Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Спортни разпределителни валове: градуси,лифт и графика.


Skoda 130LR/h

Recommended Posts

Реших , че има много хора които не знаят за спортни валове  и тяхното значение във един 4 тактов ДВГ. Пускам тази статия тук;

 

 

 

Копирано от YSR-BG.net
Nik40 написа:
Здравейте, предполагам много то ентсуастите запалили се от звука на някой ВРЦ И WTCC автомобили са се чудели защо плякат, на ниски обороти на ПХ- празен ход.

Първо за да сдобиете представа, какво пиша по-долу трябва най-малкото да знаете 4 те такта.

Първо геометрията на Газоразпределителния механизъм е в прака зависимуст с мощността и въртящия момент. Както, кога да идва силата на колата - при какви честоти на въртене, така и самата тяхна стойност.
Той се явява определящ фактор за мощността и характеристиките на двигателя.

Конструктивно заложено е на клапаните, чрез който се пълнят и цилиндрите (смукателни клапани) с Гориво въздушна смес да се отварят по-рано от ГМП - Горно мъртво положение. Чрез, което се осъществява инерционно пълнене. Как става това- Буталото се движи нагоре, пък пълним цилиндъра :?

В цилиндъра херметически затворен, налягането е по-ниско от атмосферното. При отваряне на Всмукателния Клапан, газовете изтичат от среда с по-високо налягане, в среда с по-ниско. Точно тази разлика в наляганията кара газовете да навлизат в цилиндъра, независимо, от това, че буталото се движи нагоре.

Градусите на Газоразпределителния механизъм  са времето през което клапаните са отворени според завъртането на Коляновия вал. Има едни предварения по-горе обясних за каква цел са ... Примерно всмукателния клапан се отваря от 12 гр. преди ГМП  и се затваря 40 градуса след ДМП.

Изчислява се по следният начин :
Коляновия вал се завърта на 180 градуса. За тези 180 градуса, буталото прави ДМП-ГМП-ДМП или два такта. Сега намесваме и предваренията в отварянето на горивния клапан преди ГМП, и закъсненията който стават след ДМП.
180+12+40= 180+52= 252 градуса.

Няколко примера, да осмислите нещата ... Примерно на джипа приложението му е в гората или по-калните пътища и стръмни наклони. Там скороста е по-малка и охлаждането на мотора е по-бавно .... Ако го държим постоянно на пълна газ с ниска скорост примерно на 1 ва, то има опасения да прегреем двигателя или да износим съединителя и много други работи, който влиаят значително на надежността. За да осигурим силата на джипа да е в ниски обороти, то трябва да изберем, разпределителен вал с по-малки градуси. Примерно 220-230 гр. Това е достатъчен вал, за ресурс от въртящ момент от ниските 1300-1500 оборота, до стръмни 3500. Повече не ни трябва ... все пак няма къде да се състезаваме по-разровените пътища.


Ами за шосейна или пистова бегачка, която да пълни цилндрите пълноценно до примерно 9000 оборота, ще ни трябва вал с значително по-голями фази- градуси 320-340 ... Там въртящия момент, може да се е изгубил в ниските, до 3000-3500 хич да я няма, ама от там нагоре Графиката става все по-стръмна и все по, докато не достигне максимални обороти. Ето, че идва времето да намешаме и лифт-а - проходното сечение, това е разстоянието м/у гъбата на клапана и леглото.


Колкото по-голямо е, толкова по-добро пълнене на високи обороти Съответно:
Колкото по-малко толкова по-добро пълнене на ниски обороти.
Защо
 
: Защото при един двигател с висок въртящ момент при ниски обороти му е нужен силен поток на газовете.

За мотори чийто въртящ момент е изтеглен в максималните обороти за двигателя, примерно 7500-8000 , е характерно по-голямото проходно сечение. Защото при тези обороти вакуума е предостатъчен ( за разлика от ниските- който вече са са изгубили) и не се усеща лошия ефект от широките канали.


Цяла наука е проектирането и изчисляването на един двигател, според средата и условията при който ще работи. Щом промените едно нещо, то трябва да промените и друго нещо, за да усетите оптималния ефект от занятието ... Абе голяма краста е това!!!

Ще обесня графиката в най в ляво от следната снимката - http://www.snimka.bg/photo.php?photo_id=12862449.

 Синята ивица е със следните две стойности, който се отнасят за ПРЕДВАРЕНИЕ на отварянето на клапана преди ГМП и продължителното отворено състояние след ДМП- ЗАКЪСНЕНИЕ!

Двете стойности на синята графика са :28/89.
28 градуса предварение на Всмукателния клапан.
Отворен е в целия диапазон максимално, докато буталото слиза надолу, От ГМП към ДМП, дори след като буталото си промени посоката от ДМП към ГМП продължава да бъде отворен ! Клапанат се затваря 78 градуса след ДМП.

Това е продължителността на отвореното състояние при такт сгъстяване- 28+89= 117 градуса . 117 сумарно сметнато със стойноста през която се извършва такта сгъстяване 180 градуса спрямо завъртането на коляновия вал, излиза, че вала е 297 градуса. Точно както пише и в самата графика.

Характерно за разпределителните валове е, да не отварят по-рано Всмукателни клапан най-много 50 градуса преди ГМП. Ако се отвори 70 градуса преди ГМП клапана, а буталото още е под ускорение и шпори ГВС то, което с голяма скорост излиза през изпускателния клапан (от предходния такт- изхвърляне) ще се наблюдава спад в коефициента на пълнене. Или иначе казано този вал, няма да е толкова ефективен, колкото вал-а който отваря клапана по-късно към 35-40 градуса преди ГМП

Момента в който се наблюдава това явление двата клапана да са отворени, има техническия термин - презастъпване на фазите . Също така и тяхното време, докато са отворени заедно, преди да се затвори изпускателния клапан имат някаква стойност на продължителност в градусите спрямо завъртането на К. вал, а в този случай с този 297 градусов вал презастъпването на фазите ни идва с продължителност 78 градуса.
[/color:e79fd160c8]

Червената ивица в същата графика за мотора 1,8 се отнася за отворените положения на изпускателните клапани спрямо завъртането на коляновия вал.
Двете стойности са : 72 и 45. Изпускателния клапан след извършването на третия такт (работния) наричаме го работен, защото чрез запалването на сместа чрез принудително подаване на искра в цилиндъра, ние най-после извършваме механична работа.

Изпускателния клапан се отваря 72 градуса преди ДМП, докато сместа се разширява и температурата в цилиндъра ръсте съответно и натиска върху площа на буталото също. До момента, когато се отвори изпускателният клапан. След като отворим изпускателния клапан се получава самоизтичане на вече изгореното гориво и спад в налягането, но буталото почва да се движи от ДМП към ГМП, клапанат също е все още отворен и процеса свършва, чак 45 градуса след ГМП.

Старал съм се да го напиша по максимално прост и смилаем начин за хората ентусиасти дори с не-много познания.

Темата е написана от Nik40, Благодарим smile.gif

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дрън-дрън - извинявайте за израза. Мен би ме било срам от такъв текст. Освен това, не е и верен. По-добре го изтрийте и вместо него четете това: http://site.rally-club.bg/articles/tech.htm

Редактирано от txl
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Върши работа, и е обяснено достатъчно ясно.

Все пак авторът не е спец по ДВГ, така че и да е сбъркал - а има няколко грешки - нека да му е простено.

Какво следва от това обаче - че шосейната бегачка ще дърпа слабо на ниски обороти, ще прикихва, оборотите й на празен ход ще са нестабилни, и други такива - ами нормално е, на нея силата й е във високите обороти. За сметка на това не се гледа нито особена икономичност, нито екологични съображения - а се гледа мощността, и то при високи обороти. 

Джипът - силата му е в ниските и частично в средните обороти, пък и джиповете по-добре да им се слагат дизели, че повече да дърпат, особено както са с трансмисии 4х4, където има повече загуби.

За обикновените коли - там най-важното са средните обороти и комфорта, тоест моторът трябва да работи тихо и стабилно на ниски обороти - та и това трябва да се има предвид.

Като се намесва и екологията - голямо припокриване означава недоизгаряне на горивото, и повече вредни вещества в отработените газове.

Разбира се, има и вариативни газоразпределителни механизми - ваносът е типичен пример, а има и други. Като с  тях икономичността и мощността расте - но се усложнява конструкцията, и пада надеждността на мотора.

Но не може всички хубости накуп - и затова се търси компромис!  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм с вас ! А статията винаги може да се коригира и коментира към по-добро...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.