Jump to content

skodaclub.bgskodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Оборотомер?


nutter

Recommended Posts

Здравейте,

 

Реших да си намеря малко играчка за свободното време и да обзаведа фелата с оборотомер. Купих си нещо, което ми се стори подходящо от eBay, тоест такова, което изглежда така:

 

vTs2v9j.jpg

jIMDdHg.jpg

 

Сега въпросът обаче е къде да включа тази чудесия...

 

За захранването теорията ми е, че може да отиде при бушоните и по конкретно този на компютъра(20 по-долу), който би трябвало да играе, когато колата е на контакт:

OBrr9Gh.png

... а за замасяването някъде има точка, около кормилната колона, която ще намеря.

 

Само че след това, остава да разбера къде отива "зеленичкият" кабел за сигнала - не смея да цитирам какво съм чел, за да не се изложа, затова се надявам, че някой може да ми обясни на чист български къде трябва да отиде точно. Последната теория ми беше за датчик на Хол, който се намира някъде на картинката по-долу, само че нито знам коя от трите жици на щекера е, нито смея да режа, преди да разбера:

 

QUNPFP8.png

 

 

Последният проблем е как и откъде ще прекарам кабела за сигнала...?

 

Ще съм много благодарен на всякакви конструктивни съвети относно всички въпроси...

 

Благодаря предварително!!

 

П.П. Колата е с Š 781.135M двигател, 1.3 MPI, SIMOS 2P.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Деликатна ситуация. :)

 

При този тип запалване - DIS system са 4 бобини - по една за всеки цилиндър. Проблема обаче е , че изводите за присъедниняване са скрити- покрити в корпуса на бобините заедно с комутиращите ги транзистори. Ще се наложи малко дисекция. Иначе принципно се комутира единия извод на първичната   намотка на бобините към маса.

Там се и присъединява ( на 1 ви цинидър) сигналния кабел от оборотомера.

 

Мисля че до бобините идваше сигнал , но по ниско ниво от компа , не се комутираха директно от него бобините. Ако Ясен (lent) прочете , ще се

включи и компетентно допълни. Или доктор Евгени ( The Best Forman).

 

 Сигнала за оборотомера на МПИ то излиза от пин на компа и е опроводен до таблото , Сигнала му е с ниско ниво ( лог 5V) и няма

да стигне да разклати този оборотомер.Иначе принципно и вярно може да се включи към средния извод на датчика на Хол , но и там сигнала

по ниво е малък и недостатъчен.

Редактирано от fulcrum
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Друг не може ли да се включи :)

До бобините идват 4 кабела от компа.Там са вградени комутат. и ще трябва да разчоплиш отодолу силикона и да си изкараш кабел след кумутатора.Обаче ще вземаш от 2 такта само и трябва оборотомера да е препрограмируем.Този такъв ли е?Иначе няма да стане.

Оборотомерите по принцип които се продават имат ключета за 1,2,3,4,..6...8цил.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Друг не може ли да се включи :)

до бубините идват 4 кабела от компа.там са вградени комутат. и ще трябва да разчоплиш отодолу силикона и да си изкараш кабел след кумутатора.Обаче ще вземаш от 2 такта само и трябва оборотомера да е препрограмируем.Този такъв ли е?Иначе няма да стане.

Оборотомерите по принцип които се продават имат ключета за 1,2,3,4,..6...8цил.

Точно , аз съм включвал такъв модерен оборотомер с абсолютно същия фасон. На двуцилиндров четиритактов мотоциклет Урал. Имаше превлключвател

за 1, 2, 3, 4 , 6 и 8 цилиндъра.

 

Конкретно - за да мери вярно и обективно в случая превключвателя ( ако има ) да се постави на позиция 1 цилиндър. :)

Редактирано от fulcrum
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кире , аз съм стар вече за такива иновации , пък и отдавна съм далеко от жиците и платките и за това се движа по пътя на най-малкото съпротивление т.е. ако има вариант нещо да се направи лесно не си го правя трудно.

Та по въпроса - до таблото наистина има изведен кабел за оборотомер , който идва от компа и просто трябва да се сложи едно табло от Фелиция с инжекцион с оборотомер (в търговските раздели има достатъчно).

Инак дали ще се вземе след комутатора или от датчика на Хол няма значение (въпрос на усливане) , защото в крайна сметка всички уреди в колата мерят напрежение .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кире , аз съм стар вече за такива иновации , пък и отдавна съм далеко от жиците и платките и за това се движа по пътя на най-малкото съпротивление т.е. ако има вариант нещо да се направи лесно не си го правя трудно.

Та по въпроса - до таблото наистина има изведен кабел за оборотомер , който идва от компа и просто трябва да се сложи едно табло от Фелиция с инжекцион с оборотомер (в търговските раздели има достатъчно).

Инак дали ще се вземе след комутатора или от датчика на Хол няма значение (въпрос на усливане) , защото в крайна сметка всички уреди в колата мерят напрежение .

Най- обективно и правилно , докторе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В общи линии колегите над мен добре са описали проблематиката.Има някои неточности,но не  са фатални.Накратко мисля да обясня :

 

- захранването е правилно подбрано от предпазител 20,той захранва пин1на  ЕКУ на контакт,както и запалителния модул с +12 волта на пин 1 на буксата му.Удобно е да се погледне в схемите на коя букса и кой номер кабел от нея излиза кабела за захранване на ЕКУ и запалителния модул и без да се прекъсва кабела,само се зачиства изолацията и се споява кабела за захранване на оборотомера(червен);

- масата се хваща от удобно място - някое от технологичните места за съединяване с маса;

-мястото за взимане на сигнал за оборотомера зависи от типа на входната верига на самия оборотомер.В инструкцията са споменати 2 варианта - за класическа запалителна система с отделна бобина и комутатор,както и за електронна запалителна система.На 1.3МПИ системата е електронна - тип EDIS.В този случай сигнала се взима от импулсния изход за оборотомер,т.е от изхода на ЕКУ,опроводен до жълтата букса на таблото с уредите(жълт тънък кабел по спомен).По този кабел вървят правоъгълни импулси с ниво +5 волта.Другия възможен вариант - сигнала се взима от един от двата канала,командващи работата на комутаторите в запалителния модул.Канал 1 по спомен идва от пин71 на ЕКУ и каца на пин 2 на 4-пиновата букса на запалителния модул.Дава сигнал за управление на бобината на 1 и 4 цилиндри.Другия вариант - канал 2 - идва по спомен от пин 73 или 77 на ЕКУ и каца на пин 3 на буксата на модула.Командва комутатора на втората бобина - за 2 и 3 цилиндри.Нивото на импулсите пак е +5 волта.Относно датчика за оборотите на коляновия вал - на него също му се подават +5 волта иа маса,но изходния му сигнал е по-слаб и не е препоръчително да се използва освен от ЕКУ.Самия датчик не е точно датчик на Хол.Това е датчик,работещ на електромагнитен принцип и сигнала му се различава от горе споменатите.

 

И накрая - както е споменал Самуил - може да се вземе сигнал между комутаторите и бобините,но там по принцип има големи отскоци на напрежение и в този ред на мисли трябва да си сигурен,че входната верига на оборотомера е изчислена за такъв вид свързване.Според мен пробвай първо как ще реагира на импулсния изход за оборотомер,идващ от ЕКУ на жълтата букса за таблото.

Редактирано от lent
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ееее , не знаех , че това МПИ е с двойни бобини , тоест със система с енергия на ,, изгубената'' искра. Не съм ровил литература.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

[...]

И накрая - както е споменал Самуил - може да се вземе сигнал между комутаторите и бобините,но там по принцип има големи отскоци на напрежение и в този ред на мисли трябва да си сигурен,че входната верига на оборотомера е изчислена за такъв вид свързване.Според мен пробвай първо как ще реагира на импулсния изход за оборотомер,идващ от ЕКУ на жълтата букса за таблото.

 

lent,

 

Задължително ще пробвам варианта с импулсния изход на таблото, стига да го има(не вярвам да не). Де факто това ще отиде:

 

vzJZrwT.png

S4kP3Ah.png

... тук.. на(с повече късмет) пина с жълтия кабел. :)

 

Нещо не намерих из руските бумаги точната схема на пинаута на T10c, за да видя на кой пин точно да се вържа, но след 2 през нощта може да съм го пропуснал по друга причина, така че подлежи на допълнително търсене.

Иначе, оборотомерът е с ключе за 4, 6, 8, цилиндъра. Не пише какъв сигнал приема, но едва ли ще го издумкам с 5V. Ако разбирането ми е правилно, би трябвало да работи именно с импулсния сигнал, за който става въпрос, така че стискаме палци и кръстосваме пръсти.

 

До тук, благодаря за изчерпателните обяснения и отзивчивостта. Надявам се, че "компютърен инжeнер" не е твърде далечен термин от оборотомерите и автомобилите, но времето ще покаже. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сигналът от компа е най обективен и пропорционален на работата на 4 - цилиндров ДВГ, От изхода за бобините е на 2

 

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега погледнaх какво съм писал преди няколко месецa при проблемa с нивомерa за горивото.Та информaциятa е следнaтa за aвтомобил 1.3мпи 97 година:

 

Буксa Т10с - жълтa - за тaблото с уредите пин 1 жълт кабел - изм. изход за нивомерa на горивото.A това което ни интересувa за оборотомерa - пин 7 също жълт кабел тънък - ето това е сигнaлa за оборотомерa.Минaвa през резистор 10кОм и отивa на пин 13 на специaлизирaнaтa интегрaлa за aвтомобилни приложения KEFB - 842 -преобрaзувaтел на честотa в нaпрежение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За този "миндилски" оборотомер,все си мисля,че сигнал от компа ,за таблото или от дачика ще е слаб.

Ще пробва

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз така мисля,но все пак да пробва.Аз се чудя защо колегата просто не е взел едно табло с оборотомер от 1.3мпи и не го е сменил с неговото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Слаб е , ама за това има драйвърни стъпала ... то и на платката на таблото с оборотомер има една камара елементи преди стъпковия мотор ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Слаб е , ама за това има драйвърни стъпала ... то и на платката на таблото с оборотомер има една камара елементи преди стъпковия мотор ;)

Докторе , при прекъсване на първичната намотка на бобината ( говорим за бобини с импеданс не повече от 1 Ом) и ключов елемент транзистор

напрежението на самоиндукция варира в различните работни режими от 30 докъм 130 Волта.

 

Входните вериги на такива афтърмаркет оборотомери (и не само) са пригодени точно за такъв размах на амплитудата на е.д.н. - то на самоиндукция.

и на входа им има развързваща RC - група от последователно съпротивление 10 до 50 килоома , кондензатор малко нанофаради

и ценеров диод , режещ пиковете на импулсите до няколко волта , не повече.

 

Оттам нататък - преобразуване на честотата на сигнала в напрежение , чакащи мултивибратори , тригери на Шмид и други подробности

от импулсната и аналоговата схемотехника.Та до измервателната система.

 

Тя не е стъпков мотор, ами така наречената  логометрична - или с други думи това е разновидност на магнитоелектрическата система

без противодействуващ момент. Но видимо прилича по устройство много на него. Айде , че се олях. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледайте какви работи ме карате да правя ... чета за жичкаджийство - тригери , мултивибратори , правоъгълни импулси (от казармата не се бех сещал за тях) :D

Едно хубаво описание на схемичка на Неомонтана - ЦЪК

Много схемички с приложение из колите - ЦЪК (от тук научих как правят оборотомер на старите дизели).

Приятно четене!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледайте какви работи ме карате да правя ... чета за жичкаджийство - тригери , мултивибратори , правоъгълни импулси (от казармата не се бех сещал за тях) :D

Едно хубаво описание на схемичка на Неомонтана - ЦЪК

Много схемички с приложение из колите - ЦЪК (от тук научих как правят оборотомер на старите дизели).

Приятно четене!

Великолепно , мигове незабравими! :eusa_clap:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.