Привет, колеги, пак съм аз
Правя поредно включване по темата със следващия възел, който претърпя ремонт и подобрение. Става въпрос за механизма на скоростния лост.
Както всички задномоторни потребители, така и аз, рано или късно се сблъсквам с проблема "тракащ скоростен лост". Проблемът се явява поради износване или чупене на пластмасовите втулки между оста, задвижваща привода, и самата стойка на механизма. На червената Шкода ми трака от известно време, и е много неприятно. И затова тук, при Биляна, реших да се справя със ситуацията още преди монтажа на механизма.
Втулки отдавна няма по магазините, затова единствения вариант е да си ги произведем сами.
Другото, което някои от вас може би знаят, е че механизмът за 5 скоростна кутия е различен от този за 4 скорости. Има разлики в стойката, има допълнителна планка, монтажът му е огледален, освен това е дистанциран от купето поради различния ход. Съответно и втулките оригинално са измислени по друг начин, и разучавайки в дълбочина нещата, стигнах до извода, че не са по-добре измислени, а напротив - по чупливи и ненадеждни са.
Прилагам две снимки, за да се добие някаква представа какв точно говоря.
Първата е на четири степенен механизъм (това свалих от Биляна, омазано е в грес, предният собственик явно е бил много предпазлив и е прекалил с мазането):
виждат се втулките, както и скобите, които ги държат. Вижда се, че от едната страна втулките са по-дълги.
Втората снимка е на пет степенен механизъм с оригинални втулки:
тук няма планки, втулката е от този тип:
набива се, и се разширява. По-тънка пластмаса, по-чуплива, освен това при износване директно се изхлузва от оста. Съответно много рядко вече може да се намери петстепенен механизъм със здрави втулки.
Взех решението да се произведат втулки от по-здравия тип, както и скобички за ограничаването им от изпадане.
И тук имах право на избор - можех да ги произведа на 3д принтера, даже щеше да стане елементарно, и много бързо. Реших да не рискувам, и ги произведохме на струга от полиацетал. Месинг/бронз в случая не е подходящ, точно заради тракането. Полиацетала е мек, обира вибрации и шум, в същото време е много издръжлив на триене.
На чертежа се вижда и планката за закрепване, която изрязах на лазер от 1мм неръждаема ламарина:
Последното нещо, което остана да произведа, беше дистанциращата планка. Както споменах, поради по-дългия лост, целият механизъм трябва да се изнесе нагоре с 8мм, за да може оста и привода да са в една равнина, съответно да работят по-гладко. Това не е задължително, но в крайна сметка държа да правим нещата по правилния начин. Планката реших да изработя на 3д принтера. Смятам, че материалът е достатъчно здрав, за да издържи макар и лекото натоварване. Отпечатах я на 100% плътност, и стана много здраво. Ето процесът:
Съответно оставих дупките малко по-широки, за да имаме право на грешка:
И така, вече имаме пълен комплект за смяна на втулки на механизъм за пет степенна скоростна кутия:
Направих два комплекта от всичко, описано по-горе, един за мен, и един за Данчо @roodnb, който се надявам скоро също да се похвали с монтаж
Остана самият монтаж, който е елементарен:
Разбира се, оставил съм дупките на планките по-широки, за да не опират при движението на оста:
Всичко е сглобено, оста се движи и в двете посоки без усилие, върти се във втулката без усилие, общо взето съм много доволен от крайния резултат.
Остава да се монтира към купето и да се върже с привода.