Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

За тия, които ще си купуват зимни гуми - вижте цените на ЕТ


Recommended Posts

...Например най-популярния размер 15ки ги има с теглови индекс 81 и 84 (цитирам по памет, може и да бъркам числата).

 

 

 

 

91

Редактирано от димон
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скорстният индекс показва максималната допустима скорост при максимално натоварване.

Също така, товарният индекс показва максималният товар допустим при максимална скорост.

Двата индекса са взаимосвързани.

 

Т.е. гумата може да носи и по-голям товар от означения, но при това пада максималната скорост под означената.

Или пък може да се използва при по-голяма скорост от означената при по-малко натоварване.

И доколкото няма данни, колко точно може да се превишават индексите, не бива да се експериментира повече от +10%.

 

Аз лично не разбирам, как някой би управлявал автомобил през зимата със зимни гуми със скорост над 140-150 км/ч, да не говорим пък с максимален товар.

Скоростин индекс T е напълно достатъчен за зимна гума, а за Супърб е приемлив и минимален товарен индекс 91, освен ако човекът не е екстремист.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами това Младен може да го каже най-добре, но според мен не е така. Буквата в индекса задава точно пределната скорост за която гумата е предназначена. А тегловия индекс (който е цифров) може би задава "здравината" на гумата, реципрочно колко можеш да я товариш. Например най-популярния размер 15ки ги има с теглови индекс 81 и 84 (цитирам по памет, може и да бъркам числата).

 

От друга страна аз лично търкалям основно комбита и не изпитвам скрупули да ги товаря. И досега с никакви гуми не съм имал ядове откъм товароносимост. В смисъл, че пружините на колата ще се предадат доста преди гумата :)

 

Иначе дали са Т, H, V или W - важното според мен е човек да е наясно, че физиката не може да бъде преборена. Оттам насетне всичко е въпрос на финансови възможности. Аз лично, както Венци не намирам фианансова обосновка, да купувам нещо повече от 15ка T индекс, при положение, че 3 месеца ще я блъскам усърдно из софийските дупки. Но и това е Октавия, ако карах Супърб, вероятно нямаше да са тези гуми. Знаете лафа за брадата и гребенчето.

Цифрата дава товароносимостта на гумата - тоест килограмите, които може да поеме тя при номинално налягане.

Примерно, 91 - означава 615 кг при това налягане. 92 - означава 630 кг. И така нататък.

За скоростния индекс - Т означава до 190 км/ч, Н - до 210 км/ч, и така нататък.

Но това, предполагам, го знаете.

Иначе вярвам, че през зимата никой няма да тръгне да кара с повече от 200 км/ч - затова купуването на зимни гуми с индекс по-висок от Н се обезмисля.

Иначе наистина, Т гумите са малко по-меки - и съм забелязал, че през пролетта се износват малко повече.

И да се спра на още един момент при гумите - номиналното налягане.

При някои гуми - Континентал, Мишелин, Бриджстоун, Пирели, Нокиан - номиналното им налягане е 1.9 атм. А максималното им - е съответно 3.4-3.6 атмосфери.

Пък при други гуми - Марангони, Нанканг, Корморан, Сайлон, Аполо - номиналното им налягане е 2-2.2 атмосфери, а максималното - 2.8-3.1 атм.

Улавяте ли разликата?

Качествените гуми са с по-здрава корда - дори и тия, които са стандартно изпълнение, тоест не XL - и е много по-малка вероятността да се повредят, или дори да се спукат. Поради което номиналното им налягане е по-ниско - обаче на гумата не й става нищо. 

Пък не толкова качествените - кордата им е по-слаба, и това изисква по-високо налягане, та да издържат на натоварването. Само че и максималното им налягане - както разбирате - също е по-ниско.

И затова с тях трябва повече да се внимава, и по-точно да се поддържа налягането - иначе бързо дават фира.

Иначе, ако инцидентно си товарите колата до упор, дето се вика - може просто да увеличите налягането - с 0.2-0.3 атм. И гумата ще се справи с повишеното натоварване.

Но ако системно я товарите - вече е необходимо да се мине на усилени гуми, тоест на XL. 

Което ще рече Екстра лоад - тоест, индексът вече ще е 94, примерно, ако размерът е същият. И е нормално такава гума да е с повишена слойност, малко по-тежка, и съответно по-скъпа. Но такава гума вече може да поеме товар 660 кг - при номиналното налягане - и няма да й стане нищо.

Сега, знам някой какво ще каже - да, ама дори и стандартните възможности на гумата, като се умножат на 4 - това прави 2460 кг. Което е повече от достатъчно!

Това е така - но има и една тънкост.

Когато колелата са и задвижващи, и управляеми - те трябва да имат резерв от товароносимост - от порядъка на 25-30%. Защо - защото при завой колата се накланя навън, и върху предното външно колело пада по-голям товар. Пък като се натисне и спирачка - тоя товар расте още повече. 

Затова, след като се направят няколко прости сметки - при изцяло натоварен автомобил отпред при Октавията се падат приблизително 1050 кг на двете гуми, а отзад - малко над 930 кг - и излиза, че дори и когато гумата търкаля направо, тя поема 525 кг. Предните поне - поемат толкова. А задните - поемат 465 кг.

И като се вземат предвид и тия допълнителни 25-30% в завой - и излиза, че гумите се товарят много. До предела - че и малко над него.

И затова повечето производители препоръчват гумите да се карат при налягане 2.2-2.4 атм - за да могат да поемат достатъчно голямо натоварване, като целта е и да не се износват толкова - при продължителна употреба.

Та дори и по нашите пътища се оказва, че и гуми с товарно число 94 никак не са излишни - като се имат предвид дупките и бабуните, които също доста товарят гумите.

Ами и това трябва да се има предвид - нашите пътища.

Иначе Супербът - той празен е към 1500-1600 кг, та там вече е много препоръчително товарният индекс на гумите да е 94, или нещо такова.

Но като съм ги гледал цените на тия гуми - не са много по-високи. Тъй че има смисъл такива да се купят - особено ако редовно си товарите колата, или ако тя по принцип е по-тежка и по-масивна - особено отпред.

Редактирано от stivi797
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стиви, от къде взимаш данните за номиналното и максималното налягане на гумите?  Срещам го за първи път.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стиви, от къде взимаш данните за номиналното и максималното налягане на гумите?  Срещам го за първи път.

Преди 4-5 години, когато реших да си купувам нови гуми - и се бях заровил в сайтовете на Континентал, Мишелин, Бриджстоун, и така нататък.

И четох доста по въпроса.

Отделно че и една книга имам, на Райнпел - за гумите и за джантите. Та и там има доста обяснения по въпроса. Ако желаеш, утре мога да я донеса - и да кажа заглавието, пък и някои неща да цитирам - защото е превод на руски. Но е много интересна - и касае именно тези неща, за скоростните индекси, за товароносимостта, каква трябва да бъде ширината на джантите, при съответната ширина на гумите, и всякакви други подобни интересни моменти.

Просто ми беше много любопитно да видя - абе, толкова ли са добри марковите гуми?

И има ли смисъл човек такива да купува - или може да мине и с нещо по-евтино?

Иначе, като ме питаш за максималното налягане - то и на самите гуми го пише това, колко слоя са, какви са слоевете, какво е максималното налягане на гумата - няма как, европейските закони го изискват това! - за къде са сертифицирани, както и някои други данни. Само че повечето неща са със знаци - а не с думи. Макар че някои неща са казани и с думи - примерно, такова е изискването на американския пазар - всичко да е ясно написано, и то с думи и с цифри, и то в техните мерки - теглото например е във фунтове.

Номиналното налягане обаче - малко производители го сочат. И трябва доста да се поровиш - за да го откриеш.

Но това, което открих навремето - ме убеди, че има смисъл човек да си купува маркови гуми - защото те са с по-здрава конструкция, по-изпипани, по-проверени, и вероятността да ти спогодят някой номер е много по-ниска.

Докато китайския ефтинджос - той масово не е много качествен, нека така да го кажем.

Или ако отговаря на европейските стандарти и сертификати - едва-едва ги достига.

Докато водещите производители ги достигат, и дори ги надминават - и то значително!

Неслучайно гумите Мишелин имат най-висок пробег - като при това повечето техни модели са и достатъчно меки. На какво се дължи това - как мислиш?

Или Континентал - и летните, и зимните - са върховни! Защо - ами ясно защо, защото са направени изключително добре.

Специално искам да кажа няколко думи за Марангони - защото съм карал с такива. Повечето им модели представляват леки гуми, с малко слоеве, и с невисока товароносимост - и стават за автомобили с малко тегло. Иначе шарката им е много иновативна - и дотам. Не че са лоши - защото все пак това са европейски гуми. Но не са и толкова добри..... За съжаление. И макар че човек може да си каже - ооооо, това са италиански гуми, и сигурно масово ги слагат на Алфите и на Ланчиите - но истината е, че дори и в Италия това не са масовите гуми за първоначално вграждане. Защо - ами явно има причини.

Пък за китайските, индийските и другите подобни гуми какво да говорим - всички имате някакъв опит с тях.

И ви е ясно - ниската цена си има някакво основание. Ако гумата е евтина - явно в някои отношения не е върха.

Примерно, Сайлон - това са уж германски гуми, но правени в Индонезия.

Кое им е германското обаче - шарката? Сместа?

Така че е разбираемо, че и тези гуми няма как да са много добри.

И човек като погледне тестовете - какво вижда?

Като тук специално искам да кажа - че често повечето тестове са доста субективни. Но има и обективни неща - и това трябва да се има предвид.

Ала и аз като съм пробвал как се държат китайските гуми - ами не са много добри, определено.

На сухо - са съвсем прилични, да речем.

А на мокро - спирачките държат доста по-зле, отколкото ако си с някоя европейска гума.

Или ако понастъпиш в завой - веднага почват да свирят, и колата я усещаш видимо нестабилна.

Но ако все пак решиш да си ги купиш - защото са по-евтини - колко изкарват?

Един и половина, или два пъти по-малко километри.

И каква е файдата тогава? Никаква.

Та, не много накратко, наистина - но нещата са такива.

И ако ми кажеш да я донеса книгата утре - ще го направя. :)

А ако си от София, и ако идваш при НИМ в неделя - можем да се разберем, да ти я дам за известно време.

Ако се оправяш с руския - ще ти е от полза!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за съветите,колеги! :hi:

Тя,тази кола освен,че е взета за товарене,доста се шпорка по аутобаните и по родните дупки добре натоварена,така че ще и взема 94Н,пък да видим.... (щот' съм съсипвал нова гума с джанта в нова дупка с тежка кола) :ranting:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за съветите,колеги! :hi:

Тя,тази кола освен,че е взета за товарене,доста се шпорка по аутобаните и по родните дупки добре натоварена,така че ще и взема 94Н,пък да видим.... (щот' съм съсипвал нова гума с джанта в нова дупка с тежка кола) :ranting:

 

Благодаря за съветите,колеги! :hi:

Тя,тази кола освен,че е взета за товарене,доста се шпорка по аутобаните и по родните дупки добре натоварена,така че ще и взема 94Н,пък да видим.... (щот' съм съсипвал нова гума с джанта в нова дупка с тежка кола) :ranting:

Разумно!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

И да ви кажа и заглавието на книгата :

Шасси автомобиля : Амортизаторы, шины и колеса.

От Йорсен Райнпель.

Много интересна книжка - пълна с много и всякаква информация за гумите и за дисковете, а също и за амортисьорите.

И ако си я намерите - няма да съжалявате!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Стиви, тая книга е издадена 1986 г., а от тогава гумите сигурно са претъпели някаква еволюция!?!? 

Относно налягането на гумите, ще ти кажа, че то се съобразява спрямо размера на гумата и според зададените от производителя на автомобила налягания според товара в него. И не зависи от марката на гумата!

 

И накрая си стигнал до извода, че скъпите марки са по-добри от евтините?!?!?! Този извод май е приложим за всичко?!?!?

 

 

 

 

Скоростин индекс T е напълно достатъчен за зимна гума, а за Супърб е приемлив и минимален товарен индекс 91, освен ако човекът не е екстремист.

Индексите зависят от размера на гумата. На по-големите размери гуми няма по-нисък индекс от Н а на други V, както и на малките размери няма H, V, W...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така е, и това още повече гантира, че не може да стане грешка с недостатъчен единият или другият индекс.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не са претърпели кой знае каква еволюция, Маджо.

Или хайде, навремето гумите с размер 195/65-15 и 205/60-15 са били с товарен индекс 89 - пък сега са с товарен индекс 91.

А и номиналната товароносимост при болшинството гуми е била специфицирана при налягане 2.5 атм. - докато сега при някои по-маркови гуми това налягане, при което е посочена номиналната товароносимост, е 1.9 атм.

Пък и навремето не са се предлагали гуми тип XL - макар че за последното не съм сигурен.....

Оттам нататък - всичко си е същото.

Но като говорим за налягането - конкретно тук засягам не номиналното, а максималното налягане, което издържа гумата.

И виж Континентал, Мишелин и Бриджстоун какво максимално налягане дават за гумите си, пък виж и Нанканг, Сайлон и Дайтон, примерно - те какво налягане дават, и то при един и същ размер.

И като ги сравниш, и ще видиш, че това налягане - много даже зависи от марката на гумата.

Какво е важното тук - ами едно е гума, която издържа 3.6 атм., да я надуеш до 2.5 атм. - пък съвсем друго е гума, която издържа 3.1 атм., да я надуеш до 2.5 атм.

Има голяма разлика, нали?

И както през лятото е жега, и гумата още повече се раздува - и какво става тогава с нея?

На мен ми се е случвало да измеря налягане дори и над 2.7 атм. на гореща гума, след като съм я карал с часове в жегата - при положение че сутринта е била надута до 2.2 атмосфери.

Случвало ли ти се е и на теб такова нещо?

Пък за скъпото..... За доста други неща може и да има изключения, но специално за гумите - мисля, че наистина скъпото си струва парите.

Просто няма как гума за 90 лева да е със същите качества като гума за 155 лева - при еднакъв размер.

Нито като стабилност, нито спирачни качества, нито при дъжд, нито устойчивост на аквапланинг, нито като нищо.

Не че и скъпата гума не може да се пръсне..... Може, разбира се.

Но вероятността за това - е много по-малка.

Да не говорим за това, че марковите, и съответно, по-скъпите гуми - ще ги търкаляш много повече километри.

Докато някои Дайтонки - я изкарат две лета, я не изкарат!

И накрая какво се оказва - по-добре е още от самото начало да си купиш четири качествени гуми, и да караш с тях 5 лета - отколкото да купиш някакви световно неизвестни, които да ги смениш поне веднъж за същото време. Че и втори път можеш да ги смениш - ако караш по-агресивно.

Най-простата сметка - две гуми по 90 лева прави 180 лева. И след четири години - още веднъж се бъркаш с 90 лева. Тъй че сметката става 270 лева - на гума. Но качествената гума, струваща 155 лева - хем е по-добра, хем 155 лева са доста по-малко от 270 лева.

Ти, като специалист по тия неща - какво ще кажеш?

Редактирано от stivi797
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.