Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Историята на Skoda


vRS

Recommended Posts

Историята на Skoda - Автор М. Иванов

 

 

Началото :

 

През 1859 година Арнощ Валдщайн (Arnost Waldstein) построил в Пилзен механическа работилница, която постепенно се превърнала в среден по размери завод. През 1866 година на длъжността директор бил назначен инженерът Емил Шкода (Emil Škoda). Освен инженерният талант, на тази длъжност той показал и големи организаторски способности. След 3 години Шкода купил завода от Валдщейн. Заводът се занимавал с метало-обработка, леене на стомана и прокат.

 

Автомобилното отделение възникнало в Пилзен едва през 1919 година. Първият автомобил се разработил съвместно с инженерите на фирмата Hispano Suiza. В резултат се появила машината Škoda Hispano Suiza Н6В. Първата партида от тези автомобили била доставена на канцеларията на президента на републиката. Все пак, общото количество на произведените автомобили не било голямо.

 

През 1924 година разширили програмата на автомобилното отделение в Пилзен. По лиценз започнали да правят камион на фирмата Sentinel Wagon Works с парен двигател.

 

Концернът Škoda

 

След като през 1925 година концернът Škoda придобива завода в Млада Болеслав, започва реорганизация на производството. Автомобилни патенти повече не се купували, започва развитието на инженерната школа Laurin & Klement. Производството на камиони и автобуси е пренесено от Млада Болеслав в Пилзен, а в Млада Болеслав остава само лекото производство. През 1927 година в Млада Болеслав построяват изцяло нов ковашки цех. Започва работа над големи и скъпи автомобили на ново техническо равнище, но при това не се спират старите, добре представили се автомобили.

 

През 1928 година излизат първите изцяло нови автомобили след обединението - моделите Škoda 4R и 6R. През 1932 година е направен първият автомобил от модела Škoda 932. Каросерията, в съответствие с инженерните традиции на времето, има дървен скелет и металически панели. Външно автомобилът много наподобява творението на Фердинанд Порше, което било представено на обществеността едва през 1936 година. Но серийно Škoda 932 не се произвежда. Вместо нея на конвейера през 1933 година се качва Škoda 420. Индексът показва, че нейният двигател има 4 цилиндъра и мощност 20 к.с. Най - интересното в нея е гръбначната рама, която позволила да се намали масата на автомобила до 750 кг, което по това време било необикновено постижение.

 

През 1934 година седем студента под командването на Збигнев Петерс се отправят на автопробег на дистанция 14800 км от Прага до Индия. За пробега са взети 4 автомобила Škoda 420 Popular тропическо изпълнение, което включвало система за охлаждане с увеличен обем на водните и маслени радиатори. Автомобилите били боядисани в бяло и имали сенници. След 4 месеца без каквито и да било загуби, на същите 4 машини студентите се връщат в Прага.

 

Автомобилите с гръбначна рама, която за пръв път е приложена на модела 420, се задържат в производство 30 години - до модела Octavia 1957 година включително.

 

През 1935 година на конвейера се качва голямата лимузина Superb с 6-цилиндров двигател.

 

В годините на войната Škoda произвежда крила за самолети, газогенераторни камиони и автобуси Škoda 806.

 

В края на 1945 година на конвейера е поставен автомобилът Škoda Popular 1101. Той представлява просто нов поглед върху машината, създадена още в края на 1940 година.

 

За истински нов се смята появилият се в края на 1953 година автомобил Škoda Spartak. Той е представен като нов тип народен автомобил. На конвейера стъпва едва след 2 години под названието Škoda 440. Но никой не го наричал другояче, освен Spartak. От индекса следва, че автомобилът имал 4-цилиндров двигател с мощност 40 к.с.

 

През 1959 година на автомобила се прави ново предно окачване - вместо напречни ресори се поставят пружини и телескопични амортисьори. Напречните ресори отзад остават. Модификацията се счита за толкова важна, че автомобила се приема за нов модел и вместо индекс му дават собствено име - Octavia. Названието (от латинското октус - осми) означава, че това е осмият модел в хронологията, започната от Škoda 420. Моделът с по-мощен двигател (45 к.с.) се наименова Octavia Super, а кабриолетът с 2-карбураторен двигател и мощност 50 к.с. получава името Felicia.

 

През 1964 година на конвейера се качва новият модел. В последния момент се решава да се направи и каросерия с 4 врати. Наричат автомобила Škoda 1000 МB. Буквите означават Млада Болеслав, а сред населението автомобилът става известен като "ем-бе". През 1969 година той е модернизиран. Получилото се семейство наричат Škoda 100/110, тъй като автомобилите се различават по двигателите.

 

През 1970 година филиалът в гр. Квасина започва производство на спортното купе 2+2 - Škoda 110R. С появата на този модел започва работа над истински състезателни автомобили. През 1974 година е направена партида прототипи с двигатели с обем 1800 и 2000 куб. см. Купето взимат от Porsche, предното и задното окачване се монтират под рама. Скоростта на тези автомобили достига до 210 км/ч. Това били достойни конкуренти по спортните трасета за времето си. Но пътят към големият спорт е закрит от изискването за омологация. Тогава било решено в това купе да се монтира мотор от сериен автомобил, но с увеличен обем от 1289 куб. см. След форсиране мощността му била вдигната на 140 к.с. при 8500 об./мин.

 

Най-големият състезателен успех е постигнат през 1981 година, когато Škoda завоюва титлата “Шампион на Европа” сред заводските отбори.

 

Благодарение на необикновената конструкция, надеждност и постоянно обновяем облик, автомобилът със задномоторна концепция Škoda 1000 МВ - Škoda 105/120/130 станват чехословашки народни автомобили. От 1964 до 1992 година са произведени над 3,5 млн броя.

 

Едва през 1987 година се пуска в производство нов модел - Favorit. В историята на фирмата това е третият Favorit. Автомобилът е сполучлив.

 

Пост комунистическо развитие

 

През есента на 1989 година в Чехословакия пада комунистическият режим и започнва връщането към демокрацията и капитализма. Заводът започва да изпитва трудности. С решаването на проблемите на завода се заема правителството. То направи безпрецедентна крачка - било решено да се продаде завода на чуждестранен инвеститор. Въпреки трудностите за купувачи претендирали 24 фирми. Сред тях били BMW, GM, Renault. Но най-приемливи условия предложил Volkswagen.

 

Правителството оценява завода на 800 млн DM, a на немския концерн са продадени акции на сума 300 млн DM.

 

Новият партньор – Volkswagen, предлага да се запази производството на модела Favorit, да се подобри неговото качество, а с времето да се усъвършенства. Паралелно с това за 4 години да се подготви за производство нов автомобил от по-висок клас.

 

През 1994 година Favorit се превърна във Felicia. Тържеството по случай началото на серийното производство на автомобила се състои на Карловия мост в Прага. Пражкият първенец Ян Коукал (Jan Koukal) кръщава новия модел със старото за марката име Felicia.

 

През 1994 година са изкупени над 60% от акциите, през 1995 - 70%, а през май 2000 година предприятието вече принадлежи изцяло на Volkswagen (последните 30 процента от акциите надхвърлят 650 млн DM).

 

През това време са продадени повече от 600,000 автомобила Škoda.

 

Следващият модел на Škoda се нарича Octavia. През септември 1996 година започнва производството на този модел. Това е първият автомобил, изграден на платформа, разработена от концерна Volkswagen. През март 1998 година са представени обновените версии на моделите Škoda Felicia и Škoda Felicia Combi и на универсалната Škoda Octavia Combi.

 

В края на 1999 година се пуснка новият модел наречен Fabia.А през 2001 година Škoda представя обновената Škoda Superb

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Срамота е да копираш информация от единия клуб и да я постнеш в другия без да цитираш источника...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е това вече беше много тъпо изказване :roll: Момчето, което съм споменал горе ми прати това на мейла и аз го качих тук. Да копирах го, но от пощата си... Кво е тва отношение бе пич.... Какъв е смисълът да копирам нещо за да ви го покажа от сайт, който вие сте правили? Айде вложете малко мисъл :?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Никой не иска да те обижда. Но се съгласи, че е тъпо да се пълни форума със статия, която повечето тук до болка познават (не че не е интересна). И второ - AngelFire нищо не ми говори (нали казваш, че си цитирал), ама сайта в хит.бг всеки го знае. Елементарен, но очеваден пример - когато в един вестник (радио, телевизия - аналогично) се цитира статия от друг вестник, обикновенно се споменава съответната медиа, а не само автора. Всъщност май нямаше нужда да отговарям, ама айде... ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Никой не иска да те обижда

 

Не мисля, даже съм обеден в противното

 

Но се съгласи, че е тъпо да се пълни форума със статия, която повечето тук до болка познават (не че не е интересна).

 

От къде да знам, че повечето тук я познават тази статия, аз например не знаех за съшествуването й

 

И второ - AngelFire нищо не ми говори (нали казваш, че си цитирал), ама сайта в хит.бг всеки го знае.

 

Аз изобщо не бях чувал за този сайт, а Ангел е един мой познат, който пише по форумите с ник - AngleFire и знае какво ми е отношението към марката! Затова и ми изпрати на мейла тази статия, която ми се стори доста интересна и затова я пуснах тук!

 

 

Елементарен, но очеваден пример - когато в един вестник (радио, телевизия - аналогично) се цитира статия от друг вестник, обикновенно се споменава съответната медиа, а не само автора.

 

Стига да знаеш от къде идва информацията! Ако не знаеш обикновено се пише източникът от който си я получил. Ако той не желае това, в повечето случаи се споменава, че иска да остане анонимен източник!

Може би искаш да ми кажеш, че при всяка полезна информация, която някой ми пусне на мейла, трябва да проверявам като откачен в нета дали тази информация съществува в някакъв си сайт, евентуално кой е авторът й и т.н. - Е, съжелявам много, но нямам време за това

 

Всъщност май нямаше нужда да отговарям, ама айде... ;)

И аз не дължа обяснение на никого, но....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едно не мога да разбера - човек ти казва 1, ти винаги после цитираш и казваш 2 :) От де тоя мерак за писане бре =D>

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

това е клуб на притежателите на автомобили Шкода въобще и въобще не ми е ясно що кат си юрист си толкоз тъп да си помислиш, че въпросните притежатели, въобще не са чели историята на Skoda (примерно). въобще ти май ни земаш тук за някви непросветени балабурници със 120-ки и фавове и си решил да ни покажеш за кво става дума ли? мерси, ама нямаше нужда г-н адв.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе няма ли админ тука да я локне тая тема, че нещо мноо загрубя и се изгуби пак добрия тон! :evil:

 

Това беше моя реплика ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

виждам че критикувате човека....но аз мога да дам един пример защо тази тема е много полезна....когато се натрупат юзъри...няма всичките да са наясно с историята на марката....старите пушки са ясни,те вече я знаят......та новите ще започнат да питат някой знае ли историята,може ли някой да ми даде историята ....в един момент става досадно....а пък тук тази инфорнация я няма......та спокойно може тази тема да се направи на важна и всеки нов човек който иска да научи нещо ,ще може да си я прочете........малко объркано го написах ,но дано да сте ме разбрали!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

а какво ще кажеш за следния вариант - нов юзър пита: "пичове не знам историята на любимата си марка, можем ли да направим нещо по въпроса?" - и отговорът би бил такъв:

а не да се правим на много начетени и вещи по всички теми.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

това е клуб на притежателите на автомобили Шкода въобще и въобще не ми е ясно що кат си юрист си толкоз тъп да си помислиш, че въпросните притежатели, въобще не са чели историята на Skoda (примерно).

Не съм имал намерение и не съм обидил никого!!! Много ми е интересно като се видим дали пак ще ме наречеш тъп :lol:

въобще ти май ни земаш тук за някви непросветени балабурници със 120-ки и фавове и си решил да ни покажеш за кво става дума ли?
Далеч си от истаната
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе, колеги, недейте така...с лошо [-X . Нали това е клуб на Шкода и всички имаме по една или повече в биографиите си. Колегата не е видял, че го има това и е решил да го пост-не, пък ко му са нафърлихте. Вярно е, че е 1:1, ма к'во от това. Толерантни трябва да бъдем, а не да се караме...и то в нашия си форум... Гледам :smt086 има яко дразги и в една друга тема (в която Юли е написал добри думи за мен :oops: - Благодаря за което)... Вижте до къде стигнахме - наше момче :!: (лично не го познавам, но знам, че е яко фен и много го уважавам, за това, което е направил с колата)...да иска да хаква... :!: НАШИЯ си форум... Винаги можем да направим нещо по въпроса, за да не се стига до дразги. Голяма работа, като някой е пост-нал нещо, което е...хубаво. Ами ако беше пост-нал нещо от рода: "бах ти скапаните коли са шкода и техните собственици" :?: ... Та мисля, по-добре е да сме заедно. Винаги може да има искри, но нека да потушаваме пожара преди да е почнал. Ако някой смята, че не съм прав и съм го засегнал лично с мнението си, моля дa ме извини, но просто ми е тъпо :smt010 :smt009 тук от 8000 километра да виждам, как няма разбирателство. Моята кола е от новите - дет' са само с емблема на Шкода, но аз съм тук не само защото ме кефи колата, но и заради ХОРАТА!!! Ми всички сме много готини - някой да каже обратното? Та така...Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

zloQQ прав си, аз пишман станах дето го paste-нах тоя линк, да му са не види :evil: Може пък наистина да не е знаел човека :roll:

 

Друго, не казвам, че всичките ми мнения са били коректни - имало е и такива изказвания, за които после съм съжалявал, а и тук в Варна не са били приемани добре (даже бях порицан от Хашек :| ). Ма понякога паля от четвърт на некви кавали дет са опитват да си праят веселото на гърба на моя Ludek. Не карам кой знае каква кола (Skoda), но има доста вложени чувства и мечти в нея - и човек ( визирам Върлия_шкодар например) който не ме познава - e добре да си спести "кадърните" коментари. Няма смисал да са обяснявам ся, стореното - сторено, казаното - казано... :!:

 

Та мисалта ми беше, че и аз викам да я приключваме тая тема - ко да напрайм ся тъй или иначе - има я. Голем праз :mrgreen: :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Даааа - и аз т'ва викам - да приключват дразгите. Нека има спорове, защото в тях се ражда истината. Поздрави за количката - знам коя е и много ме кефи. Под секрет - мислех да си взимам и аз такава - даже си бях харесал една зеленка, но взе, че мечтата ми се сбъдна и се сдобих с Л&К :smt025 Надявам се като се върна в Бг за следващия или по-следващия събор, да се запознаем и да позапием, както си му е реда :smt045 Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.