Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Датчици за следене на налягането на въздуха в гумите


johnnie213

Recommended Posts

Миналата седмица се сблъскахме в офиса със следния проблем. Купихме една служебна Дачия Сандеро. Към нея по договорка с търговеца вместо гуми (каквато е в момента промоцията) бяха взети втори комплект оригинални метални джанти за поставяне на зимни гуми. И тук започна проблема. Колегата който е взел колата дирктно я е закарал за поставяне на зимните гуми на втория комплект джанти и съответно поставяне на същите на колата. Дотук всичко е ОК. Пали колегата Дачията и започват да му светят две от индикациите. Той съответно се е притеснил и след като се прибра в офиса звъни в сервиза на Дачия. От там му обясняват, че от септември месец Дачия поставя на всички автомобили датчици за следене на налягането на въздуха в гумите. Новите джанти нямат такива и съответно индикациите светват. Интересното е че от сервиза заявиха, че въпросната функция не може да бъде деактивирана и че трябва да се купят нови четири сензора за втория комплект гуми. Още по-гадното е, че за да сработи системата всеки път при смяна на джантите трябва да се обучава ECU-то, кои четири сензора са налични в момента тъй като разпознава само 4 бр.

 

Всичко това било заради някаква европейска директива.

 

Пуснах темата за да разбера дали и при Шкода е така. Ако има някой колега, който скоро си е купувал Шкода и е сложил други джанти ще съм благодарен да сподели опит. :D

 

Иначе се разрових из форума на Дачия и открих една много полезна тема по въпроса: http://www.dacia-bg.com/dacia/forum/viewtopic.php?f=28&t=4494

 

Привет Колеги,
както вече стана ясно, при Дачия от Септември месец има нова екстра, а именно система за следене на налягането в гумите.
За екстрата съм ЗА с две ръце, искал съм я, виждал съм я в други коли и смятам, че е практична. Но вчера бях в сервиза за проверка за това как стои въпроса за хора като мен, които си имат комплект летни/зимни гуми с джанти и резултата не беше много задоволителен.
След проверка чрез свързване с ECU-то на автомобила стана ясно, че :
- функцията за следене на налягането в гумите не може да бъде деактивирана ( в случай когато се използват зимните гуми без датчици )
- Няма опция за добавяне на нови допълнителни 4бр. датчика ( един вид в ECU-то да има общо 8бр. датчици )
Следователно ако не искате символа ( ! ) + кардиограмата в червено да ви светят постоянно, трябва да направите следното:
- върху съществуващите джанти да махнете летните и да сложите зимните - ( най-вероятно доста колеги така правят, но да имат едно на ум, че при наличие на такива датчици се изисква по-голямо внимание защото лесно могат да бъдат повредени, по време на подмяната) - в този случай ако всичко мине без проблем по време на подмяната лятна/зимна гума проблем няма, системата ще продължи да си функционира
- ако сте от хората като мен - може да си поръчате втори комплект датчици, да ги монтирате на втория си комплект гуми и след като ги монтирате самите гуми на автомобила да отидете до оторизирания сервиз на Рено/Дачия за да ви се добавят новите датчици към ECU-то, но в същия момент ви се изтриват старите. Което означава, че всеки път при подмяна на летни/зимни гуми трябва да ходите до оторизирания сервиз за да ви се активират съответните датчици.
Ето това не ми допадна :( !

Относно датчиците това им е P/N: 407001628R - цената на датчик е: 46,60лв
Според мен цената е приемлива, но не ми хареса принципа на работа, на системата.

Забележка: ако решите да карате без датчици това означава, че ще ви светят постоянно двете индикации ( ! ) + кардиограмата в червено. Това според мен би било проблем защото индикацията с червената кардиограма може да иска да ви информира в същия момент за друг възникнал проблем, но тъй като тя вече ще е светнала заради липсата на датчици за налягането на гумите най-вероятно няма да можем да разберем за новия евентуален проблем!
(Това е мое предположение - може инженерите от Рено/Дачия да са помислили за тая ситуация и да са намерили друго решение)!
Редактирано от johnnie213
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На кратко. При шкода няма датчици. Системата е т.нар. ITPM - Indirect Tire Pressure Monitoring System. При промяна в налягането в гумата се променя въртенето и. Мисля че, датчиците на ABS системата са тези отчитащи промяната и подават сигнала. При смяна на гуми или гума системата се ресетира от инфотейнмънт системата (радио, навигация и т.н.) или ако няма през макси дот-а предполагам. Мисля че, е серийно при О3 ВРС, така че колегите с такива може да допълнят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, ако можеше и на бюроподпирачите пишещи тия директиви да им монтират по един датчик отчитащ нивото на мозъчна дейност... Макар, че ще е трудно, ще трябва много прецизен уред.

 

Решението е ясно - колата е служебна, да свети колкото ще. Ако ми е лична - ще сваля таблото и ще изкормя ледовете :) Иначе сериозно, сигурен съм, че може да се изключва от ЕКУ-то, щото тая кола не се продава само в ЕС. Ама едно че тия в сервиза не знаят, едно и да знаят - няма да го направят, че нарушават правилата. Като си купувате коли дето ВАГ-КОМ не ги лови... лошо :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако зависеше от мен щеше да е Fabia или Rapid, но ... :) Надявам се следващата да е. Все пак преди Дачия-та взехме един Superb, а преди него и една Fabia. :flag_skoda:

Редактирано от johnnie213
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, ако можеше и на бюроподпирачите пишещи тия директиви да им монтират по един датчик отчитащ нивото на мозъчна дейност... Макар, че ще е трудно, ще трябва много прецизен уред.

 

Решението е ясно - колата е служебна, да свети колкото ще. Ако ми е лична - ще сваля таблото и ще изкормя ледовете :) Иначе сериозно, сигурен съм, че може да се изключва от ЕКУ-то, щото тая кола не се продава само в ЕС. Ама едно че тия в сервиза не знаят, едно и да знаят - няма да го направят, че нарушават правилата. Като си купувате коли дето ВАГ-КОМ не ги лови... лошо :)

 

И защо? Има си диагностичен софтуер, казва се Renault CAN Clip. Освен това въпросните индикации са две, като освен профила на гума с удивителна, светва и друг лед който свети при различни повреди. Въобще аз съм против да се махат по такъв примитивен начин индикации.

И още ЕКУ идва от Engine Control Unit, който отговаря само и единствено за двигателя и съм 99% сигурен, че въпросната индикация е през отделен модул с радиоприемник.

 

@fhman има бутон SET при Шкода в жабката, ако не е при бутоните за подгрев на стъклото и прочие.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Иво, някоя запетайка да ми поправиш? :)

 

Казах го образно и с ирония, не ми прави граматически разбор, неделя сутрин съм си тъп.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като поръчвах Октавия-та в ЕТ човека каза за въпросната лампа за налягането в гумите, че дори и да смениш гумата с резервната светва лампата и това може да се изчисти, като влезеш през Bolero-то, но ако няма Bolero или навигация трябва да се изчисти грешката софтуерно при тях. Най-вероятно ще е с ВАГ-КОМ :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Карам РСката вече 2 месеца и половина,но тази система не съм я ползвал. Не съм ресетвал нищо. Гумите ми ги дават да се карат от 2.7 до 3.2 бара в зависимост дали са предни,задни или колко е натоварена колата. Помпя ги на 3 бара и четирите с азот и ги проверявам на 2-3 седмици.Не мърдат обикновено. Предпочитам повече да са напомпени,заради лошите ни пътища. Возията е по-твърда,но до сега не съм имал проблем с криви джанти или бабуни по гумите :unsure: дано да е така и за в бъдеще.  Така бях и с летните,а сега и със зимните. Това с датчиците в джантата ми звучи нелепо. Със сигурност тази малоумна система може да бъде изключена за винаги. Няма нещо,което да не може. Правено е от хора за хора и от хора също може да се спре :) Ако инженерите от Рено-Дачия не могат или не искат, това е друга работа. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

.... При промяна в налягането в гумата се променя въртенето и.

 

Ми то на всеки завой се променя въртенето й.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Променя се обиколката и оттам скоростта на въртене спрямо останалите гуми. Следенето става по-продължително време и то само при изправен волан.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всяка Шкода има бутон за настройка.

post-508-0-00467600-1417339189.jpg

 

Ако го няма бутона, значи нямате системата. Иначе системата е базирана на ABS, а той отчита и ъгъла на завъртане на волана.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Променя се обиколката и оттам скоростта на въртене спрямо останалите гуми. Следенето става по-продължително време и то само при изправен волан.

 

Аз знам, че се променя обиколката, ама това го интересува датчика.

Казваш, по-продължително време - докато сигнализира, гумата вече може да е на парцал, ако си някой негодник и не я усетиш. Може и да си в канавката.

Ами, ако я спукаш в завой....няма значение. Измислено е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всяка Шкода има бутон за настройка.

TPMS.JPG

 

Ако го няма бутона, значи нямате системата. Иначе системата е базирана на ABS, а той отчита и ъгъла на завъртане на волана.

Това беше преди. Бутон вече няма, ако не се лъжа от последното тримесечие на 2013....поне при мен е без този бутон. Настройваш си го през мултимедията или борд комп

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз нямам бутон,а имам тази система.

Може да е на само такива които нямат болеро,а са си поръчали тази система.

Но вече новия Суинг е с по-голям дисплей и е почти като болерото.Стандартен е за елеганса.

Radio-Swing-Octavia-III-MJ-2015-Car-600x

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дет са вика, ай чИстито! Каква им е драмата на Дачиите не мога да ги разбера, ще си сменят гумите на оригиналните джанти и толкова! Само, като ходят да сменят гуми, да си казват, че има датчици, щото гумаджийте не са свикнали да внимават за такива на Дачия ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А те тия датчици не са ли на винтилите и просто като се сложат други джанти да им се добавят винтили с датчици

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да бе, ама те хората искат да си имат 2 комплекта джанти с монтирани гуми и да си ги сменят пред блока с крикчето ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да бе, ама те хората искат да си имат 2 комплекта джанти с монтирани гуми и да си ги сменят пред блока с крикчето ;)

 

Ми къ мислиш ти. Хем ще си видя дисковете, накладките, ще сваля барабана на задните, ще видя накладките до къде са, дали не е омаслено някое цилиндърче. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А те тия датчици не са ли на винтилите и просто като се сложат други джанти да им се добавят винтили с датчици

 

Не, не са на винтилите, май са някъде по калниците. Като си търсих кола, гледам за Форд тази екстра струва 400 лв, за Шкода - 90 лв или нещо такова. Питам дилъра на Шкода защо така и той обясни, че защото не са винтилни датчици, ами такива на калниците, които следят оборотите на гумата. На мен веднъж ми светна индикацията откакто карам колата и се оказа, че е имало защо, беше паднало налягането и на 4те гуми, някъде до 2 вместо 2.5 бара. От друга страна, като спуках гума преди 1 месец и не светна

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 Питам дилъра на Шкода защо така и той обясни, че защото не са винтилни датчици, ами такива на калниците, които следят оборотите на гумата.

 

Кой е тоя дилър да му се посмеем малко :)

 

По-нагоре в темата се спомена, че за спаднала гума се следи от датчиците на АБС-а

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всяка Шкода има бутон за настройка.

attachicon.gifTPMS.JPG

 

Ако го няма бутона, значи нямате системата. Иначе системата е базирана на ABS, а той отчита и ъгъла на завъртане на волана.

 

Как АБС ще отчита ъгъла на завъртане на волана и защо да го прави? Това до клкото знам се следи от енкодер на волана при тези, които имат завиващи фарове!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При четириканалните АБС, ASR и ESP има преразпределение на спирачното усилие при влизане в завои и ъгъла на волана идва като сигнал по комуникация. Без да отчита ъгъла няма как системата да определя на кое колело какво спирачно усилие да подава, а ще подава на всички еднакво.

 

За Ф1 АБС са два вида двуканални и четириканални.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дет са вика, ай чИстито! Каква им е драмата на Дачиите не мога да ги разбера, ще си сменят гумите на оригиналните джанти и толкова! Само, като ходят да сменят гуми, да си казват, че има датчици, щото гумаджийте не са свикнали да внимават за такива на Дачия ;)

 

Понеже аз започнах темата да обясня малко. Проблемът е в идиотското отношение на търговеца, който поради незнание или нещо друго е пропуснал да обясни за тази малка подробност. Ако беше казал, че ще се получи нещо такова с втория комплект джанти нямаше да се купуват такива. Иначе колата вече е с преместени нови зимни гуми върху заводските джанти с датчици. Масрафа от излишните пари дадени за смяната най-вероятно ще си остане за сметка на нашата фирма. Такива търговци трябва да понасят някакви наказания за простотиите и безхаберието си.

 

 

Да бе, ама те хората искат да си имат 2 комплекта джанти с монтирани гуми и да си ги сменят пред блока с крикчето ;)

 

Колата е служебна и целта не е тази. :) И аз имам два комплекта джанти, но си идвам всеки сезон при вас и си правя баланс. Целта ми не е да спестявам от смяната, а да си пазя малко гумите и джантите. :P

Редактирано от johnnie213
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кой е тоя дилър да му се посмеем малко :)

 

По-нагоре в темата се спомена, че за спаднала гума се следи от датчиците на АБС-а

 

Ами по принцип може и аз да не съм разбрал напълно, но нещо такова си спомням :) Иначе от дилърът съм доволен, макар че избягна да ми каже, че на рс-ката по малки от 17ки не могат да се сложат :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колата е служебна и целта не е тази. :) И аз имам два комплекта джанти, но си идвам всеки сезон при вас и си правя баланс. Целта ми не е да спестявам от смяната, а да си пазя малко гумите и джантите. :P

 

Знам Джони, пиша си да се разтоварвам :)

 

 

Ами по принцип може и аз да не съм разбрал напълно, но нещо такова си спомням :) Иначе от дилърът съм доволен, макар че избягна да ми каже, че на рс-ката по малки от 17ки не могат да се сложат :)

 

Подобно нещо с датчиците го има на някои Пежа и Ситроени, ама там е много кофти направено. Всяка джанта трябва да се слага на същото място, където е била..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.