Споделям тук преживяването си с Икеа, защото в момента явно всички са на ура на тема строене, купуване, ремонти, обзавеждане и прочие. Някак си е много вероятно да "спася" поне един колега
Та историята е следната...
Изпадна един апартамент в съседство, който решихме да отнесем с жена ми. Беше хубав, на справедлива цена в нашият си район. Направихме организация по необходимите ремонтни дейности. Решихме, че ще го обзавеждаме изцяло от Икеа, защото не ни се бори с дефицита на мебелисти, дълги срокове, незадоволителните резултати и прочие. Първото нещо, което отидохме да си купуваме беше кухня. Не знаехме как работят там, попитах един пич в сектора с кухните и ми беше обяснено следното: "Нашите кухни са на модули. Трябва да си запазите час за дизайн. Сядате с мен или с колега, правим ви дизайна и така". Викам си - екстра. Звъня да запазя час и ми се дава такъв за след 3 седмици. Казвам си, че е бая, ама нали е пик на обзавеждането, няма как. Пак щеше да е по-добре от месеците на мебелистите. Междувременно питам какво се случва ако случайно някой модул го няма. Или някоя лампа, вратичка, механизъм и прочие. Отговаря ми се твърдо, че "в най-лошия случай" ще трябва да го чакаме 2 седмици. До тук станаха 5. Продължава да е приемливо. Та идва време за дизайна на кухнята. Сядаме с жена ми, аз съм там само за украса. Единственото, което ме касае е да има място къде да си сложа кафемашината. Всички останали неща не са ми интересни. Жена ми предварително е харесала кухня в залата им, трябва да се нагодят само размери, разположение, уточнят механизми и газ. Проектирането отнема към час и половина. Връчват ни финалната картинка. Жена ми е доволна, аз също. Казвам, че направо искам да я плащаме и да чакаме доставка. ОПАААА. Ама то там не ставало така. Сега трябва да запазим час за "изписване и закупуване". По време на тоя час, изписват всички елементи на кухнята и дават финална цена. Ок, дайте да запазим - честита ситуация. Тоя час е пак за след 3 седмици. До тук сме на 6 седмици в най-добрия случай, ако няма нищо липсващо. Малко тъпо, но продължава да е приемливо. Междувременно, тъй като вече знаем каква е кухнята, започваме всичко в апартамента, съобразявайки се с нейната фаца. Най-вече с плотовете и гърбовете, които контрастират на тъмните й шкафове. По тях се боядисва апартамента, поставя ламинат, интериорни врати, трапезарна маса и столове. Поръчва се печка, миялна, хладилник. Грубо към 12К. Опаткваме всичко и идва време вече да си "изпишем и платим кухнята". Висим на столчетата вече 30 минути като сополи, цъкат нещо там по складовата програма. Датата е около 20ти Август. Появява се едно девойче и казва, че има "малък проблем". Плотовете и гърбовете ги нямало налични. В акъла си превъртам срока от 2 седмици, който ми бяха казали. Кисел съм, ама поносимо, квот такоа. Питам кога се очакват и ми се отговря "след края на септември". Чакай, чакай, чакай... "След края на Септември" са 6 седмици от сега, не 2 както ми беше обяснено. Е няма яд, обяснява ми се, че се чакало 2 седмици "ако нямало проблем"... Стискам зъби, питам КОГА след края на Септември? Никой не знае. Задавам кисел въпрос - "Това означава ли, че може да е Март 2022г?" Отговора е шамарещо звучен и кратък "ами да"?!
Междувременно се опитват да ми обяснят, че процедурата им е следната. Заплащам ЦЕЛИЯТ проект, включително с липсващите елементи. В рамките на 5 дни трябва да си го взема или ми го докарват (каквото е налично от него), а каквото не е налично - когато дойде, тогава. Губя човешки облик. Тръгвам си. Така, кратка ретроспекция до тук:
- Утрепал съм 6 седмици
- Похарчил съм 12К по фацата на тая кухня (аре уредите все тая, могат във всичко да се вградят)
- Не се знае кога ще я имам (щото без гърбове и плотове все едно я няма)
- Никой нищо не може да ми каже със сигурност
- Осъзнавам, че не мога да вярва на нито дума, която ми казват в Икеа
Изперквам. Отивам в магазина. Карам "отдел кухни" да ми дадат артикулните номера на плотовете и гърбовете. Дават ми ги. Звъня на един колега в Швеция, който ми намира плотовете там. Звъня на колега в Гърция, който ми намира гърбовете в Солун. Отивам им на крака в магазина, давам им адреси на магазините и кой артикул къде е. Казвам им, че очаквам да ги изтеглят служебно, а ако не могат, ще си заплатя транспорта им до България. Само за да стане проклетата кухня. Взимат ги и казват, че ще ми се обадят да ми дадат информация какво се случва. Минават 3 дни - нищо. Звъня - нямало резултат. Минават още 3 - започва се прехвърляне. Не било вече към "кухни", било към "обслужване на клиенти и рекламация". Минават още 3. Пак звъня. Сега случая не бил към "обслужване на клиенти и рекламация", бил към "кухни" случая. Изперквам, отивам в магазина. Оказва се, че все още се чака отговор дали въобще могат да изтеглят артикулите?! Не дали ги има реално и са го направили, а дали въобще могат?! Чакам още 3 дни. Отивам пак в Икеа. Тоя път викам управителката на магазина и обяснявам, че
- съм готов да похарча 3 пъти по-голяма сума от стойността на кухнята, само и само да ги вътря някак.
- Ще спорим с месеци дали проекта е било оферта и те реализират нелоялна търговска практика, като оферират нещо на клиент, което не могат да продадат.
- не е редно да се сипва цимент по търговските обекти на куците фирми! (как иска да ме разбира)
На следващият ден ми се звъни и ми се обяснява в стил все едно съм спечелил от тотото "Специално за вас, извънземни усилия от нас, ще ви изтеглим липсващите части и плотове"! УРААААААААААААААА, тъпаци. Доставят почти всички след още 12 дни.
И така да си знаете, че закупуването на кухня от Икеа отнема около 2 месеца и половина. Ако ви се разправя...
Междувременно минахме с жена ми си купихме диван, гардероб, спалня, детска и разни шкафове. Почти нищо от които нямаха налично на 100 %. Спалнята например дойде без чекмеджетата, които чакахме още 3 седмици. Чарколяците в моята част на гардероба още ги чакам... Абе взех да се чудя какво въобще имат. Като им влезеш на сайта, всичко е "очаква се наличност". Бях питал една девойка там "Абе в това хале нещо има ли въобще", а тя милата ми вика "Ами аз работя тук от месец и половина и се чудя същото".
Изводите, които си направих аз и надявам се да си извадите и вие, преди да сте гризнали дървото:
- От Икеа се купува само нещо, което в момента имат налично и няма липсващи компоненти, които да трябва да чакате
- Не вярвате на никой за никакви срокове
- Втълпете си, че там на никой за нищо не му пука и прехвърлянето на отговорност е повече в сила и от в държавната администрация
- Готови са да ви излъжат за всичко, само и само да им се махнете от главата, поне към текущият момент
п.с. - Силно вероятно е да чуете оправданието "Ама то нали знаете как е сега с доставките от Китай". Знам как е, да, ежедневно имам проблем с това. Това, което се питам е ВАС КАКВО ВИ БРИГА, ТЪПАЦИ, при положение, че НИЩО от нещата, които купих не се произвежда ви Китай?! Всичко с изключение на сифона, който е във Финландия, беше със страна на произход България, Румъния, Полша, Латвия и прочие екс соц. братски държави.
Успех и сила в тия начинания ви пожелавам!
п.с.2 - Покрай тоя проект, пак да благодаря на @Logrus, че дойде и ми тури най-якия климатик Митцубиши Лансър Ево 10