Създавам темата за да улесня живота на някой колега, който като мен може да се сблъска с проблема.
Как работи халдекса - генерация 2:
Както всеки знае, това е диференциал за 4х4, той не работи с директно зацепване на зъбни колела, а чрез съединител, който зацепва на степени и се управлява от модул.
Този модул се намира на самият халдекс диференциал, под колата.
Освен, че управлява диференциала, също така подава ток на помпа, която върти маслото и има филтър. Управлява го директно с клапан - една желязна "пишка", която излиза от модула и влиза в корубата и там върти нещо.
Може да се види отдолу на колата и не е сложен за демонтаж. Главните проблеми с него са, това че има капак, който е залепен със силикон и този силикон с времето започва да пропуска вода и наводнява платката.
Окабеляването включва 2 кабела за ток, CAN шина (2 кабела) и мисля, директна връзка към някои датчици - педал за газ, ръчна, крачна спирачка и може би нещо друго.
Има една букса която е връзката на модула с кабелите, т.е. на самият модул. Тя е потенциален проблем, ако е пропуснала вода и не прави добра връзка.
Кабелите минават директно от модула през купето под задната седалка от към шофьорската страна. Тук има друга букса, която също може да бъде проблемна заради влага, а и може да влязат гризачи, да гризкат кабели. От там отиват през левия праг към CAN модула (намира се под волана) и бушнното табло до волана, предполагам и към другите датчици там около таблото (не съм разглобявал напред да проследявам). Бушонът при мен беше №6, който дава ток на халдекс, сервото и таблото, но има още поне 2 варианта, вкл. с отделен бушон.
Като технология - работи постоянно зацепено 95:5 предно:задно. Според това колко е натиснат педала и дали има приплъзване и т.н. предава практически до 45+% до задните колела.
Информация от Paco - не бива да се кара над 2-3000 км. с неработещ халдекс, защото помпата не върти маслото през филтъра и е възможно да се налепят разни частици по съединителя и после и съединител. Също така кабелите на тази генерация автомобили е доста невероятно сами да се прецакат, защото за разлика от B5 и голф4 платформите са направени доста по-качествено.
Симптоми на проблема:
В началото ми светваше ESP лампата и изгасваше, ако изгасиш и стартираш колата. Така няколко дни.
След това започна да не изгасва лампата или да изгасва все по-трудно.
Накрая не изгасваше. Понякога даже светваше ABS лампата.
Диагностика:
В началото грешката беше: 01324 – Control Module for All Wheel Drive (J492) 004 – No Signal/Communication
След това започна да не го открива: Address 22: AWD Cannot be reached
В същото време ABS модула и CAN се оплакват, че не откриват халдекса.
Грешките там са такива: Address 03: ABS Brakes ... 01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492) 004 - No Signal/Communication
Address 19: CAN Gateway (J533) ... 01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492) 004 - No Signal/Communication
Ходене по мъките:
В 3 сервиза ми казаха директно по телефона, че имам проблем с АБС модула.
Трансексперт ми казаха, че могат да ме вземат след 3 седмици, но аз имах много пътуване и реших да търся алтернативи.
Закарах я в друг сервиз (специализиран за VAG, със сертификати и т.н.) и установиха, че е от халдекса, но не разбират.
Реших, че явно е космическа технология и трябва да отворя форумите да се поинтересувам, има ли такъв специалист на тази технология в нашата страна.
Всички пътища водеха до Paco - Пацо - Пламен. Намерих му телефона, човека се оказа доста в час с технологията и ми я обясни набързо и ми показа как стоят нещата.
Свалихме модула, сложихме го на негов стенд, който симулира разни тоци и сигнали - работи и дава ток към помпата. Разглоби го и вътре нямаше следи от вода.
Тук приключихме, защото той няма сервиз и не искаше да бара по-нататък по колата, за което евала, че не бърка където не се чувства силен.
Реших, че жив-умрял, ще чакам Трансексперт. През това време си изтеглих сервизна програма и след известно четене и размисъл почти бях сигурен, че ще да е нещо от кабелите или CAN модула, защото халдекса се връзва към ABS модула само през CAN модула, а щом и двамата не го виждат, значи е или от кабелите към шината или от самият CAN модул. Другото е към бушона и може да е прекъснат кабела за тока.
Развръзка:
Като ми дойде часа в Трансексперт се разбрахме да започнат от кабелите и после вече да хвърляме боб.
След час ми се обадиха, че кабелите са бетон и се връщаме към първоначалния виновник - халдекс модула.
Е, халдекс модула беше, след неговата замяна вече 1 седмица няма проблеми.
Тук е момента да изкажа благодарности за направеното в Трансексперт и бързото оправяне на проблема и други неща, които ме предупредиха, че не правят, но направиха.
Толкова бях доволен, че не си развях членската карта, а платих каквото ми казаха.
Също така обещах на Paco да му дам обратна връзка с това какво е било, та знам че той чете този форум и го смятам за изпълнено.