Jump to content

skodaclub.bgskodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Дискусии за електрически автомобили


ID A

Recommended Posts

Един от навиците, които придобива човек като си купи електричка, е като отиде на ново място да започне да се оглежда къде има удобно разположени контакти. 😁

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 439
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • PRR

    114

  • igeorgiev82

    84

  • joro-120L

    34

  • ID A

    33

Преди 13 часа, Мonster написа:

Един от навиците, които придобива човек като си купи електричка, е като отиде на ново място да започне да се оглежда къде има удобно разположени контакти. 😁

В което няма нищо лошо. Точно както с телефона ти в джоба. Все пак няма как  да си турнеш в багажника 5 литрова туба с ток, нали.

Сега сериозно. Гледайки как се развиват събитията във Великобритания, вече е очевадно, че електричките няма как да заменят ДВГ. При пътуване на големи разстояния има задължително поне едно, че дори 2 спирания за поне по 20 мин. (това в случай, че имаме модерна електричка зареждаща до 80% за тези 20 мин. като тези 80% са достатъчни за поне 250 км или 150 мили и разчитайки, че зарядните станции по пътя са 150 kW DC). Тези 2 спирания добавят да кажем около час към пътуването, да не коментираме и драстично по-високата цена на kWh (40 до 79 пенса на kWh) в сравнение със 7 kW зарядно вкъщи, където с всички примоциЙ токът е нещо от типа 10 до 12 пенса на kWh, че дори и безплатен между 12 и 4 през нощта. Ако вземем за пример един от най-ефективните BEV - KIA Niro (16.4 kWh/100км) по курса на деня излиза, че 100 км ще ми струват 16.50 лв. Смятам си разхода на дълго с моята бесовица Хонда Джаз 1.3, 107 кс, (0 до 100 - само с попътен вятър), който е 4.7/100 и излиза, че за толкова пари изминавам 135 км. Но дори и да е същото, дори и да е по-евтино, спиранията са задължителни, а на много места зарядните станции са 2 или 4 и винаги има опашка.

За това мнението на англичаните е плъг-ин хибрид (PHEV). Зарежда се за 4 до 5 часа вкъщи, изминава 45 до 50 км на ток, т.е. шариш из града на ток, и като решиш да се разходиш до някъде си караш на бензин след като свърши батерията от София някъде преди Вакарел. Батерията се зарежда от двигателя и поне на спусканията пак се кара на ток. В пъти по-удобно, а и доста по-евтино като първоначална инвестиция за автомобил, също така и при лизинг.

Лично мнение, без да ангажирам никого.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 4.05.2024 г. at 15:48, igeorgiev82 написа:

20240502_1524002.thumb.jpg.869833b2628551bbfa577894bc57c71b.jpgTesla Model 3 Highland LR
2-ма възрастни с 2 деца и багаж до-горе.
София-с.Чифлик(Троян)
Тръгване на 100% Пристигане на 65%
В момента колата е ръгната на Шуко,щото всяка къща разполага с такова😁
Магистрал Хемус със 130км/ч.

Чудесни цифри, дано все така се държи :) Въпреки, че среден разход е бил 185Wh/km и изведнъж от нищото спадал на 150Wh/km. Предполагам се дължи на 130km/h на магистралата, което са по километраж, а не реални. Както и това, че пътя след това е идеален за електричка - бавни завои с максимална скорост 90 ;) 

Що се отнася до пълненето - поправете ме, ако греша, но пълненето до 100% не е препоръчително, защото съкращава живота на батерията. Мисля, че препоръките са между 80 и 85%. Това, естествено, има значение, ако колата е твоя и искаш да извадиш максимума от живота на батерията. 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 6 часа, PRR написа:

Въпреки, че среден разход е бил 185Wh/km и изведнъж от нищото спадал на 150Wh/km.

ТомА неверни😄.Показвам факти,не теории,които ти разискваш😉.При теб разхода за едно пътуване еднакъв ли е със разхода за 5к км.?

Колата беше заредена до 80%,не се притеснявай за батерията🤭.

Преди 6 часа, PRR написа:

което са по километраж, а не реални.

Аха за 3-4км.отклонение проблем правим😆😆.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

На 4.05.2024 г. at 15:48, igeorgiev82 написа:

Тръгване на 100% Пристигане на 65%
 

Преди 1 час, igeorgiev82 написа:

Колата беше заредена до 80%,не се притеснявай за батерията🤭.

Хем пишеш, че е била на 100%, хем да не се притеснявам, че била на 80%. Май вЕрно има причина да съм Тома неверни ;) 

 

Факта е, че средния разход е бил 185 и магически е паднал на 150. И двете са добри постижения. Но остава въпроса при какви условия. Ти казваш 3-4 километра в час отклонение, аз казвам 15 ;) Защото ограничението на скоростта на магистрала в България е 140km/h, не 130. Т.е. от 125 до 140 разликата във въздушното съпротивление е +25%. Което пък обяснява разликата 150 до 185kWh/km. 

Но, както вече писах - постижението е супер. На теория 500+ километра без зареждане...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чукча писател.....😀

На 100% тръгна колата от София,стигна на 65 и дозареди до 80.

Сега ясно ли е😀.

Тея 185 е ОБЩИЯ РАЗХОД за 5000км.

150 е САМО за това пътуване!

140км/ч. е МАКСИМАЛНА СКОРОСТ,не МИНИМАЛНА,ако искам ще карам и със 80😉.

А "Магистрала"Хемус е перфектна за 140-150 нали😉.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, факт е за скоростта. Може и с 50 да караш по магистралата.  Така може и разход от 80Wh/100км да докараш :D За съжаление с по-ниска скорост е забранено :D

И да, магистрала Хемус се пътува преспокойно със 140 реални. Редовно го правя ;) Но това съм аз и по никакъв начин не казвам, че трябва да го правиш и ти, както и който и да е друг.

Все пак благодаря за информацията! За мен беше полезна. Потвърди моите убеждения и разбирания.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 3 часа, PRR написа:

Потвърди моите убеждения

Само това потвърдих май🤭.

За разбиранията.....нищо не разбираш,а си стъкмяваш твои неща САМО на теория😜.

Ясно е,че четеш отгоре-отгоре и тълкуваш това,което ти изнася😉.

Тезата с "магическия" разход го доказва🤗.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като с всяко ново нещо и ел. колите си имат недостатъци и това са батериите. Тежат, зареждат се бавно, трудно се рециклират и са много мръсни за производство.

Хората, които могат да си ги позволят им се кефят и се чудят как да убедят и останалите, че няма по-добро. Добре че са те, за да може технологията да се развие и след Х години да станат по-достъпни и практични.

В друг форум прочетох, че ел. колите създавали електромагнитно поле в купето, което още не е напълно изяснено как се отразява на пътниците в дългосрочен план.

Ама скоро ще се чуе. То в днешно време кое остана да не създава магнитно поле около нас.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 40 минути, winrg написа:

Тежат, зареждат се бавно, трудно се рециклират и са много мръсни за производство.

Ясно.И ти четеш само Факти.бг

Производството на петрол е в пъти по-чисто нали🤣.Нефтени разливи,незнам си колко гига-тетра-мега енергия за производството му и т.н.т.

А за рециклирането......

САМО от преди 2 години е статията

https://carmarket.bg/elektromobili/naj-golemiiat-v-evropa-zavod-za-reciklirane-na-baterii-veche-raboti-4226

Я,още един имАло в Европа:

https://money.bg/investments/amerikanskata-li-cycle-otvori-parviya-zavod-za-retsiklirane-na-litievo-yonni-baterii-v-evropa.html

 

95% рециклиране-нищо работа🤣🤣.

 

Четете бе хора,малко интернет хигиена не е излишна.Не се осланяйте на платени статии и ШОК,БоНба и разговори пред блока докато чоплите семки😆

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре че си ти да ни открехваш с някоя и друга не платена статия, че не знам как щяхме да се оправяме иначе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 минути, axel написа:

да ни открехваш

Нямам такова намерение.

"Човек може да е толкова прост/неук,колкото си иска".

🫠🫠🫠

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 7 минути, igeorgiev82 написа:

Нямам такова намерение.

"Човек може да е толкова прост/неук,колкото си иска".

🫠🫠🫠

Ще се опитам да преразкажа една истинска история и ще спекулирам по една друга тема .. някъде през '60 -те години на 20 -ти век , семейство химици открили формулата за създаване на литиевите батерии. Американските производители на автомобили изпаднали в шок как ще им се разпадне индустрията и машина за пари , в резултат GM купува фирмата и слага в най-долното чекмедже на скрина цялата документация , докато не се появи нужда от тези батерии и визионери като Илън Мъск .. сега жънат заедно китайците плодовете от човешката глупост и наивност. 

Още когато започнахме дискусия във форума (много преди да се появи тази тема) бях поддръжник на тезата , че алкохола и биогоривата са добра и екологична алтернатива на фосилните горива и имаше един модел на СААБ доказващ , че е възможно и рЕзко тази фирма взе , че фалира .. няма да чепкам как , защо и как. 

А колко са чисти (като производство) самите електромобили - гермаците го доказаха (150 - 200 000 км  в зависимост от големината на батерията) .. аз с моята "нова" Фабия съм изминал 70 000 за осем години , дали нямаше да ми е умряла батерията на Теслата/Дачията или БМВ то вече и дали ще изляза някога начисто?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нали електричките се водят зелени и чисти? Реално са такива само на хартия. За петрола никой не е казал, че не замърсява, но от петрол не се произвеждат само горива и масла.

Уж се търсят по-екологични алтернативи на петрола и ДВГ, но всъщност замърсяването си остава, просто е скрито от погледа на масовия потребител и е изнесено някъде извън градовете.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 41 минути, winrg написа:

Нали електричките се водят зелени и чисти

Предпочитам София и други градове пълни с електрички,отколкото с къдящи дизели с избушени ДПФ-и🙃.

На локално ниво(в градовете)са си зелени.

Въглеродния отпечатък изчезва при електричките след около 100к км.А на дизела......кога изчезва?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, The Best Forman написа:

Фабия съм изминал 70 000 за осем години , дали нямаше да ми е умряла батерията

Всички производители дават 8г.гаранция на батерията.

И да е почнала да умира,ще ти я сменят.Ама не цялата батерия,а проблемната клетка.

При проблем с двигателя,целия двигател ли сменяш или само проблемния възел?

Ама чакай,ти май преди време(ако не се лъжа) сравни батерията на автомобил с батерията на телефон🤣🤣🤣.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бъдещето е в електричеството - това е ясно. Прекалено много предимства имат. Като се почне с огромното КПД, мине се през простата механика и се продължи към шума. А има и още много плюсове. НО! Все още е рано. Дали заради конспирации, дали заради недоовладени технологии, дали заради друго, все още не стават за дълги преходи. Идеални са за града, за лежерна разходка на 150-200км и производните и. Засега. След 5 години може и да е друго. Да, за някои ходенето до Чифлик е преход, за мен не е. За тези, за които това е преход, електричката, е решение. За мен не е. Естествено, всеки има право да не е съгласен с мен. Което не го прави прост или неук. За всеки влак си има пътници. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пиша четейки интернет. Малко суха статистика. Това съдържа една средно статистическа автомобилна батерия:

 

carbattery.thumb.jpg.9efc0e7f374d2e0d69faab7a3b313ef0.jpg

 

- За производството на 1 тон литий са необходими около 500 000 галона вода. Един американски галон = 3,75 л, което по груби сметки прави около 1 800 000 л вода или 1800 л за килограм литий.

- Производството на 1 кг графит емитира 17 кг СО2.

- За производството на 1 кг алуминий са необходими 15 кВт/ч енергия.

- Производството на килограм никел генерира 13 кг СО2. Необходимо е да се обработи 100 кг руда с киселина, като остатъкът е 99% отпадно желязо, което не може да се рециклира.

- Приемаме, че мед има много по света. Навсякъде се рециклира бакър. Който не знае как да си "набере", специалистите са у маалата.

- Същото важи и за желязото.

- Производството на 1 тон манган емитира 6 тона СО2 и 45 кг серен двуокис.

- Производството на 1 кг кобалт емитира 8 кг СО2

 

След сухата статистика произвеждаме батерия и я слагаме в Tesla и разчитаме тя да ни служи между 6 и 8 години (това в случай, че си купим колата, въпреки че вече никой не го прави. Обикновено колата е на някакъв вид лизинг с опция за връщане или по-просто казано, колата е под наем и до петата година се връща). Калкулирайки сухата статистика интернет казва, че за производството на батерията на Tesla (80 кВт/ч) се емитират около 17 тона СО2. Вземам моята малолитражка, спъната до безобразие Хонда Джаз, 1.3 без турбо, но с 6 скорости, 100 кс, СО2 113 г/км. За да се изравня с въглеродния отпечатък при производството на батерията аз трябва да измина малко повече от 150 000 км. Да уважим феновете на марката и да вземем за пример последно поколение икономични двигатели - 2.0 дизел, 109 гр/км СО2 или бензиновия 1.5 TSI, 121 гр/км. Разликите са нищожни. Тук не взимам предвид много фактори, които взаимно ще се изключат, като емисии при производството на ток или на бензин, както и емисиите при производството на самата кола. Има едно нещо, което може да се вземе под внимание и това са гумите. Моята кола тежи на половина от теглото на Tesla Mod 3, което от своя страна означава не малка разлика в износването на гуми. А всички знаем, че няма специални гуми за електрички и за малолитражки. Но да пренебрегнем и това. Да пренебрегнем дори и цената на колите. Питането ми е какво точно е по-екологичното в електрическите автомобили. Съгласен съм, както Пепи каза, че един прекрасен ден, когато батериите станат по 1000 кВт/ч и се олекотят още, когато инфраструктурата започне да разчита над 50% на възобновяема енергия, когато паркингите по МОЛовете, Билла и Кауфланд, както и покривите на тези огромни халета, а също и южните стени на небостъргачите се покрият със соларни панели, а нищо чудно и най-накрая да започнат да произвеждат автомобили със соларни панели по хоризонталните части, щото на Tesla Mod 3 преден капак+предно стъкло+таван+задно стъкло+хоризонталната част на задната врата/капак правят общо малко над 4 кв. м. Малка проверка в сайта на Tesla показва, че те предлагат панели за домакинства с размери 1,89 х 1.05. Един такъв панел е с мощност 405 Вт. Т.е. хоризонталните части на Tesla Mod 3 могат да осигурят около 1 кВт електроенергия на час при нормален български слънчев летен ден. Та тогава чак може да говорим как електрическите автомобили са по-екологични от тези на фосилни горива. Но всички знаем, че това се случва много бавно. И може би до тогава ще се развие и поевтини производството на водород и водородни клетки (нещо, което лично аз смятам, че е бъдещето, а не батериЙте). За това продължавам да поддържам тезата, която поне във Великобритания се поддържа, а нищо чудно и в останалата част от Европа - Plug-In Hybrid.

Всичко написано по-горе е достъпно в интернет. Не искам да спамя с десетки линкове. Но не мога да приема отстояване на позиции с груби коментари, тип собственик на айфон колко електричките са най-добри и колко хиляди предимства имат пред дизелиците или газаджийките. Да, вярно е, че имат. Но и недостатъците не са никак малко - цена, инфраструктура, малък пробег, дълъг престой при зареждане. Това са неща, които обуславят и други ограничения.

 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 4 часа, C2H5OH написа:

Вземам моята малолитражка, спъната до безобразие Хонда Джаз

 

Преди 4 часа, C2H5OH написа:

батерията на Tesla

Сравняваш кон с кокошка😆.

Сметни пак емисиите с кола равна по конски сили с Тесла.

Ама така е удобно,да.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм, че не върви да се сравнява малка градска въшка с Теслата. Единственото общо между тях е, че имат 4 гуми и волан.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 11 часа, igeorgiev82 написа:

Предпочитам София и други градове пълни с електрички,отколкото с къдящи дизели с избушени ДПФ-и🙃.

На локално ниво(в градовете)са си зелени.

Въглеродния отпечатък изчезва при електричките след около 100к км.А на дизела......кога изчезва?

Значи викаш няма проблем да цапаме в чуждите градинки, важното е в твоята да е чисто.

Като не виждаме замърсяването в нашия двор, значи го няма.

И аз искам да е чисто навсякъде, но още не сме открили такава технология.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 минути, winrg написа:

Съгласен съм, че не върви да се сравнява малка градска въшка с Теслата.

Уж си съгласен,пък изписа един ферман неща,да не кажа друго😃.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 19 минути, igeorgiev82 написа:

Уж си съгласен,пък изписа един ферман неща,да не кажа друго😃.

 

Не съм съгласен да се сравняват коли от различни класове и да се казва коя е по-добрата на база един критерий.

Също не съм съгласен, че електричките са толкова зелени и екологични, колкото се опитват да ги изкарат всички. Това че замърсяването е изнесено някъде в природата не значи, че сме решили проблемите. Прочети пак колко ресурси се хабят за производството на батериите и после обяснявай колко са екологични.

Времето ще покаже дали бъдещето е в батериите, във водорода, или пък изкуственият интелект ще направи революционно откритие и ще прати всичко сегашно в музеите.

Все още е рано да пенсионираме колите с ДВГ. И аз като PRR не смятам пътуване от 150-200 км за дълъг преход.

Все още е рано да се обяснява на всички как не им трябва нищо друго освен кола на ток и да ги задължават да си купят такава.

За едни е добро решение на този етап от развитието им, за други не е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.