Според мен тези сметки са даже направени песимистично откъм електромобилите и оптимистично откъм ДВГ опциите. Моята Toyota Rav4 Plug-in hybrid харчи средно около и под 18kWh/100 km в града, кaто не рядко я виждам в границите 16-17 при по-спокойно каране. Маршрутът в София от ж.к. Младост до ж.к. Сердика го взимам дори с по-нисък разход (около 14 kWh/100 км), но да кажем там има повече спускания и се печели много от рекуперацията, та е по-коректно разходът да се отчете при двупосочно пътуване.
Както и да е - тези сметки са за сравнително големичък плъг-ин хибрид, който не е правен с мисъл за някаква специална аеродинамика и други оптимизиращи разхода фактори. При една малка градска електричка очаквам разходът да е стабилно между 14 и 16 kWh/100 км, което прави цената на зареждане на нощна тарифа стабилно под 2.50 лв. Не че тези 50 стотинки разлика ще са решаващи, но решах да допълня статистиките . Тези числа важат за не-зимните месеци, които са около 9-10 в годината последно време. Когато температурите паднат под нулата може да броите, че пробегът ще намалее до около 60% от летния, та и разходът за ток порастне - грубо към 24 kWh на 100 км или да кажем от порядъка на 3.50 лв на 100 км, заредени на нощна тарифа.
Относно ДВГ разхода - бившото ми Йети 2.0 TDI даваше разход около 6 литра на извънградско, а в града си беше по-скоро 8. За бензин очаквам градският разход на литри да е двуцифрен. Може би ако е някаква малка бензинова кола този разход от 8 литра е постижим, но нямам опит с такива, така че други колеги биха споделили реалния разход за конретни модели, а не рекордния при спускания и без задръствания.
Та и аз споделям мнението, че дори гледайки само финансовия аспект, ако на мен ми трябваше втора кола в семейството, която ще се ползва само за градско каране, категорично бих взел електричка. Не бях гледал втора ръка и не съм запознат с потенциалните проблеми на различните модели, но бърз поглед в българските сайтове виждам доста бройки Renault Zoe на цена около и дори под споменатия бюджет от 20 хил. лв. Вярно - те са с малката батерия, която става само за градско (или около градско), но ако не правите повече от 100 км на ден пробег в града би трябвало да ви е напълно достатъчна. Тойотата, която карам, има към 80-90 км пробег на ток и смея да твърдя, че я карам изцяло на ток в града. Моят среден градски пробег е около 50 км на ден (1500 км месечно градско), но дори в дните, когато навъртам над 100 км, успявам да направя междинно зареждане. За около два часа се пълни цялата батерия от 0% до 100%, а при Zoe-то ще е дори по-бързо, като не е задължително да пълните батерията до горе - колкото време имате за зареждане, толкова. В зависимост от пробега, който ще се навърта, може да се сметне колко пари от гориво ще се спестят, минавайки на ток и тогава първоначалният бюджет за покупката на колата предполагам може да се увеличи с едни още 10 хил. лв и да се вземе и нещо с малко по-голяма батерия. Zoe-та с 40 kWh батерия виждам, че вървят към 30 хил. лв втора ръка, но пак казвам, че не съм проучвал какви потенциални проблеми могат да се очакват при втора ръка от конретния модел.
Ако излезем от финансовия аспект - за мен шофирането на ток в града е много по-приятно и предпочитано. Няма го досадното бръмчене, докато чакаш в задръствания и по светофари. Имаш моменталното ускорение, позволяващо бързо тръгване на светофар и лесно престрояване. Не цапаш въздуха в града, в който живеем и ако е чиста електричка паркираш безплатно в зоните. Последното не е ясно докога ще продължи, че нещо бройките на тези коли почнаха да нарастват дори у нас. Но да - за такава кола е нужно да имаш сигурно място, където да си я зареждаш (може и от обикновен контакт през нощта ако нямаш голяма партида). Още се намират безплатни станции дори в София, но първо, че не е удобно често да оставяш колата на специфичните локации, а и не можеш да разчиташ на тях дългосрочно тъй като не се знае докога ще са безплатни и на каква цена ще станат в бъдеще.