Jump to content

skoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Топ потребители

  1. Alexandar

    Alexandar

    Фен на клуба


    • Points

      3

    • Мнения

      945


  2. The Best Forman

    The Best Forman

    Модератор


    • Points

      2

    • Мнения

      9721


  3. Алекси Георгиев

    Алекси Георгиев

    Потребител


    • Points

      1

    • Мнения

      1286


  4. PUF-PAF

    PUF-PAF

    Фен на клуба


    • Points

      1

    • Мнения

      950


Най харесвано

Showing content with the highest reputation on 05/09/21 във всички области

  1. Няколко снимки без филтър от вчера. Много красив залез в района на планина Беласица и Огражден.
    3 points
  2. Уважаеми, Целта на тази тема е да представим първи впечатления от един обстоен тест на новата Шкода Ениак, който имахме удоволствието да направим в рамките на 7ми и 8ми Май! Преди да започна с детайлите ми се иска да вкарам няколко уточнения за 1) хората дето се чудят къде съм се покрил или кой съм 2) как сте стигна до този тест и въобще къде стои Шкода насред електрификацията и и 3) няколко общи неща за електрическите автомобили, защото виждам много хора са дезинформирани или имат стереотипи Първо - Тук съм си, но от миналата година вече преминах на ток и съответно вече имаме и от 2021 учредена Асоциация на Собствениците на Електромобили в България (https://aseb.bg/) - не е реклама, ще обясня по-надолу. Но не съм си продал Шкодата, просто вече (почти) не я карам и затова не я виждате по пътищата. Седи си кротко в гаража и се припалва и движи, но много рядко. Колата е перфектна на 104 хил. км, но след като се качих на ток, връщането към гориво е наистина много трудно. Може би в скоро време някой от клуба тук много ще се зарадва, когато тръгна да купувам втора електричка и сменя Октавията. Второ - Истината е, че Шкода са доста закъснели в електрификацията и съответно марката въобще не е на радара на бъдещите купувачи на автомобили. Трябва да знаете, че електрическите автомобили са единственият пазар, за който е сигурно, че ще расте. Наскоро четох, че продажбите на ДВГ (двигател с вътрешно горене) са били в пика си за последно към края на 2017 - от тогава има основно месечни спадове. Та в групите за електрически автомобили практически се говори основно за Тесла, Хюндай, Киа, БМВ, Рено, Нисан и т.н., защото това карат хората - Шкода досега не са били на картата. Сега пазарът е горещ и почти всяка седмица излизат нови модели по света - тук от Асоциацията правим групови тестове редовно. И затова поех ангажимента да взема от Еуратек един Ениак и да го тестваме. Разбира се, понеже съм ангажиран и към Шкода Клуба се уговорихме да дойдат поне двама човека, за да използваме случая да запознаем по-подробно и тук колегите що за птица е Шкода Ениак Благодарности на Марто и на Стоян (Стуцата), че дойдоха и надълго и нашироко обсъдихме. Та, всеки ще си пусне впечатленията и снимки. Трето - Тук ще използвам да вложа повече информация за това какво представлява един електромобил и какво му е важното. За да може повече хора да разберат какво и защо гледаме на Ениака, както и колко конкурентен е на пазара в момента като цена и други параметри. Ще изброя два основни момента относно стереотипите: - С изключение на Тесла, автомобилните производители НЕ ИСКАТ да продават електромобили. Затова и досега не ги рекламираха, не ги развиваха, а пазеха по 1-2 модела в гамата колкото да си достигнат квотите. Дори често в края на годината си продават сами на себе си/дилърите си автомобили, за да покажат уж продажби. Първи съвет - електрически автомобил се купува в края на годината, тогава отстъпките са най-големи Причината е, че основните печалби в автомобилния сектор идват от поддръжка като труд, сервиз и резервни части. Електрическият автомобил е много по-опростен и ефективен, съответно не им носи печалби - затова нямат интерес и умишлено се спъва прогреса. И ни ги продават много скъпо, за да си компенсират загубения в бъдещето доход от поддръжка - Петролното лоби е много силно и се бълват непрестанно новини против електрическия автомобил. Производството на батерии е мръсно, капацитета пада, няма достатъчно литий, не се рециклира, няма къде да зареждаш, електрическата мрежа няма да издържи и т.н. Не се връзвайте, това са до голяма степен митове или проблеми, по които се работи скоро да са с маргинален ефект. Но никой няма да ви каже как НЯМА по-мръсен процес на земята от пътя на петрола. От безкрайно скъпия и дълбок добив в океани и морета със сонди задвижвани от дизелови агрегати, последвани от превоз до сушата с дизелови танкери, където всичко отива за преработка в петролни рафинерии (един от най-големите гнилочи на света), след което ви го карат до бензиностанциите отново с дизелови камиони...и това трябва да се случва в колосални мащаби всеки ден, защото всичко дето сипеш в колата го гориш ежедневно. Накратко - дори производството и рециклирането на батерии да не е напълно чисто, то не може дори да се доближи до щетата от петролния цикъл в сегашните за света мащаби. Така, сега вече за колата. Ние тествахме средната версия, така наречения Enyaq iV 60. (Максималния капацитет на батерията е 62kWh, но използваемият всъщност е 58kWh - това е, защото винаги има буфер, т.е. не можеш напълно да изцедиш батерията, има съображения затова). Уточнявам го, защото смятаме разхода и пробега от използваемия капацитет, тоест 58 kWh. Концепция: Шкода Ениак заема интересна пазарна ниша, понеже към момента няма автомобил с точно такава концепция - това е нещо като кросоувър, смесица между повдигнато комби и SUV, като по мненията на всички ни изглежда доста приятно. Има голяма практичност като багажник и място за пасажери. Очакванията ми бяха да е огромна, но всъщност не е много по-голяма от Октавията комби - а и обемът на багажника на хартия е същия. Обемът на багажника го дава същия като на Октавия комби - 585-590 литра. Дължината е 4,65 метра. Много нормален на външни размери автомобил, но дизайнът го прави да изглежда по-голям. Пробег: Като я взех от Еуратек беше на 98% батерия и ми показваше пробег от 300 км. Тук е момента да кажа и каква е бакалската сметка. Разходът на електромобила се дава в kWh/100km. Съответно този разход делим на използваемият капацитет на батерията и получаваме индикация за максимален пробег при този разход. По заводски данни колата дава среден разход 15.6 - 16.6 (да кажем 16), тоест би следвало да е възможен пробег от 58/16 = 360 километра. За целта обаче трябват наистина идеални условия. В Асоциацията използваме основно https://ev-database.org - това е сайта, на който има най-изчерпателна и актуална информация за всеки един електрически автомобил. Там една бърза справка ни казва, че Ениак 60 в реалния свят ще харчи 18.1 kWh/100km, тоест трябва да очакваме с нормално каране пробег от 58/18.1 = 320 километра. Ние на къса отсечка 15км в София с натоварена кола в градско шофиране направихме 17.5 kWh/100km по дисплей Зареждане: Използвам да разбия още един мит Не очаквайте колите да се развиват на гигантски батерии и пробег, това не е ефективно. В момента флагманите при електрическите коли като Мерцедес EQS, Tesla Model S Plaid, Audi GT, Porsche Taycan всички са(ще са) с по 90-100 kWh батерии. Бъдещето ще принадлежи на бързото зареждане, а не на мастодонтски батерии. Тук Ениака има потенциал на хартия - може да зарежда 100/125 kW скорост (според модификацията), а в бъдеще и 150 kW (май, като излезе и 4х4 версия). Това на хартия е супер, затова отидохме да го тестваме на 150 kW хиперчарджъра на Киа, за да видим скорост на зареждане. Само че като отидохме там, колата ни беше на 50% батерия, което се оказа греда - бърза справка в evdatabase ни показа, че кривата на зареждане на Ениак 60 е доста увиснала - лапа 150 kW до 30%, след което скоростта на зареждане драстично пада до 50kW и така до 80% заряд. Вижте на прикачените снимки charging curve от сайта и реално какъв charging power имаме на станцията. Иначе има много готина функционалност по време на зареждане - можеш просто да си слайднеш до какъв % искаш да зареждаш - ето с тази линия просто драгваш и можеш после да сложиш отметка да ти отключи кабела. Много ми хареса това, супер удобно. Това последното е съвет от колегиалност - основно хората се карат по зарядни станции, ако някой си е оставил колата, тя е заредена, а кабела не е отключен. Друг любопитен момент за мен беше, че колата не идва с кабел/накрайник за нормален ток. Аз понеже си зареждам БМВто в гаража или на работа в нормален контакт, предната вече исках да заредя Ениака вкъщи (нямам зарядна станция). Успях като си взех кабела от БМВто и го боднах в Шкодата и оттам в контакта Тоест който смята да си зарежда Ениака вкъщи на нормален ток (без станция), то ще трябва да си купи кабел или съответния накрайник (не са скъпи). Иначе за кабелите си има отделение, което е под багажника, където обикновено стоят резервните гуми. Ето го на прикачената снимка Зад волана: Това е автомобил за много лежерно семейно каране и превоз на багажи без много лашкане. Динамиката е компромисна откъм цена/ускорение за електромобил. За Ениак 60 по книжка от 0-100 дава за 8.9 секунди. Не е вълнуващо, а и доколкото знам няма по-скъп автомобил с по-бавно ускорение....докато има доста по-евтини с по-голяма динамика. Возията бих я нарекъл изцяло Шкодска - всеки си знае какво означава това. Комфортно е по всякакви пътища, но и усещаш всички неравности. Тук е момента да спомена, че колата е с 20ки гуми/джанти, като има и 21ци срещу доплащане. Колата иначе върви много мазничко, завива добре, спира добре и не се разклаща. Тук е важно да уточня няколко момента, които са специфични за електрическите автомобили и тук се усещат с голяма сила: - Колите с батерии са тежки, но всичко е отдолу и съответно с много нисък център на тежестта. Това помага за поведението при завои - Понеже няма двигател, предният капак е много по-къс и това помага за по-дълго междуосие и съответно изнесено предно стъкло - тоест печелиш повече място в интериора, само защото нямаш двигател - Резултатите на краш тестовете са отлични. Липсата на двигател кара ламарините отпред да поемат целия удар и съответно няма какво да влезе навътре и деформира купето и пътниците .... за този уикенд толкова, че стана късно...ще допълвам следващата седмица. Има и други интересни неща, които тепърва трябва да научим за този автомобил ! Очаквайте продължение
    1 point
  3. Аз само да питам какво показа мангала ?.. че няма кой да прави тактиката в движение на Швепса .. тамън му бяха заголили дупето на черньо , ам явно нямаше кой да са пресегне за вазелинЯ
    1 point
  4. С екстремно спиране ще се справят почти всички марки. Въпросът е колко пъти последователно ще се справят и в какво състояние ще са спирачките след това
    1 point
  5. Пускам нещо много любимо (и дори одобрявам вокалите на Мейнард!!! ). Клипчето си е типично "туулско", а звученето е от най-любимия ми албум.
    1 point
  6. Точно преди няколко дни чух няколко парчета от този албум на Мей, имаше нещо като представяне по Джаз ФМ и ми направи добро впечатление. Доста ми допадна тази песен:
    1 point
  7. има места които релно са пак до кофите,но са определени от общината https://inspectorat-so.org/кампании?content=инициатива-за-събиране-на-стари-гуми-от-домакинствата
    1 point
  8. Ънбоксинг терапи
    1 point
  9. С това твърдение не мога да се съглася - спирачната течност се загрява и то доста при спускане и това влияе върху твърдостта на педала и спирачното усилие .. една прегряла течност на практика оставя автомобила без спирачки. Разликата в цената на АТЕ , Феродо и останалите течности на практика е 2-3 лв , но вероятността да се сдобиеш с боклук заради икономия на 3-5 лв може да разруши уплътненията в цилиндрите и помпата и още много поразии може да докара една некачествена течност
    1 point
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.