Пиша четейки интернет. Малко суха статистика. Това съдържа една средно статистическа автомобилна батерия:
- За производството на 1 тон литий са необходими около 500 000 галона вода. Един американски галон = 3,75 л, което по груби сметки прави около 1 800 000 л вода или 1800 л за килограм литий.
- Производството на 1 кг графит емитира 17 кг СО2.
- За производството на 1 кг алуминий са необходими 15 кВт/ч енергия.
- Производството на килограм никел генерира 13 кг СО2. Необходимо е да се обработи 100 кг руда с киселина, като остатъкът е 99% отпадно желязо, което не може да се рециклира.
- Приемаме, че мед има много по света. Навсякъде се рециклира бакър. Който не знае как да си "набере", специалистите са у маалата.
- Същото важи и за желязото.
- Производството на 1 тон манган емитира 6 тона СО2 и 45 кг серен двуокис.
- Производството на 1 кг кобалт емитира 8 кг СО2
След сухата статистика произвеждаме батерия и я слагаме в Tesla и разчитаме тя да ни служи между 6 и 8 години (това в случай, че си купим колата, въпреки че вече никой не го прави. Обикновено колата е на някакъв вид лизинг с опция за връщане или по-просто казано, колата е под наем и до петата година се връща). Калкулирайки сухата статистика интернет казва, че за производството на батерията на Tesla (80 кВт/ч) се емитират около 17 тона СО2. Вземам моята малолитражка, спъната до безобразие Хонда Джаз, 1.3 без турбо, но с 6 скорости, 100 кс, СО2 113 г/км. За да се изравня с въглеродния отпечатък при производството на батерията аз трябва да измина малко повече от 150 000 км. Да уважим феновете на марката и да вземем за пример последно поколение икономични двигатели - 2.0 дизел, 109 гр/км СО2 или бензиновия 1.5 TSI, 121 гр/км. Разликите са нищожни. Тук не взимам предвид много фактори, които взаимно ще се изключат, като емисии при производството на ток или на бензин, както и емисиите при производството на самата кола. Има едно нещо, което може да се вземе под внимание и това са гумите. Моята кола тежи на половина от теглото на Tesla Mod 3, което от своя страна означава не малка разлика в износването на гуми. А всички знаем, че няма специални гуми за електрички и за малолитражки. Но да пренебрегнем и това. Да пренебрегнем дори и цената на колите. Питането ми е какво точно е по-екологичното в електрическите автомобили. Съгласен съм, както Пепи каза, че един прекрасен ден, когато батериите станат по 1000 кВт/ч и се олекотят още, когато инфраструктурата започне да разчита над 50% на възобновяема енергия, когато паркингите по МОЛовете, Билла и Кауфланд, както и покривите на тези огромни халета, а също и южните стени на небостъргачите се покрият със соларни панели, а нищо чудно и най-накрая да започнат да произвеждат автомобили със соларни панели по хоризонталните части, щото на Tesla Mod 3 преден капак+предно стъкло+таван+задно стъкло+хоризонталната част на задната врата/капак правят общо малко над 4 кв. м. Малка проверка в сайта на Tesla показва, че те предлагат панели за домакинства с размери 1,89 х 1.05. Един такъв панел е с мощност 405 Вт. Т.е. хоризонталните части на Tesla Mod 3 могат да осигурят около 1 кВт електроенергия на час при нормален български слънчев летен ден. Та тогава чак може да говорим как електрическите автомобили са по-екологични от тези на фосилни горива. Но всички знаем, че това се случва много бавно. И може би до тогава ще се развие и поевтини производството на водород и водородни клетки (нещо, което лично аз смятам, че е бъдещето, а не батериЙте). За това продължавам да поддържам тезата, която поне във Великобритания се поддържа, а нищо чудно и в останалата част от Европа - Plug-In Hybrid.
Всичко написано по-горе е достъпно в интернет. Не искам да спамя с десетки линкове. Но не мога да приема отстояване на позиции с груби коментари, тип собственик на айфон колко електричките са най-добри и колко хиляди предимства имат пред дизелиците или газаджийките. Да, вярно е, че имат. Но и недостатъците не са никак малко - цена, инфраструктура, малък пробег, дълъг престой при зареждане. Това са неща, които обуславят и други ограничения.