Jump to content

skodaclub.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgskoda-auto.bgpepino-racing.comtraxxas

Избор на градски автомобил


4е4о

Recommended Posts

Корейците също се понаучиха да правят малки коли в този бюджет почти нова https://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?act=4&adv=11692123568689336

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 месец по-късно...
  • Отговори 83
  • Период
  • Последен отговор

Най-много писали в темата

  • PRR

    19

  • The Best Forman

    16

  • 4е4о

    10

  • skodafen

    7

На 8.10.2023 г. at 8:51, Мonster написа:

Та и аз споделям мнението, че дори гледайки само финансовия аспект, ако на мен ми трябваше втора кола в семейството, която ще се ползва само за градско каране, категорично бих взел електричка. Не бях гледал втора ръка и не съм запознат с потенциалните проблеми на различните модели, но бърз поглед в българските сайтове виждам доста бройки Renault Zoe на цена около и дори под споменатия бюджет от 20 хил. лв. Вярно - те са с малката батерия, която става само за градско (или около градско), но ако не правите повече от 100 км на ден пробег в града би трябвало да ви е напълно достатъчна. Тойотата, която карам, има към 80-90 км пробег на ток и смея да твърдя, че я карам изцяло на ток в града. Моят среден градски пробег е около 50 км на ден (1500 км месечно градско), но дори в дните, когато навъртам над 100 км, успявам да направя междинно зареждане. За около два часа се пълни цялата батерия от 0% до 100%, а при Zoe-то ще е дори по-бързо, като не е задължително да пълните батерията до горе - колкото време имате за зареждане, толкова. В зависимост от пробега, който ще се навърта, може да се сметне колко пари от гориво ще се спестят, минавайки на ток и тогава първоначалният бюджет за покупката на колата предполагам може да се увеличи с едни още 10 хил. лв и да се вземе и нещо с малко по-голяма батерия. Zoe-та с 40 kWh батерия виждам, че вървят към 30 хил. лв втора ръка, но пак казвам, че не съм проучвал какви потенциални проблеми могат да се очакват при втора ръка от конретния модел.

 

Ще съживя леко темата, понеже ми изскочи едно хубаво българско видео, коментиращо доста подробно различните версии на Zoe и потенциалните им проблеми (или по-скоро липсата на такива) при покупка втора ръка:

 

 

  • Благодаря 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 месеци по-късно...

И аз стигнах до момента, в който реших да взема втора кола в семейството, тъй като съпругата взе книжка и не искам да се учи на голямата семейна кола. Tа в крайна сметка послушах собствения си съвет и вчера купих едно Zoe ZE40 набор 2019 на 40 000 км с идеята да го покараме една година докато тя се понаучи и след тази година вече да решим. Ако тя го кара достатъчно често и колата ни допадне - ще го задържим, а ако не - ще го продадем и евентуално за втора кола ще разчитаме на електричка с почасов наем, когато се наложи или ще помислим за нещо по-ново пак електрическо (например излизащия скоро Citroen e-C3 или защо не излизащата догодина Skoda Epiq). След като няколко седмици се борих с десетките страници обяви за Zoe, мога да споделя следните съвети, ако някой реши да купува такава кола:
 - Първото поколение на Зое е имало два варианта за батерията - да е собственост на купувача или да е собственост на Рено и купувача да й плаща т.нар. лизинг всеки месец. Тези, които са с лизингова батерия трябва да се продават на значително по-малка цена и като цяло не е много ясно дали новия купувач ще може да продължи да плаща лизинга в България или ще се окаже с кола без батерия. Има доста обяви, в които откровенно подвеждащо колата се продава на висока цена (все едно батерията е собствена) и ако човек не си провери нещата по VIN в представителството на Рено, може да се окаже прецакан с кола, която да не може да използва.
 - Някои версии на колата са предлагани с 8 годишна гаранция на батерията, а в други случаи с 5 годишна. Принципно първото поколение на Zoe има само AC зареждане, което може да се отчете и като плюс тъй като гарантира минимална деградация и реално се очаква батерията да надживее колата (да изкара доста повече от гаранцията от 8 години или 160 000 км). И все пак ако ви е важна гаранцията е добре да проверите дали конкретното Zoe е с 5 или 8 годишна гаранция.

 - За да важи гаранцията на батерията, колата трябва всяка година да посещава оторизиран сервиз на Рено. Това посещение в общия случай завършва с една смяна на филтъра на климатик, тъй като няма какво друго да се сервизира, но ако някой собственик реши да го пропусне, това компроментира гаранцията. Затова преди покупка, ако ви е важна въпросната гаранция, е добре да се проследи цялата история за всички години на колата.

 - Голяма част от обявите, подобно и на колите с ДВГ, са внесени ударени и са донагласени у нас, така че да се продадат с максимизирана печалба. Това важи не само за автокъщите, но и за частни лица, които иначе дейно промотират електрическата мобилност в публичното пространство, а същевременно се занимават с препродажба на електромобили без да са юридически лица. Затова съветът ми е - доверие никому и си проверявайте колите, както за история за удари, така и с преглед в сервиз преди покупката.

Конкретно моето Zoe е с 43 kwh батерия (41 kwh използваемо или колкото е останало след деградацията) и според статистиките за модела би трябвало да прави към 250 км смесен пробег и над 300 км градско през топлите сезони. Аз го взимам с идеята за предимно градско шофиране, което спокойно може да се постигне и само със зареждане на публични AC станции - ще е нужно зареждане веднъж седмично (или максимум два пъти в седмицата през зимата) и тъй като колата зарежда с цели 22 kW на AC, реално ще се пълни за около час и половина (един обяд време в района на безплатна или евтина AC зарядна станция). И все пак този размер батерия го избрах и тъй като вярвам, че ще става и за някакво извънградско (в рамките на 200 км без дозареждане). Обмислям да го тествам още след десетина дена в тази му светлина с едно пътуване от София до Лом, което е около 170  км и се надявам да го взема спокойно, без да се налага междинно спиране. 😄 Ако на някой му е любопитно да споделям истории с електричарските ми неволи, мога да пиша в темата "Дискусии за електрически автомобили".

  • Благодаря 7
  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодарско! И задължително пиши в темата за електрическите автомобили. Много интересно ми е реални данни за София и особено разходката до Лом. Пътя не е магистрала и с 40+kW батерия прехода не би трябвало да бъде какъвто и да било проблем. Ако батерията е толкова де. 

И продължавай да споделяш наблюденията, все повече от нас ще са заинтересованите ;) 

  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Как се представи Zoe-то до Лом? И изобщо, ако имаш нови впечатления за градската му употреба, ще бъде полезно да ги споделиш :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Офф, не питай, че още чакам пътна помощ 😅

 

Шегувам се. Мислех да направя и връщането до София и тогава да споделя пълната статистика, но сега като видях въпроса, вече не мисля да отлагам. Краткият отговор е - супер впечатлен съм от ниския разход, който постига тази кола. Градско се движи между 12 и 13 kwh на 100 км, но и извънградско постига стойности в този диапазон (поне по планински маршрути с повечко завои, където и скоростта е средно 60 км/ч). 

 

Сега малко по-подробната статистика за приключението ми от онзи ден, което започна рано сутринта със София-Панагюрище-София (без междинно зареждане), обяд в София, през което време за около час колата се беше понапълнила и след това осъществих следобедно пътуване до Лом. Ето и разбивката по часове на изминати километри и изхарчени електрони :) :

 - Сутринта към 7:40 включих колата, чиято батерия беше малко над 60% заредена и за около 50 минути успя да достигне 99%. И така в 8:30 тръгнах към Панагюрище с пълна батерия (на таблото предсказваше, че ще мога да измина 279 км).

- По магистралата до Вакарел карах със 110-120 км/ч в нормален режим (Еко режима супер много ограничава мощността и трудно се вдига над 90 км/ч с него). Разходът по борд компютър към отбивката на Вакарел беше към 19 kwh на 100km, като трябва да се има предвид, че в тази посока е почти през цялото време изкачване по магистралата. Попринцип не съм свикнал да карам с по-малко от 140 по магистралата, но при първо такова пътуване с електричката не ми се рискуваше, тъй като не исках и да се занимавам с публичната зарядна станция в Панагюрище.

 - При спусканията след Белица колата изгенерира толкова много ток, че чак се запритесних дали няма да стигна с повече ток, отколкото тръгнах - на Поибрене имах над 250 км оставащ пробег (не помня точно, но беше фрапираща цифра, при все че от София съм тръгнал с 279 оставащ пробег).

 - В крайна сметка стигнах в Панагюрище в 9:58 и за изминатите 86 км имах среден разход 12.9 kwh на 100 км. Оставащият пробег беше 228 км и бях преспокоен, че ще се върна в София без да трябва да зареждам.

 - Към обяд стигнах в София, като вече по магистралата си карах със 140 км/ч, но в интерес на истината в тази посока имаше такива спускания, че дори и със 140 км/ч от време на време виждах как колата генерира ток и ми увеличава пробега. Така или иначе от Панагюрище до Вакарел преобладават изкачванията и средния разход се качи на 14.1 kwh на 100 км за общо изминатото разстоятние от 172 км (София - Панагюрище - София). Оставащият пробег като стигнах на зарядната станция в София беше 102 км. 

- При тръгването за Лом отново бях заредил колата до 99% и при достигането до Петрохан ми бяха останали 155 км пробег, като средния разход до там беше към 18 kwh на 100 км (заради преобладаващите изкачвания).

- При спускането бях страшно впечатлен колко много ток успя да изгенерира тази кола. От Петрохан да Бързия беше успяла да добави цели 80 км към пробега и продължи да генерира ток, чак до последния ЖП прелез след отбивката за Берковица, когато оставащият пробег беше станал 250 км - цели 95 км ток изгенерирани от Петрохан до въпросния ЖП прелез. За да направя сравнение с плъг-ин хибрида ми - той успява да изгенерира едва около 24 км пробег при спускането от Петрохан до Бързия, а след Бързия не генерира (но и не харчи) нищо до въпросния Ж.П. прелез. Та Зоето, заради своята икономичност успява да изгенерира близо 4 пъти повече пробег.

 - Когато стигнах кръговото в Монтана оставащият пробег беше 243 км и средният разход от София до Монтана беше едва 11 kwh на 100 km.

 - От Монтана до Лом карах предимно на круиз контрол със зададени около 90 км/ч и на няколко пъти изпреварих коли, каращи малко под ограничението. Това в комбинация със сравнително равния път вдигна разхода и така в Лом стигнах с оставащ пробег от 125 км при изминати 173 км (София - Лом) и среден разход 12.6 kwh на 100 км.

 

Трябва да се има предвид, че карах в доста хубаво време - 16 градуса беше сутринта към Панагюрище, а навръщане към София беше вече 21 градуса. Към Лом температурата беше 22 градуса, като дори на Петрохан беше сравнително топло (около 14 градуса). При зимни условия вероятно ще имам нужда от около 20-30 минути междинни зареждания в Панагюрище и Монтана, за да осъщества без стрес същото пътуване. 😄

  • Благодаря 3
  • Одобрявам 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Т.е., ако правилно съм разбрал сметките, с 50kW батерия можеш да минеш около 300км магистрала, при сравнително икономично каране (120, макс 130). При каране с ограниченията (140kmh, по километраж около 150) ще минеш 250 макс. В града спокойно минаваш 300-350км. Правилно ли схващам :)

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да се включа и аз с едно питане. Возил съм се на електрички, но за кратко и нямам преки наблюдения относно разхода на ток.

Казваш, че от Петрохан до Берковица колата е генерирала ток за 95 км. Може ли да кажеш това колко е в проценти? Тръгнал си с 99% и до Петрохан е паднала от 99% до ??% и след това до колко е заредила?

При колите с ДВГ също се "генерират" километри при спускане. Примерно тръгваме с пълен резервоар от София и компютърът показва пробег от 800 км. До Петрохан показанията сигурно ще са, че ще може да се изминат още 550-600 км. След това на спускане може пак да се покачи до 800, че и повече км.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моето Зое е с 41 kwh батерия и ето тук могат да се видят точни статистики за пробега му в различни условия. Ако допуснем, че по магистралата ще харчи около 19 kwh на 100 км, то едва ли ще мога да мина повече от 200 км със скорост над 110 км/ч. Също така колата е ограничена на 140 км/ч - при спускането от Вакарел до София и педал до долу в нормален (не Еко) режим, повече от 141 км/ч на километража не видях. Поне няма опасност да те снимат с превишена скорост на магистралата 😄 . Всяка жаба да си знае гьола - тази кола е доста практична за града заради размерите и икономичността си, а извънградско би ставала по-скоро за маршрути с повече завои и с по-ниска средна скорост, където пробегът спокойно може да бъде и над 300 км.

 

Относно генерирането на ток при спусканията - батерията на 99% ми "предсказваше" пробег 279 км. Това е на база усреднена сметка за някакъв дълъг период на ползване на колата назад във времето и би могло да се занули, но не съм го направил, откакто я купих. От София до Петрохан пробегът беше паднал на 155 км, което по груба сметка май се пада около 56%. На Монтана имаше оставащи 243 км пробег, което пак по грубата сметка би трябвало да е около 87%, то ест от Петрохан до Монтана съм вкарал около 30% допълнителен ток в батерията. За сметка на това от Монтана до Лом (около 60 км разстояние) карах на круиз контрол с 90 км/ч и няколко пъти изпреварвах по-бавни коли, та в този участък не съм се възползвал изобщо от рекуперация и разходът скочи доста - стигнах в Лом с около 45% батерия. Предполагам, че ако бях карал без круиз контрол и се бях възползвал от каране по инерция при спусканията можеше да стигна с доста по-добър процент батерия в Лом.

 

Иначе като пространство - въпреки малките си размери колата има нормален багажник (338 литра го дават, но е с добра дълбочина, предвид че успях да събера детската електрическа кола, което може да се види на прикачената снимка). За сядане също има достъчно място за 4 възрастни. Има и колан за пътник по средата на задната седалка, та и за 5 може би ще стане ако са по-финни. Има Isofix на 3 седалки - две отзад и на предната пасажерска.

zoe-luggage-space-fits-child-car.jpg

  • Одобрявам 3
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...

Важна информация.

За да използвате този форум, трябва да се съгласите с нашата Политика за лични данни. Трябва да се съгласите и с използването на бисквитки (cookies), които помагат за пълната фунционалност на форума. Може да настроите през вашия браузър кои бисквитки искате да се използват. С натискане на бутон "Потвърди" удостоверявате съгласието си с нашата Политика за лични данни и използването на бисквитки.