Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Škoda 120L - Проект "Биляна"


__smirnoff__

Recommended Posts

преди 1 минута, joro-120L написа:

 

Казвам по-светли щото може да се наложи да сменяш талон. Ако не, тези са добри така.

 

Именно, иска ми се да пропусна тази галимация. При смяна на цвят се ходи с колата и се минават пак каналите. По обективни и субективни причини не искам да го правя, много се усложнява всичко. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 197
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • __smirnoff__

    80

  • joro-120L

    33

  • The Best Forman

    18

  • roodnb

    13

Айде сега - голяма галимация .. аз мисля мотор да узаконявам , ти за една смяна на цвят ривеш :)

И за да не е съвсем спам - скоро мисля да ви пратя на PCR тест (нямате , ама никакъв вкус) 

Първо - хром на бяло .. ама така ще се загуби , та ще трябва да пишеш с маркер !хром!

Второ - овален фар и злобна визия си противоречат.

И на края - злобна визия и този фабричен малък "спойлер" .. ако имаш желание , мога да ти напиша на Месинджър два варианта , пък ти си ги обмисляй ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 21 минути, The Best Forman написа:

мога да ти напиша на Месинджър два варианта , пък ти си ги обмисляй

 

Пиши тук! Да ти видим вкуса , щом теста ти е отрицателен.

И аз можеше всичко това, което съм писал в темата да си го кажа лично на Иво. Нарочно не го направих.;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво да пиша .. по-горе съм го кашил - изчистена визия без нищо излишно , но не на Шкода.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 минута, The Best Forman написа:

Какво да пиша ..

 

 

Това, което смяташ да пратиш на Иво по Месинджър.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес ровейки из нета за една конкретна снимка (не я намерих) , видях предница с два кръгли фара , спойлер без броня .. единствения бъг беше , че не бяха изгладили релефа под бронята и се виждаше границата на спойлера .. брутално яка и агресивана визия.

Инак конкретно по колата на Иво (ако аз търся максимално изчистена визия в бяло) ще боядисам броните и лайстните на тавана черни , два кръгли фара , има едни красиви малки спойлери над задния прозорец , без пластмасата на задния капак.

Ако искам блясък от хром и овални фарове , ще боядисам колата черна и тогава полираните бордове са задължителни :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 33 минути, The Best Forman написа:

 

Инак конкретно по колата на Иво (ако аз търся максимално изчистена визия в бяло) ще боядисам броните и лайстните на тавана черни , два кръгли фара , има едни красиви малки спойлери над задния прозорец , без пластмасата на задния капак.

 

 

Неееееее, анатема! ?

Стига пластмаси, втръснало ми е от пластмаси.

Пластмасова шкода си имам вече. А и смятам, че бялото също може да се върже с хромирани елементи. Спомням си на дядо ми полският фиат - бял, навсякъде с хром. Красота, елегантност. Бяла жигула от първите например много повече ми харесва от бяла лада. Жигулата с хромирана решетка, брони, дръжки. Ладата с пластмаса навсякъде. 

 

Пак казвам, бяло не харесвам, но ще му дам шанс :) Знаете, че ако нещо не се получи както трябва, ще се промени. Даже съм склонен и ако не ми хареса след като я събера, да я разхвърлям цялата пак на скелет и да я направя наново. 

 

Гена, не съм против виждането ти. Съгласен съм с теб, например Ръсти си е точно такъв тип, при него и дума не може да става за хром. Както и Белослава на Патрик - тя е перфектната визия, лъха на спорт. И при Биляна ще има спортна нотка, но тук ще наблегна на класическите елементи, друг тип красота. Ще видим как ще се получи :) Поне варианти има, може да се пренарежда във всякакви варианти :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивчо ,кво ше кажеш за бяло с леко зелена ,,тараторена'' нотка като каплите  на моя  екс Голф?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може, така напомня едната оригинална бяла окраска

 

Днес пристигна и поредното, и надявам се - последно парче от тенекиджийския пъзел:

 

20201215_115655.thumb.jpg.c0c9479e8a6bae0c5cd0eddf4410b588.jpg

 

Чисто нов, намазан е за защита, в перфектно състояние. Тенекиджията му се зарадва много, ще му спести много работа. 

 

Както се казва, продължаваме напред! 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бих ти препоръчал да се ограничиш с правенето и преправянето. Смяна на цвета е криво занимание и изисква да разковеш Шкодичката на атоми. Моята е жив пример как се прави бързо. Готин цвят, но боядисана само външно. Отваряш багажника и гледаш бежово. За кола, която ще се кара, не е важно. Ама ако държиш да е топ и да ходиш по изложения, не е добре.

С две ръце гласувам да си оставиш белия цвят. Нито хрома се губи, нито нищо. Да, тъп хладилен цвят е, но от няколко години отново е модерен. Имал съм хладилно-бяла нова кола, беше много симпатична и за много хора, особено жените, беше по-красива от следващите ми металици. 

Спести си разтурянето, ще ти излязат 202 работи за оправяне. Освен това бояджията няма как да не възроптае - колкото по му е бавен проекта, толкова повече му пречи и накрая става адски крива история. Файда има да пръска бързи брони и калничета, не да налива 42-годишна крива Шкода без здрав детайл.

Като ще слагаш лети джанти и ще се возиш, пръскай бело и газ.

Чехите имат добра цветова гама на общия фон отвратителни цветове, на мода в соц лагера през 80-те и бялото им е хубаво.

Пак подхвърляне без амбиции да ти давам акъл - 14-ки железарки с тасове, никакъв "спорт"  (щото е 52 коня и всеки камион ще те мине)... Фул хром без никакви спойлери, обли фарове и щуротии. С 14-ките и високи тесни гуми вози по-меко и не се люлее толкова в хоризонтално направление, колкото с 13-ки по легнали полицаи. С кутията воланът си е по-тежък. Рейката е доста по-лека. Широка гума за мене не е добре за маломощна кола. Тя себе си едвам носи.

Има една такава направена бяла стокова май пак 1979 из София, беше на парад преди няколко години (само има халогени отпред). Мене много ми хареса. Пуснаха я да се продава, ама не бях на тая вълна тогава. Май е на приятел на приятел.

https://www.facebook.com/Škoda-спомени-България-Škoda-memories-Bulgaria-912625602107134/photos/škoda-120-l-софия-август-2019-та-годинаснимка-васил-алексиев/2633067753396235
Тая, русенската, дето щях да я купя, пак беше бяла чист сток, но 1981 със спойлера  и 13ките. Ми много приятна колица, ако не бях ходил за лайсна при Косьо, щях да я взема нея.

Чичо ми караше бяла модел 87.

Аз поне винаги съм бил на принципа "оригинален вид и механика по мой вкус". Жигулата си я виждал. Нищо особено, пенсионерска кола (баба ми е избирала цвета в Мототехника). Върви много приятно и не привлича никакво внимание. Невзрачна кола. Е, на всеки светофар ти махат, щото нали е лъскава и вече никой не кара Жигула, но няма и намек за спорт, тунинг или мунинг.

Дай й газ и става весело, може да срежеш нещо съвременно малолитражно.

Сложи 136 и пет скорости, обслужи си всичко и това е. Евентуално предница с рейка и педален възел от японка, че стария модел със серво е трудно намираем. Ще качва Витиня със 120, не с 80 на трета. Стига й толкова.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 16 часа, m_g написа:

Бих ти препоръчал да се ограничиш с правенето и преправянето. Смяна на цвета е криво занимание и изисква да разковеш Шкодичката на атоми. Моята е жив пример как се прави бързо. Готин цвят, но боядисана само външно. Отваряш багажника и гледаш бежово. За кола, която ще се кара, не е важно. Ама ако държиш да е топ и да ходиш по изложения, не е добре.

С две ръце гласувам да си оставиш белия цвят. Нито хрома се губи, нито нищо. Да, тъп хладилен цвят е, но от няколко години отново е модерен. Имал съм хладилно-бяла нова кола, беше много симпатична и за много хора, особено жените, беше по-красива от следващите ми металици. 

Спести си разтурянето, ще ти излязат 202 работи за оправяне. Освен това бояджията няма как да не възроптае - колкото по му е бавен проекта, толкова повече му пречи и накрая става адски крива история. Файда има да пръска бързи брони и калничета, не да налива 42-годишна крива Шкода без здрав детайл.

Като ще слагаш лети джанти и ще се возиш, пръскай бело и газ.

 

 

Момчи, самоцитирам се от първия пост:

 

На 24.11.2020 г. at 17:23, __smirnoff__ написа:

В двигателно отношение е задвижен проект със 136 мотор, пълен инжекцион, куплиран с къса скоростна кутия с предавателно число 4.44. Прави се приятна и рязка, отзивчива градска ежедневка, няма да гоня високи скорости и магистрални преходи. 

Окачване и спирачна система - всичко е налично от Ръсти - напълно подновено и рециклирано окачване, нови дискове, накладки, маркучи и какво ли още не по спирачната система. Смятам да прехвърля сервото тук.  

 

За момента от горенаписаното, само сервото е под въпрос. Смятам да я оставя на тясното окачване, ще се реши този въпрос като я подкарам, според спирачките - ако станат ОК след рециклирането, няма да има нужда да слагам новото серво. Тежест в педала и волана не ме притесняват, даже ги предпочитам, ако трябва да съм честен :) 

 

 

Относно боята, ако ще се сменя цвета, сега е момента. Тя и без това е разхвърляна, стъклата ще се свалят така или иначе, няма да има по-удобно време. Ще е кола за каране, и то градска, няма да се прави за изложби, ако решим може и около двигателя да я изпръскаме при евентуална смяна на цвят. 

 

Вчера бях при бояджията и се застоях около час, обсъждахме и разглеждахме надълго и нашироко кое и как ще стане. И най-важното - разглеждахме каталози с бои. След видяното, вече със сигурност мога да твърдя, че има как да остане и бяла. Имаше няколко страхотни нюанса. Има как да стане и жълта - онова якото жълто, което Патрик предложи по-нагоре в темата. Има го точният цвят в каталога. Имаше и банана, имаше и тъмносиньото, както и много други цветове. Смяната на цвят не притеснява нито мен, нито бояджията - така или иначе ще сваляме всички стъкла, а и ще се пръска и отвън и отвътре, няма да е проблем. Все пак решихме да не си правим сметка без кръчмар, и като дойде момента за боя, да направим няколко тест карти и проби върху елементи, и тогава да решаваме. И най-важното, повдигнах въпроса за лъскавата боя, и отговора беше "еее, има ли смисъл да питаш, още като я докара ми беше ясно, че ще я правим огледало" :D така че съм доволен, бояджията ме познава достатъчно добре и ми е хванал идеята и без думи.  :)

Редактирано от __smirnoff__
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз си философствам, щото тая тема ми предстои и на мен. Щом бояджията е навит да прави пакост, значи всичко е наред. Харесай си цвят и действай. Аз примерно си купих преди няколко години синя 120ка с дистанционно:

039161558.jpg?r=0

 

Интересно изглежда и ми харесва. Не мене винаги са ми били интересни ранните цветове - Зелена остра, Червена, Бежова... Жълта на мен не ми е баш. За модел 82 харесвам повече тъмно жълтата, отколкото лимонената.

И на мене ми се въртят схеми и концепции - дали да оставя Маслиненото зелено, или да я направя в Зелена остра.

За момента Маслината е фаворит, колкото и да не ми се вярва. Неслучайно са го мислили чехите цвета за ГЛС.  Бежова или зелена остра са много по-масови, пък и като е гарга, да си бъде гарга.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като тръгнеш да правиш спирачки ми кажи, защото аз ако успея и си взема вентилирани дискове за Марта ( не виждам причина да не стане , но казва ли ти някой ) , ще ми останат тези нови дискове , които бях купил. Та може да ги измислим за Билянчето :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз поне минах през тез "проблеми" с боите , та докато бях в магазина и поне бяха свършили пакетажите на каталожния цвят и ми предложиха друг .. в кутията изглеждаше ОК , но оставих въпроса отворен . На следващия ден видях коли (няколко) в този цвят и избора беше направен - забърках си формулата на оригиналния цвят , та мисълта ми е - ако имаш възможност , забъркай си по 50 гр. от "фаворитите" и пръсни по-големи детайли (примерно калник) и така ги сравнявай ... в кутията всички изглеждат еднакво.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, m_g написа:

Аз си философствам, щото тая тема ми предстои и на мен. Щом бояджията е навит да прави пакост, значи всичко е наред. Харесай си цвят и действай. Аз примерно си купих преди няколко години синя 120ка с дистанционно:

 

 

Този син цвят на количката изглежда доста приятен, доближава се до идеята ми за синя 120ка :) И другите не са лоши, ако гониш оригинал, има доста подходящи цветове, наистина.

 

Преди 5 часа, roodnb написа:

Като тръгнеш да правиш спирачки ми кажи, защото аз ако успея и си взема вентилирани дискове за Марта ( не виждам причина да не стане , но казва ли ти някой ) , ще ми останат тези нови дискове , които бях купил. Та може да ги измислим за Билянчето :)

 

Добре, ще ги оженим, аз от Ръсти смятам да си взема дисковете, те са на 3-4000 км, но и на 105цта скоро ще и се налага смяна, така че няма да останат в кутията :D 

 

Преди 4 часа, The Best Forman написа:

Аз поне минах през тез "проблеми" с боите , та докато бях в магазина и поне бяха свършили пакетажите на каталожния цвят и ми предложиха друг .. в кутията изглеждаше ОК , но оставих въпроса отворен . На следващия ден видях коли (няколко) в този цвят и избора беше направен - забърках си формулата на оригиналния цвят , та мисълта ми е - ако имаш възможност , забъркай си по 50 гр. от "фаворитите" и пръсни по-големи детайли (примерно калник) и така ги сравнявай ... в кутията всички изглеждат еднакво.

 

Да да, какт съм казал нагоре, със сигурност ще има такива проби, те са задължителна част от процеса

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мойте пет ст'инки.

Има един цвят - светло бежово или много "топло" бяло (зависи кой как го вижда), който се е предлагал за Шкода в Щатите и Канада. Виждал съм го на снимка само, но стои много приятно. Нямам идея дали го е имало и за евро пазара.

Само идея ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 15.12.2020 г. at 14:06, __smirnoff__ написа:

 

Днес пристигна и поредното, и надявам се - последно парче от тенекиджийския пъзел:

 

20201215_115655.thumb.jpg.c0c9479e8a6bae0c5cd0eddf4410b588.jpg

 

А, че той си е в цвят даже..

Малко перхидрол само, за леко обезцветяване.?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 седмици по-късно...

Привет, колеги, и за много години!

 

С малки крачки се движим напред! Тенекиджията е тръгнал да работи от предна дясна част на колата - свалил е калника и е изчистил десните дъна и покрай набеденият за ръждясал праг. Резултатите са повече от добри - дори прага е само с повърхностна ръжда, няма гнило. Дъната вътре са перфектни. Петната по дъната, за които се притеснявах, се оказаха само мръсотия, няма и повърхностна ръжда след почистването. Под сваленият калник положението също е прекрасно - нито капка ръжда. Отгоре само около единия болт на калника има гнило, дупката е малко поразширена, но не е нищо страшно, всичко друго е перфектно. Ще видим като започне да чисти от другата страна дъната как ще са, но смятам, че има шанс и там да е добре.

 

1116859425_viberimage.jpg.65651aeaccc1ef5f8602970987211b74.jpg

 

Междувременно ми попаднаха едни лайстни, за които така или иначе трябва да мисля като му дойде момента, и направих няколко бързи проби. Резултата е доста задоволителен, не очаквах да стане толкова добре. Лайстничките са почти същия размер като оригиналните (оригиналната е 6.4 мм широка, тази е 6мм), само им липсва отдолу лентата за захват, но при желание може да се направи по няколко начина, но дори и с двойнолепещото, с което вървят, си седят добре. Остава някой ден, когато е готова колата, да ги монтирам и да реша дали ми харесва с хром лайстни, или ще търся тогава други варианти да го правя с цвят. Ето какво сътворих за една бърза проба без особено старание:

 

asdf.jpg.563d44f4ee318a6b7159bb237b8db2a9.jpg

hfhfgh.jpg.3295aa326c44c091f9e20c5bd3f00fcb.jpg

hhj.thumb.jpg.91adc69f330c97ca0977e73ec713dbe3.jpgssdd.thumb.jpg.16df88efef0ec449d2357d48cda1a028.jpg

 

И като за финал, да се похваля - пристигна предният спойлер от Чехия. Доволен съм от качеството, отливката не е лоша, ще иска малко напасване и шлайфане, и ще стане супер:

 

spoiler1.thumb.jpg.b52331773812492627a73728b42f874c.jpg

spoiler2.thumb.jpg.bcd17778ca882a5ff4dbf4d42be4f10f.jpg

 

Редактирано от __smirnoff__
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ай честито за доставките.

Готино е ,че тенекиджията ти е познат , намира се на 200 метра от работното ти място и можеш да следиш нещата постоянно. Готино е и ,че има кой да се занимава с нея , все неща дето искам и аз , ама за сега Марта си седи в гаража.

По повод прецницата. мен ми харесва как става с лайстните , харесва и ми елипосовидния фар , но и със кръгния фар и удължената средна лайстна. Но истината е ,че според мен за да си види нагледно прост трябва да се наложат и тогава да се прецени.

Освен това е време да ъпдейтнеш подписа си :D

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Факт е, че е адски удобно да е на 200 метра от мене колата! Харесва ми така :)  Пък и тенекиджията работи с мерак, определено му е интересен проекта, и приема нещата присърце, а това е много важно. И колкото повече я разкоства и вижда, че няма гнило, толкова повече му харесва :D 

 

И подписа ще го оправим, чудя се дали да не изчакам да я сглобим, или така на скелет да я слагам

 

Малко продължение на нещата - от пред вече около калника е свален целия битум, изтъркано е до метал, и диагнозата си остава непроменена - ръжда няма. Местим се вече назад, при другото проблемно място - задният ляв калник. Там, колкото и да е учудващо, дори при наличието на удар, под ударената ламарина, ръжда отново няма. Имахме притеснения, че удара е стигнал по-нагоре, до стъклото, но след дисекцията, се оказа, че не е преминал сгъвката на калника. Нагоре няма нито кит, нито ръжди, нито огънато. Стъклото съответно не сме го свалили - за момента няма нужда, няма да има кърпежи там. Майстора си я е оголил и отвътре, всички кори и тапицерии са свалени, за да я огледа по-добре - няма и точка ръжда, никъде. За момента сме на този етап:

 

138690821_1348514278823574_7231300928806246750_n.thumb.jpg.3e8a8f97fe3de892113a31ccd807481d.jpg

 

И тъй като вече сме на етап задни калници, започва и напасването на новите вежди - колата ще е с широките задни вежди, и заден мост от японка (с надеждата някой ден да се сдобие със сухо окачване, разбира се):

 

138853660_221001589650807_7878326772599388117_n.thumb.jpg.e858eda6e5be27c957f60f5232849cda.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поздрави за напредъка по проекта. Само една критика от мен. Не бих кърпил чисто нов калник с тези вежди. При мен дори и с 30мм фланец, с правилната гума няма никакви проблеми с веждите. Другото нещо, че тази смяна е потенциална опасност от корозия в бъдеще, колкото и добре да се направи. Помисли по тоя въпрос и продължавайте със същото темпо, че сезона наближава! ??

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря, и за поздравите, и за критиката! Точно на място е, и ще споделя какво и как е разсъждавано по въпроса, защото нищо не се прави без да е обмислено и коментирано 100 пъти и с много и различни хора и спецове :D 

 

Това, което казваш, е абсолютно точно. И аз също не бих заварявал на нов калник, но тук е така, и няма как да го избегна. Както казваш, при теб гумата си идва точно на калника, но моите са доста по-издадени, освен 30те мм фланец, джантата е 7.5 J - доста си е широка. Но като изходна информация ще споделя - точно такива джанти с борд търсех, исках да са широки, да стъпва стабилно на пътя. Отзад ще е широкото окачване, защото се надявам все някога да изпаднат сухите полуоски, засега ще е с мокри, но така или иначе ще се правят промени, смятам, че сега е най-подходящият момент. 

 

Относно самите вежди - много разсъждавах, чудех се как да ги направя, дали да разширявам наличните, дали да слагам някакви афтърмаркет тунинг-мунинг извращения, дали да слагам от друга кола... варианти много. Накрая се хванахме с тенекиджията да оглеждаме Ръсти, при който задните гуми седят по следния начин:

 

c841db27aab5451082e72470b5c17d07.thumb.jpg.80cd469a36d360c720bc31cf6f846137.jpg

 

Както се вижда, гумата стърчи 22 - 25мм навън, и решихме, че най-добрият вариант ще е да присадим оригинални вежди от японка, които даже имам налични. И започнах да разсъждавам точно по проблемите, които си споменал - възможната корозия в бъдеще и позициониранет на окачването. Това си ме притеснява и мене, поне за дясната вежда - там няма ръжда по оригиналния калник, и ще режем здрава ламарина. Левият калник, така или иначе ще се сменя, и там ще има рязане, заварки, напасване - риска от ръжди си го има така или иначе, просто добавяме още едно възможно огнище. Абсолютно прав си, Патрик, че там ще тръгне ръжда все някога - но изкуството иска жертви. Ще се прави, но с уговорката, че майстора ще е изключително внимателен и предпазлив, и ще обработи (поне на левия калник) и от двете страни, тъй като калника е свален сега и положението го позволява.  

 

Освен присаждането на веждата, тя ще бъде съвсем леко избомбена навън - около 5-7 мм го смятахме, без да се нагърчи дъгата на веждата. Освен това от сниженото окачване горната част на гумата ще се прибере около 10-12 мм. По този начин получаваме оригинална визия, но вече покриваща почти нацяло стърчащата гума. Вътрешните калници също ще ги roll-нем (съжалявам, не се сещам за по-точна дума на български), за да позволят прибиране на гумата в подкалника при неравности, при по-ниското окачване, което ще бъде на тази кола, въпреки, че то ще бъде и по-твърдо.

 

Имайки предвид всичко изписано до тук, ще заключа, че съм склонен да поема риска от корозия на мястото на заварките. Просто няма как, трябва да се направи по някакъв начин. А и въпросът е, че аз искам, и държа гумите да са изнесени, иначе с други гуми и джанти може да се размина с тези манипулации.  В крайна сметка идеята е да стане красиво, а ако след 5-6-7-8 години изгние, ще го направим пак, само да сме живи и здрави! :D 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Другарю Иво , според мен се опитваш да слагаш каруцата пред коня .. ако ще мериш - вземи едни дълги полуоски и джантите , наложи ги и чак тогава режи веждите (аз поне така бих направил).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз така бих направил, даже точно такъв беше плана, но неочакваното забързване откъм тенекиджията обърка леко хода на нещата, и за това ще се действа в движение :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Здравейте,

 

не съм писал от 2 месеца по темата, но за сметка на това този пост ще бъде дълъг и наситен със снимки. 

 

Тенекиджията работи сравнително редовно по колата, заден ляв калник е наместен, с поставена широка вежда, заден десен калник също вече е с широка вежда, тръгнахме и по праговете, открихме малки проблеми - тръгнала по вътрешните прагове ръжда, останала от предишно изкърпване. Вече са сменени и вътрешните и външни прагове и от двете страни. Дъната са обработени по ъглите, ръждата в краката на шофьора вече е история, и навсякъде е обработено с ръждопреобразувател, и след това със запечатващите химии, с които не съм съвсем наясно.

 

Дотук с купето, на него ще му обърнем внимание по-нататък. Сега да разкажа с какво се занимавам в последно време, и докъде съм стигнал. 

 

Както знаете, и както обсъждахме надълго и нашироко по-назад в темата, сложих оборотомер на таблото, което породи ситуация с недостиг на сигнални лампи. Имах няколко плана и идеи за действие, като в последствие се появи още една нова идея, която осъществих, и за която ще разкажа сега.

 

Време е този прекрасен автомобил от 1979-та година да влезе в 21 век, и го прави с гръм и трясък с помощта на новите технологии. Реших, че вместо да продължавам да търся табло, трябва да си направя. Мислех много варианти, накрая се спрях на нещо много интересно, и все още не много често използвано в реставрациите, поне на Българска почва. А именно - 3Д принтиране. Преди около месец си купих 3д принтер, и започнах да го разучавам, и стигнах до извода, че мога да си произведа табло без проблем на него. И започнах мислене как ще стане точно. 

 

Първото, което ми беше нужно, беше триизмерен модел на самото табло, и по-конкретно панела за инструменти. Вероятно е излишно да казвам, че никъде не открих това, което ми беше нужно. ОК, седнах на компютъра, попрочетох малко кое как става, отворих програмата (fusion 360 на Autodesk), взех едно табло за модел и започнах да чертая:

 

20210309_172439.jpg.76354234765fc907821705b59c84a979.jpg

 

Разбира се, най-важното в цялата картинка, беше да уцеля габаритните размери 1:1. Последваха няколко проби на двуизмерния модел:

 

20210309_183133.jpg.9cb1b676a6d9f2e4720bd3a1c6418f54.jpg

 

След постигане на 100% еднакъв модел, пристъпих вече към 3д моделирането на скицата:

 

20210309_183842.jpg.68665c2b2636534ecd2c0dce92c4e68f.jpg

 

20210309_230504.jpg.a6b692dd90ef3f6cb955122e48f0e5f2.jpg

 

20210309_230515.jpg.4beaa5dd8b187f4f8df472d4466d12e6.jpg

 

Може би тук е правилното място да уточня, че много държах моделът да е абсолютно като оригиналния - в това число и малкия кант отпред, който е издаден, както и държачите за планките отзад, макар да не са задължителни. Обърнах и голямо внимание на лампите, за тях по-подробно ще кажа на края.

 

20210309_230529.jpg.3341089588a77cd28310c59810984934.jpg

 

20210309_230610.jpg.f8936335090e457fa956244fdda2524f.jpg

 

20210309_230623.jpg.6d5f13a9c7e6d730715e55e953b79e28.jpg

 

След няколко часа на "чертожната дъска", триизмерният модел беше готов (в последствие претърпя леки корекции). Ето и едно кратко видео как изглежда рендериран:

 

 

И така свърши лесната част. Дойде моментът за интересната - това виртуално "нящо" трябваше да се материализира. Стартирах програмите за 3д печат, и до последно се надявах таблото да се събере на едно парче в принтера. За съжаление, тук нямах късмет. Въпреки, че съвсем нарочно си взех 3д принтер с по-голяма работна площ (300х300х340), се оказа, че за 3мм не успявам да събера панела на масата. По-конкретно - събираше се, но изправено, което означава компромис с качеството и здравината на печат. Препоръчително е моделът да се печата легнал, поради посоката на нишките, ако е прав става много крехък и чуплив:

 

20210309_185101.jpg.15f580b05704078106576ddcb0c37183.jpg

 

20210309_230759.jpg.bc13a8cb836add035ee78f559af45543.jpg

 

Разбира се, и този проблем си има решение - моделът се реже и се правят снадки, които в последствие се лепят и обработват, и не си личи, че са две парчета:

 

20210316_223208.jpg.6e9542b6e34a3ec830737f787e390978.jpg

 

20210316_185601.jpg.6317bfbe982c5c94585104e412f125c8.jpg

 

Бях готов за опит. Казвам опит, защото ми беше ясно, че няма как да стане от първия път. Най-малкото все още не съм много добър в 3д принтирането, а и на всичкото отгоре реших да го печатам с PETG пластмаса, което означава доста по-здрава и еластична от стандартната за печатане. Съответно и по-трудна за печат, а и никога не бях работил с нея. Първият опит беше за да видя реално дали всички размери пасват, дали уредите стоят добре, контролните лампи как седят. От тази гледна точка постигнах 100% успеваемост. От гледна точка на качесто - не чак толкова. Ето за какво иде реч (само да вметна, че един опит се равнява приблизително на 22 часа отпечатване):

 

20210317_100905.jpg.fb09704dd7a6033d2d237d9363232f31.jpg

 

20210317_101015.jpg.77e5b7697f38005eab504c2c969695f4.jpg

 

20210317_101440.jpg.ef49e7707e88af1368ed31a3096bbf74.jpg

 

20210317_101445.jpg.14410b0d7f2241e6f13a380371e19a56.jpg

 

Дотук добре, даже много добре - "нещото" се материализира, всички размери отговарят, време беше да намеря решение на няколкото проблема с качеството. Цяла нощ четене по тези въпроси ми дадоха отправни точки за работа (конкретни отговори  нямаше). Дойде време да спра да мисля и да действам. Промених настройките на машината, намазах с адхезив масата, и я пуснах. Остана ми само да чакам 22 часа и 53 минути, за да видя какъв ще е крайният резултат:

 

20210317_144803.jpg.e73e90dff39bf5745a01f76bfadcf73a.jpg

 

20210317_180513.jpg.a7ed26037108a9115c83cca95d4cd6d1.jpg

 

20210317_191410.jpg.60b6453bacd3ce838b871a4ef92702fe.jpg

 

20210318_022255.jpg.0ac097541d26b580bfcc9f084074a75b.jpg

 

Останах повече от очарован! Резултатът надмина очакванията ми, признавам си. Ето го и него:

 

 

20210318_104344.jpg.68c9e427f76aa5826d6d0cc62a29cb37.jpg

 

20210318_110353.jpg.b7548aa4f311a7846f148dbadaedfa06.jpg

 

20210318_110359.jpg.846e8ec30ee6f180316e3340a304d102.jpg

 

20210318_110439.jpg.80583022ecd007da01e544c5610416ba.jpg

 

20210318_112235.jpg.df3d890d1bdd94408500176cd80b0e47.jpg

 

20210318_110908.jpg.a16c3b541b61606923626bbc88737d26.jpg

 

20210318_110913.jpg.d463542a80e56188784bd4eb1ada9f12.jpg

 

Видяхме картинките, сега да ги "облека" в думи. Това, което се получи, е много по-здраво от оригинала. Не е особено еластично, но и не се очаква да бъде. Предният панел е АБСОЛЮТНО гладък, държа да го отбележа, понеже не изглежда така - това е, защото експериментирах с една функция на принтера, която минава горните слоеве по два пъти, за да станат гладки. Изглежда на черти, но е гладък. Всички отвори са абсолютно точни, има хлабина 0.2мм на уредите, която оставих нарочно - тя не се вижда, но благодарение на нея ще избегна напрежението от затягането им. Фабричните контролни лампи пасват перфектно, но ще има други. Снадката е перфектна. Дори и без да е залепена, седи много здраво, и може да издържи цялата тежест на таблото с уредите, което, разбира се не е нужно, но го пробвах. След като се залепи, ще се изшлайфа с дремелчето, а като цялостен финиш цялото табло ще бъде боядисано със структурен черен мат, за да е максимално близо до оригиналното. Отстрани целият кант ще бъде боядисан в мръсно бяло, или светло сиво - както е и оригинално на моделите 1979 година. 

 

За дообработка съм се запасил, макар че се оказа, че не е нужна. Единствено леко шлайфах по снадката, за да пасне на 100% перфектно:

 

20210318_111243.jpg.8a7abe182067e3b23efc0ade63278979.jpg

 

И за последно, ще обърна малко внимание на контролните лампи. Въпреки, че оригиналните не са лоши, реших леко да ги видоизменя. В момента лампите светят в една малка точка, а означението е отдолу. Вечер виждаш само една точка, и макар да са 5 лампи и всички да знаем коя за какво е, защо пък да не стане по-приятно? Реших да ги направя с контур - всяка лампа с означението си. Така като светне, например, лампата за маслото, ще свети не просто една червена точка, а цялата червена лампа на Аладин. Допълнително, новите контролни лампи ще са абсолютно взаимозаменяеми със старите - включително съм им направил и резбата отзад, за да пасват на оригиналните пластмасови фасунки, съответно и в последствие обслужването им няма да е трудно, а и ще си остана на същият цокъл, за който има огромен избор на LED крушки. Реализирането на тази идея на този етап е абсолютно елементарна. Ето и какво се получи:

 

20210318_185030.jpg.ed1e48a1ecd9313fbbe8cace8bfcabc5.jpg

 

20210318_185034.jpg.c3f2ccac7647fe34a240ea00a05177a8.jpg

 

20210318_185040.jpg.69774704c43635b68968755d86792322.jpg

 

20210318_185102.jpg.26b1ef3b70be2eb58e1b95f3c5d79757.jpg

 

20210318_185558.jpg.959d8736df950321c8201beeb7bccf65.jpg

 

И за момента съм дотук. Единственото, което смятам да променя, е да направя бял контур на символите контролните лампи, за да се вижда все пак и през деня какво има там. Много съм доволен от резултата, остава да залепя двете части и да си поиграя с боята и структурата. Това може и да се случи в по-късен етап, но дотук съм много, много доволен! 

 

 

  • Одобрявам 13
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.