Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Данъка за стари автомобили


Драганов

Recommended Posts

@Mqnkoff Аз съм N1. Ако колата ти е била N1 преди да я купиш, талона щеше да си остане така. Явно си е била М1.

 

Остава да е объркана при декларирането в данъчното.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 127
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • sauber

    15

  • Izolini

    14

  • lyubcho88

    14

  • johnnie213

    11

Най-много писали в темата

Да не би при изчисляване на данъка за тази година някой да е объркал алгоритъма и изчислението да се прави върху конските сили , които се вземат за  kW. Заложих вместо 81 kW (110 кс) в калкулатора на общината 110 kW и се получи 146.41 лв данък. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето и как се изчислява данъка според последните промени влезли в сила от 01.01.2020 г. от:

 

ЗАКОН за местните данъци и такси

 

Чл. 55. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 153 от 1998 г., изм., бр. 109 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 112 от 2003 г., доп., бр. 106 от 2004 г., изм., бр. 100 от 2005 г., бр. 105 от 2006 г., бр. 110 от 2007 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента – имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:

ГДПС = ИмК x ЕК,

където:

ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;

ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;

ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2

1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = СkW x Кгп,

където:

СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка, определен от общинския съвет с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници:

а) до 55 kW включително – от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително – от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително – от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително – от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW;

д) над 150 kW до 245 kW включително – от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW – от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;

Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери:


Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство / Коефициент
 
Над 20 години    1,1
Над 15 до 20 години включително    1
Над 10 до 15 години включително    1,3
Над 5 до 10 години включително    1,5
До 5 години включително    2,3
 
2. екологичният компонент се определя от общинския съвет в зависимост от екологичната категория на автомобила с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници:

Екологична категория / Коефициент
 
без екологична категория, с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2"    1,10 – 1,40
"Евро 3"     1,00 – 1,10
"Евро 4"    0,80 – 1,00
"Евро 5"    0,60 – 0,80
"Евро 6" и "ЕЕV"    0,40 – 0,60
 

НАРЕДБА за определяне на размера на местните данъци на Столичен общински съвет

 

Чл. 41. (1) (Поправка с Решение № 113 от 6.03.2008 г., изм. - Решение № 51 по Протокол № 5 от 30.12.2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:

ГДПС = ИмК х ЕК, където:

ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;

ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;

ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2.

1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = Ckw x Кгп,

където:

Ckw е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, като размерът се определя както следва:

а) до 55 kW включително - 0,34 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително - 0,54 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително - 1,21 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително - 1,42 лв. за 1 kW:

д) над 150 kW до 245 kW включително -1,84 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW - 2,42 лв. за 1 kW;

Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила, определен в чл. 55, ал. 1, т. 1 от Закона за местните данъци и такси.

2. екологичният компонент, в зависимост от екологичната категория на автомобила, се определя както следва:

а) за автомобили без екологична категория и такива с екологични категории "Евро 1" и Евро 2" - 1,40;

б) за автомобили с екологична категория "Евро 3" - 1,10:

в) за автомобили с екологична категория "Евро 4" - 1,00;

г) за автомобили с екологична категория "Евро 5" - 0,60;

д) за автомобили с екологична категория "Евро 6" и „EEV" - 0,40.

 

Залагам данните за моята кола и се получава по формулата:

 

ГДПС=(1.21х81)x1x1.10=107.81 лв - точно колкото е според калкулатора.

 

Ако заложа 110 kW (както предположих по-горе):

ГДПС=(1.21х110)х1х1.10=146.41 лв

 

Открих и в една статия следния текст:

"Тогава стана ясно, че между 10 и 15% по-висок ще е налогът за старите и за мощните коли."

Ако взема предвид данъка от миналата година, който беше 98.01 лв и този който ми излиза за тази година по формулата и по калкулатора при правилно заложена мощност на колата - увеличението излиза точно 10 %. (107.81-98.01=9.80 лв  --> (9.80/98.01)х100=9.9989796 % т.е. 10%.

Това затвърждава подозрението ми, че за моята кола са взели конските сили за киловати. И са изчислили данъка върху 110 kW, вместо върху 81 kW.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи ако отида с талона и калкулатор и им обясня разликата между киловат и конска сила , би следвало да изчислят данъка както е описано (ако го изчисляват в момента) или някой е направил незначителна грешка в алгоритъма на програмата , за да изкара увеличението на заплатата на шефката на НАП.

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 16 часа, shaft написа:

 

Не разбрах само в крайна сметка колко плати? 

 

Питам, защото и при мен е така тази година - аз съм с Евро 4, което е най-масовото в момента, и "пичовете" решиха, че ще си върнат загубите от миналата година (явно). И аз бях със 142.36лв данък, сега съм със 199.92лв. Преди година беше още по-лошо, дори - 263лв беше. И все пак, бавно, но сигурно се приближава отново към тази сума.

 

Колкото до годините, преди бяха до 5, от 5 до 14 и над 14, нещо такова?! Моята кола влизаше в графа от 5 до 14, а сега в 11-15... За мен е едно и също и миналата и тази година, не съм минавал в друга, много по-различна графа. Миналата година беше на 12г, сега е на 13г.  Просто решиха, че ще си съберат загубите от миналата година и направиха по-висок данък за Евро 4, което е най-най-най-масовото в момента.

 

Не съм ходил до моята Община да видя защо е такава разликата между калкулатора им и реалността.

 

Искат да наваксат защото пари по европрограми намаляват и отнякъде трябва да компенсират а в нашата държава най-малкото зло е най-малката единица.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 16 часа, johnnie213 написа:

Да не би при изчисляване на данъка за тази година някой да е объркал алгоритъма и изчислението да се прави върху конските сили , които се вземат за  kW. Заложих вместо 81 kW (110 кс) в калкулатора на общината 110 kW и се получи 146.41 лв данък. :)

 

Дори да са объркали KW с HP пак като заложа 105hp на киловатите излиза 117лв. далеч от техните изчисления от 185лв. По техният калкулатор излиза, че съм с 200hp кола. Ще пращам жената да ходи да види как "аджеба" го сметнаха тоя данък

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 28 минути, Mqnkoff написа:

 

Дори да са объркали KW с HP пак като заложа 105hp на киловатите излиза 117лв. далеч от техните изчисления от 185лв. По техният калкулатор излиза, че съм с 200hp кола. Ще пращам жената да ходи да види как "аджеба" го сметнаха тоя данък

 

Проверих си точната сума, която ми излиза като дължим данък и в справката на НАП и в справката на Столична община - и на двете места е 150.93 лв, което наистина се различава леко дори ако приемем, че са объркали конските сили с киловати. Както бях изчислили по-горе в този случай би се получил данък 146.41 лв.

 

Бих ти препоръчал вместо да се разкарвате по разни офиси, да се карате с разни служители и да ви размотават да си входирате през електронната система едно питане, адресирано директно до кмета на Столична община (кмета си го резолира (препраща) до когото трябва). Мисля и че така ако има някакъв глобален проблем ще е по-лесно да бъде разрешен за всички - или ще получим официално обяснение как е изчислена дължимата сума. Аз утре ще подготвя едно запитване, придружено с всички документи, които имам (копие от голям талон, справка за дължим данък, цитати от ЗМДТ и наредбата на СО) и ще го пусна по електронен път. Адресът е https://call.sofia.bg/ . Миналата година си загубих доста време с питане на общински служителки, които твърдяха, че не може да ми бъде решен проблема и звънене на телефони, които никой не вдига. Накрай пуснах жалбата си през електронната система и всичко се оправи в доста кратък срок.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@johnnie213 благодаря, ще пробвам и аз от там да видим дали ще се случат нещата, ако не за съжаление ще трябва да се ходи до общината.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След като си изгубих известно време в игра с калкулатора установих от къде идват проблемите при мен в размера на годишния данъка върху превозните средства:

-колата ми е с първа регистрация по талон 11.12.2000 г. - системата явно я възприема в категория над 20 години, а не в категория от 16 до 20 години, т.е. коефициентът за възраст се увеличава от 1.0 на 1.1

-погледнах големия талон и установих, че не е вписана екологичната категория (в случая Евро 3), т.е. екологичният компонент се увеличава от 1.10 на 1.40 - все едно колата е без екологична категория

получава се:

ГДПС=(1.21х81)x1.1x1.40=150.9354 лв, колкото ми излиза в справката на общината и колкото излиза в калкулатора при избор на опции - "възраст над 20 години" и "без екологична категория"

 

Чувствам се прецакан. Представям си каква мъка е да си извадя удостоверение от вносителя за екологична категория и да си сменя талоните в КАТ. Предполагам, че и като цифрово изражение ще е около или повече от намалението в данъка, което бих постигнал. Но защо изкарват, че колата ми е вече над 20 годишна не мога да си обясня.

 

Колега Mqnkoff, ако заложиш в калкулатора за твоята кола възраст 6-10 години и без екологична категория се получава 195.66 лв и ако изчислиш с отстъпа от 5 % се получава 185.877 лв. Ти май беше споменал сумата 185.88 лв, че ти излиза в ePay. Там е сметнат данъка с отстъпката. Може би и при тебе липсва екологичната категория.

 

Друга тема на разговор е, че в справките от общината и от НАП излиза, че не съм си платил данък недвижим имот за миналата година - начислена ми е и наказателна лихва (такса битови отпадъци обаче излиза, че е платена) - в момента на писане на този пост пред мен стои приходната квитанция от Столична община със син печат (сумата за цялата година и за данъка и за таксата е платена на каса на СО - район Триадица на 26.03.2019 - ползвал съм и отстъпка от 5 % върху данъка).

 

Усещам как ще има голямо ходене по мъките тази година. Пълна гавра.

 

p.s. След внимателен прочит на чл. 55 от ЗМДТ разбрах вече и как се изчисляват годините на автомобила - "брой на годините от годината на производство, включително годината на производство" - текстът се намира в заглавния ред на таблицата за възрастовите групи. Според това моята Окти вече влиза в групата над 20 години.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@johnnie213 И аз подозирам, че е станало нещо такова затова пратих запитване по електронен път да ми кажат как точно са го сметнали този данък и съм приложил големия талон и снимка на техният калкулатор, колко трябва да е данъка според него. Сега чакам да видя кога ще благоволят да ми отговорят. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес минах през КАТ да попитам каква е процедурата за добавяне на екологичната категория в талона. Казаха ми, че трябва да си извадя удостоверение от вносителя на марката за категорията на моя автомобил. След това да мина с колата през каналите на КАТ и да ми издадат нов талон. Минаването на канала и издаването на новия талон струва 20.00 лв при плащане на ПОС терминал или 23.00 лв ако е през банковия клон.

Обадих се и в ЕураТек - Дружба. Казаха ми, че удостоверението се издава през сервиза, но ме помолиха да се свържа по-късно тъй като сутринта имаха много работа.

Удостоверение мисля да си извадя, но не съм сигурен дали безпроблемно ще мина през канала. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До " @johnnie213 " - Ако Автомобила ТИ е технически изправен ще минеш без Проблем Проверката на "КАТ"..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, skodafen написа:

имаш ли катализатор

 

Нямам - това е един от проблемите. Друг е, че колата е с ремап и трети, че преди година и половина е сменян комплекта уплътнения на ГНП и са се получили някои промени в настройките. Предполагам, че ако правят сериозни замервания колата няма да влезе в Евро3. Явно ще си я карам като кола без екологична категория и ще си плащам по-висок данък. Пък ако някога си купя друга кола ще знам, че трябва в графа V.9 на талона да е вписана екологичната категория, а не ***. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и моята е същата работа почти всички нов внос нямат вписана евро категория,тогава не било актуално както сега пък и евро 3 не голяма колко голяма разликата в данъка 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мен се получава разлика от 32.34 лв (118.59 лв с екологична категория Евро3 срещу 150.93 лв без категория). Ако сложа и отстъпката от 5 % се получава разлика от 30.72 лв (112.66 лв срещу 143.38 лв). За да мина процедурата по вписване на екологичната категория в талона ще трябва да дам 20.00 лв в КАТ и между 50.00 и 80.00 лв (в зависимост от автомобила както ми обясниха в ЕТ - става само на място при представен талон) без да включвам изгубеното време и гориво. Не виждам смисъл да се занимавам.

 

Дано поне съм бил полезен на някой с цялата тази информация, която събрах и публикувах тук.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Явно Еуратек ги занимават доста с т’ва. В началото на годината за О1 беше 30 лева 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предвижда се промяна в закона и ограничаване на коли с ниска категория до центъра на градските части чрез наредби от съответните градски съвети. Още са само предложения. Така че, явно ще се минава през КАТ, лошото е че няма обявени кои коли смятат да отрежат до центъра, за да се знае има ли смисъл да се вади или не.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, zloQQ написа:

Явно Еуратек ги занимават доста с т’ва. В началото на годината за О1 беше 30 лева 

 

Аз направих запитването днес в новия сервиз на ЕТ в Дружба. Във форума на VW колега беше написал, че декември 2018 са му взели 20 лв (http://forum.vwclub.bg/viewtopic.php?t=411957&start=60). Позволявам си да кача снимката тук защото може да изчезне, тъй като е в някаква платформа за споделяне на изображения. Колегата споменава, че е имал и проблем в общината тъй като са искали Удостоверението да е съставено по определен начин (бланка от 2014 г.), а не в свободна форма. :)

 

 

ufm43U6s.jpg

 

Ето едно по-актуално удостоверение за Хонда (може би изискването е да е оформено по този начин):

 

bultrako.thumb.jpg.c399b590f01f5c4b596c243fc5aeaf3b.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вчера платих данъка за настоящата година на колата 01, 2001 г., 75 kw,102 hp , евро 3 ( за който каза че няма значение ) сумата е 94.65 лв. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На Шкода 120L в София данъкът е колосалните 18лв. За 6 ретро коли платих общо 165 лева. Ключовото е, че всичките са с малка мощност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мен ако ме питаш ретро колите трябва да са освободени от данък. Все пак са един вид културни "предмети". Отделно от това, ако се освободят от данък, община София едва ли ще загуби повече от 10-15000 лв.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 13 часа, sauber написа:

Мен ако ме питаш ретро колите трябва да са освободени от данък. Все пак са един вид културни "предмети". Отделно от това, ако се освободят от данък, община София едва ли ще загуби повече от 10-15000 лв.

 

Доколкото знам са освободени или символичен за коли над определена възраст.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.