Аз минах преглед на 28 юни с бензинов автомобил и пункта вече беше с новия софтуер. Има редица промени в минаването на ГТП, които и да не ни харесват, са факт и би следвало да са за добро. Стикера за прегледа е нов и вече не се лепи хоризонтално в горната част на предното стъкло, а в лявата му част, вертикално, успоредно на колонката. Според момчетата от пункта, имало "антенка" в него. Другото ново е, че при обновения софтуер възможностите за манипулацията му с цел даден неизправен автомобил да мине преглед са сведени, да не кажа на нула, но със сигурност до минимум. Също ново е, че вече не мерят само газовете на изхода на ауспуха, а заедно с тях мерят и някаква стойност на някаква ламда (не разбрах точно кое и какво е), като двете стойности са пряко свързани. Преди, ако извадеха сондата на ръба на ауспуха, докарваха прилично манипулирани емисии. Сега това е невъзможно, защото ще даде грешка заради стойностите на ламда-та. Е, и това може да се манипулира, но в по-тесни граници, а по обективни причини няма как да го напиша във форума.
С други думи, всички, които са с неизправни катализатори или са ги демонтиралили от бензинов автомобил най-вероятно ще ударят голяма греда. Жал ми е за хората, които така са си купили колата или са свалили катализатора поради липса на средства. Но хич не ми пука за рацерите, махнали катализатора, за да "отпушат" двигателя и да добавят 5-6 кончета отгоре. Искам такъв да го видя на пункт за ГТП...
Сетих се и попитах момчетата от пункта - ако не ме интересува в колко по-ниска ЕКО категория ще ме сложат, дали мога да дойда с автомобил, бълващ вредни, макар и невидими емисии. Отговориха ми категорично, че ЕКО категорията е пряко свързана с ЕВРО категорията на автомобила, декларирана от завода и ако съм под нея няма да мина преглед. Това не важало за много старите автомобили, при производството на които ЕВРО категории все още не е имало - при тях допустимите граници били доста по-широки. Ако не ми остане време тази година, догодина със сигурност ще пусна Kadett-а (81-ва година на производство) на ГТП, да видя при него как е.
Прегледа го минах с бензинов автомобил, имащ приличен хардуерен и софтуерен тунинг и мощността му е доста над заводската. Оригиналния катализатор е свален и е заменен със спортен. След като този автомобил влиза в допустимите граници за отделяни емисии, само мога да си представя в какво състояние трябва да са стоковите бензинови автомобили, не успяли да минат преглед... Излиза, че заложените допустими граници са ОК и няма място за мрънкане.