Тази събота се заиграх с Шкодата. Не я бях карал от януари, когато ми прокапа термостатното тяло. Преуплътняването е елементарно, но изисква източване на охлаждащата течност, а мен просто си ме мързеше да се занимавам.
Реших като ще я разглобявам, най-накрая да монтирам новото парно, което моя приятел Драго ми подари преди повече от година.
Речено-сторено. Термостатното тяло се сдоби с нова гарнитура на самия термостат, залепена със съответното лепило за гарнитури. Към главата не съм лепил нищо, просто почистих повърхностите до блясък и сложих нова гарнитура. Имах капене и отдясно, където имам тройник парно - блок - водна помпа. Този път просто изхвърлих скобичките, купувани от някъде си и сложих едни качествени френски скоби, които съответно стегнах с тресчотката и вече и там стана сухо.
Докато термостатното тяло съхнеше, очаквайки монтаж, се заех с парното. При Шкода 120 то се закрепва елементарно - на 4 шпилки към каросерията.
Ето как изглежда чисто ново чехословашко парно комплект:
Чехите са се постарали да е готово за монтаж. Лостчета, маркучи, всичко е готово за поставяне на автомобила.
На всичкото отгоре самите маручи са все още еластични и ненапукани. Въобще и не съм разсъждавал. Махнах само двете метални тръбички и директно свързах новото парно към двете тръби с алуминиева вложка, идващи от тунела. Маркучът за обезвъдушаване го бях сменявал и реших да си го оставя него вместо този със зелената оплетка. Така и така щеше да стигне само до кранчето за обезвъздушаване, което също е ново.
Не съм снимал салона в разпарцальосан вид, защото ръцете ми бяха доволно мръсни.
В крайна сметка за един ден без много бързане колата беше разглобена и сглобена. Запалих, обезвъдуших системата. От никъде не тече. Новото парно си е ново парно. Лостчетата си работят без никакво заяждане, всичко си е на мястото и вече нямам водопроводен кран в краката на пътника. Освен това самите тръбопроводи ги прибрах навътре. Отново сложих от яките френски скоби и стегнах здраво.
С това мисля ремонтите по охладителната и отоплителната система да вървят към своя закономерен край. Дотук съм направил следното:
- нова водна помпа
- нов термостат на 80 градуса
- нов чехословашки радиатор на охладителната система от новия модел тип "Софика" с чешки термодатчик за по-ниска температура
- дифузор и вентилатор Бош с 6-лопатна перка от Фаворит МПИ, преработен за закрепване към радиатор 120
- ново чехословашко парно
- нови всякакви маркучи, скоби и прочие дреболии
- нова капачка на разширителния съд
Пътната проба на Шкодата е изцяло положителна. Нищо не тече, не грее, парното си духа топло и студено, вентилаторът работи без странни шумове. Аз така обичам - да си работи по заводска спецификация и даже и да има нещо преправяно, да не си личи.