Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

За и против новите електроники в Шкода Фабиа


SVAP

Recommended Posts

Относно почивката на десния крак - няма по-добро от това да спреш някъде и да се разтъпчеш напред назад, да пиеш едно кафенце или количка.

 

А за темпомата - смятам че е полезно, дори и 3 пъти в годината да ти се наложи да го използваш - има моменти, в които си мисля че съм сам на магистралата особено на отсечката Бургас - Карнобат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 68
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • chavdarlk

    12

  • PRR

    11

  • VALDO

    10

  • SVAP

    9

Най-много писали в темата

Но Топ Гиър Кларксън кара само на ръчна и не мина 1200 оборота за икономично каране на А8

Е това е - на 6 скорост това сигурно е около 80 км/ч - супер икономично :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Определено не си тормозя колата на тепомат по стръмни баири.

Но по аутобаните по принцип рядко има такива участъци. Този темпомат си го ползвам предимно при дневна светлина . Вечер и при мъгла е доста коварно - миг разсейване и си в средата на някоя нива :lol:

Освен това има и трафик - ускоряване ,намаляване,изпреварване.

Не знам кой може да кара само на двете копчета. И мен ме кефят ,ама не винаги реагират достатъчно бързо. Като си нямаме Системи за поддържане на дистанцията :(

 

малко късно влизам ама 1.2 нема проблеми с баирите, както с макса и икономичността. и да си кажа елекрониката както бива така е и зле. един драивер има нужда от основните екстри /клима, хидравлика, накъв ел пакет за гивезилък/ другото е мижай да те лъжем. нищо няма да му помогне ако няма познания, а тва за икономичноста може да е в полза на някой като не си познава колата и незнае как да е кара.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имахме едно БМВ, с ръчна скоростна кутия. На магистрала моментния разход беше един /продължително време, еднаква скорост/. В момента в който включех темпомата, разхода падаше с около литър.

Това нещо определено сваля разхода, но може би има много фактори които да му влияят.

Добре дошъл при нас колега! ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да много точно го каза!А при бензина със сигурност е по-вероятно!Не съм карал Фабия 1.2 и не знам какви са му възможностите, но най вероятно се тормози при режим на темпомат и баири.Все пак не е автоматик,че да свали някоя предавка!

 

лъжеш се за баирите. за тмпомата незнам и нямам нужда. предпочитам ръчката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да много точно го каза!А при бензина със сигурност е по-вероятно!Не съм карал Фабия 1.2 и не знам какви са му възможностите, но най вероятно се тормози при режим на темпомат и баири.Все пак не е автоматик,че да свали някоя предавка!

 

 

ВИЖ как се тормози 1.2 12 V само че в случая е на сеат ибиза при 5500 об -1

http://www.skodaclub-bg.org/gallery/dis ... &pos=-2600

 

а знаеш ли на 6200 като спре горивото на колко е?????? :mrgreen: :mrgreen:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Истината е такава - ако без темпомат се поддържа непрекъснато една и съща скорост(тази, настроена иначе за темпомата),

разхода не може да бъде различен между двата варианта. :roll:

Това означава да се дава допълнителна газ при изкачване, и да не се ръчка излишно в останалите случаи.

Водачите с "по-тежък" десен крак неусетно ще движат с по-височка скорост.

Водачите, които са съсредоточени в намаляване на разхода, ще го постигнат, но няма да се движат с постоянна скорост.

Способността на темпомата да сваля разхода се проявява само на равен път, и то заради разумната(не висока скорост).

И на края, при използване на темпомат, добре е да се смъква в движение скоростта при продължително изкачване (на толкова, колкото бихте поддържали и крачно).

 

малко дърпаш назад. макар и дребен десният тежи и по надолнища със на нулева и печеля. това за без гас на скорост го спирам защото е глупост/това е темпомат/ и разхода е повече. тествал съм го още 2004г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До "Всички"

Видно е, чи темата за темпомата вълнува умовете на много от колегите, включително и тези, които не са се из...казали още по темата.

Мисля, че никой не отрича ползата от темпомата(ако греша ме поправете). Тук се коментира основно неговата ефективност и реализация.

Такъв коментар смятам да направя и аз, и то за последно.

Като начало свидетелствам, че не съм ползвал досега темпомат.

За това и никъде по-горе не твърдя, че разхода ще се повиши или намали.

По въпроса със системите с обратна връзка...

Обратната връзка може да е положителна и отрицателна.

При положителна обратна връзка имаме астабилна система(система с две стабилни състояния).

При определена амплитудно-фазова характеристика на положителната обратна връзка, такива системи започват да осцилират.

Типичен пример при автомобилите са мигачите(поне на по-старите автомобили). Тъй като при тях съпротивлението на крушките участва в характеристиката на обратната връзка, при изгаряне на крушка се променя честотата на мигане.

Системите с отрицателна обратна връзка могат да са базирани на хистерезис. Това обикновено се прави при изпълнителни механизми със старт-стопен режим. Честотата и амплитудата на контролирания параметър в този случай зависят от зададения хистерезис и от инертността на датчика и на изпълнителния механизъм.

Типичен пример са домашните хладилници и НЕинверторните климатици.

Тъй като и Фабия и Октавия са "throttle-by-wire", силно се съмнявам, че инженерите от VAG са проектирали темпомата на базата на хистерезис.

Това би било по удачно за автомобили с жило на газта, и специален електро-механичен модул темпомат.

Тъй като при и при Фабия и при Октавия управлението на газта е с достатъчно фина резолюция, нормално е да са проектирани на принципа на сходимата отрицателна обратна връзка.

При него, в зависимост от избора и настройката на амплитудно/честотно/фазовата характеристика на обратната връзка може да се постигне това, което споменава колегата "ID A".

При пререгулиране ще имаме затихващ но сходим процес на превишаване/намаляване на стабилизирания параметър. Предимството на пререгулирането е в много бързото достигане на средната стойност на заданието, за сметка на известна нестабилност на системата. В нашият случай това не се изисква и дори ми се вижда неподходящо.

При другият случай, пак имаме сходим(но само отдолу или само отгоре) процес на достигане на зададения параметър. Недостатъка е по-бавното постигане целта, но за сметка на много добра стабилност. Точно към такава характеристика би трябвало да се стремят проектантите на темпомата.

Само можем да съжаляваме, ако те не са успели да се справят достатъчно добре в проектирането на характеристиката на обратната връзка(понеже имам доверие на колегите потвърждаващи ефекти като "ритане", "груби стъпки", "изрязване" и др.)...

Тук е мястото да попитам колегите, ползвали темпомат в останалите автомобили от "VAG" групата, как се държи той при тях.

---

И аз се чувствам гузен, заради дългия пост, и моля за снизхождение. smile067

Поздрави на всички smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едно време учех и автоматизация на производството.

Още тогава разбрах , че е важно но не е за мен.

:lol:

Написаното от chavdarlk затвърди и бетонира това. :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...По въпроса със системите с обратна връзка...

Обратната връзка може да е положителна и отрицателна.

При положителна обратна връзка имаме астабилна система(система с две стабилни състояния).

При определена амплитудно-фазова характеристика на положителната обратна връзка, такива системи започват да осцилират.

Типичен пример при автомобилите са мигачите(поне на по-старите автомобили). Тъй като при тях съпротивлението на крушките участва в характеристиката на обратната връзка, при изгаряне на крушка се променя честотата на мигане.

Мигачите на по старите автомобили, а и на по-новите нямат обратна връзка. :mrgreen: Обратната връзка означава информация от процеса, а по-бързото мигане се получава от по-малкия ток, оттук по-бързо изстиване на биметалната пластина и т.н.

Всяка система има три ясни състояния устойчиво, неустойчиво и на границата на устойчивост. Състоянието се определя от коефициентите на регулатора. Много ниски коефициенти и системата е устойчива, а преходния процес достига заданието, въпросът е кога :mrgreen: При система на границата на устойчивост, системата има силни осцилации, но остава усточива и минава през заданието, но не може да го поддържа. Неустойчива система е когато след всеки период от време системата увеличава своята разходимост (отклонението от заданието се увеличава).

...Системите с отрицателна обратна връзка могат да са базирани на хистерезис. Това обикновено се прави при изпълнителни механизми със старт-стопен режим. Честотата и амплитудата на контролирания параметър в този случай зависят от зададения хистерезис и от инертността на датчика и на изпълнителния механизъм.

Типичен пример са домашните хладилници и НЕинверторните климатици.

Говориш за релейно или дискретно (при PLC) управление. Тогава имаш две състояния работи/неработи. Тогава никога не можеш с точност да поддържаш заданието си. За пример нагревател на бойлер, настроен за 60 градуса. В него има тръбичка с течност, която при загряване се разширява и разкъсва контакт. Разстоянието между пластините на контакта се регилира чрез врътката за градусите, което се явява заданието. Когато температурата не е достигната, нагревателя работи на 100%. При достигане на температурата, течността се разширява и прекъсва контактта за нагревателя. Но понеже нагревателя е още топъл, температурата ще се вдигне с още няколко градуса. При изстиване нагревателя пак се включва на 100% и всичко се повтаря.

Ако изпълния механизъм може да работи в диапазона 0-100%, няма нужда от хистерезис. Хистерезиса се използва за избягване на допълнителни колебания в системата. Без хистерезис, дори и при най-малкото отклонение, ще се получи корегиращо въздействие от регулатора върху изпълнителния механизъм и оттам ненужни осцилации на наблюдавания изход.

 

Тъй като при и при Фабия и при Октавия управлението на газта е с достатъчно фина резолюция, нормално е да са проектирани на принципа на сходимата отрицателна обратна връзка.

Абе и аз си мислех, че съм написал точно това.

 

П.П.:chavdarlk, радвам се, че има и други колеги или кандидат-колеги инженери по автоматизация. Амплитудно/честотно/фазовата характеристика на обратната връзка няма. Има амплитудно/честотно/фазовата характеристика на обекта и зад това сложно нещо се крие едно и също представено по различен начин. В 99.99% от случаите ти стига най-обикновена преходна характеристика. Специални поздрави и smile159

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мдааа, май тези разговори е по удобно да се водят на маса smile159, а не по форумите.

Междувремено ми дойде още нещо наум :roll:.

При всеки модел, има доста широк диапазон двигатели - и като тип, и като мощност.

Нормално е, да има разлики в параметрите на обратната връзка между тях.

Какво става обаче при чипосване на двигателя... Дали няма да се получи например пререгулиране :roll:.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нищо особено не става. Малко по-рязко ще се натисне/отнеме газта, но като цяло ще се поддържа същата скорост. Просто колкото по-малко е отклонението толкова по-малко коригиращо действие предприема темпомата. Т.е. с наближаване на зададената скорост темпомата ще престане да подава газ и колата ще почне да поддържа скоростта до следващата причина за корекция (наклон, вятър, друг асфалт и т.н. и т.н.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...

Току-що пробвах темпомата на Цариградско от Орлов Мост до Горубляне и обратно.

Много съм доволен - нямаше никакви забележки през цялото разстояние (от рода на тези за които се споменава по-назад в темата).

Скоростта не помръдна с повече от 1км/ч дори при качването на баира на Алея Яворов.

В обратна посока, при спускане на баира на Алея Яворов се включи икономайзера, а скоростта стигна 95 км/ч при разход 0/100.

Разхода е направо умопомрачителен - на равно с 90 км/ч е 4.4/100.

Поздравления към инженерите от VAG smile159 .

---

P.S. Възможно е да има някакъв update на софтуера на темпомата напоследък :roll: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Tемпомата(да чукам на дърво) си работи перфектно!Не знам на някой какво не им харесва!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ти наистина ли мислиш,че можеш по-добре от темпомата да поддържаш постоянна скорост?

 

Определено не! Но пък със сигурност по-икономично! Защото темпомата реагира доста грубичко на всяка промяна в скороста. Толкова грубичко че се усеща усезателно допълнителното ускорение. Това определено не е икономично. А това дали от време на време ще падна с 3-4км/h под идеалната скорост и ли ще съм с 3-4km/h над нея не мисля че е фатално.

 

В заключение - самия факт че си монтирах допълнително темпомат показва че отчитам предимствата му, което, обаче, не означава че си няма недостатъци, нали?

 

Поздрави

Така е и моята гори повечко с темпомата и аз естествено се съобразявам с предавките ,скороста и върт.момент.Да допълня че преди баира ти си подаваш газта по раничко и по плавничко :D-малко е тъп темпомата в това отношение :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре,колко ви качва гадния темпомат?И дали това много ви бърка за сметка на кефа от автоматиното подаване на газ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.