Такааа, купе готово още нямаме, но една по една продължавам да отмятам от безбройните точки в плана за колата. Сега ще ви представя вече реализираната идея за електрически стъкла на Шкодата. Държа да отбележа, че видях доста зор, докато заработи цялото това нещо, оказа се много по-трудно от очакваното, още повече, че няма почти нищо написано по темата. Включиха се доста мои познати, мъчих ги и им досаждах в продължение на почти два месеца, но накрая всичко заработи. И точно, когато измислихме финалният вариант, се намери готов модул, който върши точно това, което искахме Но, поне се позабавлявахме доста в опити.
Накратко каква ми беше идеята - исках електрически стъкла, но не просто електрически, а такива, които се управляват дистанционно. И то не само да се управляват дистанционно, но и да може да движиш машинките нагоре-надолу когато и както си поискаш - тоест да се движат, докато е натиснат бутона на дистанционното. Общо казано - комфорт модул, който присъства в почти всеки модерен автомобил. Всъщност тази ми прищявка се оказа сложната, иначе ел. стъкла с копче в купето става за 2 часа работа. Но, аз съм си навил на пръста, че ще стане, и стана! Има много готови модули, но те не вършат това, което искам. Повечето вдигат и свалят стъклото с едно натискане - не искам това. Други отварят и затвярят стъклата последователно, едно след друго - не искам това. Ама който си има прищявки, да си ги изпълнява
Знам, че няма да успея да съм кратък в описанието си и този път, но ще се постарая да не досаждам много.
Така, отначало - първо трябваше да измисля какви машинки да ползвам. Единствената информация, която намерих в интернета беше, че на Шкода 120 пасват машинки от фиат типо. Добре, но дойде сложното - през 2021 година да се намерят работещи машинки за Типо В крайна сметка, сдобих се с лява перфектна, и с 3 десни машинки, от които става една дясна перфектна.
Трябваше и някакъв модул, който да я управлява дистанционно. Веднага поръчах уж подходящ модул, с който започнаха опити на сухо:
Първите опити бяха успешни, но само в една посока - тепърва започвах да мисля как да обърна поляритета на машинката, и започнах да осъзнавам в какъв филм съм се вкарал:
Последва механичната част от задачката - монтиране на машинката във вратата. Оказа се сравнително лесно, за по-малко от два часа машинката беше монтирана и работеше:
И тук започна голямата чуденка. Как да обръщаме поляритета на пустата машинка. Въвлякох в размислите близки мои приятели, които отделиха много време да ми помагат. Пробвахме много варианти, почти всички от тях неуспешни, имаше и гърмежи и фойерверки даже
Няма да навлизам в подробности, ще прескоча до края, когато успяхме да създадем работеща схема. За опитите използвахме индустриални релета на 12 волта, за по-лесни опити направо монтирани на шина:
И тъкмо, когато всичко заработи, моята гениалност успя да гръмне вече за последно, и непоправимо дистанционния модул Даже не успях да снимам клип как работи.
Тръгнах да търся друг, и се оказа, че този е бил последният в търговската мрежа. Вложихме общи усилия с един приятел, и ВОАЛА! Успяхме да намерим готов модул, който върши точно това, което търсим. Ако го бяхме открили по-рано, щяхме да си спестим почти двата месеца мъки, но уви... поне се забавлявахме
Китаеца пристигна сравнително бързо, за около 7 дни:
И в крайна сметка, постигнахме успех. Имаме работещи ел. стъкла, управлявани с дистанционно. Редно е да споделя, че дистанционното управлява двете стъкла едновременно. Отделно вътре в купето има бутони за ел. стъкла, които управляват всяко стъкло поотделно. Бутоните също са налични и тествани, но ще бъдат монтирани в Биляна. За момента ползвам Ръстьо за опити, да не дупча напразно вратите на Биляна.
Ето и едно клипче в действие, да придобиете представа за какво точно иде реч: