Ако измерваш напрежение на батерията директно на оловните терминали (не на клемите за да избегнеш грешка от лош контакт) с бърз мултицет със запис или мин/макс стоп на показанията може да рзбереш до колко точно пада напрежението и и да се прави извод. При една изправна и правилно оразмерена ел схема на 12Вт напрежението може да спада до 9.6Вт при развъртане на мотора и е нормално според техническите документации които съм срещал за оловно-кисели акумулатори. С най-обикновен мултиметър неможе да се постигне достоверно показание за това кратко време. Аз ползвам у дома UNI-T 71D, горе долу става за ориентир при стартиране на мотора (пускал го да мери през 20мсек на моя 1.6л дизел). То така или иначе за нормалния потребител батерията се следи от компа на колата.
След стартиране на мотора бордовото напрежение се определя от компютъра на колата и в зависимост от товара, околна температура, състояние на батерията, заряден ток, наклон на автомобила, натрупаната статистика, фарове, чистачки, регенерации, старт-стопа и още 100 други научни фактора известни на група инженери. Това за новите модели.
Наблюденията на моята О3 при доста по-студен от БГ климат показва, че напрежението може дори да спадне под 12Вт при нормално лятно дълго каране (може би се провежда тест на батерията за състоянието и), друг път варира между 13-15Вт, зимата с парно, подгревни свещи (май си работята до към 30-40 минути след студен старт при мен), вентилатор, подгрев седалки и други консуматори почти постоянно стои между 14-15Вт. Немога да кажа до колко е удачно, но сигурно ще да е за по-добро направено в сравнение с конвенционалното 14.х Волта. Но иначе осветление, крушки, консуматори са подсигурени с постоянно напрежение през инвертори и не се наблюдава дълбоки примигвания или други артефакти. Ще прикача един файл на руски за старт-стоп системата намерен в нета, не е много по темата, но като за интереса.
Не се впрягам от бордовото напрежение, ниско или високо, батерията да се тества от хора които разбират, зареждаш с хубаво зарядно, сменя се при високо вътрешно съпротивление и неиздържал правилно зададеният тест. То дори компа на колата казва на дисплея да се дозареди батерията и го индикира далеч преди да е вече умряла че да неможе да развърти при нормална експлоатация. Предполагам че е в резултат на тест във времето от бордовия компютър.
Намален капацитет на батерията може и да в резултат на или косвена индикация на друг проблем както се описва по-нагоре в темата.
Не съм експерт, но базирано на опита ми не само с автомобилни батерии ще е нешо такова.
pps_sk_086_syst_start-stop_rus.pdf