен обем.

"Квадратните" двигатели пък са най-еластични - почти няма провал между областа на максимален въртящ момент и областа на максималната мощност.

Едни от най-удачните и еластични двигатели са ладовият 76x76 и този на 120L - 72x72.

Всичко което е късоходово се води "миксер" - добре се развърта, но започва да тегли в диапазона на максималната си мощност.

Дългоходовите - обратно - водят се "камионски" - теглят веднага, но по-дълго се развъртат.

Всичко туй се отнася разбира се за 4-цилиндровите редови мотори, 3- и 6-цилиндровите са друга бира, там работните ходове се застъпват и както вече стана дума Шкода имат един странен HTP 3-цилиндров двигател.

Който се е качвал поне веднъж в Деу-Тико знае за какво иде реч - това е машинка, дето няма и 800 cc ама дърпа като дзвяр - 3-цилиндрова е :mrgreen:

 

Дизеловите поначало се проектират дългоходови, изглежда за да се постигне високата степен на сгъстяване( 22 и нагоре) за добра икономичност и прочие съображения.

 

Тези въпроси отдавна тормозят инженерите, досега само автомобил с парна машина или с парна( газова турбина) е успявал да запали колелата, когато е подпрян на стена с предната си броня - огромен въртящ момент.

Нормалните ДВГ-та обикновено гаснат, макар веднъж да гледах как един фолксваген-микробус се мъчеше да изрути някакъв тухлен зид, а шофьорът не виждаше какво става и се чудеше, че моторът реве, гумите пушат, а не мръдва :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.